DS3231 RTC wijkt wel heel erg vele af

Ik heb op een porject een DS3231 real time klok module gezet met als doel de tijd bij te houden bij een spannings onderbreking.
Ik maak gebruik van deze module: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/raspberry-pi/accessoires/rtc-ds3231…

Nu heb ik hem gisteren met een pc tool op tijd gezet om omstreeks 23:00
Vanmorgen even snel het geheel weer onder spanning gezet om de tijd te controleren en tot mijn verbazing wijkt het ding in een nacht al bijna 30 minuten af, om 6:42 gaf hij aan dat het 6:13 was.

Ik heb de backup batterij nog niet nagemeten, gezien ik na het werk moest, maar ik zou verwachten dat die wel jaren mee moeten gaan.

Nu heb ik uiteraard voor deze module gekozen op mijn print omdat stuksprijs van een los DS3231 IC vrijwel het dubbele is van de hele module, maar wellicht heeft dat zo zijn redenen :)

Zou het chinese meuk zijn? Een lege batterij?
Het idee van de DS3231 is juist om een erg nauwkeurige RTC te hebben met temp compensatie en geen extern benodigd kristal.
Maar zoals het nu werkt is zelf bijhouden op de processor oscillator nog nauwkeuriger :)

Mijn ervaring met tinytronics is dat je soms geluk hebt en soms pech qua kwaliteit. De eigenaar is trouwens wel courant. In de datasheet van Maxim https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS3231.pdf op pagina 14 staat hoe je de interne clock kan aanpassen. Je kunnen kijken naar de 32 KHz blokgolf en naar de batterij spanning. Als je niks kan vindnen zou ik zelf tinytronics mailen, krijg je denk ik wel een ander.

ik heb nog meer van die modules en nog een andere variant. Zal ze eens vergelijken. Zal ook eens de 32Khz nameten.
Jammer dat de stuksprijs van de DS3231 zo absurd hoog is

De DS3231 clock en de systeem clock van de rasp zijn 2 verschillende dingen die je wel moet synchroniseren.

Met sudo hwclock -w schrijf je de systeem clock naar de DS3231
Na het rebooten van de pi moet je de DS3231 tijd uitlezen met sudo hwclock -s en de systeem clock daarmee weer instellen.
Het beste kun je dit alles proberen zonder netwerk kabel anders wordt de systeem clock weer gelijk gezet met een NTP server.

Bron: https://thepihut.com/blogs/raspberry-pi-tutorials/17209332-adding-a-re…

ik gebruik hem niet met een pi maar op een atmega2560
Die telt als hij aanstaat gewoon zelf de tijd op een 1 sec beat, gemaakt met een 16Mhz kristal, maar bij powerup en mogelijkeens per dag moet hij syncen met de rtc

Arco

Special Member

Die Chinese klok-ic's schijnen (zeker bij veel uitlezen) behoorlijk af te wijken. (klok update stopt dan)
Zie: https://www.instructables.com/id/Clock-Calender-Using-DS3231GLCDAtmega… (step 2)
Gewoon een echte Dallas erop zetten...

Was de cel/supercap (ze schijnen beide geleverd te worden) wel goed opgeladen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tinytronics heeft een hoop leuk spul wat gewoon op ebay en aliexpress ook te krijgen is voor de helft van de prijs. Maar dan kan je het dus wel de volgende dag in huis hebben. En dat kost wat centjes.

@arco: Ik krijg de indruk dat Stijnos de boel uit gehad heeft, dus niet uit gelezen in de tussentijd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Je kunt het meestal aan de prijs wel zien: voor €2.50 krijg je goedkope bras...
Meestal zie je op de betere ook geen oplaadbare cel of supercap, maar een gewone Lithium coincell...

30 seconden afwijking per nacht is inderdaad niet echt een klok meer te noemen... ;)
(ik gebruik meestal de RTC in de micro (PIC) zelf; iets van 1 sec. afwijking max. per week)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mmmm dat is wel vaag... Ik heb een aantal DS3231 RTC's ingebruik in twee configuraties. De eerste met een arduino nano, de tweede met een esp8266 die 1x per 24 uur via een NTP server de tijd synchroniseert. Tussen de zomer en wintertijd (half jaar) lopen de twee versies niet meer dan 1-2 seconden uit de pas. Ik lees de DS3231 niet continu uit, ik geef geen seconden weer dus ik ik synchroniseer maar 2x per minuut. Ik kan het verschil zien bij de overgang van de minuten, ik check het ook met een DCF horloge. Tsja, als ik een klok maak moet die ook echt kloppen anders heeft het geen zin. Het zijn overigens allemaal goedkope Aliexpress DS3231 RTC modules.

Arco

Special Member

Tweemaal per minuut synchroniseren is (voor mij) wel heel erg veel... ;)
1x per uur is ruim voldoende. Als je (kristal) CPU clock in een uur zichtbare afwijkingen vertoont is er toch wel wat mis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Ik sysnchroniseer het display 1 of 2 keer per minuut, weet ik niet meer. Niet de RTC... Ik zie in een half jaar 1-2 seconden verschil tussen het systeem dat via NTP (1x per 24 uur) synchroniseert (esp8266) en het systeem dat niet tussentijds gesynchroniseerd wordt (arduino).

Op 30 april 2019 12:35:27 schreef Arco:
Je kunt het meestal aan de prijs wel zien: voor €2.50 krijg je goedkope bras...
Meestal zie je op de betere ook geen oplaadbare cel of supercap, maar een gewone Lithium coincell...

30 seconden afwijking per nacht is inderdaad niet echt een klok meer te noemen... ;)
(ik gebruik meestal de RTC in de micro (PIC) zelf; iets van 1 sec. afwijking max. per week)

30 sec.. het zijn 30 minuten...
Ik ging er vanuit dat het een batterijtje is en geen goldcap.

Ik lees hem ook enkel uit bij powerup van het systeem en dan hooguit 1x per dag. Ik geef geen secondes weer, dus zo heel nauw komt t ook niet.

Ik weet dat je ook een 32 Khz aan de atmega kan hangen en dan zelf in low power mode gaan etc, maar als dit gewerkt had en dat zou het moeten doen, is sneller en betrouwbaarder en goedkoper qua ontwikkeling.

Ik heb ook nog deze variant liggen, maar die vond ik wat lelijk groot om op een ontworpen print te steken
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/diversen/tijd/rtc-ds3231-met-at24c3…

Vanavond eens nameten

Arco

Special Member

Kan zijn dat de accucel rot is of onvoldoende opgeladen (is zeker geen gewone batterij)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er twee van verschillende fabrikanten en die doen het allebei prima. En dit zijn allebei goedkope printjes (minder dan 3 euro).
Ik heb ook een chinese gehad die alleen maar heeeeel erg warm werd en dus in de prullenbaks is beland.

Just find out what you like and let it kill you

net ever op pin 1 gemeten nadat ik die met een 4K7 naar vcc heb geknoopt en met mijn rigol scoop meet ik een oscillator frequentie van 32694Khz
de spanning over de batterij als de module los is is +- 2,95V

Beide verklaren niet die gigantische afwijking.
de frequentie van 32694KHz zou idealiter iets van 8 sec per uur te langzaam zijn, maar geen 30 minuten over een uur of 7. Daarbij kan die frequentie best wat afwijkend zijn t.o.v. 32768KHz op basis van de temp compensatie.

Vind het raar, maar zal eens een ander printje proberen (als ik dat hier nog ergens gevonden krijg :) )

Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat veel van die 32khz oscillators erg gevoelig zijn.
Aanraken met een scoop-probe is al genoeg voor een flinke afwijking of zelfs afslaan van de oscillator...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb er nu de andere module aanzitten, echter vanmorgen vergeten te checken

@hadv: Een hete DS3231 met die kortgesloten leek heb ik ook eens gehad. Was ook een goedkope Aliexpress module. Hadden ze de EEPROM 24C32 er verkeerdom opgezet. Ik heb hem eraf gesoldeerd en de DS3231 loopt nog steeds als een zonnetje. Je moet ze wel in de gaten blijven houden ;-)

Op 30 april 2019 21:53:54 schreef Stijnos:
Daarbij kan die frequentie best wat afwijkend zijn t.o.v. 32768KHz op basis van de temp compensatie.

Da's raar. Ik dacht dat die dingen op 32kHz draaiden, niet 32MHz. Ik dacht dat dit was omdat zo snel meer stroom zou trekken en dit vaak op een klein batterijtje moet werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

jaja 32.768KHz wijsneus :p

Ik heb nu die andere module aan mijn print gehangen en die loopt gewoon nog perfect na 2 hele dagen spanningsloos zijn van de basis print.

Ik ga er niet meer onderzoek tijd instoppen voor dat geld :)

Je kan tinytronics nog iets sturen van: "de eerste module die julle gestuurd hebben die deed het niet goed (halfuur achterlopen op minder dan een dag). Het is niet de moeite waard om een nieuwe te gaan sturen, maar kunnen jullie een vervanger meesturen met m'n volgende order?"...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/