oud lampje met 2 peertjes en schakelaar

Hoi, Ik heb een oude wandlamp met 2 peertjes en een schakelaar. Het ziet er voor mij een beetje vreemd uit en heb geen zin in doorslaande stoppen of kapotte lampjes, dus maar even navragen hier.

Zoals het nu is, is er 1 blokje waarin 2 draadjes samenzitten. Elk draadje gaat naar 1 lampje. Uit de schakelaar komen ook 2 draadjes en gaan elk naar 1 lampje.
Zie foto. Elk pijpje heeft een lamp aan het einde.

Aan de muur heb ik een blokje met 2 draadjes.

Heeft nu iemand die 2 draadjes voor de grap in één blokje gepropt en kan ik heel simpel die loshalen en aansluiten op een blokje van 2?

Kan zijn dat die schakelaar twee standen heeft voor 1 of beide lampjes aan (en een uit stand natuurlijk), even uitmeten.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 30 april 2019 11:56:09 (14%)

Op 30 april 2019 11:40:32 schreef TomLau:
Heeft nu iemand die 2 draadjes voor de grap in één blokje gepropt en kan ik heel simpel die loshalen en aansluiten op een blokje van 2?

Eenvoudig gezegd: nee, niet voor de grap. Gewoon omdat het zo hoort.

Wat jij precies bedoelt met "aansluiten op een blok van twee" weet ik niet. Dus of jij dat gewoon kan doen en of het dan nog werkt weet ik niet.

Ik vind de huidige oplossing wel aardig: Als je, zoals nu, de boel los haalt en weer aansluit, dan hoef je niet aan de twee-draden-in-1-blokje te zitten. Als dat eenmaal goed is, dan kan je dat gewoon zo laten.

Standaard kroonsteentjes staan niet toe dat je drie draden met mekaar verbind. Dat is hier wel nodig. De "nul" vanaf de stoppenkast moet aan de enekant van lamp 1 als ook aan de ene kant van lamp2. Drie draden moeten aan mekaar. Als je daar een betere oplossing voor weet dan wat hier het geval is, dan kan dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 april 2019 11:40:32 schreef TomLau:

Heeft nu iemand die 2 draadjes voor de grap in één blokje gepropt en kan ik heel simpel die loshalen en aansluiten op een blokje van 2?

[bijlage]

nee. aan dat "blokje" komt één van de voedingsdraden en de andere voedingsdraad gaat naar de schakelaar. Zo gaat er door iedere pijp 230V, wat nodig is. 't kan zijn dat je bedrading niet meer aan de huidige standaarden voldoet.

Sine

Moderator

Op 30 april 2019 12:02:14 schreef kris van damme:
Je bedrading voldoet niet meer aan de huidige standaarden.

IK heb het even verbeterd voor je ;)

@ts
Zoals ik het nu zie,deze aansluiten met stekker en kabel.(liefs 3 aders)
De blauwe op het kroonsteentje(gebruik hiervoor een lasklem),de zwarte of
bruine op de schakelaar en de geelgroen op het ijzerwerk als dit mogelijk is.
Maak anders een foto van de schakelaar als deze open is. maakt het voor ons makkelijker.
m.vr.gr.Wim

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!! Is opgelost.

Ik heb de lamp even op een losse draad met stekker getest.

Blauwe draad in de kroonsteen en bruine in de schakelaar.

Ik doen weinig met electra, denk in de war door de wirwar van witte draadjes :-)

p.s. andere lampje is kapot bleek. Draadjes doen het wel goed.

[Bericht gewijzigd door TomLau op dinsdag 30 april 2019 15:06:59 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Ai, een relikwie uit de 5ties

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 april 2019 15:28:46 schreef Tidak Ada:
Ai, een relikwie uit de 5ties

Goed opgemerkt! (net als de rest van de lampen hier in huis :-) )