Wat is een goede eenvoudige rekenmachine

Deze bevalt ook al jaren erg goed. De mogelijkheden zijn enorm - zeker gezien de aanschafprijs - en de toetsjes bijvoorbeeld, zijn heel duurzaam. https://www.uploadarchief.net/files/download/calc.jpg

Op 1 mei 2019 11:16:57 schreef Turbokeu:
Mijn toenmalige elektronicadocent bezat (fier!) een HP-25 calculator die toen zo'n 600€ kostte.

Kan niet! Euro's bestonden toen nog niet. Was het 600 gulden of 600 franken?

maartenbakker

Golden Member

Of 24000 franken? Dat is ook een veelgemaakte omrekenfout (wisselkoers van 2002 toepassen op andere jaren).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 1 mei 2019 19:09:45 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Vandaag deze gekocht. Kost 2..3 tientjes en kan binair/hex etc inclusief logische functies
http://www.sharp-calculators.com/en/content/id/85-el-w531xh

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Turbokeu

Golden Member

[...]Kan niet!

Hola! Nie zagen hé!...
Doe ik moeite om jonge snuiten hier die (misschien/waarschijnlijk) nog nooit van Belgische Franken gehoord hebben het gemakkelijk te maken door waarden naar Euro's te vertalen krijg je dit naar je kop geslingerd...:(
Ik denk/reken anno 2019 nog steeds in BEF, de Euro kan mij gestolen worden.
Mijn maandloon is 3 jaar lang in ECU betaald geweest (1998 tot 2001), moet ik nu gaan posten in ECU?
De Euro was trouwens in 2001 in België, niet 2002.

Die HP-25 was daarbij niet eens (afgerond!) 600€ maar 25.000BEF, ttz. 619,7845133204088€.
Vanaf nu ken ik alléén nog BEF op CO...,content nu? 8)7

Als jullie getallen opgeven in HFL (Ollandse Gulden), denken jullie dat dit mij iets zegt i.v.m. de waarde?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
RAAF12

Golden Member

Op 1 mei 2019 12:02:50 schreef tin.soldier:
Deze bevalt ook al jaren erg goed. De mogelijkheden zijn enorm - zeker gezien de aanschafprijs - en de toetsjes bijvoorbeeld, zijn heel duurzaam. [afbeelding]

De TS is allang vertrokken maar een laptopje met een nieuwere Windows 10 rekenmachine erop kan natuurlijk ook :-)

Op 1 mei 2019 12:02:50 schreef tin.soldier:
Deze bevalt ook al jaren erg goed. De mogelijkheden zijn enorm - zeker gezien de aanschafprijs - en de toetsjes bijvoorbeeld, zijn heel duurzaam. [afbeelding]

Ik heb regelmatig dat als ik op de toetsjes klik, ze het een enkele keer niet doen en ik een digitje mis. Zal wel slijtage zijn, ik heb hem ook al jaren.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 mei 2019 21:38:25 schreef Turbokeu:
[...]

Als jullie getallen opgeven in HFL (Ollandse Gulden), denken jullie dat dit mij iets zegt i.v.m. de waarde?

Nee, net zo min als dat 600 euro in 2001 iets te maken heeft met 25.000 frank 20 jaar eerder. Dan kun je beter melden hoeveel frank in welk jaar, dan kan iemand die het wil weten het opzoeken.

In Nederland is daar een redelijk betrouwbare calculator voor die guldens en euro's kent. Helaas geen Frankskes, maar misschien is er in België ook wel een soortgelijke site.

Als ik op http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php de koopkracht in 1980 opzoek van een bedrag van 600 euro in 2002, dan kom ik op 766,83 gulden of 347,97 uitgedrukt in euro's.

Als de inflatie in België gelijke tred heeft gehouden en ik geen rekenfout gemaakt heb, dan kostte die rekenmachine 43.107 frankskes in geld van 2002. Da's nogal wat anders dan 600 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."