Transformatieverhouding (N of k)

Hallo iedereen,

Ik heb een stroomtransfo meegekregen naar huis en ik zou graag willen weten wat de transformatieverhouding van deze stroomtransfo is. Ik heb via internet enkele dingen opgezocht, maar steeds zonder resultaat. Er staan enkele gegevens op de stroomtransfo, maar ik weet niet echt hoe ik daaruit de wikkelverhouding kan berekenen.

Graag zou ik de wikkelverhouding willen berekenen en niet via metingen te weten komen, want het is de bedoeling dat ik met de gegeven waardes enkele berekeningen worden gemaakt.

Wie o wie kan mij helpen?

benleentje

Golden Member

De verhouding staat toch bovenop.

Eerste regel 2,5-10-25-100-125-250-500 en tweede regel is 5.

De hoogste waarde is 500A en dat word omgezet naar 5 dus een verhouding van 1:100 Daarnaast heeft deze transformator een aantal aftakkingen voor een lagere waarde en daarvan kan je dan ook zelf de verhouding bepalen
Voor 125:5 is dat 1:25

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoe het met de aftakkingen zit kan ik niet goed thuisbrengen. Een stroomtrafo met secundaire aftakkingen ben ik nog nooit tegengekomen. Gezien de banaanstekerbussen lijkt het me een laboratoriumding.

Het tabelletje rechts geeft aan dat je de overzetverhouding kan kiezen door het aantal keren dat je de primaire draad doorsteekt.
1 keer doorsteken: 500/5
2 keer: 250/5
4 keer: 125/5
5 keer: 100/5
enz...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mooi dingetje.
Stroomtrafo met verschillende stroomtransformatoren inwendig.
Ik kom instrumentklemmen te kort, zitten ze ook aan de andere kant?
Zoals Belbeentje al aangeeft, verschillende omzetverhoudingen alle van de primare stroom naar secundair 5 Ampere.
Normaal moet je bij stroomtrafos de secundaire zijde kortsluiten als deze niet gebruikt wordt. Dat kan met dit model niet.
Zou leuk zijn als je de orginele documentatie er nog bij kunt krijgen.

De K op het schildje betekend de Inkomende kantvan de trafo, de andere kant is de L.
Alleen van toepassing bij draaistroom en cos phi meting.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Dat ding heeft dus voor het meetbereik van 100-125-250 en 500A een stroomspoel op de onderste 2 banaanpluggen met een wikkelverhouding van 1:100
En dan zit er in dat ding voor het meetbereik 2,5-10 en 25A nog een 2de stroomspoel met aftakkingen op de bovenste 4 banaanpluggen?
Blijft me een raadselachtig ding, ook al omdat een stroomspoel niet open mag blijven zoals toeter al aangeeft

Op 28 april 2019 22:08:25 schreef Toeternietoe:
Alleen van toepassing bij draaistroom en cos phi meting.

Nou, ook wel bij een vermogensmeting. Dan wil je wel kunnen zien in welke richting het vermogen loopt.

Je kan deze stroomtrafo toch wel kortsluiten, dat doe je via het meetinstrument wat je er secundair aan hangt. Als er meerdere secundaire spoelen zijn hoef je er maar 1 kort te sluiten.

Bij die banaanstekerbussen staan letters maar op de foto zijn die niet te lezen. Misschien wordt een en ander helderder als we weten wat er bij die bussen staat.