Waarde zenerdiode op electronica Siemens SN25M881EU vaatwasser

Ik heb een witgoed-electronica van een Siemens SN25M881EU vaatwasser in reparatie waar een SMD-diode op de print ontbreekt.

Dit moet vrijwel zeker een zenerdiode zijn gezien deze in de schakeling met zijn anode aan de basis van een BC847-transistor zit.

Wie kan mij vertellen wat de waarde van deze zenerdiode is?
Zie bijlage voor positie (rood omkadert).

Kan je een foto maken van de volledige print? Dan kijk ik even op mijn reserve printen en zal zener waarde uitmeten.

staat er niet 6.7 op? dat zou 6,7V zijn.. is die foto van je print of van een andere? want de ontplofte LNK lijkt me meer de reden van niet werken :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit IC is een TNY264 en op de diode staat L9 gegraveerd.

@SMD:
Ik heb een foto van een andere maar zo'n zelfde print, zie foto.
Het artikelnummer van deze electronica is 9000588493.

Het artikelnummer van de electronica waarop de zenderdiode ontbreekt is 9000450203.

@rdonne:
Als ik het opschrift van de zenerdiode op de eerst geposte foto bekijk lijkt er inderdaad L9 op te staan (had zelf eerder 19 of 61 eruit opgemaakt) wat een 12V zener zou moeten zijn.

Had je opschrift L9 van een foto gehaald of heb je een soortgelijke print in je bezit waarop je dat gezien hebt?

@testman:
De eerst geposte foto is van een andere print gezien daar de diode nog op zit.
Maar de print die ik in reparatie heb, had ook een defecte TNY.

En waarschijnlijk een defecte 2W veiligheidsweerstand. Dit is een implementatie van een TNY264 zonder optische feedback. Zoiets als dit schema: https://static.elitesecurity.org/uploads/3/5/3564755/Blok%20napajanja%…
Het zo een BAT54WS schottky-diode zijn.

@rdonne:
De terugkoppeling komt van de secundaire-spanning, gaat via een 200 Ohm weerstand naar de kathode van de diode, anode gaat naar de basis van de transistor.
Als het een normale diode is dan kan de terugkoppeling nooit bij de basis van de transistor komen dus dan moet het een zenerdiode zijn.

IDD diode nagemeten en er staat 11,7 V overheen,dus 12V zener.

Had al een sterk vermoeden dat het een 12V-zenerdiode moest zijn.

Had de Poolse-website van rdonne gisteren zelf al gevonden waarop men aangaf dat het een 12V-zener was maar ik wilde dit voor de zekerheid toch nog een keer bevestigd hebben.
SMD heeft dit vanavond d.m.v. meten voor mij bevestigd.

Zenerdiode geplaatst en de electronica werkt prima.

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Scheelt weer een dure print aan te schaffen!

guten Morgen
in dieser elektronischen karte einer bosch geschirrspülmaschine wurden eine oder mehrere smd-komponenten verbrannt. Ich lege zwei Detailfotos bei.
Die Karte hat die Nummer 9000450203.
Ich danke Ihnen für Hinweise oder Ratschläge, um es erneut lesen zu können.
Viele Grüße aus Italien.
Piero - Genua

Op 2 mei 2019 03:25:25 schreef Joentje1978:
@SMD:
Ik heb een foto van een andere maar zo'n zelfde print, zie foto.
Het artikelnummer van deze electronica is 9000588493.

Het artikelnummer van de electronica waarop de zenderdiode ontbreekt is 9000450203.

Guten Abend, ich habe eine Schaltung wie die auf Ihrem Foto.
Bosch Geschirrspüler.
Ich habe eine smd an der auf den Fotos markierten Stelle gebrannt.
Ich wäre Ihnen sehr dankbar, wenn Sie mir ein Bild desselben Bauteils in Ihrer Karte schicken könnten.
In der Tat ist meine sehr verschlechtert und der Wert der Komponente kann nicht gelesen werden.

In der Zwischenzeit füge ich, wenn es immer noch nützlich ist, das Foto der Komponente bei, an der Sie interessiert waren.

Mit freundlichen Grüßen

Ich gucke einmahl auf einer platine von mich. Sie hore das morgen !