Materiaal Smoorspoel

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Klein vraagje?
Een smoorspoel met magneet is dat goed? Werkt dat?
Noormaal gebruik ik met ferriet maar kwam deze tegen:
https://www.ebay.nl/itm/20PCS-47uH-6x8mm-Magnetic-Core-Inductor/291617…
is dit goed....beter dan met ferriet of....?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
maartenbakker

Golden Member

Ik twijfel of het geen vertaalfout is, maar opzich kun je wel spoelen met een magneetje maken. Die werden bijvoorbeeld in de horizontale afbuiging van TV's toegepast om de lineariteit bij te stellen. Kortom: ze vervormen het signaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha rob007,

Jij duikelt de gekste dingen op mooi :9
Maar dit zijn gewone spoeltjes met een magnetische kern maar wel te verstaan zacht magnetisch materiaal zoals ferriet, poederijzer.
Er zijn ook spoelen die geen magnetische kern hebben lucht ceramiek teflon.
Dus niets mis mee :D
Wel kan je gebruik maken van hetgeen @maartenbakker aangeeft ik ben een beetje aan het prutsen met die ferriet antenne en dus ook met technieken om een en ander te beïnvloeden met permanenten magneten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Tja smoorspoel is een mooie uitdrukking, daarmee smoren ze ongewenste AC signalen meestal door een LC combinatie te maken. 47µH zegt op zichzelf niet zoveel, de dikte van het draad en het kernmateriaal zijn ook belangrijke parameters. Het is maar net wat voor toepassing je op het oog hebt. Voordat ferriet was uitgevonden werden spoelen gemaakt van poederijzerkernen. De Amroh 402 middengolfspoel is daar een mooi voorbeeld van.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 27 april 2019 16:12:48 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vermoedelijk bedoelen ze hier gewoon dat het geen luchtkernspoeltje is.
Het kerntje zal wel ferriet zijn, anders kun je niet zo'n kleine 47µH-spoel maken.

IJzer, nikkel, cobalt etc. noemen we immers ook magnetische materialen. Dat hoeft nog niet te betekenen dat ze ook gemagnetiseerd zijn.

e: Als je googelt op 'ferrite core inductors' kom je deze vorm ook wel tegen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Maarten, Henk en Raaf12 en natuuurlijk onze FET

Ja Henk maar ik ben toch hartstikke GEK! ;-)

Nee maar heel toevallig heb ik wel (ik geloof 2) smoorspoeltjes en daar zit toch ook een magneetje in inderdaad!
Ze lijken op deze smoorspoeltjes:
https://www.ebay.nl/itm/2x-Radial-Ferrite-Choke-Inductor-Coil-10uH-to-…
en op de kopse kant zit een magneetje (denk ik) gelijmd en meegekrompen in de krimpkous.
Dus ik weet het bestaat alleen of dat goed…..beter is dan een smoorspoel met ferriet??? (de waarde weet ik ff 1 2 3 niet!)
Ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar. (of het ook nuttig is???)

Toepasing:
Ik was bezig spulletjes bij elkaar te verzamelen voor buffertrapjes,
In eerste instantie voor Middengolf daarna ook voor korte golf.
Ik wil eens wat experimenteren en ga mijn best werkende zendertje MG nogmaals bouwen –
Kijken welk buffertrapje het mooiste werkt, en dit eventueel ook voor KG.
Kijken wat er van komt.(maar zodoende kwam ik daar aan) had geen 47uH meer.
(tenzij zelf wikkelen natuurlijk!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

De enige reden om een kern met behulp van een vaste magneet te voor-magnetiseren, is als je het signaal expres wilt vervormen.

Je moet de kern dan in verzadiging sturen met het signaal dat je wilt vervormen.
De magneet zorgt er dan voor dat in de ene helft van de sinus de kern eerder in verzadiging gaat dan in de andere helft, zodat je een flinke tweede harmonische krijgt. Zo kun je een frequentieverdubbelaar maken.

Maar dat is meer iets uit de tijd van Kootwijk Radio en zo, toen er nog geen radiobuizen bestonden. En dat ging ook met flinke (zender!-)vermogens.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha RAAF12,

Ja goeie opmerking maar...... maar in de adv. staat niets over een smoorspoel dat maakt @rob007 er weer van |:(
De getoonde spoel van 47uH is van het fabricaat SMW.
Maar je heb helemaal gelijk dat de term smoorspoel geen betrekking heeft op het component maar op een toepassing.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

HOOWWWww oké ja sorry hoor, ik DACHT, dat het een smoorspoel was/is.
Mensen jullie weten met wie je te maken hebt, zeg dan ook gelijk het is GEEN smoorspoel.(weet ik veel Henk!)
FET nogmaals je weet het he? Ik ben het Rob ( GRAAG Jip en Janneke taal? )
MAAR ik heb het denk ik begrepen deze keer!

(die ? spoelen heb ik trouwens als ik het nog goed heb gesloopt uit PC voedingen)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 27 april 2019 16:31:22 (12%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
benleentje

Golden Member

Ik DACHT, dat het een smoorspoel was/is

Geeft niks is snap dat vaak ook niet. Dus mijn vraag is dan wanneer of hoe gebruik je het als smoorspoel?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

What's in a name? Inductor, spoel, smoorspoel, dat zijn toch allemaal woorden die hetzelfde betekenen.
Overigens vind ik dat er op die ebay pagina verdraaid weinig informatie wordt gegeven.

Ha benleentje,

Ik denk als hij zijn naam eer aan doet :S als er iets te smoren is.
In het algemeen als het coëfficiënt van zelfinductie groot is L=XL.
Waar.... ik denk aan het onderdrukken (verzwakken) van een AC component op de voedingslijn.
Maar voor de duidelijkheid het zelfde spoeltje van 47uH kan in een ander schakeling dienen om een signaal uit een berg van signalen te filteren.
Heel veel componenten van de zelfde aard krijgen door het toepassen een andere betekenis.

@rob007,

Dat zijn leuke spoeltjes met een permanent magneetje als piggyback zoals @FET al aangeef deze komen veel in voedingen voor als begrenzer maar ook in magnetische versterkers.
Dit zijn dan ook harde magnetische materialen een combinatie is wel mogelijk.
Ik heb hier voor experimenten ferriet daar wordt cadmium in gebruikt tot 2000MHz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Het voormagnetiseren werd in radarsets wel gedaan, maar dat waren trafo's en het voormagnetiseren ging met een gelijkspanning.
Geen idee meer waarom dat was, te lang geleden, maar het staat me bij om een smalle puls te krijgen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Met andere woorden DIT, spoeltje is niet voor mij,
Ik was op zoek naar het oscillator spoeltje:
https://drive.google.com/file/d/12Yjb3Vw2Dr0Qa4AUOGLJELPkQlfi7KyV/view

en ik had in DIT schema:
http://www.sm7ucz.se/AM_Transmitter/AM_stn.jpg
die T1 vervangen voor een geel ringkerntje die met wat ruimte vol gewikkeld was. (waarde was rond de 40uH en ja kwam ook uit PC voeding! ;-) )
en heb toen tussen de Colector en dat spoeltje 100pF naar de FET gezet.
( de Emitter heb ik met 100R naar de min gezet met nog een ontkoppel condensatortje )

Maar wil met dit nog eens experimenteren, oscillator dan eerst nog een buffertrapje en dan pas iets als een 2N3866 proberen om het netjes te doen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 27 april 2019 16:38:59 schreef KlaasZ:
What's in a name? Inductor, spoel, smoorspoel, dat zijn toch allemaal woorden die hetzelfde betekenen.

Dat is niet perse waar. Voor smoorspoelen wordt nogal eens ander kernmateriaal gebruikt dat juist op hoge frequenties meer kernverliezen geeft, om op die manier juist demping toe te voegen aan een circuit. Een "perfecte" spoel, zonder kernverliezen, geeft je geen demping, omdat er geen energie geabsorbeerd wordt.

@FET: ik heb ook wel een enkele keer een permanente magneet op een power inductor gezien, als bias voor een grote DC stroom. Op die manier kun je de verzadiging van de kern in één richting tegengaan, zodat je bij een grote DC stroom toch nog genoeg inductie overhoudt. Dit kan bij DC/DC converters die een spoel gebruiken voor energie opslag (buck, boost, flyback, etc). Nu vraag ik me wel af of dit uiteindelijk beter of goedkoper is dan meer ferriet gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Idd ook een 'smoor'spoel. (Geen HF) Als het beestje maar een naam heeft...

Hubie

Special Member

In "moderne"buizenversterkers is de smoorspoel ook al verdwenen in de voeding,dat scheelt weer een hoop koper,blik en gewicht. ;-)

RAAF12

Golden Member

Ja, dankzij de nieuwe elco's met hogere capaciteit. Leuke site met al die Philips Hobbyscoop blaadjes. Even gezocht, de 6901, 6910, R6813 en HF311 heb ik gebouwd. Die laatste op verzoek van de bar in een kazerne waar ik was gelegerd.

Ha rob007,

Ik kom even terug op je spoeltje en de schakeling gewoon doen er staat bij de advertentie 47uH inductor.
Ik heb even gezocht voor je maar zo snel niet de juiste afmeting kunnen vinden.
Dus weet ik ook de eigenschappen niet maar jou frequentie is niet hoog dus het is het proberen waard :)

Wanneer het om een geprepareerde spoel gaat dus met een lage Q staat er meestal choke, beat, RCF of AFC bij.
Dat is wat @SparkyGSX bedoeld de verliezen in de spoel zijn dan hoger tot de SRF en daarna is het weer berg afwaarts :o
Mooi choke laat @RAAf12 zien 5H 80mA met 5H is het een echte AFC (Audio Frequency Choke) :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 april 2019 18:04:29 schreef SparkyGSX:
@FET: ik heb ook wel een enkele keer een permanente magneet op een power inductor gezien, als bias voor een grote DC stroom.

Hé, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Leuk, dank voor de info!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 27 april 2019 19:37:44 schreef RAAF12:
Ja, dankzij de nieuwe elco's met hogere capaciteit. Leuke site met al die Philips Hobbyscoop blaadjes. Even gezocht, de 6901, 6910, R6813 en HF311 heb ik gebouwd. Die laatste op verzoek van de bar in een kazerne waar ik was gelegerd.

OT\ Er was jaren 80 ook een radioprogramma met de naam Hobbyscoop.
Met veel geknars en gepiep werd er een soort Esperanto basic code uitgezonden die je dan opnam op je cassetterecorder.Op de meeste hobbycomputers ging dat goed.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Heb ze alle twee nog netjes staan, links en rechts de transformatortjes voor EL84.
Ze wachten geduldig op hun beurt (ben er zo blij mee!) ;-)
Alleen moet ik ze nog eens even meten, of ze wel een beetje gelijk zijn!
Ook zo’n smoorspoel nog liggen, maar als het niet hoeft dan liever niet.
(heb al gewicht genoeg!)

Hallo Henk,
Ik heb voor de oscillator een gewoon smoorspoeltje gevonden.
Voor het eerste buffertrapje wil ik even kijken misschien ook zoals in schema onder :
https://drive.google.com/file/d/12Yjb3Vw2Dr0Qa4AUOGLJELPkQlfi7KyV/view
maar wil experimenteren met een smoorspoeltje onder of boven R7 (gewoon kijken wat het doet)
na dat trapje wil ik nog een buffertrapje maken maar dan meer zoals in dit schema:
http://www.sm7ucz.se/AM_Transmitter/AM_stn.jpg
maar dan denk ik ook met een ringkern van rond de 40uH (dat deed de IRF mooi laten draaien)

de modulator wil ik kijken om die anders te maken niet zoals met de 2N3904 en 2N3906 want dat werkt wel –
maar vind ik niet mooi genoeg vraag me niet waarom precies.

Sparky/FET
Hebben jullie het nu over het regelen van een transformator met magneet?
Is dat soms ook een beetje zoals ik wel eens een oude lastransformator deed regelen?
Kern in en uit draaien? ( iets met een klok en een klepel?) ;-)

Waar Hubie het over heeft daar ken ik mij ook nog iets van herinneren.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 27 april 2019 18:04:29 schreef SparkyGSX:

@FET: ik heb ook wel een enkele keer een permanente magneet op een power inductor gezien, als bias voor een grote DC stroom. Op die manier kun je de verzadiging van de kern in één richting tegengaan, zodat je bij een grote DC stroom toch nog genoeg inductie overhoudt. Dit kan bij DC/DC converters die een spoel gebruiken voor energie opslag (buck, boost, flyback, etc). Nu vraag ik me wel af of dit uiteindelijk beter of goedkoper is dan meer ferriet gebruiken.

nog straffer : Philips paste in zijn vroege tv's een bizar systeem toe om kernsaturatie van de H-flyback transformator tegen te gaan. De voedingsstroom ging via een extra wikkeling invers door de flyback.
Omdat de flybackspanningen zich ook manifesteren op deze wikkeling en zo in de voeding zouden kunnen geraken zijn er twee joekels van smoorspoelen nodig om dat tegen te gaan. Dan is een luchtspleet (die men in volgende generaties toepaste ) een pak goedkoper..

Op 27 april 2019 22:12:59 schreef rob007:
Sparky/FET
Hebben jullie het nu over het regelen van een transformator met magneet?
Is dat soms ook een beetje zoals ik wel eens een oude lastransformator deed regelen? Kern in en uit draaien? ( iets met een klok en een klepel?) ;-)

Nee, dat is iets compleet anders, dat is een magnetische shunt om de lekinductie van een transformator groter of kleiner te maken, dat heeft niets met verzadiging te maken. Waar wij het over hebben is een permanente magneet op een storage coil waar voornamelijk DC door loopt.

@kris van damme: Het nadeel van een luchtgat is natuurlijk dat de Al veel lager wordt, waardoor je meer windingen nodig hebt voor dezelfde inductie. Met dat grotere aantal windingen wordt de magnetische flux ook weer groter, voor dezelfde stroom.

Met een permanente magneet in plaats van een extra wikkeling aan een bestaande DC voeding heb je dat probleem niet, maar toch zie je dat maar zeer zelden; blijkbaar kleven daar alsnog grote nadelen aan, misschien dat het te weinig oplevert, of dat magneten met een voldoende hoge magnetische coerciviteit gewoon te duur zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een paar soorten smoorspoeltjes besteld in de hoop dat er de goeie ook bij zal zitten.
Ik had ook nog even lopen zoeken maar vond echt geen 47uH meer,
Ik had er eentje maar daarvan was de waarde niet 100% de waarde was te laag.
Ook heb ik de oscillator uit dit schema gemaakt:
https://drive.google.com/file/d/12Yjb3Vw2Dr0Qa4AUOGLJELPkQlfi7KyV/view
die smoorspoelwaarde is zoveel te laag dat het signaal wat er uit kwam ergens rond de 2,5mhz zat.
Nu kan dit waarschijnlijk wel naar beneden gedwongen worden maar heb liever een goed smoorspoeltje.
(ze komen er aan)
OOoww en ik vond nog van die smoorspoeltjes met magneet! (kan ik daar nog wel iets mee doen?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?