Uitbreidingsmogelijkheden meterkast, 3x25A

Is een huls verplicht bij soepel draad?
Want dan moet ik toch draad halen. 6mm2 heb ik liggen maar soepel...

Volgens mij is het zoals nu aangelegd ook zonder huls en niet massief

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 april 2019 20:37:43 schreef sanscorp:
Is een huls verplicht bij soepel draad?
Want dan moet ik toch draad halen. 6mm2 heb ik liggen maar soepel...

Volgens mij is het zoals nu aangelegd ook zonder huls en niet massief

Wel of niet toepassen van adereindhulsjes of kabelschoentjes is afhankelijk van de toegepaste klem.
Bij automaten is er (zover ik weet) geen goede verbinding te maken met soepel draad zonder adereinhulzen. Zeer zeker bij ABB gaat dit niet.
Bij sommige klemmen mag je dan wel weer 2 gelijke massieve draden onder 1 klem, of zg TWIN-adereindhulsjes gebruiken voor een dubbelel draad onder 1 klem.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dan zal ik massief moeten halen.
Zelf knijpen is leuk maar niet toe te passen door mij in een meterkast.

Je kunt soepel draad kant en klaar afgemonteerd met adereindhulsjes kopen. Bv https://www.sandervunderink.nl/draadbrug-6-mm2-blauw-265-mm.html Ik meen dat Gamma ook zoiets heeft en andere bouwmarkten vermoedelijk ook. Massief heb ik zelf ook gebruikt, maar is vrij stug in die diameter, soepel werkt wat makkelijker. Voor éénmalig twee draadjes moet je zelf even kijken wat voor jou het beste uitkomt qua kosten/gemak.

Ben morgen bij de Hornbach dus zal even kijken. Neem massief draad.
1x wat lastiger monteren is geen probleem.
Er komt ook maar 1 draad op de automaat, alleen de schuur.

Geen scherpe knikken aanbrengen en dan lukt het wel :)

Allen hartelijk dank!

[Bericht gewijzigd door sanscorp op woensdag 24 april 2019 21:51:33 (13%)

Na alles gedemonteerd te hebben zit het bij mij natuurlijk net anders.

Ik zie geen mogelijkheden om de extra aardlek automaat te plaatsen...

Ik kan hem wel vanaf de bestaande aarlek ingang aftakken. Dus van hoofdschakelaar naar aardlek, daar een draad bijplaatsen naar aardlek automaat. Tweede foto.
Dan komt er rechts een tweede draad bij.

Dat gebeurd nu ook al.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 28 april 2019 14:46:25 (11%)

Je kan ook onderin een 4-tal koppelblokjes klikken.

Dan kun je die via de HS voeden en vanaf daar naar de aardlekschakelaars en je nieuwe automaat

https://www.elektrototaalmarkt.nl/abb-haf-hafonorm-renovatie-aansluits…

alleen dan 3-fase

(zie bv https://media.alfana.nl/images/product/abb-haf-voorzien-van-1-busboard… onderin)

Vind ik persoonlijk zoiezo netter dan doorlussen

je kunt de aardlekautomaat ook idd rechts erbij zetten en op de rechter aardlek aansluiten onder.

je zit een nieuwe wijk? of een nieuw huis in een oude wijk? aarde vanuit de hoofdkast zie je niet zoveel als een eigen aardpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Relatief nieuwe wijk, ik zet hem onder op de bestaande aardlek. Er komt een aardedraad bij de meter vandaan maar ik kan niet zien of deze met een pen de grondnin gaatbof dat de leverancier hem aanbied.

Staat onderop de gehele kast "netbeheerder biedt aarde aan" dus dat zit er bij in.

Nu ben ik door het aarde verhaal gaan twijfelen..

Ook deze aardlek automaat sluit je alleen aan met L en N? Aarde zit er niet op.

Dus 2 draden aftakken, waarvan 1 bruin en 1 blauw.

Stomme vraag maar liever zeker. is een andere automaat dan ik ken.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 28 april 2019 15:32:26 (35%)

idd, alleen blauw en bruin erop. de eerste aardlekautomaten van holec hadden nog wel een losse aardedraad, maar dat is allang niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Een aardlek automaat heeft geen aarde nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Stap 1 is voltooid.

De schuur komt onderin de meterkast uit, daar zit ook een vloerverwarmingspomp en wcd op, die moet ik zijn eigen aansluiting geven, dan zijn er geen aftakkingen meer en zit alleen de schuur op deze groep.

In de foto te zien, twee rechter aansluitingen gepakt, even friemelen met een stugge draad en zonder schuren en spanning (kracht) op de kabel gemonteerd.

Mooi stukje gestript zodat de draad er volledig in zit.

Edit: ik trek vanaf de nieuwe automaat gewoon een nieuw stukje draad naar de lasdoos om hem daar te verbinden met de grondkabel van de schuur.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 28 april 2019 16:03:10 (15%)

Alleen is volgens mij soepel en vast onder 1 klem niet toegestaan, laat staan 2 verschillende diameters

.....

Dat moet ik dus de soepele ook vervangen mits 'ie op de hoofdschakelaar niet dubbel zit met ook soepel.

Maar diameter is gelijk, 6mm2.
Uiteraard gecontroleerd of beide vast zitten, maar is logisch dat dit niet toegestaan is.

Moet nog 2 draden vervangen dan.

4 kabels vervangen, Van hoofdschakelaar naar aardlek. Want 2x dubbel op de aardlekken.

Nu zit er dus geen gemengd spul meer tussen :)

die aardlekken hebben 2 aparte klemmen boven elkaar met dezelfde schroef, dat mocht hier dus wel :)

anders had je ook de stugge draad van een U moeten voorzien, isolatie eraf en zo ineens doorgaan naar het volgende component, geen losse draadeinden met meerdere in 1 gat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oh well... Haha

Ze hebben inderdaad 2 losse ingangen met 1 schroef.

Het was iets meer werk maar niemand kan er ooit wat over zeggen.

Geen rook en alles werkt haha.

Hartelijk dank voor alle tips, trucs en aanbevelingen!

Nu alleen nog even krammetjes voor de pvc leiding halen, afwerken en klaar.