welke 433 MHz transceiver

hallo allen ,
ik wil met mijn raspberry 3b+ waar domoticz op draait , mijn klik aan klik uit attributen( schakelaars dimmers sensoren enz ) kunnen besturen . nu is de vraag , wat voor 433 mhz zender / reciever/ transciever heb ik nodig en werkt icm domoticz en raspberry pi . ik zie op google zo veel resultaten dat ik door de bomen het bos niet meer zie .

bij voorbaat dank

Arco

Special Member

Bijvoorbeeld de RFM69 van Hope...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor het zenden kun je de goedkope SAW modules gebruiken van Aliexpress of een bedrijf hier. Die doen het prima. Voor een wat groter bereik voeden met een wat hogere voedingsspanning; let op de GPIO kanalen van de Raspberry Pi er zal misschien wel een transistor tussen moeten als de voedingsspanning van de SAW module hoger is dan die van de Raspberry Pi.

Ik doe hetzelfde, heb ook een Raspberry Pi in de meterkast met Domoticz, Mosquitto en Node-Red erop. De besturing van de 433MHz SAW module doe ik met een ESP12S maar wel op 3V3. Het bereik is voor mij goed, in het hele huis kan ik de KaKu modules bedienen.

Het ontvangen is een ander verhaal, daar heb je wel een goede ontvanger voor nodig maar ook de goede hebben hun nukken.

KaKu Basic Line is niet bidirectioneel dus alleen voor aansturen heb je geen ontvanger nodig. Voor mij staat het nog op de planning, ik heb de modules al wel; je weet hoe dat werkt denk ik...

@Sjoerd Kreyns en flukemaster: Als je het niet van A tot Z zelf wilt maken kan ik jullie alleen maar gelijk geven.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb zo'n ding:

https://www.robbshop.nl/rfxtrx433e-usb-433-92mhz-rfxcom-transceiver

Dat werkt ook goed icm. domoticz. Als je de nieuwste koopt is er ook ondersteuning voor Somfy geloof ik.

Een andere optie is de

https://www.nodo-shop.nl/nl/21-rflink-gateway

Kost de helft van de rfxcom. Voordeel van deze is ook dat deze via je Wifi netwerk gekoppeld is aan je Raspberry en dus op elke plek kan staan. Raspi in de meterkast (voor aan je deurbelknop) en deze op de eerste verdieping voor goed bereik bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op donderdag 2 mei 2019 10:09:16 (27%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Ik heb diversen geprobeerd, maar in combinatie met domoticz
werkt de rflink veruit het beste en eenmaal geinstalleerd erg universeel.

die rfx is me wat hoog geprijsd , bovendien hou ik er wel van om het zelf te maken . ik denk dat het de rf link gaat worden. ik neem aan dat ik dan op de arduino ook domoticz moet installeren , en dan vervolgens de domoticz van de pi en arduino aan elkaar koppelen ?
verder wil ik alles in de meterkast weg werken, ik zou niet weten waar ik die arduino anders moet plaatsen.

ik kom er op die website nog niet uit welke ik precies moet hebben , ik wil ook graag met sensoren gaan werken dus het ontvangen moet wel een beetje betrouwbaar zijn als dat mogelijk is.

RFXCOM heb ik ook. Werkt probleemloos en betrouwbaar met KAKU, en ook nog met een heel stel andere systemen. Zo heeft Domoticz ook de buitentemperatuur en mm neerslag.
Je zou nog een stel SONOFFs kunnen nemen en die met MQTT bedienen. Dan kan alles van KAKU weg (je wilt goedkoop, dus...).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 mei 2019 20:00:45 schreef flipflop:
RFXCOM heb ik ook. Werkt probleemloos en betrouwbaar met KAKU, en ook nog met een heel stel andere systemen. Zo heeft Domoticz ook de buitentemperatuur en mm neerslag.

met welk merk sensor meet je de buitentemperatuur ?

Ik heb ook al mijn klikaanklikuit door sonoff vervangen e voorzien van tasmota. Dan heb je veel meer mogelijkheden.
Vooral omdat je zelf wilt hobbyen.

Op 2 mei 2019 21:33:48 schreef flukemaster:
met welk merk sensor meet je de buitentemperatuur ?

Da's een "weerstation" setje van Cresta. Exacte type weet ik niet, maar RFXCOM heeft een hele lijst sensoren in de handleiding staan die wel werken.

Overigens heb ik ook nog tempsensoren met een NodeMCU in het network hangen. Die posten steeds de temp dmv MQTT. Dat werkt ook prima, maar buiten vind ik dat nog wat onpraktisch gezien de voeding. En de RFXCOM had ik toch al.

[edit] Cresta meldt zich als type TS15C

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 mei 2019 21:39:14 schreef BenI2C:
Ik heb ook al mijn klikaanklikuit door sonoff vervangen e voorzien van tasmota. Dan heb je veel meer mogelijkheden.
Vooral omdat je zelf wilt hobbyen.

is dat sonoff een beetje betrouwbaar? , stopt het er niet na 3 maanden mee.

Op 2 mei 2019 21:45:23 schreef flipflop:
[...]
Da's een "weerstation" setje van Cresta. Exacte type weet ik niet, maar RFXCOM heeft een hele lijst sensoren in de handleiding staan die wel werken.

Overigens heb ik ook nog tempsensoren met een NodeMCU in het network hangen. Die posten steeds de temp dmv MQTT. Dat werkt ook prima, maar buiten vind ik dat nog wat onpraktisch gezien de voeding. En de RFXCOM had ik toch al.

[edit] Cresta meldt zich als type TS15C

die node mcu ga ik mij eens in verdiepen , ik heb er nog nooit van gehoord

Ik schakel die stopcontact ontvangers (van Elro, maar zou ook met kaku moeten werken) probleemloos met een $1 ebay 433MHz transmittertje die aan mijn Raspberry Pi hangt. Daar draait ook Domoticz op.
Dit was volgens mij de guide die ik destijds volgde
https://weejewel.tweakblogs.net/blog/8665/lampen-schakelen-met-een-ras….

Die goedkope zendertjes zijn er prima voor, maar wil je ook ontvangen, dan is een betere ontvanger geloof ik wel de moeite waard, omdat je anders erg veel ruis binnen krijgt en moet verwerken. Bijvoorbeeld die van Aurel, die ook op de RFlink zit. Ik heb zelf nog geen RFlink, maar hoor er veel goede verhalen over.

Ik zou verder ook afstappen van KaKu en bijvoorbeeld voor Sonoff kiezen. Het mooie is dat er vaak de ESP8266 chip in zit, waar heel veel hobbyprojecten mee gemaakt worden. Je kan ze als een arduino programmeren of er ESPeasy of Tasmota op flashen.
De nodeMCU (of Wemos) is ook een aanrader, met dezelfde chip en direct via microusb aan je computer te koppelen. Ik heb zelf ook nog een H801 led controller. Ook met de 8622, dus kan je die zelfde firmware er op flashen.