Air-fi

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kijk ik vanmiddag uit het raam, zie ik opeens deze kist (klik voor iets groter).
Staat er jarenlang zo ongeveer verbanning als straf op het gebruik van je telefoon aan boord, maken ze nu juist reclame voor wifi entertainment.

Je kunt mailen, kranten lezen en zelfs films kijken, waarbij ik echter vermoed dat die films op een server aan boord staan. Alle passagiers Netflixend op een satellietlinkje zou wat kostbaar in dure bandbreedte worden. e: niet mail dus; inderdaad alleen lokaal. Vandaar.

Googelen op Airfi levert o.a. een aantal brochures op die kennelijk voor de reder bedoeld zijn.

Hoe dan ook, ik vind 't wel leuk hoe de tijden in dit opzicht veranderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Dat is toch dat type toestel waar nieuwe software in moet?Aan de vleugeltip te zien.
Edit\Nu nog een sauna en een bubbelbad. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 26 april 2019 23:20:17 (21%)

Ik heb er zelf een keer gebruik van gemaakt. Is gewoon een intranet (lokale server / LAN netwerk) in het vliegtuig waar ze omvat door een webinterface wat films en voor gedownload nieuws aanbieden. Er is geen link naar het internet.

Opzicht wel leuk als je zelf geen entertainment hebt meegenomen.

Thevel

Golden Member

Dat is toch dat type toestel waar nieuwe software in moet?

Klopt.

de nieuwe toestellen hebben geen last meer van straling door gsm's. echter de ouwe buk toestellen waar de budget maatschappijen mee vliegen hebben dat nog wel, of iig nog wel stickers dat het niet mag. nu is die restrictie ook iets waar de FAA en dergelijke zich mee bemoeien, vliegmaatschappijen hebben moeten lullen om die gsm restricties eraf te krijgen, kan ook niet meer in deze tijd. zelfs op de IC kun je gewoon bellen met een gsm tegenwoordig, mocht 20 jaar terug ook niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Onze eigen apparatenzaal had vroeger ook een sticker met telefoonverbod. Maar dat werd al jaren door de technici genegeerd; was ook iets van het verleden. Nu wordt er beter gebouwd - 'waterdichter'.

Kist is geen 737-MAX maar een -800. TUI heeft hem net geleased en laten overschilderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Afgelopen januari ben ik nog met een Airbus A321 (32B) van Finnair naar Helsinki gevlogen (en terug uiteraard ;-)). Deze hebben ook Wifi aan boord. Moet je wel voor betalen.
Er werd ook omgeroepen dat tijdens de vlucht je GSM op flightmode moet staan, maar de wifi en bluetooth mag je aanzetten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk ik vanmiddag uit het raam, zie ik opeens deze kist

Wat mot jij ook uit het raam willen kijken? Daar komt niks dan ellende van, snappie toch ook wel? Kijk op je scherm, tokkel op je klawier, daar word je toch voor betaald?

(voor de rest gaat het me best goed hoor, dankjewel)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

@nightwalker
Chartermaatschappijen met Wifi zijn er bij mijn weten niet. Vele lijndiensten wel, al of niet tegen betaling.
https://www.edreams.com/blog/in-flight-wifi/
edit:

Ook de KLM is druk met de uitrol van WiFi
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-breidt…

@RAAF12:
Zie het stukje met de koptelefoon (entertainment during your flight) en dan 2e regel.: There’s also internet connection available on all our intercontinental flights as well as on most of our Airbus flights within Europe.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dat type toestel waar nieuwe software in moet?

Voorzover ik het verhaal gevolgd heb - wat niet simpel is - zou er eerder mogen toegevoegd worden aan kwaliteit en/of kwantiteit van bepaalde sensor, "aanvalshoek" of iets in dier voege. Maar het lijkt nog al te vroeg om te stellen wat er zou "moeten".

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 26 april 2019 23:55:18 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

van Finnair naar Helsinki gevlogen (en terug uiteraard

Ja, terug inderdaad uiteraard. Wie wil er nu ook in Helsinki blijven, dan vlieg je toch veel liever terug naar Finnair ::))

(sorry hoor, liefste moderators, doe dit maar gerust weg, sans rancune! maar het was al te mooi om te laten liggen)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Helsinki is niet slecht :-) Mooie stad. Toen ik er was lag er een pak sneeuw en voelde het er aan als -10 door de wind. Maar dat weerhield een redelijk deel van de jonge Finse vrouwen er niet van om in korte rokjes en dunne panty's rond te lopen :-D Of zelfs met de jas gewoon over de arm.

En als je heimwee krijgt ga je gewoon naar het Bierhuis Rotterdam met al zijn Nederlandse biernamen op de kaart en oude Nederlandse reclameborden aan de muur. Ik heb er een poosje gezeten. Ze vertelden me daar dat die keten ook nog een Bierhuis Amsterdam heeft, en van nog meer Europese steden.

Maar Finland is wel verschrikkelijk duur.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hubie

Special Member

Bizar eigenlijk,met GSM in een vliegtuig,ziekenhuis geen probleem tegenwoordig.
Alleen bij een live uitzendingen op TV moeten alle smartphones uit.
Dat gaat wel eens mis als iemand hem niet uitzet.
Je hoort dan dat ratelende geluid als de GSM even een riedel geeft om zich bij een GSM mast te melden.(Wie heeft er hier zijn telefoon nog aan staan? hoor je dan de presentator zeggen)
Wordt opgepikt door de draadloze microfoons van de gasten vermoed ik.

mel

Golden Member

Ik weet wel, dat ik tijdens mn vlieglessen ,jaaaren geleden, niet eens een porto mee mocht nemen. Het was wel een Cessna152, maar toch ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Toen ik als parachutist uit een Cessna 172 sprong op Texel bij Jan Boyen Rienks paracenter hadden we nix bij ons. Bij valbreken wil je geen sleutelbos ect. in je overall hebben zitten...Die schermen waren een stuk minder goed bestuurbaar dan de huidige modellen.

High met Henk

Special Member

Klm en wifi zijn geen maatjes zover ik weet...

Veel klm gevlogen afgl. Jaar, nooit wifi. (zelfs zilver geworden op economy flights binnen een jaar)

1x sas gevlogen.. Tegen betaling wel wifi.

Wifi en bt zijn toegestaan. Gsm niet. Maar voor je opstijgt of land levert het in praktijk geen problemen op..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 27 april 2019 16:50:52 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Nee KLM is veel te laat begonnen met wifi. Drie jaar terug hadden andere maatschappijen met de 787 Dreamliner op de route naar Azie al wifi. Wel tegen betaling, toen. Gewoon indien mogelijk, selecteren op vliegtuigen mét wifi...

Er zijn diverse maatschappijen die een on-board entertainment systeem hebben waarvan je met je telefoon/tablet en WiFi gebruik van kunt maken. Ik heb dit al gezien bij Tarom, Aeroflot, Delta, Turkish Airlines en Rossiya. Bij Delta (intercontinentaal) was er zelfs een internetverbinding mogelijk: gratis voor eenvoudige WhatsApp berichten maar peperduur als je iets meer bandbreedte wilde.
Met KLM vlieg ik alleen binnen Europa en het meest geavanceerde dat ik bij KLM heb gezien waren 230V aansluitingen onder de stoelen...

Op 27 april 2019 03:47:05 schreef Hubie:
Bizar eigenlijk,met GSM in een vliegtuig,ziekenhuis geen probleem tegenwoordig.
Alleen bij een live uitzendingen op TV moeten alle smartphones uit.
Dat gaat wel eens mis als iemand hem niet uitzet.
Je hoort dan dat ratelende geluid als de GSM even een riedel geeft om zich bij een GSM mast te melden.(Wie heeft er hier zijn telefoon nog aan staan? hoor je dan de presentator zeggen)
Wordt opgepikt door de draadloze microfoons van de gasten vermoed ik.

Het gaat vaak fout omdat gasten denken dat het genoeg is de tel op stil te zetten, immers dan geeft hij geen storende geluiden meer.
Ze snappen niet dat de zender in het ding ook storing veroorzaakt zoals hierboven omschreven.

Wordt inderdaad door die dasspeld mic's opgepikt, zitten ook wel dichtbij de telefoon.
Die mic zit aan een zendertje vast met antenne, dat maakt het nog gevoeliger.

Voor omroep vergunninghouders staan er nog steeds aparte regels in de vergunning over nabijheid ziekenhuis. Als ik dat lees hoop ik maar dat het ziekenhuis de afscherming goed op orde heeft, want bliksem houdt zich niet aan vergunningregels.

bij tv opnemen is het denk ik alleen met die draadloze microfoons waar het kastje aan de riem hangt. heb eens een tv opname mede mogelijk gemaakt, en 2 gsm's op zak, niemand over gehoord.

nu heb ik gemerkt dat sommige radio's dat ook hebben, als er een gsm in de buurt is dan krijg je dat geluid zo nu en dan als de gsm checkt voor berichten oid. draai de radio en het is weer weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 april 2019 16:17:13 schreef RAAF12:
Toen ik als parachutist uit een Cessna 172 sprong op Texel bij Jan Boyen Rienks paracenter hadden we nix bij ons.

PH-TEX? Had je wel je parachute bij je? Lijkt me wel handig voor onderweg naar de grond. Wat moet je trouwens met een mobieltje als parachutist? De ANWB kan je toch niet op tijd helpen als je parachute onverhoops onderweg defect raakt.

RAAF12

Golden Member

Op 27 april 2019 22:00:47 schreef ohm pi:
[...]PH-TEX? Had je wel je parachute bij je? Lijkt me wel handig voor onderweg naar de grond. Wat moet je trouwens met een mobieltje als parachutist? De ANWB kan je toch niet op tijd helpen als je parachute onverhoops onderweg defect raakt.

Haha, ja zelfs twee, de reddingschute op de borst. In die tijd deden ze nog niet aan tandem sprongen.
Logboek gevonden: het was de Cessna 172 PH-RIE
Eerste sprong opmerking: meer afzetten, 2de goed, 3de goed, stabiel 4de goed, stabiel, sneller afspringen.. ect ect.
Eerste 2 vanaf 2800ft, later gezakt naar 2500ft.
Hoofdparachutes waren de T.U en de L.L de reservechute de Chest 24ft

https://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1972.htm#PH-RIE dat lees ik nu pas, het vliegtuig is neergestort.

Nou dat was het :-) lekker off-topix ook, mja tis zondag...

Fet, de wifi dienst aan boord bestaat bij sommige maatschappijen al jaren. (oa United). Afhankelijk van het geplaatste entertainment systeem kan je er ook mee mailen. Films bekijken op een lokale server hoort er ook bij.

KLM gebruikt het inflight entertainment systeem van Panasonic, en dat laat verbinding met de buitenwereld toe.

https://www.klm.com/travel/bq_nl/customer_support/customer_support/leg…

mel

Golden Member

Op 28 april 2019 00:40:25 schreef RAAF12:
[...]
https://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1972.htm#PH-RIE dat lees ik nu pas, het vliegtuig is neergestort.

Dat krijg je nou met die mobieltjes >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..