Valt deze spanningsval te minimaliseren?
Die spanning is te minimaliseren. Maar wat de andere ook al zeiden is dat de schakeling bij een lagere meetspanning gevoeliger gaat worden voor stoorpulsen op het boordnet. Je kunt je voorstellen dat het meten van 0,01 volt lastiger is dan het meten van 1,4 volt. Een puls van van 0,1 volt heb je al heel snel. Het aan of uitzetten van je grootlicht (even seinen) of een ruitenwisser veroorzaakt dit al. Misschien is het handiger om een rietcontact te gebruiken met een paar wikkelingen van de voedende kabel er om heen? Het is een beetje vervelend als de boel elke keer uitvalt bij het schakelen van een grote verbruiker.
De toepassing is in mijn auto, waarbij ik graag wil dat als het dvd schermpje aangezet wordt, de aangesloten dvd speler voeding krijgt. De speler start nu namelijk altijd op bij het verkrijgen van de geschakelde voeding en staat dus onnodig aan.
Ik begrijp uit dit verhaal dat je DC/DC converter altijd aanstaat? Dus ook als je motor niet loopt? En als je helemaal geen contact maakt? Staat het spul dan ook aan? Deze situatie is ook niet handig. De kans is dan groot dat je een keer met een lege accu komt te staan.
Als dit laatste zo is zou ik alles gewoon aanzetten met een drukknopje en een vergrendel relais op het dashboard. Je zorgt dan dat het relais afvalt als je dvd apparaat wordt uitgezet. In plaats van de druknop kun je ook een signaal uit de auto gaan opzoeken dat actief wordt als de wagen is aangeschakeld en de motor loopt.
Ik denk overigens dat je alles veel en veel te mooi en ingewikkeld wilt maken. Het is heel lastig om sluipstroomgebruik te voorkomen, En het is nog lastiger om het op de lange duur betrouwbaar te laten werken.
Veel moderne auto's hebben naar mijn idee al een veel te groot sluipstroom gebruik voor bijvoorbeeld ingebouwde alarmen, Maar ook allerlei ander dingen die niet uitgeschakeld kunnen/mogen worden.
Je bent toch niet in een electrische wagen aan het prutsen he? Een tesla of een leaf ofzo?. Dan zou ik dit soort dingen helemaal achterwegen laten. Om van de 150 km bereik van een leaf nog maar 100 km over te hebben omdat je zo nodig een cd-speler moet hebben lijkt me niet zo handig.