Aansluitschema kookplaat

Hallo,

Ik zit nog even met een onduidelijkheid ondanks de vele discussies hierover waar ik al veel uit heb kunnen halen. Door het uitbreiden van de keuken komt er een nieuwe meterkast met een aantal nieuwe groepen. De gaspitten zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor een inductieplaat met een aansluitwaarden van 7200W. Ik heb een 1x35Ah aansluiting en 10 zonnepanelen. Ik heb me zitten afvragen of ik de aansluiting ga behouden of ga aanpassen naar 3x25ah. Inmiddels tot de ontdekking gekomen dat bij aansluiting via een fornuisgroep het onmogelijk is (technisch en/of regelgeving) deze over 2 fasen te verdelen en de aanpassing naar 3x25Ah in die zin overbodig is. Volgende optie zou dan zijn toch 3x25Ah en een krachtgroep erin voor de kookplaat. Nu heb ik dit voorgelegd aan een vakbekwaam iemand die ik toevallig even sprak. Die gaf aan probeer het eerst met de 1x35 en 3x25 kan dan nog altijd na het vervangen van de hoofdschakelaar en uitbreiding met benodigde groep voor kracht aansluiting (plaats genoeg in beoogde kast).
Bij de afweging of ik dit advies ga opvolgen of niet is de onduidelijkheid toegeslagen. Zoals ik het aansluitschema in de handleiding interpreteer kan de kookplaat niet over 1 fase aangesloten worden maar enkel via 2 of 3. En dit zou dan weer betekenen dat je in beide gevallen op een krachtgroep uitkomt. Het plaatje rechtsboven is volgens de leverancier de meest geschikte en een aansluiting via een fornuisgroep.
Echter hier staat boven dat dit een 380V aansluiting betreft. Dit is volgens mij onmogelijk bij een 1 Fase aansluiting??? Of is door het koppelen van 2 groepen (fornuisgroep) ook het bereiken van de 380 mogelijk? Maar wat het nog verwarrender maakt is de 2N die erachter staat. Zou betekenen dat de fornuisgroep over 2 fasen aangesloten dienst te worden?? Dit mag en kan niet met twee verschillende ALSen.
Als ik zelf interpreteer wat er staat is dat dus een 2 fase aansluiting over een krachtgroep wat de tweede getekende nuldraad overbodig maakt. Schema niet juist?

Dus lang verhaal kort:
Kan deze plaat wel aangesloten worden over 1 fasen/aardlek en een fornuisgroep?
Is het meest linkse schema niet gewoon het meest verstandig om te kiezen en de 3x 25Ah direct al laten doen? De leverancier geeft aan van niet en de plaat niet via 3 F aan te sluiten. Nu heb ik geen hoge pet op van de elektra kennis van de medewerkers bij Ikea achter de telefoon dus vertrouw toch meer op mijn eigen interpretatie van het schema. En dat vertelt me dat hun verhaal niet juist is.

Hoop dat het een beetje helder is en iemand me iets meer de goede richting kan geven...

Je moet het meest rechtse schema gebruiken.
De aanduiding 380-415V is hier inderdaad verwarrend, daar moet je je niks van aantrekken.

mvdk

Golden Member

Wat KlaasZ zegt.

Wat ik wel een beetje eigenaardig vind, is dat als je em 3fasig aansluit, de L3 klem óók aangesloten word, en bij alle andere niet.

Bedankt voor de super snelle reactie!
Oke, meest rechtse. Maar via een fornuisgroep of een krachtgroep? Mocht een fornuisgroep tot voor kort niet wel over 2 fasen wat het tekeningetje wel kloppend maakt? en dus de mogelijkheid voor het aansluiten op 1 fase er niet is?

Op 25 april 2019 15:32:52 schreef mvdk:
Wat KlaasZ zegt.

Wat ik wel een beetje eigenaardig vind, is dat als je em 3fasig aansluit, de L3 klem óók aangesloten word, en bij alle andere niet.

Vond ik ook al vreemd. En wordt ook niet gekoppeld bij andere aansluitingen.

Op 25 april 2019 15:32:52 schreef mvdk:
Wat ik wel een beetje eigenaardig vind, is dat als je em 3fasig aansluit, de L3 klem óók aangesloten word, en bij alle andere niet.

Het lijkt er op dat de L3 klem alleen maar een parkeerklem is om te voorkomen dat de derde fasedraad los blijft zwabberen.

Op 25 april 2019 15:34:53 schreef Kefje:
Oke, meest rechtse. Maar via een fornuisgroep of een krachtgroep?

Je sluit het aan via een kookgroep (fornuisgroep). Dat zijn twee mechanisch gekoppelde automaten die uit dezelfde fase gevoed worden. De ene automaat gaat naar L1-N1, de andere naar L2-N2.

Je hebt een aansluiting van 1x35A (niet Ah) en dat is voldoende. In deze situatie heb je geen 3-fasen aansluiting nodig. Ik zit zelf nu ook in deze situatie. Volgende week wordt er een nieuwe keuken geplaatst met een inductieplaat. Een poosje geleden waren er hier een paar monteurs van het netwerkbedrijf over de vloer en die hebben me verzekerd dat 1x35A genoeg is voor elektrisch koken. En dat werd nog eens bevestigd door mijn schoonzoon die als installateur vooral nieuwe groepenkasten plaatst bij mensen die elektrisch gaan koken of zonnepanelen gaan aanschaffen.

Op 25 april 2019 16:31:35 schreef KlaasZ:
[...]Het lijkt er op dat de L3 klem alleen maar een parkeerklem is om te voorkomen dat de derde fasedraad los blijft zwabberen.

Heb even gekeken en zie dat L3 wel aangesloten is op de print.

Zie ook nog de aansluitwaarden op de plaat zelf staan: 220-240/380-415~3N 50/60Hz 7,2 kW.

De grote vraag is wat L3 dan doet op de print. Als hij echt nodig zou zijn, waarom wordt er in alle andere gevallen dan niks op aangesloten?

Op 25 april 2019 16:31:35 schreef KlaasZ:
[...]Het lijkt er op dat de L3 klem alleen maar een parkeerklem is om te voorkomen dat de derde fasedraad los blijft zwabberen.

L3 is gewoon een parkeerklem. Hij kan wel op de print zitten, maar daar wordt gewoon niks mee gedaan. In ieder geval niks belangrijks.

mel

Golden Member

Als je dan toch drie fasen laat maken,dan zorg je gewoon voor een 3 fasen aansluiting bij je fornuis,
en dan gewoon volgens schema 1 aansluiten.
Niks moeilijk aan.
Anders zit je met 2 nullen en 2 keer dezelfde fase.Welke je toch op dezelfde aardlek zet.
Gewoon 3 fasen aansluiten.Of je er dan maar 2 gebruikt intern, dan zal dat wel.
Maar als je er een keer een fornuis inzet, is het alleen maar makkelijk,dat er 3 fasen is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 25 april 2019 20:39:58 schreef ohm pi:
[...]L3 is gewoon een parkeerklem.

Dat hoeft niet ... het kan ook een poot van een drie fasen brug zijn, of iets in die richting.

Waarom zou je een gelijkrichter nodig hebben voor een kookplaat?

Ik zou vooral in overweging nemen of je de overstap naar 3x25A wil maken.
Zo ja, zou ik dat meteen doen, anders moet je de boel later weer open halen.

Als je bij 1x35A blijft:
- Plaats een kookgroep in de meterkast (2 gekoppelde 1-fase automaten)
- Trek een 5 aderige kabel (2x fase, 2x nul, aarde)
- Sluit de plaat aan volgens het meest rechter schema.

Als je naar 3x25A gaat:
- Plaats een krachtgroep in de meterkast
- Trek een 5 aderige kabel (3x fase, 1x nul, aarde)
- Sluit de plaat aan volgens het meest linker schema.

Sla verder niet teveel acht op de spanning en fase notering in het plaatje. Daar doet de plaat verder niks mee.

Bij de kookgroep heb je eigenlijk maar 1 fase, maar wel 2 keer. Maar je voedt gewoon 2 aparte circuits. Die hebben er verder geen enkel benul van of ze wel of niet op apart fasen zitten.

Bij de krachtgroep worden er waarschijnlijk maar 2 echt gebruikt, verder werkt het identiek aan de versie van de kookgroep.

Die 400V notering is verder helemaal niet relevant. Intern zijn het gewoon 2 230v circuits die al dan niet in fase met elkaar lopen.

Sine

Moderator

Op 26 april 2019 08:44:08 schreef willem van belgie:
Waarom zou je een gelijkrichter nodig hebben voor een kookplaat?

Omdat het een inductieplaat is.

Op 26 april 2019 07:40:43 schreef Sine:
[...]

Dat hoeft niet ... het kan ook een poot van een drie fasen brug zijn, of iets in die richting.

[bijlage]

Je schema gaat helaas niet werken. In je schema wordt de nul niet gebruikt. Voor 3-fase zou het (theoretisch) prima gaan, maar hoe ziet jouw plaatje eruit bij een Nederlandse kookgroep?
Voor @TS:
Doen wat @Timberleek zegt

Op 26 april 2019 09:17:54 schreef timberleek:
Ik zou vooral in overweging nemen of je de overstap naar 3x25A wil maken.
Zo ja, zou ik dat meteen doen, anders moet je de boel later weer open halen.

Als je bij 1x35A blijft:
- Plaats een kookgroep in de meterkast (2 gekoppelde 1-fase automaten)
- Trek een 5 aderige kabel (2x fase, 2x nul, aarde)
- Sluit de plaat aan volgens het meest rechter schema.

Als je naar 3x25A gaat:
- Plaats een krachtgroep in de meterkast
- Trek een 5 aderige kabel (3x fase, 1x nul, aarde)
- Sluit de plaat aan volgens het meest linker schema.

Op 26 april 2019 08:44:08 schreef willem van belgie:
Waarom zou je een gelijkrichter nodig hebben voor een kookplaat?

1 brugcel Voor de smps en een 1 brugcel voor de benodigde dc om je coils aan te sturen .

En dat is nog maar voor een helft.:P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

dc op een coil zal niet werken voor inductie. ook kan de stroom dan ongelimiteerd oplopen.

Grapjurk!
Lees hier maar waarvoor ze de DC nodig hebben.

Op 27 april 2019 01:13:42 schreef wvogel57:
dc op een coil zal niet werken voor inductie. ook kan de stroom dan ongelimiteerd oplopen.

Het is wel degelijk een dc deze wordt alleen gepulseerd aangeboden op de coil.

Zodat ze over een wisselspanning praten .

Zie artikel van OHM PI .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!