12 Volt Master Slave

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een 12 volt master/slave. De toepassing is in mijn auto, waarbij ik graag wil dat als het dvd schermpje aangezet wordt, de aangesloten dvd speler voeding krijgt. De speler start nu namelijk altijd op bij het verkrijgen van de geschakelde voeding en staat dus onnodig aan. Graag wil ik deze alleen aanschakelen bij ingeschakeld dvd scherm.

Nu zie ik genoeg master/slave schakelingen, maar deze werken allen op 230 V. Ik heb nog nergens een exemplaar via 12V gezien.

Heeft 1 van jullie toevallig een oplossing / schakeling hiervoor. Voor jullie info, het scherm trekt bij uit stand bijna geen stroom (<1 watt), bij ingeschakeld scherm ongeveer 6 W.

Groeten,

Jan Willem

Als je een paar diodes in serie met de voeding van het scherm opneemt, dan krijg je daar een spanningsval als het scherm aan gaat. Met die spanning kun je een transistor schakelen. Die tor schakelt dan de speler.
Zo'n schema moet wel ergens te vinden zijn, maar anders niet moeilijk zelf te maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hoi,

Ik snap niet helemaal hoe ik een spanningsval krijg als het scherm aangaat, het scherm krijgt immers altijd de 12 volt voeding, maar ik wil pas de dvd speler (denk met behulp van relais) schakelen bij aanzetten van het scherm met behulp van de aan-toets op het scherm.

Oftwel, bij lager verbruik van het scherm < 1 watt wil ik het relais niet bekrachtigen, en als het scherm laten we zeggen 6 watt ga verbruiken (en dus aan staat), wil ik het relais bekrachtigen en de dvd speler aanzetten met behulp van dat relais.

Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

Groeten,

Jan Willem

Het schema van RES is een mogelijkheid. Voordeel daarvan is dat je maar weinig spanningsval hebt (door de 0.1 ohm meetweerstand), het grootste nadeel vind ik toch wel dat die comparator wat gevoelig is voor spanningspieken, die je wel kunt verwachten op de 12V voor een auto.

Ik heb even een alternatief schema getekend (wat FET al kort uitlegde):

Voordelen hiervan zijn dat het simpeler is, met minder onderdelen, en zonder componenten die gemakkelijk stuk gaan bij spanningspieken. Het grootste nadeel is de hogere spanningsval, ongeveer 1.4V bij een stroom van 0.5A of meer. Ik verwacht dat de DVD speler daar geen moeite mee heeft, zeker niet als de motor draait, want dan heb je al 13.8-14.4V in plaats van 12V.

De 3.3 ohm weerstand zorgt ervoor dat er bij 100mA (~1W) maar 0.33V valt, wat te weinig is om de transistor open te sturen. Als er meer stroom gaat lopen, zal er meer spanning over die weerstand gaan vallen, waardoor de transistor aangestuurd zal worden. De twee diodes in serie beperken de spanningsval tot maximaal 1.4V.

De diodes kunnen silicium typen zijn die 1A of meer aan kunnen (1N400x zou geschikt zijn, iets groter mag ook). Voor de transistor zou ik een BC327 pakken, en de diode over de spoel van het relais (de spoel in het schema) mag ook een standaard kleine silcium exemplaar zijn. R3, die in serie staat met de basis van de transistor, zou ik ongeveer 470 ohm maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Erg veel dank voor jullie meedenken.

Vanwege het feit dat de auto inderdaad niet netjes 12v afgeeft en de dvd speler daar niet goed tegen kan, maak ik gebruik van een step-up / step-down converter, die de spanning eerst converteert naar een hoger voltage en daarna netjes een correcte 12 volt afgeeft. Mede daardoor denk ik dat de spanningsval van 1,4 volt vrij groot is en het dvd scherm daar niet goed op zal werken, er blijft immers dan maar 10,4 volt over.

Valt deze spanningsval te minimaliseren?

Op 27 april 2019 22:34:31 schreef SparkyGSX:
Het schema van RES is een mogelijkheid. Voordeel daarvan is dat je maar weinig spanningsval hebt (door de 0.1 ohm meetweerstand), het grootste nadeel vind ik toch wel dat die comparator wat gevoelig is voor spanningspieken, die je wel kunt verwachten op de 12V voor een auto.

Ik heb even een alternatief schema getekend (wat FET al kort uitlegde):
[bijlage]

Voordelen hiervan zijn dat het simpeler is, met minder onderdelen, en zonder componenten die gemakkelijk stuk gaan bij spanningspieken. Het grootste nadeel is de hogere spanningsval, ongeveer 1.4V bij een stroom van 0.5A of meer. Ik verwacht dat de DVD speler daar geen moeite mee heeft, zeker niet als de motor draait, want dan heb je al 13.8-14.4V in plaats van 12V.

De 3.3 ohm weerstand zorgt ervoor dat er bij 100mA (~1W) maar 0.33V valt, wat te weinig is om de transistor open te sturen. Als er meer stroom gaat lopen, zal er meer spanning over die weerstand gaan vallen, waardoor de transistor aangestuurd zal worden. De twee diodes in serie beperken de spanningsval tot maximaal 1.4V.

De diodes kunnen silicium typen zijn die 1A of meer aan kunnen (1N400x zou geschikt zijn, iets groter mag ook). Voor de transistor zou ik een BC327 pakken, en de diode over de spoel van het relais (de spoel in het schema) mag ook een standaard kleine silcium exemplaar zijn. R3, die in serie staat met de basis van de transistor, zou ik ongeveer 470 ohm maken.

Wat voor typen weerstanden zou je gebruiken, gewone 0,25w weerstanden?

Arco

Special Member

Gebruik iets als de ACS722. Stroommonitor met zeer lage shuntweerstand (0.65mΩ), dus ook bijna geen spanningsverlies.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Finder heeft 'stroom relais'. Waarschijnlijk heet zoiets 'current sensing relay'. Wellicht ook wel iets in de range van wat jouw display trekt.

Valt deze spanningsval te minimaliseren?

Die spanning is te minimaliseren. Maar wat de andere ook al zeiden is dat de schakeling bij een lagere meetspanning gevoeliger gaat worden voor stoorpulsen op het boordnet. Je kunt je voorstellen dat het meten van 0,01 volt lastiger is dan het meten van 1,4 volt. Een puls van van 0,1 volt heb je al heel snel. Het aan of uitzetten van je grootlicht (even seinen) of een ruitenwisser veroorzaakt dit al. Misschien is het handiger om een rietcontact te gebruiken met een paar wikkelingen van de voedende kabel er om heen? Het is een beetje vervelend als de boel elke keer uitvalt bij het schakelen van een grote verbruiker.

De toepassing is in mijn auto, waarbij ik graag wil dat als het dvd schermpje aangezet wordt, de aangesloten dvd speler voeding krijgt. De speler start nu namelijk altijd op bij het verkrijgen van de geschakelde voeding en staat dus onnodig aan.

Ik begrijp uit dit verhaal dat je DC/DC converter altijd aanstaat? Dus ook als je motor niet loopt? En als je helemaal geen contact maakt? Staat het spul dan ook aan? Deze situatie is ook niet handig. De kans is dan groot dat je een keer met een lege accu komt te staan.

Als dit laatste zo is zou ik alles gewoon aanzetten met een drukknopje en een vergrendel relais op het dashboard. Je zorgt dan dat het relais afvalt als je dvd apparaat wordt uitgezet. In plaats van de druknop kun je ook een signaal uit de auto gaan opzoeken dat actief wordt als de wagen is aangeschakeld en de motor loopt.

Ik denk overigens dat je alles veel en veel te mooi en ingewikkeld wilt maken. Het is heel lastig om sluipstroomgebruik te voorkomen, En het is nog lastiger om het op de lange duur betrouwbaar te laten werken.

Veel moderne auto's hebben naar mijn idee al een veel te groot sluipstroom gebruik voor bijvoorbeeld ingebouwde alarmen, Maar ook allerlei ander dingen die niet uitgeschakeld kunnen/mogen worden.

Je bent toch niet in een electrische wagen aan het prutsen he? Een tesla of een leaf ofzo?. Dan zou ik dit soort dingen helemaal achterwegen laten. Om van de 150 km bereik van een leaf nog maar 100 km over te hebben omdat je zo nodig een cd-speler moet hebben lijkt me niet zo handig.

Op 28 april 2019 01:35:45 schreef Arco:
Gebruik iets als de ACS722. Stroommonitor met zeer lage shuntweerstand (0.65mΩ), dus ook bijna geen spanningsverlies.

Dat kan ook, maar dat heeft ook als nadeel dat je een schone voeding moet hebben voor die sensor, die dus ook altijd stroom trekt uit de accu, en het zijn meer onderdelen. Zo'n ACS722 is een SMD IC, dus dan is een printje van Aliexpress of zo waarschijnlijk het handigst. Bestellen duurt minimaal een week of twee, als je pech hebt 3 maanden (is me de laatste tijd meerdere keren gebeurd).

@TS: De DVD speler zelf krijgt gewoon 12V door het relais, het is het scherm dat 1.4V minder krijgt. Dat scherm werkt intern niet met 12V, zeer waarschijnlijk gebruikt hij alleen 3.3V, dus ik verwacht dat hij helemaal geen moeite heeft met 10.6V. Ik zeg zeker niet dat mijn voorgestelde oplossing perfect is, maar hij is wel simpel, met een paar generieke onderdelen die de meeste hobbyisten wel hebben liggen. Daarbij verbruikt hij ook helemaal helemaal niets als de DVD speler uit staat.

Een reed contact zou ook kunnen, die optie was ik helemaal vergeten. Ik heb ooit een experiment gedaan, waarbij ik 6A*windingen nodig had om het reed contact betrouwbaar te laten schakelen. In dit geval zou je dus 12 windingen nodig hebben, en ik zou er nog iets meer leggen (15-20) om het betrouwbaar te maken. Met dat reed contact kun je vervolgens een relais schakelen, met een diode anti-parallel met de spoel om de vonk bij het uitschakelen te voorkomen. Ik weet eigenlijk niet bij welke stroom dat reed contact weer afviel, misschien gaat de DVD speler niet automatisch uit als je het scherm uit zet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 april 2019 10:25:38 schreef Jan Willem 2:
Goedemorgen,

Ten eerst erg veel dank voor jullie input!

Zo'n reed contact lijkt mij inderdaad wel een "schone" oplossing met behulp van een aantal windingen hierover heen.

Zijn we dan echter niet een soort van relais aan het nabouwen, zou misschien onderstaande schakeling ook kunnen werken?

Of moet ik toch meer denken aan de schakeling op:
https://www.electroschematics.com/8097/reed-switch-as-a-current-monito…

Voor jullie gemoedsrust, de installatie staat niet aangesloten op een permanente voeding, maar op de geschakelde, van het leegtrekken van de accu is dan ook geen sprake.

Groeten,

Jan Willem

Nee dat werkt niet, een normaal relais heeft veel te veel windingen in de spoel, een daarmee een veel te hoge weerstand. Als je een relais voor, zeg, 0.1V zou kunnen vinden zou dat werken, maar die bestaan niet, voor zover ik weet.

Een normaal relais heeft ook een grotere veldsterkte nodig om het contact te bewegen, vergeleken met een reed contact, dus je zou sowieso meer windingen nodig hebben, en dan moet de draad ook weer dunner worden om die op de kern te laten passen.

Het principe is echter wel hetzelfde, dat je correct geobserveerd, maar de uitvoering is anders.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat relais wat je tekent heeft een spanning nodig die meer den een paar volt is. Die windingen om het reedcontact heen zouden veel minder spanningsval geven voor het bekrachtigen van het contact. Ik vindt het zelf een wat tricky oplossing.

Nog even over mijn post hierboven: Sparky tekende het schema even voor je, maar dat is wat ik bedoelde. Hij heeft er nog een relais bij staan, dat zou niet eens hoeven. De voeding voor het relais kun je ook direct gebruiken als voeding voor je DVD, tenzij die veel stroom trekt, dan is een relais wel zo safe.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Er zijn wel reed-stroomrelais, maar die zijn voor hele kleine stromen (bijv. telefoonlijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 april 2019 10:49:18 schreef Jan Willem 2:
[...]
Of moet ik toch meer denken aan de schakeling op:
https://www.electroschematics.com/8097/reed-switch-as-a-curr...t-monit…

Zoiets zal je zelf kunnen bouwen, doorgaans kan een reed-contact niet veel stroom schakelen, ipv de led schakel je een relais.
Om het reed-contact wikkel je wat dun draad, Hier een voorbeeld.

een extra ader leggen om een geschakelde voeding van het scherm naar de speler te kunnen maken? of maak het zo dat de dvd speler ook de schermen schakelt, dus schakelaar bij de speler die alles aanzet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 april 2019 23:26:19 schreef Jan Willem 2:
Mede daardoor denk ik dat de spanningsval van 1,4 volt vrij groot is en het dvd scherm daar niet goed op zal werken, er blijft immers dan maar 10,4 volt over.

Dat is erg simpel op te lossen door de schakeling in de voeding van de stepup/down op te nemen en NIET in zijn uitgang.

Merk op dat "de schakeling opnemen" gaat over "in de voeding van het scherm." en jij zegt dat de DVD speler niet tegen spanningspieken kan en daar dus de updown in hebt zitten. Ook als het schermpje achter de DCDC (updown) schakeling moet, dan gaat het alleen om het scherm of die tegen 10.4 kan. Ik heb diverse van die schermpjes bekeken en die hebben allemaal een "maak er vijf volt van" schakeling als eerste in de "keten" zitten. Dat werkt ook prima met 10.4V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank allen!

Ik denk inderdaad dat de spanningsval naar 10,4 volt niet echt voor problemen zal gaan zorgen en zit dan ook te denken aan de schakeling met de diodes.

Mocht het scherm kortstondig even onder de 1 Watt zakken, wat bijvoorbeeld gebeurt als het geluid zachter wordt gezet (het beeld verdwijnt dan even), dan wil ik graag dat het relais bekrachtigd blijft. Denken jullie dat onderstaand met de condensator een kleine vertraging kan geven aan het uitschakelen van het relais?

Groeten,

Jan Willem

Anoniem

Uit de losse pols zonder veel nadenken of raadplegen van een datasheet:

Door de b-e diode mag continu best veel stroom
Misschien is hfe ook nog eens groot genoeg om de dvd zonder relais te schakelen.
Maximum spanningsval 0,7V voor het Lcd en 1V voor de Dvd?

Begin maar te schieten, ik duik ff mn loopgracht in O-)

Thevel

Golden Member

Waarom niet de oplossing met het reed-contact en een relais.
- Makkelijk te bouwen.
- Bijna geen spanningsverlies.
- In 'rust' geen eigen stroomverbruik.

Er zijn zelfs reed-contacten welke direct de dvd speler kunnen schakelen, je hebt dan geen relais nodig.
Bijvoorbeeld deze: https://www.conrad.nl/p/pic-pmc-5002-reedcontact-1x-no-250-vdc-250-vac…

@anoniem015: dat is een hele vieze oplossing die best wel eens prima zou kunnen werken...

De MJ2955 mag 7A door zijn basis hebben (abs. max.), dus dat is heel ruim genoeg. De Hfe van min. 50 bij een Ic van 2A lijkt me ook meer dan genoeg.

@TS: dat kan, maar niet op die plaats, want elke variatie in de voedingsspanning komt nu op de basis van de transistor. Als je de condensator nou vanaf de emitter laat komen, en nog een weerstand tussen de diodes en de condensator zet ook te voorkomen dat de 3R3 hem snel ontlaadt gaat het wel werken denk ik.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:12:16 (1%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 april 2019 12:31:55 schreef anoniem015:
Begin maar te schieten, ik duik ff mn loopgracht in O-)

Ik zeg: Jackpot!

7x minder onderdelen dan de "simpele" oplossing en 15x minder onderdelen dan de "betere, maar iets ingewikkeldere".

Die 1V spanningsval voor de DVD geloof ik niets van. Normaal gaat ie (de tor) gewoon in saturatie met ongeveer 0.2V spanningsval. Nu is de door jou voorgestelde lompe tor misschien niet helemaal tot 0.2V in staat, maar 1V zal echt overddreven zijn. (misschien staat er een saturatie van 1V in het datasheet, maar dat is dan bij de max stroom. Het wordt echt veel minder als je daar fors onder gaat zitten).

Als er iets aan "standby verbruik" is in het display, dan moet je nog een weerstand over de BE overgang zetten en mikken dat daar 0.3V over valt bij het standby verbruik van de LCD.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:12:32 (1%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 april 2019 21:43:00 schreef rew:Als er iets aan "standby verbruik" is in het display, dan moet je nog een weerstand over de BE overgang zetten en mikken dat daar 0.3V over valt bij het standby verbruik van de LCD.

De TS zei <1W, en daarmee kwam ik ook op die 3R3 weerstand. Aangezien de transistor de spanning daarover beperkt tot ongeveer 0.7V ga je daar 150mW verliezen. Ik zou dat 2x 1.5 ohm in serie zetten of 2x 6.8 ohm parallel, met gewone 1/4W weerstanden. Als het echt moet zou het nog wel met een enkele kunnen, maar die wordt dan wel een tikkie warm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 april 2019 12:31:55 schreef anoniem015:
Uit de losse pols zonder veel nadenken of raadplegen van een datasheet:
[bijlage]
Door de b-e diode mag continu best veel stroom
Misschien is hfe ook nog eens groot genoeg om de dvd zonder relais te schakelen.
Maximum spanningsval 0,7V voor het Lcd en 1V voor de Dvd?

Begin maar te schieten, ik duik ff mn loopgracht in O-)

Hoi,

Dank, inderdaad een goede simpele oplossing die best zou kunnen werken. Zit te denken om te schakelen met behulp van relais en met condensator een afvalvertraging te realiseren. Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

Groeten.

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:12:43 (1%)