Dag medeforumers!
Na lang zoeken en meten ben ik intussen echt ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Het volgende is het scenario:
We hebben een bolderkar in de vorm van een volkswagenbusje gebouwd waar we nu op het punt zijn beland dat we deze elektrisch zouden willen aandrijven.
We hebben een motor van een scootmobiel gevonden en intussen aangesloten dmv een multiriem en 2 poulies van een auto.
De motor is 24V standaard, maar omdat de kar nooit hard hoeft te gaan, zijn we in de veronderstelling dat 12v ruim voldoende moet zahijn om de kar aan te drijven en hebben we dus 1 accu gebruikt van 12V, 110Ah(accu uit mijn Audi A6).
Om het toerental te regelen hebben we er een controller er tussen gezet.
Dit is op dit moment een 9-60V - 20A controller.
Door middel van 2 relais schakelen we de polariteit waardoor de motor 2 kanten op kan draaien door een schakelaar die op het ene of het andere relais spanning kan zetten.
De relais schakelen de spanning die van de controller afkomt naar de motor.
Probleem is nu dat het er nu op lijkt dat de motor simpelweg niet voldoende kracht lijkt te leveren om de bolderkar van zijn plek te krijgen.
De motor zou krachtig genoeg moeten zijn om een scootmobiel van zijn plek te krijgen, dus waarom dan niet deze (vrije lichte) bolderkar?
Vraag is aan jullie of dit komt door de spanning van 12V?
Overigens heeft het rechtstreeks aansluiten van de motor op de accu ook niet het gewenste effect(dus zonder controller), want ook dan lijkt de motor niet genoeg kracht te leveren.
Nu is het ook zo, dat de motor 2 rode en 2 zwarte draden heeft. We hebben nu 1 rode en 1 zwarte draad gebruikt, moeten we wellicht beide rode en beide zwarte draden aansluiten voor voldoende kracht?
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, mocht er iets onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag.
Alvast hartelijk dank namens mij, mijn vader en natuurlijk mijn dochter!