Regelbare voeding 2V tot 5V

Ik wil een regelbare voeding in een PCB verwerken. De gegevens zijn:

Input: 9V tot 13V
Output 1.5 tot 5V / tot 500mA

Nu zit ik te denken aan dit schema:

Komt uit deze datasheet:
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM2596-D.PDF

Nu denk ik dat ik R1 en R2 nog moet wijzigen maar waarin?

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets geheel anders is met een andere IC dan de LM2596. Laat maar horen dan.

EDIT

Deze voeding is bedoeld om 3 en 5mm LEDs (20mA) te testen op hun felheid met de de daarbij behorende weerstand. De tegenwoordige LEDS zijn heel fel met lage mA's maar daar kom ik niet mee weg.

Ik wil met eigen ogen zien welke lichtsterkte de LEDs geven met de juiste voltage en een weerstand. (de TH weerstand steek ik in een female pin header)

Daarom deze simpele maar goede regelbare voeding.

I love it when a plan comes together !

Ik gebruik regelmatig deze van ebay
Misschien het overwegen waard om na te maken.

LDmicro user.

Als de rest van de schakeling gevoelig is voor storing (een ontvanger bijv.) zou je ook nog een LM317 kunnen toepassen. De ingangsspanning moet ca 3 volt hoger zijn. In principe is er maar een potmeter extra nodig. Er is wel meer warmteontwikkeling.

Ik kan de MP2307 IC niet zo snel vinden, ook niet bij Farnell.

De gehele schakeling op de PCB is niet gevoelig voor storingen of meer.

I love it when a plan comes together !

Voor 0,5A zou men kunnen volstaan met het kleinere broertje, de LM2594 in DIP of SOIC 8.

Anoniem

Op 25 april 2019 10:49:03 schreef ritmeester:
Nu denk ik dat ik R1 en R2 nog moet wijzigen maar waarin?

In je datasheet staat dat de Feedback Voltage 1,23V is.
Daarmee kun je de spanningsdeler R1/R2 berekenen voor een uitgangsspanning van 1,5 tot 5V te bekomen :-)

Een LM2594? Waarom zo op de rand van de specs gaan zitten, het moet toch blijven werken!

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Het is een suggestie, er is niets gegeven behalve "500 mA".
Dat interpreteer ik hier, omdat het de enig opgegeven waarde is, als de stroom waarop men de regelaar kan baseren, dus een met gepaste ruimte er in.

Zesvoudig overdimensioneren zonder duidelijke reden acht ik niet erg elegant. Let op, ook de spoel, elco's en diode moeten groter als men de 3A waar wil maken. Dat maakt het geheel fysiek een stuk groter en duurder.
( Als het in trough hole zou moeten is een DIP prettiger te plaatsen als een TO220-5, maar de laatste is wel echt antiek aan het worden - dit terzijde )

Er zijn zoals genoemd ook modernere regelaars als de Simple Switchers, maar mijn ervaringen er mee zijn prima en mocht het in trough hole moeten dan zijn die uitvoeringen er.

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal de TPS54231, mooi kleine schakeling mee te bouwen. (en offset is lager, output kan tot minimaal 0.8V)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Als je toch een LM2596 gebruikt dan zal je het op deze manier kunnen doen.
Omdat er waarden uit de E12 reeks zijn gebruikt zal de Output niet precies van 1.5 tot 5V zijn.
Eventueel kun je voor R1 en R3 trimmers nemen, het bereik is dan precies af te regelen.

Dank allen. :-) Toch heb ik even de startpost aangepast omdat niet duidelijk was wat het doel van deze regelbare voeding is.

I love it when a plan comes together !

@Thevel: Hoe kom jij aan deze berekening?

En waarom zou het standaard schema wat ik gepost heb niet goed genoeg zijn met de weerstand en de potmeter? Waarom deze verbetering? Ik wil dit graag weten :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Voor testen van leds heb je niks aan regelbare spanning, maar moet je regelbare stroom hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 april 2019 17:50:55 schreef Arco:
Voor testen van leds heb je niks aan regelbare spanning, maar moet je regelbare stroom hebben...

Arco, het gaat hier om simpele LEDS die ik middels de juiste spanning en een weerstand wil testen op de felheid in verschillende situaties. Denk aan licht en donker, verblindend en niet verblindend, irritante LED of lieve LED, enzovoort.

Bijvoorbeeld:

LED 5mm
Spanning 2V
Weerstaand waarde? Verschillende waardes proberen.
Felheid LED

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Regelbare stroom is toch een stuk simpeler, geen gedoe met losse weerstanden...
Je stelt de stroom in op de gewenste lichtsterkte, en dan kun je de weerstand zo uitrekenen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat ben ik met je eens. Maar is er een component wat ik tot 1mA tot 20mA kan regelen?

I love it when a plan comes together !
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Simpele transistor schakeling:

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits_Audio_Amp/BJT%20Current_Source/image002.gif

Te testen led zit tussen collector en gnd. D1/2 zijn 1n4148, RB is 4k7.
RE bepaalt de stroom, kan een serie van 270 ohm + insteller zijn.
Transistor eenBC860 o.i.d.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 april 2019 18:31:38 schreef Hunter:
LM317, zie datasheet.

Dat gaf ik vanmorgen al aan. De LM317 is nog een precisieregelaar ook, beter als bijv de vaste equivalenten.
Leesvoer:
https://en.wikipedia.org/wiki/LM317

Anoniem

lm431 adjustable current source misschien wat.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm431.pdf

edit: dat was de spanningsversie, hier de stroom versie.
http://www.ti.com/product/LM334

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 26 april 2019 09:15:06 (34%)

mel

Golden Member

Als je , net als ik, in het gelukkige bezit bent van een 4-20 mA calibrator, is het nogal makkelijk... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Dan wel wat naar beneden aanpassen... (4mA is heel veel voor een HE led... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er komen leuke ideeën voorbij. Ik hoop dat ik morgen hierop kan reageren. Ben op dit moment even druk :-)

I love it when a plan comes together !