Ontstoringscondensators vervangen

Hallo allen, Ik heb een probleempje met een electromotortje waarvoor mijn electronica kennis niet toereikend is. Ik heb een werktuigbouw achtergrond dus ik snap wat van motoren, electrische velden en condensatoren etc maar hier zou ik graag wat advies willen; het gaat om het volgende.
Ik heb een tweedehands hangmotor gekocht , zeg maar een hangende dremel met een flexibele as en zo'n tandartsboor eraan.
De snoeren naar die motor waren gaar, het rubber verweerd, dus die wilde ik even vervangen, tot zover geen probleem.
Alleen toen ik de motor openmaakte zag ik dat er twee condensatoren in die behuizing geplaatst waren, nog van die oude met een kunsstof huis en volgegoten met van die zwarte teerachtige prut. Bij allebei was er al wat naar buiten geperst, bij één was ook die teer gebarsten en naar buiten geperst.
Het leek mij niet slim om die twee terug te plaatsen als ik nu toch alles los moest maken om die twee snoeren te kunnen vervangen.

Nu komt het probleem: ik kan niet diezelfde condensatoren vinden. Alle gegevens staan er nog goed leesbaar op maar dat helpt dan weinig.
De ene staat over de koolborstels aangesloten;
Frako, D1,56S, Znr. 1052F (Znr.= Zeilnummer vermoed ik), Temp 0-100 C, Nennsp 220 V/300 V, 0,022+0,0025muF
De andere staat over de stator/het veld:
Frako, V1.56S, Nennsp 220V, Znr.1484F , Temp 0-80 C, 0,1muF+2x2500pF,

Beide hebben ze aan elke kant een aansluitdraad en aan een kant bovendien een aarddraad.

Op de site van Frako vind ik wel aanloop/running condensatoren maar de kleinste is 0,6 muF. Nog los van de veel grotere waarde zijn ook de afmetingen veel te groot voor de behuizing.

Kan ik deze condensatoren evt vervangen door "gewone" of is dat een domme veronderstelling.

Iets anders wat ik mij al een tijd afvraag is waarom er bij die aanloopcondensatoren vaak eerst een waarde staat en dan + (nog een waarde) en dan soms ook nog die 2x erbij . Is dat gewoon een tolerantie of toch wat anders?

Los van de motor is er nog een voetpedaal voor toerenregeling. Die heb ik nog niet opengemaakt maar die hangt met twee draden aan de koolborstels en met twee draden aan de stator/veld.
Ik heb ook de fabrikant van die motor gemaild maar daar krijg ik nog geen reactie van.

Heeft iemand suggesties hoe ik de goede condensatoren voor die motor kan vinden?
Alvast dank voor jullie tijd.

Topic-titel is onjuist. Het zijn ontstoringscondensatoren.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Bedank hunter voor de correctie!

Ik heb me dat nog even afgevraagd.
Betekent dit dat ik ze dan wel kan vinden? Ik ga meteen even kijken.

Zou evengoed nog wel graag willen weten wat nou die manier van aanduiden inhoudt; is zo'n condensator in wezen een combinatie van condensatoren binnenin die behuizing?

groet,
Kavo

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja meestal zijn het 3 condensatoren in 1 omhuizing.
2 C in serie tussen Fase/Nul of + en -
Het punt waar de 2 C aan elkaar zitten nog een C naar Aarde/massa.

De Cs zijn voor ontstoring, dat betekend dat je je machine zonder deze Cs ook kan werken.
Zonder de Cs kan de machine meer storing veroorzaken op Radio en TV en het vonkt iets meer op de borstels/commutator.

De Capaciteitswaarde van de Cs is niet erg kritisch.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Die aan de koolborstels zal wel uit 2 codensatoren bestaan, maar je kunt er ook een met 3 gebruiken. De waardes zijn niet kritisch. Elke 3-draads condensator die voor tenminste 275VAC geschikt is en fysiek past, is goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat helpt al wel, ik vind nu in elk geval deze:
EntstörKondensator 0,1uF 2X 0,0027uF; 16x37mm; Miflex; KSPpz-10-2

maar voor de andere , die van 0,022 + 0,0025mF vind ik er nog steeds niet één helaas.

heeft iemand een suggestie? Hoeveel afwijking mag er evt in de waarde zitten?

Dat zou betekenen dat ik twee keer die :
EntstörKondensator 0,1uF 2X 0,0027uF; 16x37mm; Miflex; KSPpz-10-2 zou kunnen gebruiken, alleen is die 250 vac en geen 275 vac.

Is dat een probleem? Ik vind er alleen maar tot 250vac eigenlijk.

Ah nu vind ik eindelijk deze (grappig dat je zolang zoekende kunt zijn naar eigenlijk een vrij standaard onderdeel):

Ontstoringscondensator gebruikt in wasmachines
Origineel no.: 4819.121.18063

100 nF + 2x 15nF + 2 MOhm
275 Volt
100 nF + 2x 15nF
Merk
Whirlpool

Die zou het moeten doen lijkt me?
250 Vac is wat krap ivm de netspanning van 240v tegenwoordig ,is het niet zo?

Met een beetje geluk krijg ik er van deze wel twee in de behuizing geplaatst
Als ik geen correcties meer krijg neem ik aan dat dit zo goed moet zijn.
Dank voor de hulp tot zover.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 april 2019 23:52:56 (59%)

maartenbakker

Golden Member

250VAC is goed maar gaat wat korter mee. Kan alsnog heel wat jaren zijn.

Die 0,022+0,0025 is wel een erg rare waarde, gaat die 0,0025 naar de metalen behuizing of een ander aanraakbaar deel en is die geaard?

Normaalgesproken kan een factor 10 geen kwaad zodat je 2x 0,022 zou kunnen plaatsen, maar als die 0,0025 naar een aanraakbaar niet geaard deel gaat dan kun je die beter niet vergroten of zelfs helemaal weglaten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 27 april 2019 19:24:21 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 0,022+0,0025uf zit met de twee zwarte draden aan de koolborstels en de derde draad (die op de condensator met "b" gemerkt is) hangt aan de aluminium behuizing. De behuizing is geaard.

maartenbakker

Golden Member

Dan zou ik er gewoon een 2x 0,022 in hangen. Geen idee waarom die Oost-Duitsers dat niet gedaan hebben destijds.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Zo ziet het er schematisch uit, dit is de inhoud!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Begrijp ik dat ik daar dus niet die 0,1muF + 2x2500pF voor moet nemen?

Irritant genoeg kan ik op het gebied van 2 x 0,022 muF weer helemaal niets vinden in driedraads condensatoren.

vergeten

Golden Member

Beetje vreemd dat de originele waarden asymmetrisch zijn.

Die waarde is ook weer niet zo heel precies nodig.
Het is ontstoring.

Ik zou kijken naar de "standaard" waarden rondom 0,022 µF.
2 x 0,018 µF (=18nF)
2 x 0,027 µF (=27nF)
2 x 0,033 µF (=33nF)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 27 april 2019 23:16:51 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Even als check:
moet ik zoeken naar een 2 x 22nF driedraads C
of kan ik in plaats daarvan ook een 0,1 muF + 2 x 22nF driedraads C gebruiken?

Van de eerste kan ik er helemaal niet een vinden namelijk. Gebruik ik dan een verkeerde zoekterm?. Ik heb gekeken bij Farnell, RS, Nedis, Eijlander, Rutten Ebay. Zijn er nog andere opties?

Anders blijf toch weglaten als alternatief over vrees ik?