Kan deze hogedrukstoomoven op 2x230??

Goedendag,

In mijn nieuw gebouwde keuken heb ik een perilex contactdoos aan laten leggen door electricien waar 2x230v op zit welke in mijn nieuwe meterkast op dus op 2 schakelaars zitten. Ik heb dit aan laten leggen voor mijn grote 1,20 mtr Boretti gasfornuis met daarin 2 ovens. Nu ben ik bezig om via Marktplaats een 2e hands Imperial (Miele) hogedruk stoomoven aan te schaffen. Deze heeft ook een Perilex stekker. Nu wil ik de bestaande perilex contactdoos laten vervangen door een dubbele perilex contactdoos waar dan zowel fornuis als hogedruk stoomoven op komt. Ik dacht als ik ze niet tegelijk aan doe moet dat kunnen lijkt mij. Maar nu zie ik op het typeplaatje van de stoomoven staan:

3N AC 400 V - 50 Hz
5,1 KW

Kan dit apparaat uberhaupt wel op 2x230?????

Hopende op een snel antwoord waarvoor dank en met
groet,
Arianne

Dat is zo niet te zeggen daarvoor heb je de handleiding nodig. Het lijkt er echter op dat deze oven een 400V lijnspanning nodig heeft. Daarvoor moet je dus overstappen op 3 fasen.
Overigens is het niet helemaal netjes om af te takken van je perilex.

Spanning staat en stroom gaat!

Beste Meander,

Dank voor je snelle reactie. Ik vond net het volgende op internet hierover:
De aansluitwaarde van het apparaat is 5,1kW (400V). Voorheen werd deze stoomoven trouwens verkocht als Imperial DG5664 of DG4164. Standaard wordt dit apparaat 3 fasen aangesloten, als het echt niet anders kan dan kan dit apparaat ook aangepast worden naar 2 fasen.

Hoe kan dit dan aangepast worden??

En u schrijft dat het niet netjes is perilex af takken. Bedoelt u dat dit niet kan, niet mag?? Ik zie nl. geen andere oplossing...

Arco

Special Member

De oplossing is 2 aparte perilex dozen met ieder hun eigen leiding naar de meterkast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor de handleiding zou je kunnen kijken op deze link. Het lijkt erop dat de appliance ook op 230V aangesloten kan worden: 2 groepen, ieder afgezekerd op 16A, en dan groep 1 naar L1, groep 2 naar L2. Zie bladzijde 17 in die handleiding. Je moet dan nog wel bruggen plaatsen tussen de juiste aansluitingen in de oven.

Voor een 3-fase aansluiting is de eerste vraag of je wel 3-fasen hebt in je meterkast? Wordt je huis gevoed met 1 fase of met 3 fasen? Als je 3 fasen hebt, dan heeft het de voorkeur om netjes de 3 fasen naar de perilex te brengen, af te zekeren met een 3-fase automaat, etc.. Maar dat zou je electricien die destijds de perilex voor je heeft aangelegd haarfijn uit kunnen leggen.

Even los van de elektra: het is ook belangrijk om goed op te letten bij de rest van de installatie-voorschriften. De ventilatie rondom de appliance en de kast waar hij in komt te staan moet ook voldoende zijn! Anders gaat de temperatuur in je keukenkasten mogelijk te hoog oplopen of je keuken kromtrekken als warmte en vocht niet goed afgevoerd worden.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.