advies accu ws2812b ledstrip

hallo,

Ik wilde voor kongingsdag wat Ws2812B ledstrip op de fiets van de kleine maken.
Nu heb ik hiervoor 5m ws2812B ledstrip a 300 leds.
Het hoeft niet allemaal op de fiets, maar ik zoek een geschikte accu voor het geheel.
Als 300 leds vol aan zouden zijn heb ik +-18A nodig, dus dat lijkt me wat veel :)
Maar een ampère of 5 a 5V zou wel prettig zijn.
Nu had ik een usb powerbank gekocht, maar die kan zulke hoge stromen niet leveren.
Iemand een goede tip?
Zat zelf te denken aan een 12V loodaccu met een dikke stepdown erachter, die deze stromen aan kan.
Het hoeft maar een uurtje mee te gaan ofzo

Bedoel je dat het maar één keer een uurtje hoeft mee te gaan, of wil je het vaker gaan gebruiken en moet het dan een uur achter elkaar aan blijven?
Indien eenmalig kan je aan primaire cellen denken, anders zou ik eerder oplaadbare D-cellen nemen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Voor iets eenmaligs zou ik denk hier ook denken in de richting van vier D-cellen zonder veel meer.

Je zou eventueel de totale stroom kunnen meten (acs712) of berekenen en terugkoppelen naar de master helderheid, als de toegepaste library hier in voorziet. Een en ander is allerminst lineair, in het donker en voor de lol is weinig licht en resolutie in helderheid mogelijk al snel voldoende :)

Lion accu van een powertool (boormachine of whatever) gebruiken?

Lichtgewicht, vaak heb je wel meerdere accupacks enz, Alleen even iets van een houdertje in elkaar zetten.

het probleem is dat het overdag is en buiten. Ik vrees dat wat helderheid wel nodig is, maar ik kan proberen wat stroom te reduceren ja.

Kunnen die D cellen wel zulke hoge stromen leveren? en zakt hun spanning niet snel in?
met 4 cellen start ik op 6V dat is eigenlijk net te veel, maar 3 is maar 4,5

En ja het hoeft alleen zaterdag maar een uurtje mee te gaan :)

Een alkaline D-cell is iets van 12000mAh.

Met 4 van die dingen heb je dus een capaciteit van 72Wh

Pak je een Lion accu van bv 20V / 4Ah dan zit je op 80Wh.

Voor eenmalig gebruik zou een D-cel natuurlijk prima kunnen, al is het wel wat zonde imho.

Eventueel kun je ook kijken of je een stapeltje penlites (Eneloops oid) parallel kan zetten. Als je er 12 hebt zwerven van bv 2500mAh dan kun je 4S3P doen om zo 36Wh te krijgen.

ik ga voor de D cellen, echter weet ik nog niet goed in welke config.
Heb een 200W stepdown gezien, maar die heeft minimaal 8V in nodig.

Dus kan er 2x 4 in serie zetten. wat denken jullie?

Mijn excuses, ik had ergens 7 V in mijn hoofd, maar dat is voor de gewone ws2812, niet voor de -b. Met drie cellen blijf je wel binnen het opgegeven voedingsspanningsbereik.

Klopt, maar zakt die spanning niet snel bij zulke ontlaadstromen?