Nadat ik gelezen had dat het over de 2cv ging heb ik de laatste 2 pagina's even overgeslagen.
Hou in je achterhoofd dat er miljoenen van die dingen zijn gemaakt en men al sinds de jaren 50 in die autootjes rijd, zonder elektrische ventilator.
Een eendenblok is altijd te goed gekoeld (en daardoor zo snel versleten met de gemiddelde dummy bestuurder). Als je stationair of langzaam rijd, let op!, koelt het blok juist af. Sommigen slaan zelfs af, als je lang genoeg wacht. Die lopen niet warm, daarvoor zorgt de ventilator op het blok. Die is NIET bedoeld om voor kachel te spelen (hoe kom je erbij?)
Schakel je wel goed, en niet veel te vroeg? Het is een hoogtoeren blokje.
Als jouw motor te warm loopt betekend dit dat er iets MIS is met je onsteking of gasfabriek, of je oliekoeler zit vol met vuil?
Je mag nu zelf gaan beredeneren wanneer een eendenblokje het warmst loopt. *
Groet van ons! (sinds '88 aantal in bezit)
*vol gas op de snelweg, niks rijwind. Die ventilator maakt 6500rpm dan, die blaast iets harder.