Transistor als zenerdiode gebruiken.

Robin F.

Golden Member

Of iets met incomplete modellen... Voeg BVBE=7 toe en het werkt wel:

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Hubie

Special Member

Op 28 april 2019 14:59:51 schreef maartenbakker:
Off topic: GD wil zelf helemaal niets laten zien, daar heb ik voorheen al eens op aangestuurd waarna er niet zoveel actueels of toepasbaars uitkwam. Hij wil zich kennelijk in nostalgie wentelen door erop af te geven. Geen idee waarom precies, en ben er inmiddels wel van overtuigd dat het geen bewust trollgedrag is maar zijn wereldje gewoon echt zo is.

Ik ken ook zo iemand die het net iets anders aanpakt en maar blijft zaniken hoe slecht het _tegenwoordig_ in de electronica is, mogelijk om te rechtvaardigen (niet nodig, maar soit) dat hij er niks mee wil doen en zich alleen met het mooie oude spul wil bezighouden.

On topic: Nummertje 5 kan zelfs een voordeel zijn als je iets moet compenseren. Dat zou een reden voor die oostbloktelevisieboeren geweest kunnen zijn.

Heb je daar trouwens een voorbeeld van? Ik ken alleen TAA550-klonen uit die hoek.

P.S. er zijn wel meer van die leuke halfgeleidertruukjes die al dan niet in Elektuur hebben gestaan maar wel gewoon door ontwerpers en fabrikanten gebruikt worden.

P.P.S. Oh wacht, de TAA550 dus... Zie https://datasheetspdf.com/pdf-file/769628/ETC/TAA550/1 dat zou waarschijnlijk betekenen dat dit truukje tot relatief recent in televisies over de hele wereld gebruikt is.

Ik kocht ooit eens een zak vol zenerdiodes met daarbij een bosje TAA550's.
Had iets van doen met de Philips tuner(UV616?) afstemspanning geloof ik?

Klok & klepel.TV is niet echt mijn 'dingetje ;-)

RAAF12

Golden Member

Voor zover ik me kan herinneren zat ie al in het K9 chassis. Met spindlepotmeters voor de afstemming. De ZTK33 werd ook veel gebruikt voor de afstemspanning in diverse TV's.

maartenbakker

Golden Member

Klopt. De temperatuurcoefficient van de TAA550, TBA271, ZTK33 en aanverwante artikelen is lager (en sluit beter aan bij die van de tuner voor zover hij er wel is denk ik) dan die van een zenerdiode. Deze shuntregelaars zijn gebaseerd op de doorslagspanning van de B-E overgang, dus het is geen specifiek Oost-Europees truukje en bovendien een truukje dat nog tot in deze eeuw in de goedkoopste TV's gebruikt zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 april 2019 23:10:34 schreef kris van damme:
[...]

Nee,MGP, RAAF en Dawmast, nogmaals. principe komt totaal niet overeen met het schema van TS. Bij schema TS wordt de inverse B-E overgang gebruikt om te zeneren (wat op lange termijn de dood van de transistor betekent). In jouw schema en dat van daarboven (dawmast)staat de transistor normaal gepolariseerd en wordt de 0,7 volt E-B overgang gebruikt om te stabiliseren. wakker worden !

Dat had ik trouwens ook zo bedoeld, niet een transistor die als zenerdiode werkt, maar een stabilisatieschakeling d.m.v. sterke tegenkoppeling met een Ube van 0,7 V als referentie (setpoint). In feite een bekende versterkerschakeling, namelijk de twee-transistor shunt teruggekoppelde versterkertrap, zoals die gebruikt wordt op "Microfoon versterker".

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 29 april 2019 15:56:32 schreef dawmast:
[...]

Dat had ik trouwens ook zo bedoeld, niet een transistor die als zenerdiode werkt, maar een stabilisatieschakeling d.m.v. sterke tegenkoppeling met een Ube van 0,7 V als referentie (setpoint). In feite een bekende versterkerschakeling, namelijk de twee-transistor shunt teruggekoppelde versterkertrap, zoals die gebruikt wordt op "Microfoon versterker".

dat had ik intussen begrepen :-). Maar wat de microfoonversterker er mee te maken heeft? die past gewoon DC feedback toe van T2 naar de basis van T1.. zodanig dat de ganse schakeling in het actieve werkgebied zit. Uiteraard staat de basis van T1 0,7 volt hoger dan zijn emittor, das voor bijna alle schakelingen zo..