Tips gevraagd voor beste soldeertin en flux voor hobby knutselaar (eventueel soldeerbout?)

Wat doe ik verkeerd?

Je moet met 2 handen werken. Soldeerbout in de ene, tinzuiger in de andere.
Gebruik een tinzuiger die schoon is en goed loopt. Meeste goedkope (metalen) zuigertjes vervuilen heel snel.

maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2019 19:23:21 schreef Infragno:
[...]
Ik kan niet overweg met een tinzuiger. Ik ben net nog aan het prutsen geweest. Als ik de tinzuiger erop zet is het tin al gestold... Een desolderbout zou geweldig zijn, maar die zijn wel heel er prijzig. Wat doe ik verkeerd? Het is misschien wel trickey om de tin op 21 pads tegelijk vloeibaar te houden...

Misschien is dit iets?
https://www.eleshop.nl/verwarmde-tinzuiger.html

Inderdaad wat al gezegd wordt, je moet tegelijk verwarmen en zuigen... Maar in mijn ogen loont een zuiger of een slobberbout alleen voor de wat grotere klodders tin. Het laatste stukje (of dus de hele soldering) kun je beter met een goede kwaliteit zuiglitze, zoals bijv. Chemwik) doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Je hoeft niet alle 21 pootjes tegelijk te doen, je kunt ze gewoon één voor één doen. Voor je begint met de tinzuiger eerst de oude soldeerverbinding opnieuw maken met wat verse tin. Je voegt dan ook wat verse flux toe wat het desolderen veel makkelijker maakt.

Sommige tinzuigers met veer hebben zo'n sterke veer dat de zuiger wegspringt door de terugslag als je op de knop drukt (die ook nog zwaar gaat). Lees de reviews als je eentje op het oog hebt.

Ik heb een Weller VC201 desoldeerstation tweedehands kunnen kopen. Was het aankoopbedrag nog eens kwijt aan onderdelen als filtertjes etc. Zou niet meer zonder willen, je kunt zo lang zuigen als je wilt om alle tin uit een doorgemetalliseeerde gat te krijgen terwijl je kunt blijven verwarmen. Met een zuiger met veer of balg is de zuigduur beperkt, wat het soms lastig maakt om alle soldeer weg te halen. Dan weer een beetje tin erbij, weer zuigen en dan zit het pootje nog steeds vast aan de binnenkant van het gat.

Op 23 april 2019 19:59:37 schreef maartenbakker:
[...]Inderdaad wat al gezegd wordt, je moet tegelijk verwarmen en zuigen... Maar in mijn ogen loont een zuiger of een slobberbout alleen voor de wat grotere klodders tin. Het laatste stukje (of dus de hele soldering) kun je beter met een goede kwaliteit zuiglitze, zoals bijv. Chemwik) doen.

ik heb wick, maar 21 x 8 x 10 (of 20) pootjes... ? Scheelt een hoop geld, maar is een hoop werk. Stel dat ik alle 10 prototypes maak scheelt dat bijna 200 euro (en misschien daarna de v.2 PCB's?) Dus misschien toch de aanschaf van iets degelijks waard? Ik kijk ondertussen nog even verder.

American components, Russian components... ALL MADE IN TAIWAN!!!

Op 23 april 2019 20:20:43 schreef Henk H.:
Je hoeft niet alle 21 pootjes tegelijk te doen, je kunt ze gewoon één voor één doen. Voor je begint met de tinzuiger eerst de oude soldeerverbinding opnieuw maken met wat verse tin. Je voegt dan ook wat verse flux toe wat het desolderen veel makkelijker maakt.

Sommige tinzuigers met veer hebben zo'n sterke veer dat de zuiger wegspringt door de terugslag als je op de knop drukt (die ook nog zwaar gaat). Lees de reviews als je eentje op het oog hebt.

Ik heb een Weller VC201 desoldeerstation tweedehands kunnen kopen. Was het aankoopbedrag nog eens kwijt aan onderdelen als filtertjes etc. Zou niet meer zonder willen, je kunt zo lang zuigen als je wilt om alle tin uit een doorgemetalliseeerde gat te krijgen terwijl je kunt blijven verwarmen. Met een zuiger met veer of balg is de zuigduur beperkt, wat het soms lastig maakt om alle soldeer weg te halen. Dan weer een beetje tin erbij, weer zuigen en dan zit het pootje nog steeds vast aan de binnenkant van het gat.

Met een heteluchtpistool alle pootjes bedoel ik. Ik richt dan op de onderkant van de printplaat, dus ik denk dat de connector wel redelijk is beschermd tegen de hitte.

Ja, echt super irritant die zuigers... Misschien heten ze zo, omdat ze zuigen... Letterlijk en figuurlijk... Haha, bedumtsss.

Ik zal ook eens kijken naar een desoldeerstation tweedehands oid. Goed idee.

American components, Russian components... ALL MADE IN TAIWAN!!!
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn ook soldeerpunten ,die op een soort stempel lijken,
Meestal op lengte voor een 16pin dip (Ook voor een Weller bout).
Die laat je goed heet worden.
Het beste kun je dan ook een IC-extractor er bij nemen. Die zet je op de behuizing. Sommige extractors lijken op en soort pincet met haken, ander zijn nog mooier en hebben een veermechanisme, dat na druk op een knopje het IC uit de print trekt als de tin is gesmolten.
Het smelten van het tin doe je met die stempel in je bout. Er zitten meestal twee uit de print.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/41445/forum-post
Links boven is de desoldeerstempel

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vandaag PCB's binnen (foutje van de product uit China? Werd binnen 3 dagen bezorgd?) Meteen de soldeerbout aangeslingerd. Ik kon de pinnen van de scart connectors eruit drukken (wel veel werk, dus voor meer stuks niet te doen). Daarna op mijn bordje gesoldeerd. Ik wil even mijn werk laten zien. Het viel me op de ik aan het einde van het tin ging merken dat er hars in zat... Productiefout of zakt het hars naar onderen??? (Uh...) Zie foto's.

Ik vind het tin nog wel dof eruit zien... Wat vinden jullie. Zijn de verbindingen ok of slechte las?

American components, Russian components... ALL MADE IN TAIWAN!!!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Scart 4 is sowieso te weinig soldeer aan de pennen. De verbindingen lijken inderdaad dof. Eens goed nalopen. Soldeerbout er tegen en wachten tot het soldeer smelt. Dit mag geen eeuwigheid duren. Slechts enkele seconden.

Als je soldeerbout voldoende warm is, zou er bij aanstippen van de propere punt (dus net afgekuist) direct soldeer moeten vloeien. Moet je de soldeer er even aan houden? Temperatuur te laag. Begint het direct te roken, temperatuur te hoog.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het tin lijkt inderdaad wat dof. Maar ik vind de solderingen er voor de rest niet uitzien alsof je hebt lopen rommelen. Met welke temperatuur soldeer je?
Misschien toch eens een ander rolletje tin proberen..

Als je je woonplaats in je profiel invult is er misschien iemand in de buurt die eens met je mee kan kijken.

If you want to succeed, double your failure rate.

De soldering is zo dof door het gebruikte soldeer, zo te zien heb je 40/60 Tin/lood gebruikt. Meer lood is meer dofheid. Gebruik 60/40 en het zal er beter uit gaan zien.

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.

Potverdorie, die had ik gemist! Gelukkig zit PE1MIU wel op te letten.

De 60/40 verhouding van je tin is inderdaad "verkeerd om". Je zult dan ook een groot smelt/stol-traject hebben, wat vervelend is als je een instabiel component probeert te solderen.

Zorg dus voor een verhouding Sn60Pb40, of nog mooier Sn63Pb37.

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ook nog een keer 1,5mm dik. Daar durven ze dan electro op zetten. Is dan toch voor het bakken van dikke draden.

@TS: waar heb je die vandaan? Ik gok op een doe het zelf.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 april 2019 20:52:38 schreef Infragno:
[...]
ik heb wick, maar 21 x 8 x 10 (of 20) pootjes...

kijk eens naar "desoldering needles" (desoldeernaalden).

Werkt niet altijd, moet maar net de goede maat zijn. maar als het werkt, werkt het fantastisch.
Wel uitkijken dat het kunststof niet smelt... (Ze zijn goedkoop, maar ik zou graag het dubbele betalen voor een volledig metalen variant. Stalen naald, aluminium handvat. Staal is niet zo' n beste warmtegeleider, vandaar dat het nu ook redelijk goed gaat met de kunststof handvaten, maar op gegeven moment smelten ze los, en bij alu voel je dat tenminste van te voren aankomen, een beetje fatsoenlijke lijm kan een hogere temperatuur aan dan mijn vingers.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Al eens naar die tandarts haakjes gekeken? Ruim verkrijgbaar op radiomarkten en ook bij BACO
Pas op dat je geen schraper koopt! Die zien er gelijk uit, maar zij in feite platte vijltjes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat verklaart een hoop. Ik zal die Sn63Pb37 kopen via Mouser.

Voor desolderen zat ik te kijken naar deze: https://www.conrad.nl/p/desoldeerstation-digitaal-90-w-160-tot-480-c-t…
Kan ik hier ook een soldeerbout op aansluiten?

Daarnaast misschien nog een goedkope digitale soldeerbout.

Ik houd marktplaats ook nog even in de gaten of ik een SMD rework station kan vinden voor weinig.

Waarmee kan ik overtollig hars weghalen? / De printplaat schoon maken?

American components, Russian components... ALL MADE IN TAIWAN!!!
RAAF12

Golden Member

Op 26 april 2019 14:58:32 schreef buckfast_beekeeper:
Ook nog een keer 1,5mm dik. Daar durven ze dan electro op zetten. Is dan toch voor het bakken van dikke draden.

@TS: waar heb je die vandaan? Ik gok op een doe het zelf.

Uitermate geschikt voor het solderen van koperen waterleidingbuizen....

maartenbakker

Golden Member

Printplaat schoonmaken kan met IPA (isopropanol) of Kontakt LR (leiterplattenreiniger) en een borsteltje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Soldeertin?

Ik heb hier een rol Kester staan; zie foto.

Leuk spul voor klein soldeerwerk maar een groot ground plane of connectors kun je hiermee niet doen. Het vloeit niet.

Ik heb twee digitale soldeerstations van 50W en 80W en gebruik deze dan ook.

Ik kocht altijd Stannol 2630 (0.5mm) bij EOO maar helaas niet meer aanwezig in deze tijd.

Met dit tin kan ik werkelijks alles doen. Het vloeit heerlijk en loopt lekker om de grote contacten van Terminal Blocks en meer. Maar ook SMD kun je hier prima mee doen .(EOO verkocht het altijd voor SMD)

Gelukkig had ik voor dat EOO failliet ging nog twee rolletjes van 0.5mm 100gr besteld. Ik wou wat dikker hebben qua mm dus op zoek. Hier kwam ik uit:

https://www.telec.nl/

Zojuist besteld. 0.7mm 250gr en 1mm 100gr

En nee, deze webshop is niet van mij en heb geen aandelen :-) !!

I love it when a plan comes together !

@ritmeester wat vreemd, er staat gewoon rosin core op de rol dus je zou verwachten dat het wel vloeit. Zit er voor je gevoel te weinig hars in?

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Idd soldeer Sn63-Pb37 met vloeimiddel dat is imho hét soldeer voor het betere handwerk.

LetterHenk

Golden Member

Op 3 mei 2019 22:43:51 schreef Jochem:
@ritmeester wat vreemd, er staat gewoon rosin core op de rol dus je zou verwachten dat het wel vloeit. Zit er voor je gevoel te weinig hars in?

Ik denk dat @ritmeester bedoelt dat, omdat het kort voeibaar is, het niet geschikt is voor grote solderingen. Op een groot vlak verplaats je de bout in een richting. Erachter stolt het direct ipv dat eerst de volledige soldering mooi samenvloeit.

Action expresses priorities LH
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 mei 2019 20:12:18 schreef ritmeester:
Beste Soldeertin?

Ik heb hier een rol Kester staan; zie foto.

[bijlage]

Leuk spul voor klein soldeerwerk maar een groot ground plane of connectors kun je hiermee niet doen. Het vloeit niet.

Ik heb twee digitale soldeerstations van 50W en 80W en gebruik deze dan ook.
.....

Valt echt toch wel mee. Ik gebruik deze Kester. Ondertussen toch al een jaar of 8. Het etiket draagt een productiedatum van 2011. >35 jaar oude Weller LR21/WECP-50 op 350°C en ET-H tip van 0,8x04.

De aansluitdraad van een 1N540x uit de CO 2019 voeding. Toch niet de dunste aansluitdraad. Wat dikker dan een gemiddelde connector aansluiting. Mooi doorgevloeid tot aan component zijde.

Iets schuin bekeken. Was nochtans ook aan een plane.

Aansluitdraad van de meerslagen potmeters.

Het enige wat ik daar niet mee soldeer is een D-pack of vergelijkbaar.

@RAAF12: ik gebruik bijna nooit extra flux. Ook niet voor een TQFP.

@Jochem: Met een Kester heb je inderdaad geen zwembad na het solderen zoals met een Stannol. Bovenstaande foto's zijn op geen enkel moment gereinigd met IPA. Je hebt ook geen rookwolk zoals met een Stannol.

edit: op de 2de foto zie je nog een beetje flux rest rechts van de soldering.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

" Er zijn ook soldeerpunten ,die op een soort stempel lijken,"

Weet iemand waar je deze soldeer stempels los kan kopen ?

Ik weet dat er soldeer stations zijn waar ze erbij worden geleverd.
Maar die zijn vaak erg prijzig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je een voorbeeldfoto van zo een 'stempel'? Bedoel je zoiets als links boven op de foto van Tidak hier boven?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.