Transfo primair 220v of 240 aansluiten

Hallo,ik zou eens willen vragen wat de gevolgen zijn secundair als je primair 240v ac aansluit op een 220v gewikkelde aansluiting of een 240 v gewikkelde aansluiting op eenzelfde transfo
Wat gebeurt er secundair dan met de spanning en de stroom
Groetjes
Elco boy

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je 240 V op een 220V-wikkeling zet, dan is dat 9 % te hoog.
De secundaire spanning wordt dan dus ook 9 % hoger dan normaal.

Als je 240 V op een 240V-wikkeling zet, dan is dat normaal.
De secundaire spanning wordt dan dus ook normaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

als de trafo wat nauw bemeten is kan bij 240 V op de 220 stand wel wat beginnende kernsaturatie optreden, waardoor de trafo beduidend warmer wordt dan omgekeerd.

Dank u voor deze duidelijke uitleg

Shiptronic

Overleden

Ik vraag me dan weer af, hoe kom je aan 240V AC ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Hier verschilt het nogal per woning ik zit gemiddeld op 234V
Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe niet meer dan 10% mag afwijken (207 volt) en naar boven niet meer dan 10% (253 volt).

maartenbakker

Golden Member

Eigenlijk hangt het antwoord op de vraag ook af van wat je secundair uit je trafo wilt hebben. Moet dat een beetje laag of een beetje hoog uitkomen? 230V netspanning zit precies in het midden dus je kunt twee kanten op.

Op de 220V stand iets grotere kans op kernverzadiging maar als je de trafo niet onbelast laat draaien is die kans m.i. alsnog behoorlijk klein.

En om terug te komen op de eerste uitspraak: als je bijvoorbeeld lineare spannignsregelaars achter de trafo hebt hangen, is het bijna altijd voordelig om de 240V stand te kiezen. Dit speelt bij veel oude transistorapparaten uit de jaren '70 en '80.

Bij buizenapparaten ligt het weer wat anders. Daar meet je de gloeispanning en kies je de stand waarbij die percentueel het minst afwijkt van de nominale gloeispanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 april 2019 19:51:56 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 29 april 2019 16:57:50 schreef KlaasZ:
In Brexitland hebben ze 240V.

Die dwarse Engelsen ook altijd weer. ;-)
Ook een paar olie&dadel&bananenrepublieken gebruiken nog 240 Volt
https://www.landenkompas.nl/elektriciteit

Maar hier in NL gaan we toch ook naar 240 Volt?
Is het nu 230 en over een paar jaar soms 240 Volt, vraag ik me zo af?

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Voor zover ik weet zijn daar geen plannen voor. De bedoeling is om nominaal 230V te hebben in heel Europa. Nou zou het opzich heel goed kunnen dat de netspanning op zonnige dagen wel zo'n 240-250V haalt, maar dat is een ander verhaal.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 april 2019 20:39:45 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vroeger hadden de Britten 240V en op het continent hadden we 220V.
Het was toen een voorstel van de Britten om dat gelijk te trekken. Zij zouden zakken naar 230, wij zouden stijgen naar 230. Toen op we het continent druk bezig waren om alle trafo's om te stellen kwamen die Britten doodleuk vertellen dat ze het toch maar niet veranderden.
De praktijk is dat we op het continent ook vaak dicht tegen 240 aan zitten, dus er is niet echt een groot verschil meer.

Hubie

Special Member

Als een fabriek vroeger wereldwijd zijn omroepdozen wilde slijten zat er een spanningscarrousel op om het Voltage in te stellen.
Dat zie je tegenwoordig ook nooit meer.

vergeten

Golden Member

Inderdaad die tijd is voorbij en zien we alleen nog maar multirange SMPS sen.
Die gaan vaak van 85VAC t/m 264VAC bij 50/60 Hz.
Enkele typen (meer professionele) werken ook op 80VDC t/m 250 VDC.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Bert_Camper

Golden Member

De netspanning in Europa, inclusief UK, is 230V +6%/-10%.

Groeten, Bert

Het probleem is dat de toleranties op de netspanning een paar keer zijn gewijzigd. En een ander probleem is het internet. Wat daar staat gaat bijna nooit meer weg. Dus als de tolerantie eerst 6% was en die is later gewijzigd naar 10%, dan blijft die oude informatie gewoon staan en weet je niet zeker meer wat nou de actuele stand van zaken is.
Wat ik wel weet is dat de nominale spanning in UK 240V is. Zoals ik eerder schreef, ze hadden zelf het initiatief genomen voor de aanpassing maar bij nader inzien zagen ze er vanaf. Ze vonden het te duur.

Kruimel

Golden Member

Het lijkt er echter wel op dat het hier in Nederland redelijk strak geregeld wordt. Er was eerder een topic over de stabiliteit van de netspanning en die is toen door een paar forumleden gelogd. Hier is het topic: link. Het gaat een beetje voorbij aan de vraag, maar gaf indertijd in elk geval best een interessante discussie.

Op 29 april 2019 20:40:03 schreef KlaasZ:
Vroeger hadden de Britten 240V en op het continent hadden we 220V.

Ik heb ooit eens trafo's laten wikkelen bij Amplimo. Met een 230V en een 250V ingang, afgekeken bij een Sansui versterker om een wat lagere spanning voor 4 ohm luidspreker te hebben.

Vertellen ze me bij het ophalen doodleuk dat als ik 220V en 240V primair had gekozen, er een KEMA keur op had gezeten ;) (Want dat waren standaard spanningen destijds.)

Hubie

Special Member

Bij Racal hadden ze dat in 1955 ook al in de smiezen. De trafo in de RA17 is internationaal.50 Hertz of 60 Hertz, maakt niet uit.
Van Afghanistan tot Zambia en van Angola tot Zweden. je kunt hem overal aan het net hangen.(zei een Anglofiel) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 4 mei 2019 17:35:31 (15%)

Op 29 april 2019 23:55:59 schreef r-p:
Vertellen ze me bij het ophalen doodleuk dat als ik 220V en 240V primair had gekozen, er een KEMA keur op had gezeten ;) (Want dat waren standaard spanningen destijds.)

Wat heeft het KEMA keur met de netspanning te maken????

Op 30 april 2019 09:55:59 schreef KlaasZ:
[...]Wat heeft het KEMA keur met de netspanning te maken????

Kan ook een ander keurmerk zijn geweest maar die "iirc" had ik weggelaten omdat mijn posts altijd al de neiging hebben te lang uit te wijden...
Maakte voor mijn gebruik ook geen fluit uit maar ik moest er minimaal 10 bestellen en de ~5 stuks die ik wilde verpatsen zijn altijd makkelijker MET dan zonder keurmerk te verkopen. Wat ik me van dat gesprek (begin 90'er jaren) herinner is dat het dus ging om de spanningen die ze standaard gebruiken: daar kon een keurmerk op. Mijn 250V was afwijkend.

Op 29 april 2019 22:34:38 schreef Bert_Camper:
De netspanning in Europa, inclusief UK, is 230V +6%/-10%.

Ik lees dat het in UK 230V +10%, -6% is. Dat is dus 216-253V, terwijl het hier 230V -10% +6% is.
Hier is een officieel UK regerings document waar dat instaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Een document uit 2005 dat eigenlijk ergens anders over gaat en waarin staat dat er naar verwachting bovenop de toenmalige 11, nog 13 andere landen zijn die vanaf 2008 een bovengrens van 230V +10% gaan aanhouden. Of begrijp ik het verkeerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

De consuwijzer link geeft het NL regeringsstandpunt weer... dus +/- 10%....
Waarschijnlijk heeft de UK ook wel een consumentensite die door de regering wordt gerund en die accurate info geeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 30 april 2019 13:01:07 (11%)