Afmetingen van aandrijfsnaren van wasmachines en drogers

Hallo Heren van het goede Leven,

Ik ben een handige Harry die bijna alles fikst, van oldtimers tot elektronica, en een regelmatige lezer van dit forum.
Mede door tips hier gelezen heb ik al diverse apparaten een tweede leven gegeven!

Hulde voor dit forum en de mensen die regelmatig goede tips geven!

Maar nu heb ik iets waar ik niet uit kom.
Het gaat hier om: poly V-snaren van wasmachines en drogers hebben een opgedrukte maat- aanduiding, bijv. 1227 H7.
Mijn idee was altijd, dat 1227 de totale lengte van de snaar in mm. is.

Dat klopt niet. De snaar is een heel stuk langer ( of korter) dat weet ik nu even niet, want ik heb de snaar nu niet hier liggen.

Er zal wel een DIN norm of zoiets voor bestaan, maar ik kom er niet uit.

Wie helpt mij verder?

Het gaat om een budget wasmachine waar ik geen oude snaar van heb, dus ik kan niet even kijken wat op de oude snaar staat.
Volgens de diverse webshops hoort er een snaar 1227 of 1228 op.

Ik heb de 1227 besteld en die blijkt dus veel te kort te zijn. Het scheelt ongeveer 80 mm.
Als ik de 1228 bestel, zou die dan wel kunnen passen?

Groeten van een vertwijfelde sleutelaar....

Arco

Special Member

Is die 1227 niet de dikte en breedte van de snaar? (net zoiets als bij coin cellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, ik denk dat het een lengtemaat is. Als er 1227H7 staat, betekent dat,dat de ribbels van het profiel type H zijn, en 7 staat voor de breedte of het aantal ribbels.

Als er ook nog een E achter staat, is de snaar enigszins rekbaar. Maar slechts een paar mm.
Dus daar kan ik het lengteverschil niet mee overbruggen.

Ik denk toch dat ik voor de 1228 snaar ga.
Die zal wel iets langer zijn.

Bedankt voor het meedenken!

1227 is totale lengte (als je hem doorknipt) 122,7 cm. 1228 is 1 mm langer. Wat voor een type apparaat is het?? Gaarne met een Enr of productie nummer als het een duitse machine betreft.Of een foto van typeplaatje is beter, zoeken we het even op...

Het gaat om een hele fijne Techwood..

Zie foto. Met veel geluk en maanden geduld heb ik een werkende stuurprint voor deze machine kunnen bemachtigen.

Toen bleek dat ik ook nog een snaar nodig had.
De vorige eigenaar van de print had de machine waar nog een snaar op zat al weg gedaan, dus vandaar mijn probleem.

Het is een Techwood wasmachine en er hoort een 1228H6EL snaar in.

maartenbakker

Golden Member

Pechwood oftewel Vestel.

Zijn die snaren geen reksnaren trouwens? Niet dat dat een verschil van 8cm overbrugt denk ik, maar ik kan me opzich voorstellen dat je een normale stugge snaar er sowieso niet overheen krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad een elastische snaar, daar was ik ook achter gekomen.

Het enige waar ik dus nu nog mee zit, is het lengte verschil tussen een 1227 en een 1228 snaar.
Het lijkt me als ik er over nadenk sterk dat er maar 1 mm verschil tussen die snaren zit.
Vooral omdat het allebei elastische snaren zijn.

Vroeger, toen er in auto's nog ouderwetse V-snaren ipv poly- snaren zaten, had de firma Gates ook een maatvoering die voor een leek onlogisch was.
Bijv 6218 of 6232.

Dat getal gaf alleen aan dat de 6232 een langere snaar was dan de 6218. Dat had met de maat in mm. ook weinig te maken.

Dus ik ga toch voor de 1228, en dan maar hopen dat het goed komt.

Als het een reksnaar is, kan je hem wel 4 cm uitrekken. eerste keer gaat deze er wel moeizaam op.

Even een update:

Ik heb de 1228 snaar besteld, helaas is deze toch slechts 1 mm. langer.

Dus die past ook niet!
Nog steeds ongeveer 8 cm te kort, en ook met veel kracht uitoefenen rekt hij
nauwelijks.

Nu heb ik gezien dat er ook elastische snaren verkocht worden die niet zwart zijn, maar een lichtere kleur hebben.

Dat zal wel een andere rubbersoort zijn.

Zou het kunnen dat daar meer rek in zit?

Vanuit observatie bij de wasmachines die wij ontwikkelen.
De breedte van de snaar hangt samen met het aantal RPM's van de motor.
600 RPM, heeft een smalle snaar, 1400 heeft een brede.
Tevens bestaat er een onderscheid tussen isolerende en anti ESD-Snaren.
Dan hangt het ook nog af van het aandrijfwiel op de as, en de maat van het "wiel" achter op de trommel.
Ik heb echter nog nooit een datasheet van zo'n snaar bekeken, doorgaans word door de fabrikant (lees onze klant) een snaar en een bepaalde motor voor een model voorgeschreven, en dan regelen wij alles af om door de flikker test te komen.

P.s. ik hoorde Vestel genoemd worden door MaartenBakker.
Is dit een wasmachine met een enkele PCB in het front gemonteerd?
Zit er een stikker met het type nummer achter op de PCB?

[Bericht gewijzigd door walkura op donderdag 9 mei 2019 17:41:22 (13%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Volgens Aswo. Beschrijving "1228H6EL SNAAR (INSULATING-6/8/10 32/40/42/47)" en met vervangers:

"1228H7 POLY V SNAAR 7EPH1228 (600/800/1000RPM-50/55LT)GATES"
"1228H6MA POLY-V SNAAR"
"1228H7EL POLY-V SNAAR, ELASTISCH, RUBBER"

Nou is er wel een klein probleempje; Aswo kent exact deze modelvariant (ordernummer 5300202533) niet, dus het zou heel misschien kunnen dat deze (iets latere) variant een andere snaar heeft. Kleine kans, maar als het ècht heel erg niet past...

P.S. Zelfde ordernummers maar dan eindigend op ene 6 of een 8 hebben ook een 1228H6EL snaar. Ik denk eigenlijk dat je er gewoon wat harder aan moet trekken...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

In o.a. Arnhem is een bedrijf daar maken ze snaren op maat De oude meebrengen. Meestal kun je er op wachten..

maartenbakker

Golden Member

Wasmachine op de rug nemen en op de balie plaatsen is misschien wat veel gevraagd ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2019 11:35:47 schreef intake:
De oude meebrengen.

Tja, maar TS geeft aan dat hij de oude niet heeft.

Is het niet toevallig zo dat je de riem aan de verkeerde kant langs een aandrukrol leidt ofzo, waardoor je een paar centimeter te kort komt?
Het is maar een suggestie, want als je een elastische riem hebt dan is er misschien helemaal geen aandrukrol...

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Je kunt toch d.m.v een touwtje o.i.d. meten?

De snaren die ik nu heb zijn echt te klein, geloof me.

Als ik meer kracht zet, ben ik bang dat de motorbevestiging afbreekt.

Allemaal plastic natuurlijk...

Ik denk echt dat deze machine ( misschien is het een van de eersten van deze serie) anders is dan de latere types.
Andere kuip/ motor bijvoorbeeld.

Ook de tweedehands stuurprint is niet
exact hetzelfde als de oude.

Hij past echter wel en alles lijkt te werken, voor zover ik dat kan beoordelen zonder snaar...
De motor leeft in ieder geval, de oude print deed helemaal níets.

Daar heb ik op goed geluk de triac van vervangen en een paar andere componenten, maar dat hielp niet.

Ik heb een stapeltje ouderwetse V-snaren voor oldtimers e.d.
Daar zit een snaar bij die goed past, alleen loopt hij er na een paar omwentelingen weer af, omdat hij natuurlijk het verkeerde profiel heeft.

Die snaar is inderdaad een heel stuk langer, ongeveer 1280.
Dus andermaal een elastische snaar besteld van ongeveer 1280 mm.

Dit keer ga ik voor een snaar die lichter van kleur is. Ik denk dat dat een andere rubbersoort kan zijn, die hopelijk elastischer is dan een zwarte snaar.

Ik houd jullie op de hoogte....

Arco

Special Member

Een goede (V-)snaar rekt niet of heel erg weinig. Da's juist de bedoeling... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

leg er eens IDD een touwtje om en meet lengte van touwtje, wat is de lengte??

maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2019 18:16:28 schreef Willem Bever:

Ik denk echt dat deze machine ( misschien is het een van de eersten van deze serie) anders is dan de latere types.
Andere kuip/ motor bijvoorbeeld.

Gezien het hogere ordernummer is het juist een later model. Uit m'n hoofd zou ik zeggen 2011 in plaats van 2009. Het ordernummer zit verwerkt in het serienummer, ik zal de uitleg van Aswo een dezer dagen eens transcriberen.

Dit is een specifieke (on)hebbelijkheid van Vestel (*). Opzich hebben ze hun productielijnen heel slim inelkaar zitten. Als je een bouwmarktketen hebt of je hebt juist ergens een oude merknaam in de ramsj gekocht, dan mail je de specificaties door van het apparaat dat je wilt hebben, en met een weekje heb je een prototype in huis. Punt is, dat ze een zeer flexibele productie hebben maar dan wel op basis van standaardonderdelen die op honderden zo niet duizenden manieren geconfigureerd en gecombineerd worden en dan ingepast in de lopende productie. Voor de precieze bestukking van een apparaat gebruik je dus het ordernummer want als een apparaat langere tijd in productie blijft of als de importeur een nieuwe partij bestelt wordt het aangepast aan de andere producten die dan van de band rollen (**). Nou kon ik dit ordernummer niet vinden bij Aswo, maar wel twee apparaten van een ander merk die maar een paar cijfers verschillen. Die gebruiken dan net weer dezelfde riem, dus vandaar mijn vermoeden dat het toch die moest zijn.

Maar als het ècht niet past, dan past het gewoon niet en liepen er kennelijk toch wat configuraties doorelkaar heen van de band.

(*) Nouja, specifiek... Dit is ook de reden dat je bij apparaten van Whirlpool altijd het servicenummer moet doorgeven. Alleen die doen het wat minder extreem dan Vestel, die het tot kunst heeft verheven - en dat legt ze geen windeieren.

(**) Ik heb het niet exact geteld, maar het valt me bij televisies op dat er ook steeds maar een stuk of 3 chassis tegelijk van de band rollen. Waarschijnlijk in de verschillende luxeklassen (budget, ramsj en uitverkoop).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vestel is heel anders dan Whirlpool, die flexibiliteit is een van hun kenmerken.
Als je meer dan 100 machines besteld, kan je je eigen programma's of front krijgen.
Dit is het soort van flexibiliteit die hun aanbieden (het nadeel is natuurlijk dat je wel een Vestel krijgt ;p)
Whirlpool daarintegen zal mischien bij vele tienduizenden stuks bereid zijn een deal te sluiten, zonder programma of washtable wijzigingen.
Maar dit brengt ook problemen met zich mee, door de makkelijke houding aangaande wijzingingen is het soms iets teveel Ikea methode.
Wasmachines is nou eenmaal geen bouwpakket, en soms kunnen daar door fouten optreden, zeker in de wat oudere series, het originele personeel is er niet meer, de informatie is niet echt meer voor handen (nou ja het is er, maar niemand is er lang genoeg om te weten waar)
Componenten veranderen over de jaren etc. etc.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de inside view! Dat heel anders bedoelde ik ook op die manier, de vergelijking die ik wilde maken zit hem erin dat je in beide gevallen als monteur voor de juiste BOM wel een ander nummer dan het gewone typenummer nodig hebt om het zeker te weten.

Bij Whirlpool zitten hem de verschillen volgens mij vooral in de langere production runs van hetzelfde model en in modellen voor verschillende bestemmingen. Wel kun je gelijkaardige machines met andere merknamen soms terugvinden door de eerste 7 cijfers van het servicenummer te vergelijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Update:
Hij doet het!?

De snaar die er nu op zit is de 1287PH7 EL.
Af en toe slipt hij een beetje bij hoge waterstand en zware belading, maar voorlopig ga ik dit een tijdje uitproberen!
1280 was denk ik beter geweest, maar ja het is bij dit merk een beetje improviseren....

Ik heb er een 60 graden was in gehad, (programma 3) en hij viel niet in storing.

Hij deed er wel 3 uur over, maar het was ook een lang programma.
Het verwarmingselement is natuurlijk ook niet erg krachtig, dus voordat hij op temperatuur is, ben je wel een uurtje verder.
Volgens de infrarood thermometer liep de temp op naar 50 graden, en daarna zakte het langzaam weer wat af gedurende ongeveer een uur, voordat het spoelen begon.

Ik denk dat dat normaal is, vooral omdat hij niet in storing viel.

Als iemand een gouden tip heeft om het slippen te verminderen zonder weer een andere snaar te moeten bestellen, houd ik me aanbevolen!

Had je de touwtje methode nog gedaan?? Piepen van snaar betekent dat deze te ruim is helaas...