12 Volt Master Slave

Dat is dan wel weer lastiger, omdat de Hfe (versterkingsfactor) zo laag is, wat betekend dat de condensator veel stroom moeten leveren om die transistor voldoende in geleiding te houden. Je kunt dat oplossen met een kleine extra transistor, een paar weerstanden, en een condensator.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 april 2019 18:35:49 schreef SparkyGSX:
@anoniem015: dat is een hele vieze oplossing die best wel eens prima zou kunnen werken...

De MJ2955 mag 7A door zijn basis hebben (abs. max.), dus dat is heel ruim genoeg. De Hfe van min. 50 bij een Ic van 2A lijkt me ook meer dan genoeg.

@TS: dat kan, maar niet op die plaats, want elke variatie in de voedingsspanning komt nu op de basis van de transistor. Als je de condensator nou vanaf de emitter laat komen, en nog een weerstand tussen de diodes en de condensator zet ook te voorkomen dat de 3R3 hem snel ontlaadt gaat het wel werken denk ik.

Hoi,

Dank voor je antwoord. Ik begrijp alleen niet precies waar ik die condensator en weerstanden zou moeten zetten voor een uitschakelvertraging. Hoop dat je het me beetje kunt verduidelijken. Alvast sorry voor mijn gebrek aan kennis....

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:13:29 (1%)

Anoniem

Er zijn meerdere oplossingen voor een uitschakelvertraging

https://www.circuitsonline.net/forum/view/113852
In dit topic brengt forumlid ARCO een paar simpele voorbeelden van een uitschakelvertraging.

Een 555 kan ook als schmitt trigger gebruikt worden en rechtstreeks een relais aansturen.
Met een 7555 wordt het sluipverbruik zelfs verwaarloosbaar.
Denk er eens over na of er iets simpel bruikbaars mee te maken is.

Wat is min en max stroom/vermogen van lcd en dvd?
Welke tijd heb je in gedachte als uitschakelvertraging?

Je hebt helemaal gelijk, ik ga eens kijken er iets bruikbaars van te maken. Een uitschakelvertraging van drie minuten is ruim voldoende.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 mei 2019 02:11:16 (71%)

Anoniem

Schakelt in als stroom master >80mA (1W)
Uitschakelvertraging 3 minuten
Sluipverbruik 80µA voor NE7555

@ hieronder:
Max 0,7V spanningsval voor lcd
Waarschijnlijk geen lcd voor automotive gebruik als die al zo snel uitvalt

R1 x C1 of 180kΩ x 1000µF = 180sec

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 mei 2019 23:01:25 (41%)

Op 1 mei 2019 22:36:26 schreef anoniem015:
[bijlage]
Schakelt in als stroom master >80mA (1W)
Uitschakelvertraging 3 minuten
Sluipverbruik 80µA voor NE7555

Hallo anoniem015,

Erg veel dank! Wat ontzettend gaaf dat jij (en alle anderen) de kennis hebben dit soort schema's op te zetten. Helaas rijkt mijn kennis niet zover (hoewel ik MTS electronica heb gedaan in een ver verleden, maar kennis ver weggezakt is).

Ik heb zojuist gemeten tot welke spanning het dvd scherm nog correct functioneert. Helaas, als de spanning iets lager wordt dan 12 Volt, dan begint het scherm te trillen en als ik nog iets lager ga dan werkt deze helemaal niet meer. Een schakeling met de 2 diodes, waardoor de spanning met 1,4 Volt zakt, is dus uitgesloten.

Kun je aangeven of het dvd scherm in dit schema wel 12 Volt ontvangt?

Welke componenten in het schema zorgen voor de 3 minuten vertraging, kun je me daar misschien de formule voor geven?

Alvast erg veel dank, wordt super blij van al jullie kennis en kunde!

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:13:54 (1%)

Da's die 180k linksonder en de 1000uF daarnaast. Vermenigvuldig die met mekaar 180kOhm * 1000uF = 180s en je krijgt iets wat evenredig is met de tijd-tot-afvallen. De factor daartussen kan best in dit geval "ongeveer 1" zijn. Mijn beste schatting voor die factor is op dit ogenblik 0.93 (dus 168s tot afvallen), maar alles tussen de 0.5 en de 2 zou me niet erg verbazen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

De schakeldrempels in de NE7555 liggen op 1/3Vcc en 2/3Vcc
Dat wil zeggen dat de condensator 66% moet ontladen om 1/3Vcc te bereiken.
Omdat een condensator in 1RC voor 63,2% ontlaad kunnen we ruwweg stellen dat R1xC1 de vertragingstijd is.
Er zijn natuurlijk ook nog tolerantie van R1 en C1
Als TS wil gaan finetunen kan hij best R1 aanpassen met 2 weerstanden in serie ;-)

Op 1 mei 2019 22:36:26 schreef anoniem015:
[bijlage]
Schakelt in als stroom master >80mA (1W)
Uitschakelvertraging 3 minuten
Sluipverbruik 80µA voor NE7555

@ hieronder:
Max 0,7V spanningsval voor lcd
Waarschijnlijk geen lcd voor automotive gebruik als die al zo snel uitvalt

R1 x C1 of 180kΩ x 1000µF = 180sec

Hallo,

Ik kan bij Conrad de MJ2955 niet vinden, wel de mjE2955. Is dit exemplaar ook bruikbaar, en zou deze gekoeld moeten worden?

https://www.conrad.nl/p/stmicroelectronics-mje2955t-transistor-bjt-dis…

Stroomverbruik van het scherm is ongeveer 6 Watt.

Welke minimale / maximale waarde van de relais spoel kan ik het beste nemen?

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:14:16 (1%)

Op 1 mei 2019 22:36:26 schreef anoniem015:
[bijlage]
Schakelt in als stroom master >80mA (1W)
Uitschakelvertraging 3 minuten
Sluipverbruik 80µA voor NE7555

@ hieronder:
Max 0,7V spanningsval voor lcd
Waarschijnlijk geen lcd voor automotive gebruik als die al zo snel uitvalt

R1 x C1 of 180kΩ x 1000µF = 180sec

Ik heb een vraag over deze schakeling, zou het relais in plaats van aan de output van de 555 en vcc, niet over de output van de 555 en gnd geschakeld moeten worden? Tevens merk ik in de simulatie dat de 555 niet stopt met geven van output, zou de disc van de 555 niet aangesloten moeten worden tussen het knooppunt van de 2 100 ohm weerstanden?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:14:28 (1%)

Anoniem

De NE7555 wordt hier niet als timer maar als Schmitt-trigger gebruikt.
Misschien dat daardoor je simulator in de war is ...

Waarvoor de E in MJE staat kan ik niet zeggen.
Dat de MJE een TO220 behuizing heeft (MJ2955 = TO3) maakt hier niks uit.
Bij Lcd 6W is het vermogen voor de b-e diode 350mW
Heeft TO220 Rthj-a 70°C/W ? Dan is geen koeling nodig

Stroom door spoel relais is best <= 100mA omdat anders Vsat van de output nogal oploopt

Dank, het klopt dus dat het relais aangesloten is aan de output van de 555 en de vcc, deze moet dus niet naar de gnd? Wat is de redden van de 2 in serie geschakelde 100 ohm weerstanden, kan dan toch ook 1 200 ohm worden?

Als de lcd lager gaat verbruiken dan 80 mA, dan blijft er dus nog een aantal minuten een aangetrokken relais. Is het voldoende dat de lcd weer meer gaat verbruiken dan 80 mA om het relais weer aan te trekken, of moet er dan een reset plaatsvinden?

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 mei 2019 16:33:47 (36%)

Anoniem

Als de spanningsval over de b-e diode geen probleem vormt voldoet de schakeling aan uw wensen :-)
Zelf eens testen op een breadboard is niet verboden >:)

Wat is de redden van de 2 in serie geschakelde 100 ohm weerstanden, kan dan toch ook 1 200 ohm worden?

Een tweehonderd ohm weerstand heb je niet in de E12 reeks. Dan moet je kiezen tussen 180 of 220 Ohm. Dat verschild even te veel van 200 Ohm. Met twee keer 100 Ohm kom je er wel en die zitten wel in de E12 reeks.

De E12 reeks heeft elk normaal mens gewoon op vooraad. De E96 reeks vaak ook wel maar is iets minder gebruikelijk.

Op 8 mei 2019 12:47:14 schreef anoniem015:
Als de spanningsval over de b-e diode geen probleem vormt voldoet de schakeling aan uw wensen :-)
Zelf eens testen op een breadboard is niet verboden >:)

Klopt, heb ik gedaan, maar relais is altijd bekrachtigd, ook bij totaal geen belasting, zie ik iets over het hoofd? Ook vraagje over die 100 nf, heb altijd begrepen dat het niet echt best practice is een condensator direct van Vcc naar Gnd te zetten.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:14:49 (1%)

Op 1 mei 2019 22:36:26 schreef anoniem015:
[bijlage]
Schakelt in als stroom master >80mA (1W)
Uitschakelvertraging 3 minuten
Sluipverbruik 80µA voor NE7555

@ hieronder:
Max 0,7V spanningsval voor lcd
Waarschijnlijk geen lcd voor automotive gebruik als die al zo snel uitvalt

R1 x C1 of 180kΩ x 1000µF = 180sec

Hoi,

Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar. De output van de 555 blijft altijd hoog, wat het vermogen van de master ook is. Zie ik iets over het hoofd, zit er wellicht een foutje in de schakeling?

Ik hoor het graag, alvast dank!

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:15:38 (1%)

Anoniem

Op 8 mei 2019 19:26:21 schreef Jan Willem 2:
maar relais is altijd bekrachtigd, ook bij totaal geen belasting

Op 17 mei 2019 21:40:24 schreef Jan Willem 2:
De output van de 555 blijft altijd hoog, wat het vermogen van de master ook is.

Dat spreekt elkaar tegen en maakt analyse onmogelijk :S
Misschien maar een duidelijke grote foto van je testopstelling? ;-)

Op 17 mei 2019 23:19:41 schreef anoniem015:
[...][...]Dat spreekt elkaar tegen en maakt analyse onmogelijk :S
Misschien maar een duidelijke grote foto van je testopstelling? ;-)

Klopt, bedoelde dat output van 555 laag blijft en dus spanning op relais.

Hoop dat bijgaande foto’s je meer duidelijkheid geven.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:15:03 (2%)

Thevel

Golden Member

Ik heb de schakeling van anoniem015 gesimuleerd en werkt prima.
Met de 6,2Ω weerstand tussen de B-E zal het relais aantrekken bij ongeveer 90mA (1.08W).
De twee 100Ω weerstanden bepalen hoe lang het duurt dat het relais aantrekt wanneer de stroom boven de 90mA komt, met de 1000µF condensator duurt dat ongeveer 0,25 seconden.
Je kan de twee 100Ω weerstanden gewoon vervangen door een 220Ω weerstand.

Het relais valt na 3 minuten af zoals eerder gezegd.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:15:24 (1%)

Anoniem

Hoop dat bijgaande foto’s je meer duidelijkheid geven.

Springt me niks fout in het oog,
Trek de MJ2955 eruit.
Leg de anode van de 1N4148 aan +12V
Het relais moet nu aantrekken
Leg de anode nu aan GND
Het relais moet na 3 minuten afvallen

Thevel

Golden Member

Als je niet elke keer 3 minuten wil wachten neem je een kleinere condensator bv 10µF, het relais valt dan af na ongeveer 2 seconden.

Op 18 mei 2019 00:55:57 schreef anoniem015:
[...]Springt me niks fout in het oog,
Trek de MJ2955 eruit.
Leg de anode van de 1N4148 aan +12V
Het relais moet nu aantrekken
Leg de anode nu aan GND
Het relais moet na 3 minuten afvallen

Ik krijg het niet voor elkaar het relais af te laten vallen, 555 blijft laag wat ik ook doe. Anode hangt nu aan gnd, maar toch geen afval.

Bij aanleggen vcc trekt relais direct aan of anode nou los ligt aan vcc of aan gnd. Daarna geen afval, na lostrekken anode, of aanleggen aan gnd of vcc.

Snap er niets meer van ?

Dit is precies het gedrag wat ik ook in de simulator kreeg, ik doe iets fout, helppppp ?

Al nieuwe componenten geprobeerd, maar helaas....

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:16:08 (1%)

Op 18 mei 2019 11:16:22 schreef Jan Willem 2:
Dit is precies het gedrag wat ik ook in de simulator kreeg, ik doe iets fout, helppppp ?

Als het in je simulator ook fout gaat interpreteer je het schema misschien verkeerd. Een knooppunt waar het niet hoort ofzo. Waar stimuleer je in? Kun je jouw niet-werkende simulatie schema laten zien?

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Verbind pin2 met massa, het relais moet afvallen, anders zit er toch iets verkeerd of is de 555 stuk.

Zie ik nou geen voeding op pin 8?

If you want to succeed, double your failure rate.