Potmeter voor sony versterker raar model waar te vinden

Hallo,deze potmeter,stereo neem ik aan
is defect en ik zou er een nieuwe willen inzetten maar ik vind deze zo niet direct
Het opschrift is A104 en de 6 pinnen zitten op 1 lijn,zie fotos
Weet er iemand waar deze zijn te vinden
Groetjes
Elco boy

Het is een Logaritmische potmeter.

Wat is er defect aan? Deze kun je heel makkelijk open vouwen en schoonmaken.

Hij kan natuurlijk versleten zijn, maar normaal gezien is een vuile potmeter niet defect.

maartenbakker

Golden Member

Onderdelen voor specifieke apparaten kun je (ook) op het merk en type apparaat zoeken. Geef dat dus altijd in de startpost door.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 27 april 2019 22:07:55 schreef KlaasZ:
Deze lijkt er qua opbouw erg op: https://www.reichelt.nl/alps-draaipotentiometer-lineair-6mm-stereo-100…

Die potmeter is lineair.
Ook de aansluitingen zijn totaal verschillend.

De aansluitingen staan op de print en je hebt ruimte zat zo te zien.
Een standaard 100k log stereo potmeter monteren lijkt me een grote kans hebben.
Eventueel het printje laten vervallen en de potmeter met draadjes direct op de hoofdprint aansluiten.

Ik denk dat ik thevel zijn advies ga volgen en een gewone stereo pot.ga gebruiken
Ik hou jullie op de hoogte
Groetjes

maartenbakker

Golden Member

Waarom niet gewoon even achterop de versterker naar het typenummer kijken zodat we kunnen kijken of de originele pot makkelijk leverbaar is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Nee, deze is een jaar of 7 nieuwer. De TS is een ervaren vraagsteller dus hij zou moeten weten dat het type verplichte kost is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij deze ter verduidelijking het type met foto
Ik had dit gisteren niet tot mijn beschikking,is van een collega die ik wil helpen
Bedankt voor jullie reacties alvast

pa3gws

Golden Member

Wat @nijhuisr zegt openmaken en even met een wattenstaafje schoonmaken en klaar is hij weer. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb geprobeerd de pot open te maken en te reinigen maar er is 1 koolstofbaan onderbroken
Groetjes

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Dat zal wel met openmaken gebeurd zijn neem ik aan...
Is waaschijnlijk een Alps (is geschikt voor motordrive, en er zijn niet zo veel fabrikanten die dat maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

soms niet meer als even met een punttang de busjes in de pertinax aanknijpen, dan is de verbinding tussen het vertinde pootje en koolbaan gewoon slecht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De originele potmeter lijkt lastig te worden. Maar voor het geval je hem toch kunt vinden, het artikelnummer is 1-241-408-11 of 1-238-829-21 (in plaats van 21 mag er waarschijnlijk ook wel 11 staan). De variant met motor is 1-241-426-11.

Anders zal het inderdaad wel modificeren worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank u maartenbakker,ik ga eens op zoek met deze typenummers
Ik hou u op de hoogte
Fijne avond verder
Elco boy

Arco

Special Member

Lijkt een RK14K van Alps: https://www.alps.com/prod/info/E/HTML/Potentiometer/RotaryPotentiomete…
Maar die bestaat zo te zien niet in 100k angled. (custom?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Pinout klopt helaas niet.

Ik heb gezocht, op Ali kun je 161-type potmeter krijgen met een motor 100KA. Beetje duur helaas.

Ombouwen is makkelijker ben ik bang.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 28 april 2019 22:33:27 (74%)

Hallo,zonet een standaard stereo potmetertje geplaatst van 100k en het werkt weer als een zonnetje
Groetjes
Bedankt voor de reacties
Elco boy