hulp nodig bij een bouwen van een bolderkar met scootmobielmotor

Dag medeforumers!

Na lang zoeken en meten ben ik intussen echt ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het volgende is het scenario:
We hebben een bolderkar in de vorm van een volkswagenbusje gebouwd waar we nu op het punt zijn beland dat we deze elektrisch zouden willen aandrijven.
http://i68.tinypic.com/535ysw.jpg

We hebben een motor van een scootmobiel gevonden en intussen aangesloten dmv een multiriem en 2 poulies van een auto.
http://i66.tinypic.com/2u3y729.jpg
De motor is 24V standaard, maar omdat de kar nooit hard hoeft te gaan, zijn we in de veronderstelling dat 12v ruim voldoende moet zahijn om de kar aan te drijven en hebben we dus 1 accu gebruikt van 12V, 110Ah(accu uit mijn Audi A6).

Om het toerental te regelen hebben we er een controller er tussen gezet.
Dit is op dit moment een 9-60V - 20A controller.

Door middel van 2 relais schakelen we de polariteit waardoor de motor 2 kanten op kan draaien door een schakelaar die op het ene of het andere relais spanning kan zetten.
De relais schakelen de spanning die van de controller afkomt naar de motor.

Probleem is nu dat het er nu op lijkt dat de motor simpelweg niet voldoende kracht lijkt te leveren om de bolderkar van zijn plek te krijgen.
De motor zou krachtig genoeg moeten zijn om een scootmobiel van zijn plek te krijgen, dus waarom dan niet deze (vrije lichte) bolderkar?
Vraag is aan jullie of dit komt door de spanning van 12V?

Overigens heeft het rechtstreeks aansluiten van de motor op de accu ook niet het gewenste effect(dus zonder controller), want ook dan lijkt de motor niet genoeg kracht te leveren.
Nu is het ook zo, dat de motor 2 rode en 2 zwarte draden heeft. We hebben nu 1 rode en 1 zwarte draad gebruikt, moeten we wellicht beide rode en beide zwarte draden aansluiten voor voldoende kracht?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, mocht er iets onduidelijk zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast hartelijk dank namens mij, mijn vader en natuurlijk mijn dochter!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Toch niet de Stint aan het heruitvinden??

De redenering even samengevat:
* we kopen een 24V=-motor
* we voeden hem uit 12V=
* we krijgen niet genoeg trekkracht
* hoe zou dat nu komen?
Tsja...

Dat van die twee rode en twee zwarte draden is wel een beetje verwarrend, het zou nuttig kunnen zijn om merk en type van de motor te vermelden en of foto's te plaatsen van de motor en vooral van het typeplaatje.

Er is overigens heel wat fantasie nodig om in die vormgeving een VW-busje te herkennen, maar daarover gaat het gelukkig niet.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 4 mei 2019 15:51:19 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
help

Golden Member

Zit er geen elektrische rem op de motor? Heb er in het verleden wel eens een vastgehad met een rem welke bekrachtigd moest worden.

maartenbakker

Golden Member

Dit is bijna letterlijk hoe de eerste onveilige versie van de stint is "uitgevonden". Een Slecht Idee (tm) dus.

Ook in scootmobiels zijn die aandrijflijnen al dubieus, maar daar gaat het misschien nog goed omdat de draadjes wat korter zijn en omdat je de oudjes de schuld kunt geven als ze met "whiskey throttle" de plomp inrijden en verzuipen.

Klinkt misschien hard, en ik denk dat je zo'n ding best electrisch failsafe krijgt met de juiste hulp... En door het lagere vermogen en de lagere snelheid zijn de risico's in jouw geval ook iets kleiner... Maar ik laat het er even bij om voor te stellen dat je in elk geval de beide voorwielen uitrust met schijfremmen van een echte bromscooter of motorfiets. Dan kun je ook stoppen als de motor op hol zou slaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 mei 2019 16:08:02 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die 12V op een 24V motor zou geen probleem moeten zijn. Je krijgt dan domweg de halve snelheid. Een ander punt is of die 12V niet in elkaar stort zodra je wil gaan rijden. En hoe zit het met de overzetverhouding van die riemaandrijving? Heb je misschien een te kleine vertraging gekozen?

Wat de veiligheid betreft, één van de problemen met de stint was dat die veel te weinig remcapaciteit had. Een ander, ook belangrijk probleem was dat door de breuk van één draad de controller ineens volle bak kon gaan. Daar moet je maatregelen tegen nemen.

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 15:42:23 schreef shifty:
Het volgende is het scenario:
We hebben een bolderkar in de vorm van een volkswagenbusje gebouwd waar we nu op het punt zijn beland dat we deze elektrisch zouden willen aandrijven.

Is dat als hulp bedoeld dat je niet zo hard hoeft te trekken, of moet dat kleine manneke/meisje daar mee gaan rijden? In het laatste geval niet zo'n goed plan denk. Wel leuk gemaakt trouwens. :)

De motor is 24V standaard, maar omdat de kar nooit hard hoeft te gaan, zijn we in de veronderstelling dat 12v ruim voldoende moet zahijn om de kar aan te drijven en hebben we dus 1 accu gebruikt van 12V,....

De motor levert minder vermogen.

Om het toerental te regelen hebben we er een controller er tussen gezet. Dit is op dit moment een 9-60V - 20A controller.

Wat is het merk/type controller?

Probleem is nu dat het er nu op lijkt dat de motor simpelweg niet voldoende kracht lijkt te leveren om de bolderkar van zijn plek te krijgen.

Hoeveel Watt is de motor?

Nu is het ook zo, dat de motor 2 rode en 2 zwarte draden heeft. We hebben nu 1 rode en 1 zwarte draad gebruikt, moeten we wellicht beide rode en beide zwarte draden aansluiten voor voldoende kracht?

Je moet sowieso beide rode en zwarte draden aansluiten, zo'n motor heeft 4 borstels. En zo'n motor heeft normaal een elektrische rem, al kun je dat niet goed zien op de foto. Dus daar moet je even naar kijken.

Op 4 mei 2019 16:15:06 schreef KlaasZ:
Een ander punt is of die 12V niet in elkaar stort zodra je wil gaan rijden.

Zou kunnen, maar dan is de accu rot. Normaal moet een goede 110Ah accu genoeg leveren voor zo'n motor

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zou denken dat de halve spanning zou leiden tot slechts een kwart van het vermogen? Of is zo'n motor (wat voor een motor, trouwens? weten we dat nu plots wel?) niet zo heel danig ohms in z'n electrisch gedrag?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Koolborstels al eens nagekeken, onder die 4 zwarte dopjes.
Koolborstel moeten lang genoeg zijn en soepel lopen.

2 sets rood en zwarte draad kan er op duiden dat de stator en rotor bedrading apart zijn bedraad, wordt ook wel veld en anker genoemd.
Kun je vaak terug vinden in de motor specificaties.
Of motor deels demonteren en draadjes volgen.
Vaak zijn de rotor draden wat dikker dan stator draden.

Is er op de controller ook niet een stator/veld en rotor/anker aansluiting voorzien ?

Zoals door andere al opgemerkt 2de set draden kan ook de vrijgave van de rem zijn.
Spanning er op rem los, spanning weg of te laag (12Vdc) rem aangetrokken.

[Bericht gewijzigd door HD13 op zaterdag 4 mei 2019 16:37:36 (14%)

Iedereen bedankt voor de snelle reacties.

@big_fat_mama
Ja, je hebt fantasie nodig, maar hij is dan ook helemaal zelf gebouwd uit hout om hem zo licht mogelijk te maken.

@maartenbakker
Even voor de duidelijkheid: We blijven altijd voor de kar lopen(vandaar ook de stuur/trekstang), dus hij zou moeten functioneren als een soort elektrische palletwagen. Sturen gebeurt niet door mijn dochter zelf, maar dmv de stuurstang die voorop gemonteerd is.
De motor dient dus eigenljk alleen als ondersteuning zodat de kar zichzelf vooruit stuwt.

Dus nee, niet de Stint aan het heruitvinden :)
hierbij duidelijkere foto's van de motor:

http://i64.tinypic.com/miz9lc.jpg
http://i63.tinypic.com/ny8qb7.jpg

@KlaasZ
Zorgt de lagere spanning ook voor minder trekracht(torque) of alleen voor minder snelheid bij zo'n motor.
er zit overigens geen mechanische of elektronisch rem meer in, die hebben we reeds verwijderd:
http://i68.tinypic.com/fnscwm.jpg

De verhouding van de voorste poulie naar de achterste poulie is +/- 1 op 2,5(poulie op motor 5,5cm, poulie op achteras 14,5cm)

Lambiek

Special Member

De foto is niet scherp genoeg om te zien hoeveel Watt die is.
Het is een motor met permanent magneten en vier borstels.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 mei 2019 16:39:43 schreef Lambiek:
De foto is niet scherp genoeg om te zien hoeveel Watt die is.

Er staat helaas geen wattage op de sticker, daar kan ik niets uithalen.

Er staat helaas geen merk/type op de controller

http://i63.tinypic.com/mmeg7r.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 mei 2019 02:00:00 (55%)

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 16:40:52 schreef shifty:
Er staat helaas geen wattage op de sticker, daar kan ik niets uithalen.

Aan het formaat te zien zou het zo'n 500 of 750 Watt kunnen zijn, dat moet meer dan genoeg zijn voor die kar.

Sluit eerst alle draden eens aan.

Op 4 mei 2019 16:43:18 schreef shifty:
Er staat helaas geen merk/type op de controller
[afbeelding]

Een Chinees ding dus. :)

Als de motor spanningsloos is, kun je de as dan met de hand ronddraaien?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,

Dus op 12V verandert de torque van de motor niet, alleen het maximaal toerental?
Alle 4 de draden aansluiten gaan we dan zeker proberen.

Ja, controller is chinees ding, maar dat zou in dit geval niet uit mogen maken, toch :)

Ja, als de motor spanningsloos is, is de as makkelijk met de hand rond te draaien.
Als de wielen los van de grond zijn, draait de motor en de wielen zonder problemen rond. Zodra we hem echter op de grond zetten, is het plezier over en komt hij niet meer van zijn plek.
Geven we hem dan een duwtje dan begint hij wel te rollen en blijft hij rollen. Kar moet dan echter niet het kleinste randje op obstakel tegen komen, want dan stopt hij weer.

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 16:55:36 schreef shifty:
Dus op 12V verandert de torque van de motor niet, alleen het maximaal toerental?

Het vermogen van je motor wordt ook minder.

Ja, controller is chinees ding, maar dat zou in dit geval niet uit mogen maken, toch :)

Nee, hij kan voldoen. Maar misschien ook niet, je motor heeft nog niet gedraaid.

Ja, als de motor spanningsloos is, is de as makkelijk met de hand rond te draaien.

Oké, dan is de rem er dus af. Normaal moet je spanning op de rem zetten om deze te lossen.

Als de wielen los van de grond zijn, draait de motor en de wielen zonder problemen rond. Zodra we hem echter op de grond zetten, is het plezier over en komt hij niet meer van zijn plek.

Je zou de spanning van de accu eens kunnen meten als de motor draait, met de wielen van de grond en op de grond. Als de spanning inzakt naar de bijv. 10V of minder is je accu rot.

Maar eerst goed aansluiten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@big_fat_mama
Ja, je hebt fantasie nodig, maar hij is dan ook helemaal zelf gebouwd uit hout om hem zo licht mogelijk te maken.

Beetje off-topic: ik geef grif toe dat ik het zelf nog niet zo gauw zou gemaakt krijgen, zo fraai. Het bagagerek op het dak is uitermate charmant! Hout biedt een zeer goed compromis tussen gewicht en kost en bewerkbaarheid, daar zou ik ook wel voor kiezen. Als het écht licht moet zijn ga je natuurlijk voor koolstofvezel+epoxy :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 mei 2019 16:34:27 schreef shifty:
@maartenbakker
Even voor de duidelijkheid: We blijven altijd voor de kar lopen(vandaar ook de stuur/trekstang), dus hij zou moeten functioneren als een soort elektrische palletwagen. Sturen gebeurt niet door mijn dochter zelf, maar dmv de stuurstang die voorop gemonteerd is.
De motor dient dus eigenljk alleen als ondersteuning zodat de kar zichzelf vooruit stuwt.

Maar, stel nu dat er tóch iets gebeurt waardoor de motor volle bak gaat? Ik denk niet dat ik in staat ben een scootmobiel tegen te houden waarbij dat gebeurt, dus dit ding mogelijk ook niet.

Je bent weliswaar geen bedrijf dat heel hard kan vallen door voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, maar het blijven toch kinderen waar je mee 'speelt'.

Op 4 mei 2019 16:34:27 schreef shifty:
De verhouding van de voorste poulie naar de achterste poulie is +/- 1 op 2,5(poulie op motor 5,5cm, poulie op achteras 14,5cm)

Zonder scootmobielen te kennen, klinkt dit echt als 'veel te weinig'. Aan het geluid van die dingen te horen bij een beetje snelheid (10 km/u en hoger) draait de motor dan echt wel op een aardig toerental.

Even uitgesloten dat de batterij het probleem is, denk ik dat de overbrengverhouding absoluut groter moet (1:5 of nog hoger).
Vergeet niet dat je (zo te zien) grotere wielen onder je eigen bouwwerk hebt zitten, groter dan de aandrijfwielen van een scootmobiel. Dat kan ook een oorzaak zijn.

Heb je de oude scootmobiel niet meer om van af te kijken?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Een mechanische rem is misschien alsnog wel handig. Als het om loopsnelheid gaatdan is 1 schijfrem misschien wel voldoende, maar je moet dus in principe in staat zijn om het motorvermogen weg te remmen voordat hij stapvoets over je heen sjeest :P

Ik realiseer me trouwens dat veel electrisch speelgoed hier ook niet aan voldoet. Dit ding zit een beetje tussen speelgoed en een stint in.

EDIT: mogelijk dat de drukknop (dodemanssysteem) hier prima zal voldoen (weinig massa die doorschiet)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 mei 2019 22:29:45 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1) sluit de 4 draden er maar aan, de fabrikant heeft niet voor de fun even 2 extra nutteloze draden gestoken.
2) hoe is die controller geconfigureerd? moet je die instellen? hoe grijpt die in bij lege accu?
stel dat ik er een 24V aan hang, schakeld die dan uit bij 20V?
en als ik er dan 48V aan hang, schakelt die dan af bij 40V of blijft die de accu leegtrekken tot die 9V klemspanning heeft?

ik ben nu ook met wat van dat spul bezig en mijn 3de controller is onderweg om te testen. ik had al 36V en 48V, en nu heb ik een 24V onderweg.
als ik 24V aan mijn 36V controller hang, doet die niks want de accu is leeg volgens de controller.

als je jouw controller moet instellen voor een bepaalde onder en bovengrens van de accu, kan die ook wel eens lastig doen.

voor de rest denk ik gewoon een TE lage spanning.
op 12V zal die motor gewoon geen kracht meer hebben, als die origineel 24V was.
heb je niet ergens een 16-20V boormachine accu rondslingeren om eens te testen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zag er meteen een VW busje in. Misschien meer door de kleuren dan de vorm, maar ik vind hem prachtig!

Al voor het openen van dit draadje (dus alleen titel gelezen) vond ik het meteen een slecht idee: een kennis van me rijdt in een scootmobiel en had van de week een bolderkar erachter hangen (voor boodschappen, geen kinderen). Als ik zie hoe hij rond scheurt, zou ik dit NOOIT maar dan ook NOOIT met kinderen willen zien. Dat je 12V op de 24V motor zet was dan ook een geruststelling.

Verder kan ik me aansluiten bij de overige opmerkingen: spanning er volledig af als je bv. het handvat loslaat en als je het probleem oplost: beperk de ondersteuning tot een veilig laag niveau.

Paar jaar geleden, toen elektrische fietsen nog zeldzaam waren, eens een oudere heer ermee zien vallen. Het achterwiel bleef vrolijk ronddraaien met een redelijke snelheid, met de vingers en het gezicht van die man er 20cm vandaan. Misschien dat er helemaal geen kracht achter zit, maar dat ging ik echt niet testen, dus via de stuurbediening de ondersteuning zo ver mogelijk omlaag gedrukt (en wiel ging meteen minder hard draaien). Stompzinnig dat zoiets zo slecht ontworpen wordt en op de markt gebracht mag worden. Zorg dat je het als amateur al veel beter doet.

Hoe snel draaien de wielen los van de grond?
Ik vermoed dat de overzetverhouding te klein is.

Lambiek

Special Member

Ik heb hier een achteras liggen van een scootmobiel, "een met een differentieel" en die heeft een overbrengverhouding van 13:1. Dat is dus wat anders dan 2.5:1. De wielen zijn ongeveer vergelijkbaar "maatje kruiwagenwiel" met die van een scootmobiel zo te zien, dus dat moet geen probleem zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 mei 2019 18:47:56 schreef fcapri:
voor de rest denk ik gewoon een TE lage spanning.
op 12V zal die motor gewoon geen kracht meer hebben, als die origineel 24V was.

De spanning heeft alleen invloed op de snelheid. De stroom wordt bepaald door het gevraagde koppel. Je kunt een elektromotor niet vergelijken met een weerstand. Bij halve spanning halveert het vermogen, het wordt dus niet een kwart.

Het frame van de bolderkar is gebaseerd op een mammoet-skelter.
Ik verwacht dat de maat van de wielen dus ook niet het probleem is.

Maar 2,5:1 of 13:1 scheelt nogal idd. Dit kan wel eens de oorzaak van het probleem zijn. De wielen draaien ook veel te snel rond als ze los van de grond staan.

Maar dan nu het volgende probleem:
Hoe krijg ik een overbrenging van 13:1 hier voor elkaar?
We maken nu gebruik van een multiriem en de achterste poelie is 14cm, wat ook meteen het maximum is ivm de afstand van de as tot de bodemplaat.
We hebben gebruikt gemaakt van een draadeind met diameter 8mm aan de voorkant.
Ik heb tot op heden geen multiriem poelie kunnen vinden met een diamter van 10-15mm. Dit komt waarschijnlijk omdat een multiriem van dikt 12mm die er nu opligt nooit zo'n strakke hoek aan kan?

En ben al aan het kijken naar een getande riem, maar ik heb geen idee waar ik dan moet zoeken ivm vertanding, dikte van de riem enz.

Alle ideeën zijn welkom!

Op 4 mei 2019 19:02:17 schreef r-p:

Verder kan ik me aansluiten bij de overige opmerkingen: spanning er volledig af als je bv. het handvat loslaat en als je het probleem oplost: beperk de ondersteuning tot een veilig laag niveau.

Dit is ook de bedoeling, het is meer de bedoeling dat hij als hulpmotor gaat functioneren, vandaar ook de controller waar we de snelheid mee kunnen regelen. Je moet een drukknop indrukken om te blijven rijden, als je dit loslaat, dan valt de hoofdspanning weg vanaf de accu.

[Bericht gewijzigd door shifty op zaterdag 4 mei 2019 21:31:39 (23%)

mel

Golden Member

Als je nu toch al de motor van een scootmobiel gebruikt, kan je dan de accu en de regelaar ook niet gebruiken?
Een scootmobiel kan toch ook langzaam rijden? (hoewel die ouwetjes er aardig op los scheuren.... :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 mei 2019 16:34:27 schreef shifty:
De verhouding van de voorste poulie naar de achterste poulie is +/- 1 op 2,5(poulie op motor 5,5cm, poulie op achteras 14,5cm)

Twee keer zo'n setje? Dan zit je op een verhouding van 1:6,9