Basis transistor versterker HF

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar de theorie en een schema voor een basis HF versterkertje. De voornaamste reden is om een klein transistor versterkertje te maken voor de 433mhz band. Als er iets van 200mw uit komt is dat ruim voldoende.

Omdat ik meer met HF aan de gang wil ben ik opzoek naar de theorie voor een eenvoudige versterker en hoe ik deze kan inrichten voor een bepaalde frequentie. Iemand die hier informatie over heeft?

Alvast bedankt!

Is een eindtrapje van een zendertje?

Is dat zendertje AM, FM of nog wat anders?

Met wat voor bron word het versterkertje gestuurd? Impedantie, spanning, stroom, vermogen?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 24 april 2019 14:47:58 (36%)

433Mhz is niet voor beginners!

LDmicro user.

Er zit geen modulatie in of nouja een 'vaste' sinus. Communicatie door middel van OOK. Het gaat dus inderdaad om een standaard eindtrapje.

fzwart

Golden Member

Continue de 433 MHz band dichtdrukken zullen je buren met afstandsbedieningen niet blij van worden.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ha NarwhalLeo,

Sprong in het duister ;) maar met een beetje hulp goed te doen.
Je vraag is op zich duidelijk zou de literatuur ook Engels of Duits mogen zijn.
Nu je antwoord op de vraag van @Ex-fietser dat is belangrijke informatie.
Je modulatie is een soort AM (Amplitude Sift Keying) door middel van OOK (On Off Keying).
Ik geloof dat de data snelheid ergens rond de 33kbps ligt.
Dat betekend dat je versterker trapje in klasse AB kan staan om niet te veel rommel te produceren wat er niet is hoef je ook niet op te ruimen :9
Er zijn verschillende transistors die dit kunnen 433MHz is niet echt hoog in frequentie.
Ik zou voor een modern exemplaar gaan en mee liften op de industrie een Silicon Germanium HBT type diverse leveranciers maken deze.
Ik zal een kijken wat ik hier heb...... met nog een component of 8 ben je klaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
LDmicro user.

Engels is geen probleem, duits kan ik dan gek genoeg weinig van maken. Het gaat me ook vooral om de theorie erachter.

mel

Golden Member

En onthou dat je met 200mW, best een aanzienlijk vermogen, je de hele band kan dichtdrukken.
En tevens als je een eindtrap gebruikt zonder laagdoorlaatfilter,dan ook nog eens harmonischen geeft.
Officieel mogen zenders alleen maar door gelicenceerde zendamateurs gemaakt worden.
En zenders voor afstandsbedieningen, moeten onder een bepaald maximum vermogen zitten, en dat is HEEL weinig..
lees eens een leerboek voor zendamateurs, daar staat alles duidelijk in.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha NarwhalLeo,

In het Engels zijn tonnen literatuur te vinden maar @mel geeft een goede hint er is veel documentatie van zend/luister amateurs kijk eens naar VERON.
Ik heb een leuke transistor hier heb ik zelf nog eens een breedband versterker mee ontworpen.
Deze transistor heeft een IP3 van 42.5dBm.

sga-9289.pdf

Voor jou toepassing kan je zelfs klasse C bedrijven :o maar beter is klasse AB.
Het enige wat je nodig heb is een aanpasfilter S11 aan de ingang en een 1/4π aan de uitgang.
En niet te vergeten een negatieve feedback dus een weerstand in de basis.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Veel dingen zeggen mij helemaal niks. Ik denk dat ik de tip van Mel ten acht ga nemen en is door het N-licentie cursus materiaal heen kijk. Misschien in de toekomst zelfs een volledige N licentie.

Dit was een vraag welke ik ook ooit had. Niet specifiek voor 433MHz, maar wellicht kan dit draadje je een heel stuk op weg helpen. Mij heeft het een heleboel inzicht opgeleverd:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/122564#highlight=versterker+…

Succes!

RAAF12

Golden Member

Op 24 april 2019 15:04:19 schreef NarwhalLeo:
Er zit geen modulatie in of nouja een 'vaste' sinus. Communicatie door middel van OOK. Het gaat dus inderdaad om een standaard eindtrapje.

Moest ik even opzoeken, On Off Keying :-) edit dat had electron920 al vermeld, niet gelezen. Of laag beginnen 200mW is wel wat veel... https://www.hobbyelectronica.nl/product/433mhz-rf-ontvanger-zender-set…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 6 mei 2019 01:27:56 (15%)

Mijn advies is lees veel boeken door, dat wat jij interessant vind.
Over eindtrappen, stuurtrappen en converters, voor zendversterkers; welke instellingen en welke topologie etc.
Ik heb veel geleerd van dat soort boeken en het is geen zware kost.
Bouw zelf eens wat en probeer de theorie erachter te begrijpen, probeer verbeteringen aan te brengen door zelf te experimenteren.
Een boekje wat zeer leerzaam voor jou kan zijn is deze:

Het heet: zenders en ontvangers voor de 70-cm band.
Uitgegeven door Kluwer technische boeken B.V. - Deventer

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

@Wünschklang: Ik zie een dubbelaccount, lees dit even en beslis en meld welk account je actief wil houden.

Op 24 april 2019 12:54:19 schreef NarwhalLeo:
Als er iets van 200mw uit komt is dat ruim voldoende.

Is die 200mW een wilde gok of een aanname? ;)

Op 24 april 2019 17:55:35 schreef mel:
Officieel mogen zenders alleen maar door gelicenceerde zendamateurs gemaakt worden.

Incorrect, dit is tientallen jaren geleden veranderd, maar veel zendamateurs willen dat niet (nog) weten. Het is iedereen toegestaan een zender te (proberen) te bouwen.

Maar 'even' iets bouwen voor 70cm is geen kattepis, al heb je het prachtige boek van Martin V er bij. Been there, done that.

Wat de TS verder van plan is heel onverstandig, bij storingen in de 70cm ISM waarbij autodeursloten weigeren en deurbellen continue afgaan komt het AT snel een bezoekje brengen.

Een licentie of geen licentie hebben maakt dan ook niets meer uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.