LCD defect

Hallo,

In het heetst van de strijd (schakeling opbouwen), heb ik de + en - omgedraaid van een LCD. Ik rook m!!!!!!!!!!!!!

Nu wil het zijn dat logischerwijs ik geen teksten meer op het scherm krijg. Maar ik kan nog wel het achtergrond aandoen en het contrast regelen. Ik heb er twee foto's van bij gedaan.

Voor mij enigszins tegenstrijdig, geen teksten maar wel de blokje bij het draaien aan de contrast potmeter. Staat dit los van elkaar? Is het zonder PIC te testen of de functionaliteit omtrent karakters nog wel werkt?

Bedankt voor de moeite.

PS: Ik heb twee maal de 16F628a geprobeerd en deze werkte wel met een knipperlicht programma.

Marcel

pamwikkeling

Special Member

De karakter generator in het LCD opgeblazen, maar (nog net) niet de back lighting, vandaar de zwarte vlakjes als je het contrast regelt ....

Correct me if'm wrong, it's only a guess.

In ieder geval is de contrastregeling onafhankelijk van het karakter aansturen.

Arco

Special Member

De spanningsvoorziening is een losstaand deel, wat waarschijnlijk iets steviger is als de logica... ;)
Meestal einde oefening voor het display. (een nieuwe kost maar iets meer als 1 euro...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Door de contrast potmeter (vol) open te draaien, laat je de LCD drivers (die in de chip achterop de LCD module zit) het scherpje overstuurd aansturen. Zegt verder niets over de werking van de controller (in diezelfde chip).

Backlight zijn gewoon losse LED's naast of achter het LCD glas en die worden geheel niet via de chip aangestuurd. Die hebben gewoon hun eigen + en - op de 16-pins aansluiting van de module.

Testen van de LCD of het ding nog karakters weergeeft is zonder aansturing via de parallelle bus niet mogelijk. Daar heb je minimaal en controllertje voor nodig.

Simpel gezegd: als je de voeding verkeerd-om hebt aangesloten en je hebt de module kunnen ruiken, dan is 'ie dood. Die controller- en driver chippies zijn NIET vergevingsgezind.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ja, was ook geen ontkomen aan, dat het in rook opging.

Iedereen bedankt voor de informatie, bevestiging en zinvolle toevoeging.

Inmiddels 5 nieuwe binnen, dus gaan weer verder met het project.

Marcel