Afregelen Unigor 4p

Ja, bijna alle analoge meters hebben een behandelde plexi. (antistatisch laagje) Maar als je goed poetst (zoals ts aangeeft) is dat laagje foetsie en begint de pret.
De plexi be-ademen (tot dat er zich wat condens vormt) neemt die lading ogenblikkelijk weg.
Contact chemie heeft een spuitbus met een "antistatic liquid", die na verdampen een antistatisch laagje achterlaat. Heb zo een busje staan, maar nog nooit toegepast.

LetterHenk

Golden Member

De unigor zit weer in elkaar en meet weer binnen specificatie. Of het nou statische lading is geweest of wat anders...
Voor de duidelijkheid, de laatste metingen ter controle zijn gedaan met het apparaat weer volledig gemonteerd, met het glaasje erop dus.

Het gekke is dat het wel lijkt alsof er een afvoermogelijkheid is gecreeerd voor opgebouwde lading in het glaasje/plexi.
Het metalen "krulletje" zit vast onder een montageschroef van de magneet, is verbonden met massa en maakt na montage contact met de alu typeplaat die in het glas geplakt zit.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4p-04.jpg

Taut Band
Verder had ik nog een andere (gekregen) unigor (A40) die een flinke kleun gemaakt had. Afgebroken naald, en een gat/scheur in de behuizing.
Deze heb ik geofferd/ontmanteld om het, voor mij nieuwe, Taut Band principe eens beter te bekijken.
Een tussen twee punten, bronzen bladveertjes, gespannen stalen(?) bandje van 0.2 a 0.3 mm breed. Daartussen de spoelkooi met de naald en een balanspootje getrimd met een kloddertje tin. Wat me hier opvalt is dat er aan de achterzijde van deze meter geen afstelschroef zit. Dus een fabrieks calibratie zal aan de voorzijde hebben plaatsgevonden (rechterkant op de foto). Prachtige techniek om te bekijken.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4p-06.jpg

Als laatste nog een tip. In Unigormeters ben ik vaker tegen gekomen dat de kastjes dicht zitten met ronde moertjes met een sleuf. Een gewone schroevendraaier kan je hier niet gebruiken.
Er zal vast een officieel gereedschapje voor te vinden zijn. In mijn bitsetjes zat wel de juiste vorm maar niet de juiste maat. Ik heb nu een oude schroevendraaier gemod met de dremel, werkt perfect. Nu op naar de volgende laatste aanwinst. Ook een Unigor:)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4p-05.jpg

Action expresses priorities LH

mooi.

de torsiedraad of Tautband ophanging is niet zo zeldzaam. Je vond het ook in de Philips, Sanwa,Hartmann en Braun etc meters, zeker bij de meer gevoelige varianten.

Je laatste foto toont nog iets bijzonder, een magnetische shunt. Hiermee kan de gevoeligheid van het instrument geregeld worden tot zijn opgegeven specificatie alvorens het te monteren. (bvb 10µA full scale)

foto van de shunt:

LetterHenk

Golden Member

Aha, dat is interessant. Weer wat geleerd :) Ik vroeg mij al af waarom dit 'ding' er zo, ogenschijnlijk willekeurig en niet helemaal aan de ronding passend tegenaan zat. Na bestudering van mijn gemaakte foto's zie het ook zitten in de 4p.
Overigens is(was) het minimale meetbereik van deze meter (A40) 'slechts' 300uA

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Dat veertje om statische lading af te voeren op het plexiglas heb ik bij meerdere meters gezien.