Op 1 mei 2019 17:49:35 schreef GB48:
Mijn wederhelft was niet tevreden met het verschil en volgens koffiedeskundigen heeft ze gelijk en steekt het op een paar graden tussen goede en slechte koffie ( ?... drink nl. zelf nooit koffie)
Die had ik welk verwacht
Dit is iets waar ik mezelf naderhand een beetje een kieken vind. Bij het opstellen van een schema ( ARCO, daar heb jouw schema bij gebruikt maar wist dus voorop niet of dit klopte ja of neen )heb ik me pas gerealiseerd dat het 1K potmetertje ( 10 K is verzegeld) misschien nog bijkomend een oplossing kan zijn.Was te veel gefocust op het vinden en te vervangen van de sensor ( = nog steeds de grootste verdachte)
De verzegelde 10k potmeter is de grove instelling, de 1k potmeter is de fijnafstelling.
Mogelijk kan je met de 1k potmeter al een goede afstelling bewerkstelligen, als hij niet al op een uiterste stand staat.
https://bstassen.wordpress.com/2015/02/18/francis-francis-x1-espresso-…
In zijn tekst geeft hij dan ook aan dat tijdens zijn zoektocht naar hersteloplossingen,de sensor een PTC bleek te zijn.
Met die wetenschap : mag ik ervan uitgaan dat, als ik de 2 contacten van die PTC aansluiting kortsluit nadat de opwarming vroegtijdig is stopgezet via de “defecte” sensor en het apparaat levert dan verder water tot een juiste temperatuur, de rest van de schakeling OK is en de sensor wel degelijke de dader is of kan bijgeregeld worden met het potmetertje.( ik volg de temperatuur van het water uiteraard nauwgezet aan de uitstroom met een speciale kookthermometer per 10 sec om oververhitting te voorkomen; de thermometer van het toestel geeft trouwens ook nog aan hoe hoog de temperatuur oploopt).
Kan ik door die “ kortsluiting” iets fout doen of beschadigen binnen de schakeling zoals ze nu gekend is?
Kortsluiten is wel wat kort door de bocht.
Om de werking van de schakeling te checken zou je het volgende kunnen doen.
De "sensor" tijdelijk vervangen voor een 100k lineaire (instel)potmeter en dan bij verdraaien tegelijk op het verwarmingselement (of tijdelijk een gloeilamp aansluiten i.p.v het verwarmingselement.) de spanning meten bij welke potmeterstand er spanning op komt, en bij de andere kant op draaien, bij welke stand de spanning wordt afgeschakeld.
Met een gloeilamp heb je geen water nodig en je ziet het meteen!
Op het moment van inschakelen zet je de boel uit, maak je een poot van de potmeter los en meet je de potmeterweerstand.
Dan sluit je die ene losse poot weer aan en schakelt de boel in en doe je hetzelfde voor het moment dat de spanning weer wordt afgeschakeld.
Dan heb je 2 waarden de inschakelwaarde en de uitschakelwaarde.
Dan weet je of de rest van de schakeling nog in orde is en je weet de grenswaarden waarop de schakeling NU "schakelt".
Dan kan je ook bepalen of er nu een NTC of PTC in de schakeling hoort.
Afschakelen bij hoge weerstand=PTC, lage weerstand=NTC.
Maar ik lees op bovenstaande link, net als @Arco dat het een NTC is.
Een thermokoppel levert altijd een heel kleine spanning i.p.v. dat zijn weerstand varieerd en heeft een heel veel lagere kamertemperatuur weerstand <±1Ω, die nauwelijks veranderd.
* Heb je de 12,18 volt DC voedingsspanning al eens gemeten op de DC en op de AC stand van je meter?
Die spanningen zeggen wat over de toestand van de elko's na de gelijkrichter en de toestand van
die gele 0,68µF 275vAC X2 condensator.
* Heb je de overige weerstanden nog gecontroleerd op hun waarde?
Zoniet doe dat dan voordat je de bovenstaande "test" metingen mocht gaan doen.