Motorbeveiliging

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Neem voor standaard elektrimotoren 3 fase 400 Volt maar een Inom van 2x P
Pis het vermogen van de motor in kW, dit staat normaal op je typeplaatje.
Dit is het afgegeven vermogen.
Er zit tussen het afgegeven vermogen en het opgenomen vermogen nog een factor n (rendement) en een cos phi.
Met die 30 Ampere zit je dus aardig goed
Niet helemaal, maar daar ontbreken voor jou en mij de nadere gegevens van.

Probeer voor jezelf maar eens uit te rekenen of de vuistregel klopt.
Rendement is ongeveer 0,8, cos phi was gegeven.
Klop het een beetje?

Gaan we nu naar de volgende stap.
Gaat deze stroom (30 Ampere) ook door de thermische beveiliging of motorbeveiligingsschakelaar?

Ik wacht op je antwoord.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Afgegeven vermogen

P = U x I x V3 x cos phi

P = 400 x 30 x V3 x 0,75 = 15.6 kW (15.588.46)

Opgenomen vermogen

P = U x I x V3 x cos phi x n

P = 400 x 30 x V3 x 0,75 x 0,8 = 12,5 kW (12.470.77)

n = Pn / Pt
12470 / 15588 = 0,8 n

I = P / U
12470 / 400 = 31,18 A

dan zou de norminale Amper iets hoger uit komen maar komt goed in de buurt dus :)

deze stroom gaat dan denk ik door de motorbeveiliging heen?

@ bedoel je dit toeternietoe? :)

@ anoniem015

Gespot! L1 en L3 op de verkeerde aangesloten zie ik.. Meteen aangepast( zie tekening)

@ GJ_

Over motorbeveiligingen weet ik vrijwel niks helaas, Wij hebben met E-Plan altijd leren overtekenen van andere elektrische schema's. Hierop werd er ook niet uitgelegd waarom er een beveiliging werd geplaatst en welke en waarop je moet letten daarbij.

Ik heb hem in de schema nu naar boven geplaatst en de zekeringen weggelaten. Hiervoor moet ik natuurlijk dan nog achterhalen waarom deze beveiliging daar moet komen :)

waar komt de factor 0,58 vandaan komt begrijp ik niet. Ook na het lezen van 1 van de forums op deze site hierover. (komt u ook toevallig in voor haha)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/83013

(bijlage nieuwe schema)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:36:42 (1%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat bedoel ik.
Maar je hebt iets fantstisch uitgevonden, het opgenomen vermogen is lager dan het afgegeven vermogen!
Die machine wil ik wel van je overnemen, daar valt geld mee te verdienen.

Dus die sommen moetje nog even overdoen.
Probeer eerst te achterhalen waar je fout zit.

Jammer dat je nu je schema aanpast...........
Alhoewel het zo veel beter is, mn de plaats van de motorbeveiligingsschakelaar, die is zo veel beter.
Maar eerst je sommetjes overdoen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Als je geen zekeringen zet moet je motorbeveiligingsschakelaar thermisch-magnetisch zijn.
Ik zie alleen maar een thermische beveiliging in je symbool.

0,58? Zegt lijnstroom en fasestroom je niks?

Valt er je ook niks op bij de contactnummering van de contactoren?

benleentje

Golden Member

Afgegeven vermogen

P = U x I x V3 x cos phi

P = 400 x 30 x V3 x 0,75 = 15.6 kW (15.588.46)

Opgenomen vermogen

P = U x I x V3 x cos phi x n

P = 400 x 30 x V3 x 0,75 x 0,8 = 12,5 kW (12.470.77)

n = Pn / Pt
12470 / 15588 = 0,8 n

I = P / U
12470 / 400 = 31,18 A

Je opgenomen vermogen is kleiner dan je afgeven vermogen. Dat kan niet. Van deze motor is gegeven het asvermogen en dat is dan gelijk aan het afgegeven vermogen van 15kW. Het opgenomen vermogen uit het net moet dan altijd groter zijn omdat er elektrische verliezen in de motor zijn. Als je het rendement van een motor weet kan je daaruit het opgenomen vermogen mee berekenen.

I = P / U
12470 / 400 = 31,18 A

Deze formule moet je snel vergeten als je over een 3 fase motor spreekt. En geld alleen voor gelijkstroom of voor enkel fase wisselstroom met zuiver ohmse belasting waarbij cosφ 1 is. Een motor is een inductieve belasting met een cosφ kleiner dan 1.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 mei 2019 17:44:31 schreef Toeternietoe:
Ja dat bedoel ik.
Maar je hebt iets fantstisch uitgevonden, het opgenomen vermogen is lager dan het afgegeven vermogen!
Die machine wil ik wel van je overnemen, daar valt geld mee te verdienen.

Dus die sommen moetje nog even overdoen.
Probeer eerst te achterhalen waar je fout zit.

Jammer dat je nu je schema aanpast...........
Alhoewel het zo veel beter is, mn de plaats van de motorbeveiligingsschakelaar, die is zo veel beter.
Maar eerst je sommetjes overdoen.

Oud schema heb ik ook nog :), dit heb ik gedaan om het verhaal van de verkeerd geplaatste beveiliging optelossen, alleen nu nog de reden vinden en de echte juiste. Als de oude weer zichtbaar moet worden voeg ik hem maar al te graag toe.

Uh nu ik dit lees begrijp ik inderdaad waarom het fout is hahaha.

Ik denk dat dit ook niet klopt want dan schiet het rendement omhoog?

Dan word opgenomen vermogen de formule die ik voor afgegeven heb gebruikt

P= U x I x V3 x cos phi

400 x 30 x V3 x 0,75 = 15,6 kW (15.588,46)

15000/15588 = 0.96 n
Bijna geen verlies?

Dan word het afgegeven vermogen

P= U x I x V3 x cos phi x n

400 x 30 x V3 x 0,75 x 0,96 = 15kW (14.964,92)

ik lees nu ook dat als ik het rendement weet daarmee de opgenomen vermogen kan berekenen. Dat heb ik hier niet gebruikt voor opgenomen vermogen?.
alles wat ik nu lees zie ik dat je opgenomen vermogen met de P = U x I x V3 x cos phi berekent?

Sorry voor mijn weinige kennis nog hiervan. Ik kan ook geen extra informatie vragen aan docenten omdat het school vakantie is.

@anoniem015

Lijnstroom en fasestroom wel mee bekend alleen nooit over 0,58xInom gehad

Il = If * V3 ( lijnstroom = wortel 3 x fase stroom )

daar komt het waarschijnlijk dan vandaan? dan word voor de fase stroom 1 gebruikt?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:36:55 (0%)

Anoniem

Op 1 mei 2019 20:14:33 schreef RoG-:
dit heb ik gedaan om het verhaal van de verkeerd geplaatste beveiliging optelossen,

Dit heb je gedaan op mijn aanraden.
Zet die maar gauw terug voor ze mij hier stenigen |:(

Op 1 mei 2019 20:30:30 schreef anoniem015:
[...]Dit heb je gedaan op mijn aanraden.
Zet die maar gauw terug voor ze mij hier stenigen |:(

hahaha, nee toch?
Ik heb het ook andere mensen het zien zeggen, en ik verander het graag meteen. Ik moet alleen nog weten waarom precies :)en het blijft anders in mijn hoofd zitten dus handig om het ook te veranderen zeker als het klopt

[Bericht gewijzigd door RoG- op woensdag 1 mei 2019 20:37:01 (16%)

GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 20:14:33 schreef RoG-:...dit heb ik gedaan om het verhaal van de verkeerd geplaatste beveiliging optelossen, alleen nu nog de reden vinden en de echte juiste....

Daar kun je lang naar zoeken en school is ook niet zo'n geweldige bron van informatie denk ik.

Er zijn twee soorten beveiliging:
1) een motorbeveiligingsschakelaar (MBS)
2) thermisch relais.
Normaal word één van de twee toegepast.

Een MBS zit in de plaats van de zekeringen. Het is in feite een automaat en een thermische beveiliging in één. Bij een storing schakelt hij ook echt de hoofdstroom af.

Een thermisch relais zit onder aan de magneetschakelaar vastgeschroefd. Er loopt wel stroom door, maar hij schakelt deze nooit zelf af. Er zitten hulpcontacten die je bijvoorbeeld in serie met de spoelaansturing van de magneetschakelaar kan zetten. En bijvoorbeeld nog een contact naar je PLC.

In jouw schema staat een MBS, dus zekeringen weg en die MBS daar plaatsen.

Op 1 mei 2019 20:14:33 schreef RoG-: Lijnstroom en fasestroom wel mee bekend alleen nooit over 0,58xInom gehad

Il = If * V3 ( lijnstroom = wortel 3 x fase stroom )

daar komt het waarschijnlijk dan vandaan? dan word voor de fase stroom 1 gebruikt?

Juist, en 1/√3 = 0,58
Normaal zijn er 3 motordraden, maar hier gaat een deel van de stroom niet door de beveiliging want er zijn 6 draden. Dus lager instellen, Inom x 0,58.
Als je MBS op de normale plaats zit moet je gewoon de nominale motorstroom instellen. Dus zeker NIET x1,5 of zoiets raars.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

P= U x I x V3 x cos phi
400 x 30 x V3 x 0,75 = 15,6 kW (15.588,46)

Je vergeet je rendement

P= U x I x V3 x cos phi x n (n= rendement)
Als je voor n 0,8 neemt en cos phi was gegeven 0,75 P= 15 kW
Dan wordt I: P/ (U x V3 x cos phi x n)
Dus 15000 / (400 x 1,73 x0,75 x0,8) = 36 Ampere

Waarom kom je niet op de vuistregel van 30A uit?
1: cos phi is vaak beter iets van 0,8 - 0,85
2: n (rendement is vaak ook iets beter)
Als ik in dezelfde formule 0,85 voor rendement neem en 0,85 voor cos phi dan wordt I precies 30 Ampere
Blijkbaar heb je op school een oude (en slechte) motor.

Dan word het afgegeven vermogen
P= U x I x V3 x cos phi x n
400 x 30 x V3 x 0,75 x 0,96 = 15kW (14.964,92)

Nee, 15 kW is gegeven, die kun je niet uitrekenen.

ik lees nu ook dat als ik het rendement weet daarmee de opgenomen vermogen kan berekenen. Dat heb ik hier niet gebruikt voor opgenomen vermogen?.
alles wat ik nu lees zie ik dat je opgenomen vermogen met de P = U x I x V3 x cos phi berekent?

Het rendement kun je niet uitrekenen. Normaal kun je die wel uitrekenen met de gegevens van het typeplaatje.
Maar omdat je 2 onbekenden hebt, namelijk de stroom en het rendement kun je deze niet uitrekenen.
Normaal staat er op een typeplaatje wel de nominaalstroom, afgegeven vermogen en cos phi, en met die gegevens kun je het rendement uitrekenen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 1 mei 2019 20:36:36 schreef GJ_:
In jouw schema staat een MBS, dus zekeringen weg en die MBS daar plaatsen.

En hoe moet die daar ingesteld worden, we hebben daar altijd lijnstroom toch. Op Inom?
Als de motor in ster draait is Ifase = Ilijn en staat de beveiliging bijgevolg te hoog.
Dus motor enkel in driehoek thermisch beveiligd.

Op 1 mei 2019 20:14:33 schreef RoG-:
Lijnstroom en fasestroom wel mee bekend alleen nooit over 0,58xInom gehad
Il = If * V3 ( lijnstroom = wortel 3 x fase stroom )

Dus If = Il / V3 of If = Il x 0,58
Als je de thermische beveiliging terug hebt gezet net boven U1V1W1 (waar ze moet staan) moet je eens kijken welke stroom daar loopt. lijnstroom of fasestroom

pamwikkeling

Special Member

1) Wat gebeurt er indien de motor beveiliger tript en een technieker draait het klemmenkastje van de motor open ?
Wel risico ontstaat er dan ?
Het risco nu is dat hij onderspanning blijft staan als de motor beveiliger tript

Correct. De motor beveiliger onderbreekt de voedingsdraden naar klemmen U1-V1-W1 en de motor valt stil.
Maar via relais K9 krijgt de motor nog spanning op de klemmen U2-V2-W2.
De aansluitklemmen staan dus nog onder spanning !!! Levensgevaarlijk

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

2) Er ontbreekt ook nog een stuurschema voor het aansturen van de 4 relais. Kan je dat erbij tekenen?
Zou je een andere type motorbeveiliger kunnen kiezen zodat het probleem onder punt 1 verdwijnt ?

Stuurstroom tekening heb ik gemaakt nu. Wij moeten alles via een PLC laten sturen waardoor wij maar een x aantal uitgangen hebben. Hierdoor heb ik geen tijd relais kunnen plaatsen (deze zitten in het besturingsprogramma)

Aanvulling : zoals G.J. reeds aangaf, heb je nu een motorbeveiligingsschakelaar in je schema opgenomen. Dit is een ding waarbij de motorstroom een bimetaal laat verplooien en daardoor een schakelmechanisme triggert wat op zijn beurt de hoofdstroom uitschakelt. Dus als er een fout gebeurd is, moet je de schakelkast openen en manueel de motorbeveiligingsschakelaar terug resetten.

Je kan ook kiezen voor een Thermisch relais (overload relais). Dit werkt ook op basis van een bimetaal maar dan wordt er een schakelcontact omgeschakeld. Dit contact zet je op een ingang van de PLC of in de stuurkring van een relais. Dit relais gaat dan uitschakelen, maar na verloop van tijd koelt het bimetaal af en schakelt vanzelf terug in. Hierdoor kan de PLC (of een drukknopschakeling) de motor terug starten, zonder dat je de schakelkast moet opendoen om het thermisch relais te resetten. (Er zijn ook andere manieren van resetten, maar deze laat ik even buiten beschouwing.)
Zie onderstaande fotos.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

3) Zou je de relais allemaal even "groot" (lees geschikt voor de zelfde stroomsterkte) nemen of kan je misschien links of rechts een kleinere relais gebruiken?

Ik denk dat er 1 relais kleiner kan zijn. Omdat hij in het begin ster loopt en daarna driehoek zou de stroom kleiner worden naarmate hij is opgestart? dan zou de driehoek relais kleiner kunnen zijn?

Gedeeltelijk correct : je kan het STER relais kleiner kiezen, omdat de motorstroom in ster wortel 3 keer kleiner is dan in driehoek.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

4) Maakt het een verschil uit indien de motorbeveiliger aan het begin van de schakeling geplaatst wordt of indien de motorbeveiliger op de huidige positie blijft staan ? Wordt de instelling van de motorbeveiliger anders ?

Werd reeds beantwoord : Als de motorbeveiliger aan het begin van de schakeling staat vloeit de volledige motorstroom door de beveiliger. Indien de motorbeveiliger in de huidige positie staat, is de stroom door de beveiliger 0.58% van de motorstroom. (0.58 = 1/sqrt(3))

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

4) Waarvoor dienen de relais K6 en K7 ? Wat gebeurt er indien een beginnend technieker beide relais gelijktijdig induwt door middel van een geïsoleerde schroevendraaier ? Kan je iets verzinnen om dat te voorkomen?
Zou je dat elektrisch of mechanisch oplossen ?

Correct : K6 is voor links draaiend - K7 voor rechts draaien
Dit heb ik (als ik het goed heb getekend) elektrisch beveiligd. Als k6 actief is kan K7 niet actief worden en anders om

Elektrisch beveiligen is prima, als uitbreiding bestaat er ook nog een mechanische vergrendeling. Hierbij wordt tussen de relais K6 en K7 een hulpstuk geplaatst dat voorkomt dat beide relais gelijktijdig inkomen. Dus zelfs als je met een schroevendraaier beide relais bewust zou manipuleren zodat de contacten verbinding maken, gaat dat niet lukken.
Als één ingeschakeld is, kan je de andere niet inschakelen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5) Stelt zich ook zo een probleem met K9 (driehoek relais) en K3 (ster relais)

Correct : Zelfde geldt voor K8 en K9
Als hij in ster loopt (k8) dan kan K9(driehoek) niet actief worden en andersom

-------------------------
overstroom relais is samen te bouwen met een vermogen relais. De motorstroom loopt door het overload relais en de drie uitstekende pennen voeren de motorstroom naar het vermogen relais.

GJ_

Moderator

Op 1 mei 2019 21:08:18 schreef anoniem015:
Dus motor enkel in driehoek thermisch beveiligd.

Dat boeit toch niet? Een motor is in ster nooit beveiligd.

mel

Golden Member

Op 2 mei 2019 07:42:31 schreef GJ_:
[...]Dat boeit toch niet? Een motor is in ster nooit beveiligd.

Jawel... De voedings aansluiting is toch beveiligd?
Hetzelfde als een motor vast in ster is aangesloten.
Dan moet je wel alles dus VOOR de ster/driehoek schakelaar zetten.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 2 mei 2019 08:59:42 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Nee, bij een ster-driehoek is de motor in ster nooit thermisch beveiligd.
Dat is ook tamelijk nutteloos voor die paar seconden. Een motor moet toch echt wel even draaien wil een thermische beveiliging nut hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld in veel bovenloopkranen helemaal geen thermische beveiligingen.

Anoniem

Op 2 mei 2019 07:42:31 schreef GJ_:
[...]Dat boeit toch niet? Een motor is in ster nooit beveiligd.

Niet akkoord
We nemen een motor DIRECTE AANLOOP op een 220V net in driehoek.
In = Ilijn, dus Ifase = Ilijn x 0,58
Diezelfde motor DIRECTE AANLOOP op een 380V net in ster
In = Ilijn = Ifase
Duidelijk is dat Ifase in beide gevallen gelijk is.
En dat Ifase de maximum stroom is die door 1 wikkeling mag.

We zetten nu diezelfde motor in een ster-driehoek schakeling
Als we de thermiek nu net vóór U1V1W2 of net vóór U2V2W2 zetten zal deze zowel in ster als in driehoek enkel Ifase meten. (lees de max stroom die door één wikkeling mag)

Alzo is je motor zowel in ster als in driehoek beveiligd tegen overbelasting. :-)
Dit is niet het geval als je thermiek bij de zekering staat :-(

Op 2 mei 2019 10:55:25 schreef GJ_:
Nee, bij een ster-driehoek is de motor in ster nooit thermisch beveiligd.
Dat is ook tamelijk nutteloos voor die paar seconden.

Niet akkoord
Dan zou het In x 0,58 verhaal nooit hebben bestaan
Gebruik dan een softstarter voor die paar sec.

GJ_

Moderator

Een MBS staat altijd ipv de zekering. Een thermische beveiliging werkt nooit optimaal zolang een ster-driehoek op ster staat.
Die is volledig afgestemd op driehoek bedrijf.

Anoniem

Op 2 mei 2019 11:20:38 schreef GJ_:
Een MBS staat altijd ipv de zekering. Een thermische beveiliging werkt nooit optimaal zolang een ster-driehoek op ster staat.
Die is volledig afgestemd op driehoek bedrijf.

Niet akkoord

Als we de thermiek nu net vóór U1V1W2 of net vóór U2V2W2 zetten zal deze zowel in ster als in driehoek enkel Ifase meten. (lees de max stroom die door één wikkeling mag)

Dus volledig afgestemd op ster EN driehoek

Een MBS hoort ipv een zekering als die MBS thermisch magnetisch is.
TS zijn MBS is enkel thermisch volgens zijn symbool.

Op 1 mei 2019 12:13:16 schreef GJ_:
[...]Nee toch? Ooit een MBS op die plek gezien?

Op die plaats verwacht ik eerder een thermisch relais met contact in de stuurkring.

Ben gisteren zwaar op de dool geraakt maar inmiddels terug op het goede pad. ;-)
Toch wat ster driehoek betreft O-)

GJ_

Moderator

Als een motor in ster de stroom gaat trekken van een motor in driehoek is ie al bijna stuk. Bovendien zal een thermisch relais niet aanspreken in de stertijd.

Sorry voor de late reactie, Alles lag eruit thuis hahaha

Op 1 mei 2019 21:02:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Je vergeet je rendement

P= U x I x V3 x cos phi x n (n= rendement)
Als je voor n 0,8 neemt en cos phi was gegeven 0,75 P= 15 kW
Dan wordt I: P/ (U x V3 x cos phi x n)
Dus 15000 / (400 x 1,73 x0,75 x0,8) = 36 Ampere

Waarom kom je niet op de vuistregel van 30A uit?
1: cos phi is vaak beter iets van 0,8 - 0,85
2: n (rendement is vaak ook iets beter)
Als ik in dezelfde formule 0,85 voor rendement neem en 0,85 voor cos phi dan wordt I precies 30 Ampere
Blijkbaar heb je op school een oude (en slechte) motor.

[...]
Nee, 15 kW is gegeven, die kun je niet uitrekenen.

[...]
Het rendement kun je niet uitrekenen. Normaal kun je die wel uitrekenen met de gegevens van het typeplaatje.
Maar omdat je 2 onbekenden hebt, namelijk de stroom en het rendement kun je deze niet uitrekenen.
Normaal staat er op een typeplaatje wel de nominaalstroom, afgegeven vermogen en cos phi, en met die gegevens kun je het rendement uitrekenen.

Dus nu hebben wij een waarde moeten verzinnen (wel realistisch) de 0.8 rendement? om hiermee verder te kunnen berekene wat de Nominale Ampere is? dan zou hier nu Inom 36 Amper worden bij deze motor?

Maar nu begrijp ik nog niet hoe je de opgenomen vermogen berekend. Want dit zou in Watt moeten uitkomen toch? en die moet weer hoger zijn dan de 15kW as vermogen? Ik kom alleen hoger uit als ik het zonder de rendement doe, alleen vertel je dat ik het rendement vergeet? ik zie even niet wat ik fout doe

@Neem voor standaard elektrimotoren 3 fase 400 Volt maar een Inom van 2x P
Pis het vermogen van de motor in kW, dit staat normaal op je typeplaatje.
Dit is het afgegeven vermogen.
Er zit tussen het afgegeven vermogen en het opgenomen vermogen nog een factor n (rendement) en een cos phi.
Met die 30 Ampere zit je dus aardig goed@

Motorbeveiliging lees ik nog even goed door, behoorlijk wat informatie hier bedankt!.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar nu begrijp ik nog niet hoe je de opgenomen vermogen berekend. Want dit zou in Watt moeten uitkomen toch? en die moet weer hoger zijn dan de 15kW as vermogen? Ik kom alleen hoger uit als ik het zonder de rendement doe, alleen vertel je dat ik het rendement vergeet? ik zie even niet wat ik fout doe

Tussen het afgegeven (en dus nuttige) vermogen en het opgenomen vermogen zit alleen een factor n (rendement)
Pas / n = Pel (Pas = afgegeven vermogen, n = rendement, Pel elektrisch opgenomen vermogen)
Rendement is altijd kleiner dan 1 zodat je Pel altijd groter is dan Pas

De cos phi heb je alleen nodig om je stroom en schijnbaar vermogen te berekenen.
Heb je dat gehad, schijnbaar vermogen(Ps) en werkelijk vermogen (P) en eventueel blindvermogen (Pq) op school?
Je Ps is niet zo erg interessant, maar je stroom is belangrijk.
Daarop baseer je de beveiligingen, kabeldiktes etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 mei 2019 17:17:29 schreef Toeternietoe:
[...]
Tussen het afgegeven (en dus nuttige) vermogen en het opgenomen vermogen zit alleen een factor n (rendement)
Pas / n = Pel (Pas = afgegeven vermogen, n = rendement, Pel elektrisch opgenomen vermogen)
Rendement is altijd kleiner dan 1 zodat je Pel altijd groter is dan Pas

De cos phi heb je alleen nodig om je stroom en schijnbaar vermogen te berekenen.
Heb je dat gehad, schijnbaar vermogen(Ps) en werkelijk vermogen (P) en eventueel blindvermogen (Pq) op school?
Je Ps is niet zo erg interessant, maar je stroom is belangrijk.
Daarop baseer je de beveiligingen, kabeldiktes etc.

Wij hebben hier wel les ingehad, Alleen heb ik mischien dan niet zitten op te letten. Ik kan dit ook niet terug vinden bij onze aantekeningen op de school site (Bijna elke les komt online te staan). Dit betekent niet dat wij het niet hebben gehad natuurlijk.

Ik heb elektrischiteitsleer atlijd wel lastig gevonden door de vele formules.

A ik vergeet altijd dat je ook kan delen door...

Dus dan zou het opgenomen vermogen

15000 / 0,8 = 18750 Watt zijn. 18,7 kW

en hiermee kan dan de juiste Ampere mee worden berekend? omdat de beveiliging hiermee gaat worden belast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Perfect:
Het rendement hebben we niet gekregen bij de opgave, het is dus een aanname
Die 18,7 kW wordt gemeten door de kW.h meter en moet je dus betalen.

Maar om de motorstroom te berekenen heb je ook nog de cos phi nodig.
Gaat dat lukken?
Probeer maar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Dit zegt eaton over de plaats van de motorbeveiliging / overload beveiliger.

Op 2 mei 2019 18:30:33 schreef Toeternietoe:
Perfect:
Het rendement hebben we niet gekregen bij de opgave, het is dus een aanname
Die 18,7 kW wordt gemeten door de kW.h meter en moet je dus betalen.

Maar om de motorstroom te berekenen heb je ook nog de cos phi nodig.
Gaat dat lukken?
Probeer maar.

I =P / (V3 xV x cos phi x n)

18750 / V3 x 400 x 0,75 x 0,8 = 45,11 A

en nu hoop ik dat ik niet tesnel ga.
als dit klopt die 45,11 A dan zou ik dat of x0,58 of x1 moeten doen, en dit word dan door de plaats/soort beveiliging bepaald?

al zou ik mijn beveiliging dan x1,5 moeten doen omdat school dit wilt. Maar ik ga er zeker bij zetten dat het eigenlijk 0,58 of 1 moet zijn dan?

[Bericht gewijzigd door RoG- op donderdag 2 mei 2019 20:13:03 (27%)