Mig apparaat

volgens mij werkt alles naar behoren
ik meet 8 liter gas per minuut bij ingedrukte toorts dus das goed
de motor draait gewoon goed... als ie draait
als ik de potmeter laag instel gebeurd er niets langzaam aan opdraaien hoor ik een soort gezoem dat luider wordt en uiteindelijk schiet de motor aan maar dan zit ik bijna op zijn maximum, regelen kan eigenlijk nagenoeg niet.

ik zal kijken of ik de hoofdprint kan losmaken en foto s van beide kanten kan nemen ,is niet zo simpel
of moet ik alles opschrijven wat op die print zit?
op de foto hierboven is toch al een en ander te zien?

jammer van die pwm controller maar ik kan hem misschien in mijn camper gebruiken om de ledjes te dimmen...

In welke omgeving zit je. Misschien dat er iemand van het forum in de buurt woont die je wil helpen. Anders ben ik bang dat het een lange lijdensweg wordt.

het noorden van oost-vlaanderen tegen zeeuws vlaanderen aan

benleentje

Golden Member

jammer van die pwm controller maar ik kan hem misschien in mijn camper gebruiken om de ledjes te dimmen...

Die pwm controller is goed het is alleen even bedenken hoe we die het beste aan kunnen sluiten.

En daarvoor moet ik zien of weten hoe de 24V is. Je hoeft niet persee de print uit te bouwen ik wil eigenlijk allen de 24V plus weten.

JE sluit dan denk ik het beste de 24V op de plus van de controller.
Op de min van de controller sluit je de draad aan die nu vanaf de motor naar de hoofdprint gaat. Ik denk dat dit een geschakelde massa draad is. Kan je dit nog een keer nameten?

Dan heb je op de PWM controller nog 2 aansluitingen over voor de motor en hier sluit je dan ook direct de motor op aan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ok dus de motor rechtstreeks op de controller aansluiten en de draad die vanop de hoofdprint naar de motor loopt aan de motor loskoppelen en op de min van de voeding van de controller aansluiten.
rest nog de 24V + te vinden

begrijp ik dat goed?
moet normaal die 24V + ook niet van de hoofdprint komen dan?
kan ik dan met de multimeter op dc gewoon gaan meten als ik ergens 24 V vind? en moet dit met de toorts ingedrukt of gewoon hoofdschakelaar op 1?

Als je de knop van de toorts bedient moet zowel de draadtransportmotor gaan lopen als ook het magneetventiel voor CO2-Argon worden bedient. Ik neem aan dat daar het relais voor dient.

Jacques van Montfort
jerome

Golden Member

Als ts hoort piepen bij het opdraaien van de potmeter moet er wel een schakelend orgaan aanwezig zijn. Een potmeter van 2K kan onmogelijk in de basis van een BUW46 zijn opgenomen omdat die veel basisstroom nodig heeft.
Ik denk daarom dat er op dat printje nog ergens een UJT torretje met condensator moet zitten. Als die C door ouderdom in waarde is gedaald krijgt men het verschijnsel dat de schakeling niet lineair meer te regelen valt. Zou ook voor een pwm schakeling gaan. Eventueel een bouwkitje halen en voor de eindtor een BUZ11 inplanten. Die heeft een bodydiode aan boord.

Ik heb op het grote doorzichtige klikrelais op 2 uitgangen ervan 24v dc gemeten ,dit bij indrukken van de toorts.Kan ik dus de positieve hiervan gebruiken om naar de plus van de voeding van de controller te leiden?
Dan zou het schema rond zijn.

Nog even mee bezig geweest
Dus de 2 draden van de motor gaan naar de 2 motoraansluitingen op de controller
De blauwe draad die van de hoofdprint naar de motor loopt is een geschakelde min en gaat dus naar de min van de voeding op de controller
Een van de uitgaande draden van de kleine transformator gaat naar de plus van de voeding van de controller.
Op deze draad meet ik 31 V dc met ingedrukte toorts.

Voor ik het ga veranderen zou ik toch graag nog advies krijgen of dit wel allemaal klopt?
Ik heb e er een beetje op vast gebeten ,ookgekeken hoe het 65.31 klikrelais precies werkt en ik begin het tochmeer en meer te begrijpen. Nuja. Voor mijn normen dan

Zoals je in mijn reactie van 9 maart zag, heb ik ook even lopen puzzelen toen mijn trafo niet werkte. Bij mij waren het slechte contacten in de kast.

Jacques van Montfort

Jaja. Het kan ook zoveel zijn.maar ik wil het wel vinden.een ander apparaat kopen is een beetje makkelijk.
Ik ga de controller gewoon aansluiten ik zie wel als er rookpluimen of ploffen komen
Dan heb ik echt een reden om een ander apparaat te gaan kopen.

Het is me gelukt...de controller zit erin.Draadsnelheid is ook bij laag toerental mooi te regelen.Het was een heel gepuzzel om de plus en min van de 24v en de 230 v en 24v uit elkaar te houden,maar goed.
Iedereen bedankt voor het meedenken,ik heb weer veel geleerd en ik begrijp de werking nu ook veel beter.

benleentje

Golden Member

Dat is mooi, Zelfs als je de ouwe schakeling goed had gekregen regelt dat niet zo goed als wat je nu hebt.
Nu nog een foto van een las en dan weten we ook dat alles werkt :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok ,ik ben een karmann ghia aan het restaureren en ik moet de nieuwe vloerplaat op het chassis rozetlassen.
Hier een vb
Nogmaals bedankt benleentje

Verdorie. Mijn geluk was van korte duur
2 dagen mooi kunnen lassen en ineens stopt de motor ermee.
Uitgang van de controller bij ingedrukte toorts 0 volt....
Tja ... Ingaand meet ik 40 V en dat is het max wat ie mag hebben .Zou het daaraan liggen? Zekering is niet gebroken...vervelend

Lambiek

Special Member

Op 3 mei 2019 09:20:53 schreef Elfried 19:
Verdorie. Mijn geluk was van korte duur....

Dat is pech hebben, maar wel een beetje te verwachten.

Tja ... Ingaand meet ik 40 V en dat is het max wat ie mag hebben. Zou het daaraan liggen?

Dat is wel zeker.

Ik had al aangegeven laat er iemand anders naar kijken, maar goed maakt verder niet uit, je hebt het geprobeerd. Maar als je het weer probeert te maken, zorg er dan voor dat je spanning niet boven de 24VDC uit komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja misschien zoeken of er controllers zijn die meer Volts aakunnen?
Of is er een andere manier?

benleentje

Golden Member

IK heb gisteren onze Lincoln elektric lasapparaat op het werk voorzien van een nieuwe massakabel en voedingskabel. Ja die slijten wel eens en beide was de buiten mantel ingesneden. Wat me daarbij opviel is dat de hulp transformator 42V is. En ik denk de motor voor de draadtoevoer ook 42V.

Ik ging er stilzwijgen vanuit dat het om 24V ging.

Tja misschien zoeken of er controllers zijn die meer Volts aakunnen?

JA dat is de enige oplossing qua stroom zal 5A wel voldoende zijn, want 40 en 5A is 200W en ik denk niet dat de motor dat is.
Een PWM controller met extra start/ stop ingang zo nog beter zijn.

https://www.ebay.com/itm/DC10-55V-12V-24V-36V-60A-PWM-Motor-Speed-Cont…

Bovenstaande link van ebay zou een goede moeten zijn. Er zit een schakelaar voor CW/ CCW en uit. Je hebt daarnaast nog een 42V relais nodig. De controller geeft je gewoon constante spanning en schakel je dan met een relais als volgt. Het 42V relais zet je in plaats van de de schakelaar. Als het relais bekrachtigt word schakelt het de controller in vooruit. De spoel van het relais schakel je nu als volgt 1 draad naar de plus van 42V en de andere draad van de spoel naar de hoofdprint. Dus zoals je de oude controller van spanning had voorzien doe je nu de spoel van het relais schakelen.

De motor komt weer direct op de uitgang van de controller. En je hebt er ook nog een leuk display bij.

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is anders gewoon nog een ker vragen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 3 mei 2019 19:11:52 schreef benleentje:
IK heb gisteren onze Lincoln elektric lasapparaat op het werk voorzien van een nieuwe massakabel en voedingskabel. Wat me daarbij opviel is dat de hulp transformator 42V is. En ik denk de motor voor de draadtoevoer ook 42V.

Je kan een Lincoln niet vergelijken met het ding van de TS natuurlijk. Lincoln is Amerikaans en die is 42V.

Ik ging er stilzwijgen vanuit dat het om 24V ging.

Ik denk dat het ook gewoon 24VDC is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zal deze controller bestellen ,ik heb ook eens gekeken naar 42v relais maar ik weet niet precies welke ik moet bestellen.
Meeste zijn 42 v ac. Moet waarschijnlijk dc zijn nee?

Over de aansluiting ga ik je bericht nog eens goed lezen en proberen te begrijpen...in ieder geval bedankt voor de moeite.

Lambiek

Special Member

De spanning moet gewoon op je relais staan en op je draadtoevoer motor ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Ik denk dat het ook gewoon 24VDC is.

Dat moet dan even goed gemeten worden om welke spanning het nu gaat. Het zal ook wel ergens op de motor moeten staan.

De pwm controller kan ook stuk zijn gegaan omdat steeds de voeding in en uit geschakeld werd vandaar dat ik een andere aan beveel die een aparte schakel ingang heeft.

Het relais moet DC zijn en minimaal 1 maak contact. Je kan ook even kijken naar het andere relais wat er al inzet welke waarde deze heeft. Een soortgelijk relais is goed. En ik denk dat je makkelijker een 48V relais vind voor DC omdat deze spanning ook vaak voorkomt.

Maar nogmaals meet de spanningen nu eens. Meet de spanning als de knop op je tors uit is en nog een keer als de knop in is.

Lincoln is Amerikaans en die is 42V.

Dacht ik ook, maar op de sticker binnenin staat made in France :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Lincoln is Amerikaans, de eerste lasapparaten zijn door de Lincoln Brothers gemaakt. Ik heb die dingen jarenlang gerepareerd, met name de DC1000 stroom bronnen en de las tractoren.

En dat er mate in France op staat zegt helemaal niets natuurlijk. Op Philips staat ook made in Polen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Dat weet ik vandaar de :) in mijn post. Als je veel lasapparaten in Europa verkoopt is het ook logisch dat je die in de buurt van je afzet markt gaat produceren.

Onze is de I-220 uit mijn hoofd. Een goed leuk apparaat iets minder geschikt voor het wat zwaardere werkt. Daarvoor hebben we een messer. En omdat we er 2 hebben is de licoln voor RVS en de messer voor staal, scheel weer heel vaak wisselen van draad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op de motor staat niets
Ik heb wel een en ander gemeten

Er zijn 4 standen

Min. 1. Zonder toorts 2.07 V. Met. 29.3 V
Min. 2. 2.07 V. 35.1.V
Max . 1. 2.25 V. 31.3 V
Max . 2. 2.25 V. 39.9 V

De controller die er nu inzit gaf in ieder geval de goede Volts voor de motor.op de fiche van de controller kan ik nergens de uitgaande spanning vinden....