PIC12F629 opnieuw programmeren

Hallo allemaal,

In 2003 heb ik me gestort op de migratie van een stuk code geschreven voor een 12C508 naar een 12F629. Met hulp van anderen op dit forum is dat prima gelukt toen en is de morse-keyer al jaren in gebruik.

Ik wil echter wat wijzigingen aanbrengen in de code maar de toen gebruikte software (ICProg) doet het niet meer op Windows 7 & 10 (beide 64 bit). Een COM-poort heb ik ook niet meer aan mijn computers en de gebrukte JDM programmer van toen is zoek.
Kortom, ik zal wat anders moeten optuigen om die 12F629 te programmeren en heb daarom dit forum doorzocht en nadere info via internet bekeken. De meest voor de handliggende optie lijkt een PICKit # hardware en MPLab of de stand-alone tool om te programmeren.
Omdat ik niet direct nog meer PIC programmeer projecten heb kan een simpele oplossing volstaan maar er valt het nodige te lezen over niet-werkende PICKit3 exemplaren via Ebay of Aliexpress. Ik vond nog een PICKit2 kloon op de website van Knutselaar.eu maar kan moeilijk inschatten of dat nog volstaat. Ik zal mij dus opnieuw moeten verdiepen in die materie.

Wie van jullie kan mij wat advies geven? Ander soort oplossingen voor de morse-keyer zoals Arduino gerelateerde ontwerpen zijn niet aan de orde.

Groet, Carel.

Arco

Special Member

Ik heb een paar van deze clones: https://www.ebay.de/itm/microcontrollers-PICkit2-PIC-KIT2-debugger-pro…
Gebruik ik dagelijks en nooit problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

@Arco,
Zit daar de zelfde software in als in de originele pickit2?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ja, en werkt goed.

Ik zet er alleen altijd even de originele firmware in, want de Chinees heeft erin zitten roeren om zijn eigen naam erin te krijgen.
(originele naam staat beter en ik ben altijd bang dat het geroer in de firmware andere onverwachte en onbedoelde neveneffecten kan veroorzaken... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor je reactie Arco. Ik zal er een bestellen en zien wat het doet.

Edit: bestelling gedaan. Wil je mij bij gelegenheid laten weten hoe je die originele firmware er in zet Arco en waar ik die vandaan kan halen? Mag ook in een PB hoor.

Op 5 april 2019 22:24:21 schreef Arco:
Ja, en werkt goed.

Ik zet er alleen altijd even de originele firmware in, want de Chinees heeft erin zitten roeren om zijn eigen naam erin te krijgen.
(originele naam staat beter en ik ben altijd bang dat het geroer in de firmware andere onverwachte en onbedoelde neveneffecten kan veroorzaken... :) )

@Arco.

Ik heb gisteren twee van deze clones binnen gekregen en getest op verschillende PICs. Gaat inderdaad perfect. Wel zoals jij schreef de originele PK2V023200.hex er in gestopt via de Pickit 2.61 software.

Ik heb ook nog een originele Pickit2 en daar ben ik zeer zuinig op :-) (3 en 4 zijn ook aanwezig maar doe ik niet veel mee.)

Ik heb deze clones gekocht:

https://ebay.com/itm/401214379687

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Werken inderdaad prima. (en originele firmware staat wat beter als een Chinese kreet met opstarten... ;) )
Enige waar de originele Pickit2 slecht tegen kan is vallen. (bijna altijd is dan het 680uH spoeltje wat erin zit kapot, breekt in stukjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb mijn PICkit 2 ook binnen inmiddels en probeer me in te leven hoe het allemaal weer ging. Van de website van Knutselaar.eu heb ik een softwarepakket gehaald die hij bij zijn clone gebruikt. Het heet PICkitSuite en is bruikbaar voor de 3 en met PK2DeviceFile.dat ook voor deze clone.

Ik kan wat PIC's lezen maar programmeren heb ik nog niet getest.
Ik maakte in 2003 toen de HEX file met MPASM weet ik nog, ik meen uit MPLAB folder gehaald maar weet niet meer hoe dat ging. KAn iemand mijn geheugen even opfrissen wat dat betreft? Waar kan ik nog de benodigde software vinden en de originele firmware erin lijkt met ook aardig maar hoe dat gaat... Graag wat hulp (aan deze pensionado, sinds kort) als het niet teveel gevraagd is.

Ik kwam ook PICkitPlus tegen in mijn omzwervingen op internet als tegenhanger van MPLab als ik het goed begrijp. Is dit zinvol of kan ik met de huidige MPLab versie ook nog uit de voeten met deze PICkit 2 clone?

@Arco: ik had je een mailtje gestuurd via het in jouw account vermelde e-mailadres bij Yahoo maar wellicht is dat niet aangekomen. Gaat overigens over wat ik hierboven nu ook schrijf.

@ritmeester: ik heb hem bij dezelfde verkoper gekocht

Arco

Special Member

Waar kan ik nog de benodigde software vinden en de originele firmware erin lijkt met ook aardig maar hoe dat gaat...

In het Pickit2 programma: Tools -> Download Pickit2 Operating System.
Het Pickit2Plus programma kan eigenlijk niks meer als het originele programma, dus weinig zinvol...
Je .HEX file wordt normaal aangemaakt in de directory waar de sourcefile ook staat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oké Arco, maar waar haal ik het Pickit2 programma vandaan? Die PICKitSuite.exe die ik hier nu heb lijkt hetzelfde te doen maar brengt me niet verder. Hij laat me zoeken op de harddisk naar een PicKit3 OS.

Ik weet dat de .HEX file bij de source file komt te staan maar mijn experimenten in 2003 bestonden uit editten met een ASCII editor en gebruik van een losse versie van MPASM. De IDE van MPLAB 6.# gebruikte ik helemaal niet. Daarom zoek ik nu een work-around waar ik wel wat mee kan. Is dat MPLAB? Prima, dan doe ik dat of moet ik terugvallen op een ouder stuk software omdat de PICKit 2 niet meer ondersteund wordt.

Arco

Special Member

Oké Arco, maar waar haal ik het Pickit2 programma vandaan?

Bij Microchip? ;)
https://www.microchip.com/development-tools/pic-and-dspic-downloads-ar… (naar onderen scrollen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aah, ik dacht dat die software al lang niet meer beschikbaar was. Dank je!

Arco

Special Member

Microchip heeft alles nog, zelfs alle MPLab versies nog...
Of je MPASMWIN of MPLAB gebruikt maakt niet uit. MPLAB is alleen een editor/shell, die onder de motorkap ook weer MPASMWIN aanroept...
(ik neem aan dat je MPASMWIN bedoelt, MPASM was de DOS versie en is ondertussen wel een relikwie geworden...)

MPLAB is wat handiger, heb je meteen een goede editor, en je kunt meteen de linker gebruiken indien nodig (bij meerdere separate sourcefiles)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het inmiddels gedownload. Zo te zien MPLAB 6.10. Zo even uitpakken. Ja Arco, het was natuurlijk de Windows versie. Ben wel ooit begonnen met DOS 2.10!

Arco

Special Member

Het losse Pickit2 programma staat helemaal onderaan de lijst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep, gevonden Arco. Om een of andere gekke reden wilde Windows hier voor iedere url die ik aanklikte op die pagina 'mpl610full.zip' downloaden. Dat lijkt me een wat (te) oude versie, beter een nieuwere gebruiken. Ik probeer MPLAB X v5.10 wel.

Ik heb de boel weer draaiend met MPLAB X IDE v5.10 om een .HEX (5Kb) aan te maken die ik met de PICkit2 software in de 12F629 stop, maar kan me niet aan de indruk onttrekken gezien de omvang (3,5Gb) van deze MPLAB versie dat ik met een bataljon Leopard tanks probeer twee mieren te lijf te gaan. Er zit nog een warning in over bank bits dus nog even puzzelen.