NOS RFT G2002.500 eerste keer in gebruik nemen sinds 1989?

Ik heb een "gloednieuwe" RFT G2002.500 op eBay gekocht.
Gesealed en nog in de originele doos met alle boekjes erbij.

Eigenlijk hoort hij daardoor in het topic "je mooiste meetapparatuur"

Alleen is het apparaat sinds de eindcontrole in 1989 niet aan geweest. Hoe in gebruik te nemen? Aan een variac hangen en de spanning langzaam opdraaien in verband met formeren van elco's? Of vinden de TTL IC waar het ding helemaal mee volhangt dat niet leuk?

mel

Golden Member

Ik zou m gewoon aanzetten, kijken wat er gebeurd.
Als hij gaat roken, weet je gelijk wat er kapot is :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het zou zonde zijn als je obsolete halfgeleiders of misschien zelfs een mooie ocxo oprookt op die manier. Ik zou het zeker wat voorzichtiger aanpakken.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Zeker als daar zo'n intersil "counter on a chip" of ander obsoleteum in zit zou ik daar inderdaad wat voorzichtiger mee om gaan.

Open maken en even inspecteren lijkt wel het minste.

Dat gezegd, ik heb hier een systron donner counter uit de late 60's die werkt nog prima met de originele onderdelen.

Dat gezegd, ik heb hier een systron donner counter uit de late 60's die werkt nog prima met de originele onderdelen.

Die zal misschien sinds de late 60's wel af en toe aan geweest zijn? Dat het apparaat van de TS niet maar dan 89 Dat is niet heel oud maar toch. Zou ik even een inwendige inspectie doen en kijken welke onderdelen een speciale opstart behandeling nodig zouden kunnen hebben.

maartenbakker

Golden Member

Elco's formeren zou ik niet in circuit doen.

Eventueel kun je eens kijken of er in de netfiltering papiercondensatoren zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het schema heb ik even bekeken, het is een niet omschakelbaar 220V model op de huidige 230V netspanning wordt de voeding wat zwaarder belast. De trafo wikkelingen voor de 5V met 7805 hebben geen zekering. Ik zie geen noodzaak om iets aan het apparaat te doen voor de eerste inschakeling. Eventueel een extra zekering aanbrengen.
De afregelprocedure, schema en ander groot goed staat op https://elektrotanya.com/rft_g_2002_500_frekvenciamero.pdf/download.ht…

Ik heb weleens een RFT onder handen gehad en daar was het ingangscircuit opgeblazen. Maar dat merk je snel genoeg of dat foutloos is. RFT is voormalig oostduits en is gebouwd als een tank. Mooi spul zeg!
edit Die van jouw is gesealed, dat is mooi dan heeft die geen last gehad 30 jaar luchtverontreiniging :-) en zal er niemand aan hebben zitten deddelen..

Meestal is bij laagspanningstoepassingen formeren niet nodig. Maar ik zou er wel voor kiezen om toch even een stroommeter in de voedingslijn op te nemen, just in case.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 mei 2019 13:08:38 schreef Ex-fietser:
[...]

Die zal misschien sinds de late 60's wel af en toe aan geweest zijn? Dat het apparaat van de TS niet maar dan 89 Dat is niet heel oud maar toch.

niet heel oud? 30 jaar geen voeding en dan ineens aanzetten icm droge elco's is vragen erom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 3 mei 2019 18:46:09 schreef testman:
[...]

Ik kocht diverse malen Quad 303 endamps die minstens 40 jaar oud waren en die 10 jaar stil hadden gestaan. De vier grote bekerelco's mankeerde niets aan. Nou weet ik niet wat RFT erin stopte maar slecht zal het niet zijn. Ook de communicatie ontvangers uit die tijd uit het voormalige Oostblok waren mooi opgebouwd en van goede onderdelen voorzien. Maar met een variac of een lamp in serie voorzichtig laten opbloeien is natuurlijk prima.

Hubie

Special Member

RAAF12 schreef: RFT is voormalig oostduits en is gebouwd als een tank.

Beetje OT maar dat klopt helemaal.
In 1992 was ik een keer bij HoKa Electronics,Oude Pekela die mij even een demonstratie gaf van een RFT ontvanger (EKD-500) splinternieuw,en liet ook het binnenwerk even zien.
Jammer dat ik die 4900 (toen nog Fl.) niet op zak had. ;-)
In 1991 ? is RFT overgenomen door R&S.

maartenbakker

Golden Member

Nee hoor :P , RFT is gewoon zelfstandig televisies blijven maken en later onder Zwitsers bestuur.

Het gaat om Kombinaten die uit VEB's bestonden. Sommige VEB's zijn omgewandeld naar Westerse bedrijfsvormen, andere zijn overgenomen en weer andere zijn ontbonden.

RFT was een gezamenlijke handelsnaam, vooral ook te zien op de exportproducten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ok,onderdelen dan van RFT-veb's. ;-)

http://www.qrzcq.com/mirrors/www.shortwaveradio.ch/radio-e/rft-e.htm

Van TV's heb ik geen verstand,laat staan de producenten. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Ah, die site denkt dat alleen bestaat waar zij ooit van gehoord hebben. Daar staat inderdaad letterlijk dat R&S RFT heeft overgenomen, in plaats van dat ze Funkwerk Kopenick hebben overgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik formeer altijd eerst de elcos bij alles wat een jaar of 10 niet aan is geweest. Soms neem ik de gok (bv als de elco onbereikbaar zijn en het geen byzonder apparaat is), dan zet ik hem even een 1 tot 3 minuten aan. En dat een paar keer per uur. Als de elco's iets te lek zijn zullen ze niet gelijk droogkoken en alsnog formeren

Het principe is simpel, de isolator in een elco is een aluminium oxide laag. Deze ontstaat door er spanning op te zetten. (zou het net zoiets als anodiseren zijn ?) Deze laag is niet een pure isolator, je kunt hem zien als een zenerdiode daarom moet je ze niet verkeerd om aansluiten.
Zonder spanning wordt hij dunner (ik denk door de chemicaliën)

Als hij dunner wordt isoleert hij minder. De DC lekstroom neemt daardoor toe. Dit verwarmt de elco en zo kun je hem "droog koken" Daarnaast kan de oxide laag zich zo niet vormen en meestal eindigt het in rook signalen.

Door het apparaat vaak even kort aan te zetten kan de oxide laag van een goede elco zich in theorie herstellen. De opwarming is dan maar kort zodat droogkoken wordt voorkomen. Maar als de elco te ver heen is (of ze uit de elco-gate periode zijn) dan helpt dit niet.

Het gevaar is niet een plof elco. Dat is alleen extra werk (vervangen en extra schoonmaken want ze spuiten hun oxiderende zooi zo de kast in). Het gevaar is de hoge stroom die er kan gaan lopen (ook door diodes en trafo) en de elco doet zijn werk niet meer waardoor er geen afvlakking meer is (tenzij de elco short gaat want dan wordt de spanning nagenoeg nul) En dat kan met wat pech ook schade veroorzaken.

Formeren is niet moeilijk, voor incidenteel gebruik is een lab-voeding, DMM met uA resolutie (of de spanning over de weerstand meten) en weerstand voldoende. Je moet de elco er uit halen of als het kan, minimaal een van de pootjes losmaken. Kies de weerstand zo dat er bij een short bv max 3 mA kan lopen. Als het een 25V is dan zet je er eerst bv 5V op. Als de 5V is bereikt moet de stroom zakken tot onder 50 of hooguit iets van 100 uA. Doet hij dat niet dan eerst een lagere spanning. Dan wacht je tot de stroom bijna 0 wordt (zelfs een goede lekt altijd iets) Dat is het moment waarop je de spanning wat verhoogt en weer wacht tot hij bijna nul is en zo ga je in stappen naar de werkspanning) Als de elco vanaf stap 1 nauwelijks lekte kan je hem na de laatste stap gelijk gebruiken. Zo niet dan moet je de elco nog een paar uur (of een hele dag) aan de formeerder hangen.

Dit langer formeren alleen als de elco verder goed is en het bv een lastig te vervangen exemplaar is. Dit ligt erg aan de elco en applicatie.
Als het ding buiten zijn specs zit heeft formeren natuurlijk geen zin.
Een elco heeft capaciteit, ERSR/DF/tan δ , max rimpelstroom en DC lek als belangrijkste kenmerken. Op de DC lek na is geen van die eigenschappen te "herstellen"

Mijn pagina over lek stroom cq formeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 4 mei 2019 04:16:17 schreef Hubie:
RAAF12 schreef: RFT is voormalig oostduits en is gebouwd als een tank.

Beetje OT maar dat klopt helemaal.
In 1992 was ik een keer bij HoKa Electronics,Oude Pekela die mij even een demonstratie gaf van een RFT ontvanger (EKD-500) splinternieuw,en liet ook het binnenwerk even zien.
Jammer dat ik die 4900 (toen nog Fl.) niet op zak had. ;-)
In 1991 ? is RFT overgenomen door R&S.

Een kennis van mij een luisteramateur heeft een mooie RFT EKD ontvanger het type weet ik niet meer en haalde mij erbij toen ie het niet meer deed. Dat bleek in het antennecircuit te zitten. Een onderdeel was doorgeslagen en sloot de input kort. Na vervanging speelde die weer. Tja wat voor onderdeel het was ben ik volledig vergeten. Dat was ook wel een jaartje of 20 geleden en ik heb geen logboek van alle reparatie's bijgehouden, helaas.... Dat kan ik wel iedereen aanbevelen die dat leuk vind. Op den duur kan je niet alles meer onthouden en vallen de details weg. Denk dat het een transistor of FET was die de ingang kortsloot.