1) Wat gebeurt er indien de motor beveiliger tript en een technieker draait het klemmenkastje van de motor open ?
Wel risico ontstaat er dan ?
Het risco nu is dat hij onderspanning blijft staan als de motor beveiliger tript
Correct. De motor beveiliger onderbreekt de voedingsdraden naar klemmen U1-V1-W1 en de motor valt stil.
Maar via relais K9 krijgt de motor nog spanning op de klemmen U2-V2-W2.
De aansluitklemmen staan dus nog onder spanning !!! Levensgevaarlijk
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2) Er ontbreekt ook nog een stuurschema voor het aansturen van de 4 relais. Kan je dat erbij tekenen?
Zou je een andere type motorbeveiliger kunnen kiezen zodat het probleem onder punt 1 verdwijnt ?
Stuurstroom tekening heb ik gemaakt nu. Wij moeten alles via een PLC laten sturen waardoor wij maar een x aantal uitgangen hebben. Hierdoor heb ik geen tijd relais kunnen plaatsen (deze zitten in het besturingsprogramma)
Aanvulling : zoals G.J. reeds aangaf, heb je nu een motorbeveiligingsschakelaar in je schema opgenomen. Dit is een ding waarbij de motorstroom een bimetaal laat verplooien en daardoor een schakelmechanisme triggert wat op zijn beurt de hoofdstroom uitschakelt. Dus als er een fout gebeurd is, moet je de schakelkast openen en manueel de motorbeveiligingsschakelaar terug resetten.
Je kan ook kiezen voor een Thermisch relais (overload relais). Dit werkt ook op basis van een bimetaal maar dan wordt er een schakelcontact omgeschakeld. Dit contact zet je op een ingang van de PLC of in de stuurkring van een relais. Dit relais gaat dan uitschakelen, maar na verloop van tijd koelt het bimetaal af en schakelt vanzelf terug in. Hierdoor kan de PLC (of een drukknopschakeling) de motor terug starten, zonder dat je de schakelkast moet opendoen om het thermisch relais te resetten. (Er zijn ook andere manieren van resetten, maar deze laat ik even buiten beschouwing.)
Zie onderstaande fotos.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
3) Zou je de relais allemaal even "groot" (lees geschikt voor de zelfde stroomsterkte) nemen of kan je misschien links of rechts een kleinere relais gebruiken?
Ik denk dat er 1 relais kleiner kan zijn. Omdat hij in het begin ster loopt en daarna driehoek zou de stroom kleiner worden naarmate hij is opgestart? dan zou de driehoek relais kleiner kunnen zijn?
Gedeeltelijk correct : je kan het STER relais kleiner kiezen, omdat de motorstroom in ster wortel 3 keer kleiner is dan in driehoek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
4) Maakt het een verschil uit indien de motorbeveiliger aan het begin van de schakeling geplaatst wordt of indien de motorbeveiliger op de huidige positie blijft staan ? Wordt de instelling van de motorbeveiliger anders ?
Werd reeds beantwoord : Als de motorbeveiliger aan het begin van de schakeling staat vloeit de volledige motorstroom door de beveiliger. Indien de motorbeveiliger in de huidige positie staat, is de stroom door de beveiliger 0.58% van de motorstroom. (0.58 = 1/sqrt(3))
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
4) Waarvoor dienen de relais K6 en K7 ? Wat gebeurt er indien een beginnend technieker beide relais gelijktijdig induwt door middel van een geïsoleerde schroevendraaier ? Kan je iets verzinnen om dat te voorkomen?
Zou je dat elektrisch of mechanisch oplossen ?
Correct : K6 is voor links draaiend - K7 voor rechts draaien
Dit heb ik (als ik het goed heb getekend) elektrisch beveiligd. Als k6 actief is kan K7 niet actief worden en anders om
Elektrisch beveiligen is prima, als uitbreiding bestaat er ook nog een mechanische vergrendeling. Hierbij wordt tussen de relais K6 en K7 een hulpstuk geplaatst dat voorkomt dat beide relais gelijktijdig inkomen. Dus zelfs als je met een schroevendraaier beide relais bewust zou manipuleren zodat de contacten verbinding maken, gaat dat niet lukken.
Als één ingeschakeld is, kan je de andere niet inschakelen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
5) Stelt zich ook zo een probleem met K9 (driehoek relais) en K3 (ster relais)
Correct : Zelfde geldt voor K8 en K9
Als hij in ster loopt (k8) dan kan K9(driehoek) niet actief worden en andersom
-------------------------
overstroom relais is samen te bouwen met een vermogen relais. De motorstroom loopt door het overload relais en de drie uitstekende pennen voeren de motorstroom naar het vermogen relais.