snelheidsafhankelijk aan/uit schakelen van 12v relais

Nadat ik gelezen had dat het over de 2cv ging heb ik de laatste 2 pagina's even overgeslagen.

Hou in je achterhoofd dat er miljoenen van die dingen zijn gemaakt en men al sinds de jaren 50 in die autootjes rijd, zonder elektrische ventilator.

Een eendenblok is altijd te goed gekoeld (en daardoor zo snel versleten met de gemiddelde dummy bestuurder). Als je stationair of langzaam rijd, let op!, koelt het blok juist af. Sommigen slaan zelfs af, als je lang genoeg wacht. Die lopen niet warm, daarvoor zorgt de ventilator op het blok. Die is NIET bedoeld om voor kachel te spelen (hoe kom je erbij?)

Schakel je wel goed, en niet veel te vroeg? Het is een hoogtoeren blokje.

Als jouw motor te warm loopt betekend dit dat er iets MIS is met je onsteking of gasfabriek, of je oliekoeler zit vol met vuil?

Je mag nu zelf gaan beredeneren wanneer een eendenblokje het warmst loopt. ;) *

Groet van ons! (sinds '88 aantal in bezit)

*vol gas op de snelweg, niks rijwind. Die ventilator maakt 6500rpm dan, die blaast iets harder.

Aan Arco : heel erg bedankt voor het completeren van de voorgestelde schakeling. Ik zal die opslaan voor later gebruik.

Aan maus0611 : dit forum gaat over electronische schakelingen, een perfecte hobby voor vele electronica liefhebbers, waaronder ikzelf. Derhalve snap ik uw betoog op dit forum niet helemaal. Waar staat dat mijn 2cv motor te warm zou lopen ? Waar staat dat een standaard ventilator niet afdoende zou zijn ? Bovendien heb ik zeer vele jaren ervaring in onderhoud van auto's, dus er moet een andere reden zijn waarom iemand doet wat ik doe.....
Even goede vrienden maar probeer je ook eens te verplaatsen in andermans hobby.

bprosman

Golden Member

Ik zou een Arduino op de ODBII poort zetten , maar misschien is dat overkill.
//Edit OEPS , lees nu pas dat het over een 2CV gaat, gok dat die nog geen ODBII hebben :+

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 11 maart 2019 11:32:37 (37%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 maart 2019 18:18:03 schreef MGP:
[...]
Het verschil tussen 9 (~60km/h) en 11 (~73km/h) is het aantal tr/sec.
De software meet de tijd tussen 2 opgaande flanken van de puls, die puls moet zeker 1ms duren maar dat is voor de praktische kant geen probleem denk ik(een breder plaatje maken).
De omzetting is dan makkelijk te maken.

Ik kan een plaatje maken van 17 mm breed. Is dat voldoende ?
De volledige omtrek van de cirkel die het plaatje beschrijft is 408,2 mm.

Ik heb daar geen idee van, je zult dat eventueel proefondervindelijk moeten proberen, de gebruikte sensor zal ook bepalend zijn, niet alle inductieve sensors schakelen snel.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 11 maart 2019 09:33:02 schreef EDCE:
Aan maus0611 : dit forum gaat over electronische schakelingen, een perfecte hobby voor vele electronica liefhebbers, waaronder ikzelf. Derhalve snap ik uw betoog op dit forum niet helemaal. Waar staat dat mijn 2cv motor te warm zou lopen ? Waar staat dat een standaard ventilator niet afdoende zou zijn ? Bovendien heb ik zeer vele jaren ervaring in onderhoud van auto's, dus er moet een andere reden zijn waarom iemand doet wat ik doe.....
Even goede vrienden maar probeer je ook eens te verplaatsen in andermans hobby.

Op een electronicaforum gaat het om het oplossen van een probleem. Soms is het dan productief om bij het probleem te beginnen en de vooraf vastgestelde oplossing (=verkeerde volgorde) even te vergeten. Immers heb je ook niets aan een perfect uitgewerkte oplossing voor het verkeerde probleem.

Wees blij dat er mensen zijn die zich in een hobby kunnen verplaatsen die ze zelf ook hebben(!) Als je denkt dat zijn analyse niet klopt dan kun je er ook gewoon op ingaan inplaats van je in je ballen getast te voelen. Aan "beleving van de hobby" heb je niks als de techniek (die kun je objectief benaderen) erachter misgaat.

P.S. Ook als het probleem echt precies is zoals jij stelt, klopt de oplossing niet, vermoed ik. Hoe neem je de windsnelheid mee in het schakelen van je koeling? Die kan zomaar je rijsnelheid compleet te niet doen of juist verdubbelen. Mede daarom kiezen fabrikanten meestal voor een temperatuurgeregelde oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

aan Maartenbakker : Ik heb niet gezegd dat zijn (maus0611) analyse onjuist is.
Bovendien een temperatuurgeregelde schakeling zit er al in.

Hier zie je een filmpje met de schakeling op gaatjesprint in werking met een reedcontact.

https://youtu.be/TC6_omLMw3s

Dit filmpje is met een hall sensor.

https://www.youtube.com/watch?v=pOlMLQ7eyTQ

Het eerder gepost schema werd lichtjes aangepast zodat er alle soorten sensoren kunnen worden aangesloten zoals PNP, NPN, NO of NC contacten al of niet open collector of signaalsensors.
Het schema zal later vervangen worden alsook het vernieuwd programma, de brommerfanaten kunnen dan beginnen experimenteren ;)

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

@MGP, ik vind je toeren regeling dan wel weer heel bijzonder! :) (geen potmeters meer in de la liggen?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2019 18:35:50 schreef Shiptronic:
.. (geen potmeters meer in de la liggen?)

Wat bedoel je daarmee? en nee ik heb geen multiturn pot in de la..nog nooit gehad ;)
De schakeling moet maar eenmalig ingesteld worden.
Moest het voor mij zijn zou ik gebruik maken van een digitale potentiometer met uitlezing.

Ik ga nog een aangepaste versie posten die algemeen bruikbaar zal zijn en zonder delay, dus enkel hoger/lager, het programma van de TS is teveel op maat gemaakt.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Ik bedoelde dat je de snelheid van de motor remt met een pen oid. vond dat wel grappig ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oja, dat motortje moest veel te traag draaien en had geen koppel en bij aanraking viel het onmiddellijk stil, dus een penseel gebruiken ;)

Bij dat reedcontact had ik 2 pulsen per toer, bij de Hall sensor maar 1 en toen ging dat beter.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 14 maart 2019 18:59:54 (26%)

LDmicro user.

Zoals beloofd een meer algemeen schema en programma dat voor iedereen bruikbaar is, zowel auto als brommerfanaten ;)

Het gaat meer de richting uit van Arco's schema met dien verstande dat de hysteresis in tijd(1s) gemaakt is en niet analoog, wat een stabieler beeld geeft.

LDmicro user.

aan MGP : bedankt voor uw bijdrage in het ontwikkelen van het gevraagde schema. Alles is nu ingebouwd en functioneert zoals verwacht. De snelheid waarbij het circuit ingeschakeld wordt is zelfs nog lager afgesteld : rond de 30 km/u. Bij 45 km/u wordt de e-ventilator weer uitgeschakeld. Natuurlijk bepaalt de temperatuur sensor eerst wanneer de motor warm genoeg is om het circuit te starten. De motor kan zo sneller opwarmen. Wanneer de auto stopt en het contact uitgezet wordt, koelt de ventilator verder to beneden 80 °C.
Prima resultaat.

Bijgaand een impressie foto. Wanneer na een tijd blijkt dat alles goed blijft functioneren wordt het doosje met het circuit ergens verstopt. Er blijft controle wanneer de ventilator draait via een ledje op het dashbord.