hulp nodig bij een bouwen van een bolderkar met scootmobielmotor

Getande riemen kun je overal kopen, poelies daarvoor zul je uit motorblokken moeten slopen (op de autosloop) (distributieriem)
-- zorg voor een goede afscherming van draaiende delen, want zo'n motortje trekt met gemak een kindervinger weg.

Kijk eens naar de 'AEG/Zanker intimat' wasmachine aandrijving, misschien kun je tips halen om je overbrengen te veranderen.

De motorregelaar van 20A lijkt me aan de krappe kant, ik denk dat je eerder hoger komt.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 4 mei 2019 21:42:24 (14%)

met een extra overbrenging zou kunnen, maar dan moet ik ook weer een extra steun en bijbehorende lagers gaan maken, en ook weer extra punt waar het mis kan gaan.

Op 4 mei 2019 21:41:15 schreef maus0611:
-- zorg voor een goede afscherming van draaiende delen, want zo'n motortje trekt met gemak een kindervinger weg.

Alle draaiende delen hangen onder de kar en worden straks in een omkisting gebouwd. Bovendien draait er niks als de kar stil staat.

Kijk eens naar de 'AEG/Zanker intimat' wasmachine aandrijving, misschien kun je tips halen om je overbrengen te veranderen.

Ik heb al gekeken naar een pouli van een wasmachine, maar deze heeft maar 4 groeven, en mijn riem en andere poelie 5. Daardoor loopt hij er steeds van af, we zijn begonnen met een motor van een elektrische step, maar deze bleek bij die verhouding ook niet krachtig genoeg.

Omdat je in beide gevallen een motor gebruikt die sneller zou moeten draaien, en nu te langzaam draait en ook nog eens op halve spanning.

Heb je de 4 draden tegelijk al eens rechtstreeks op de accu aangesloten? Hij zou weg moeten schieten...

Op 4 mei 2019 21:59:00 schreef maus0611:

Heb je de 4 draden tegelijk al eens rechtstreeks op de accu aangesloten? Hij zou weg moeten schieten...

Nee, wat je dan krijgt is een rokende motor vanwege te hogestroom/overbelasting. De overzetverhouding klopt immers niet.

Dat gaan we zeker eerst proberen. Daarbij gaan we proberen in het draadeind aan de motor de 5 groeven te slijpen en hem zo alleen om het draaideind van M10 te laten draaien. Gelukkig is de afstand van de motor tot de achteras flexibel omdat we deze afstand met dwarsliggende draadeinden kunnen verstellen.

We moeten alleen weer ff tijd maken, ik denk a.s. zaterdag. Ik houd jullie op de hoogte. Thnx voor alle input tot op heden!

apkay

Golden Member

zet op de motor een "klein" rubber poelie'tje.
en dan direct op het achterwiel.
ala caaravan mover.

groeten van apkay.

Op 4 mei 2019 22:31:19 schreef Zonnepaneeltje:
[...]

Nee, wat je dan krijgt is een rokende motor vanwege te hogestroom/overbelasting. De overzetverhouding klopt immers niet.

Niet als hij leeg is of ondersteboven. Ik wilde alleen maar even zeker weten dat die motor goed werkt op de accu, en niet met een lege/gare accu moet spelen of 10 meter 0.75 luidsprekersnoer ertussen.

Nee, alles is netjes gesoldeerd met krimpkous. En voor alles 1.5mm² draden gebruikt zodat we geen risico's lopen op smeltende draden. De bekabeling om de motor van stroom te voorzien blijft achterin de kar. Max afstand is 60cm. Vooruit/achteruit wordt geschakeld met 2 relais. Motor hebben we ook rechtsreeks op de accu gehad, maar ook dan had hij te weinig vermogen. Maar zoals hier al voorgesteld komt dat waarschijnlijk door de overbrengingsverhouding. Dus die gaan we nu eerst aanpakken. En alle 4 de draden gebruiken.

De accu is overigens vandeweek nog gebruikt om een auto te starten, dus die is niet gaar.

Op 4 mei 2019 23:29:36 schreef apkay:
zet op de motor een "klein" rubber poelie'tje.
en dan direct op het achterwiel.
ala caravan mover.

Dit gaat helaas niet, we kunnen alleen iets bevestigen aan de achteras, en aangezien de behuizing van de motor verder uit steekt dan de uitgaande as, moeten we deze verlengen. Dus hebben we gekozen voor een draadeind die aan de andere kant ondersteund wordt met een lager in een metalen beugel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 mei 2019 02:02:00 (29%)

maartenbakker

Golden Member

Wasdrogers willen nog wel eens een riem van 6 tot 8 groeven hebben, begreep ik laatst. Misschien zwaardere wasmachines ook wel. Dat zou dus alsnog een bron van poelies kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tja misschien een raar idee maar misschien is het wat om een accuboormachine als aandrijving te gebruiken? Je zult wel iets aan koeling erbij moeten knutselen denk ik.

Hier op de koningsmarkt lagen ze opgestapeld en te koop voor een euro. In allerlei kringloopwinkels kun je ze ook vinden voor weinig. Altijd met een defecte accu natuurlijk maar die heb je toch niet nodig. En voor dit soort prijzen hoef je een experimentje niet te laten.

Net even naar tandwielkasten zitten kijken, maar dan ga je schrikken van de prijzen.

Voor dit soort projecten is het jammer dat je niet in China woont. In de winkelstraat van en klein dorp zat naast de kleermaker een winkeltje dat uitsluitend pully's verkocht. Grote kleine, met en zonder groeven of tandjes. Je kunt het niet verzinnen of het lag er wel. Naast de pullywinkel zat dan weer een v-snaren winkeltje. Bij dit soort winkeltjes koop je dus ook via alie-epress. Hier in Nederland is dat er gewoon niet. Als je hier een pully of zoiets nodig hebt moet je hem zelf maken of geluk hebben op een sloperij die ze ook niet heeft omdat nieuwe auto's vaak geen pully's meer hebben maar meer multiriemen of tandriemen. En oudere auto's liggen hier ook niet op de sloop. Die zijn er gewoon niet meer.

Misschien op elk wiel een accuboormachine plaatsen en een elektronisch differentieel verzinnen ofzo. Dan heb je nog 4x4 ook.

Uber cool vw-busje gemaakt trouwens.

Edit:

En misschien kun je een beetje knutselen met fietkettingen en versnellingsnaven?

een accuboormachine vergeet maar, die motortjes stook je te snel op, te weinig vermogen.

ts heeft de kar dan wel mooi van hout gemaakt om licht te zijn, maar dat is zeker MDF, en dat is stiekem toch zwaar. tevens kunnen er zo 6 kinderen in van ~20 kilo per kind.

direct voeding op de motor zetten gaat wrs niet werken met zo'n grote massa, je hebt een regeling met PWM nodig, dat maakt de motor in lage snelheid sterk. een schroeftol regelen met de spanning maakt zo'n ding ook minder sterk als met PWM regelen, wat standaard is bij DC borstelmotoren in gereedschap.

een scootmobiel heeft dan ook een transmissie erop zitten, die van een scooter kun je daarvoor gebruiken, die zit bij het achterwiel en kan het vermogen iig aan wat je hier hebt. motor op de as waar de achterste vario opzit en de snaaraandrijving op de poulie met de snaar naar de achteras.

motor zal dan echt op 24V moeten werken, halve spanning is gewoon te weinig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 23:49:41 schreef shifty:
Nee, alles is netjes gesoldeerd met krimpkous. En voor alles 1.5mm² draden gebruikt zodat we geen risico's lopen op smeltende draden.

En dat is dus al veel te weinig die 1.5mm2, daar hoort minimaal 6mm2 aan te zitten, zelfs bij 60 centimeter. En dat twee maal rood en twee maal zwart. Zo'n motor trekt in stall een dikke 160A en dat is voor 1.5mm2 veel te veel, dus daar krijg je waarschijnlijk ook nog eens een spanningsval.

Kun je niet gewoon een standaard achteras van een scootmobiel op de kop zien te tikken, daar zit de juiste vertraging in en een differentieel. Plus dat je motor daar goed op past zonder allerlei draadeinden te hoeven gebruiken.

https://dutch.alibaba.com/product-detail/electric-transaxle-for-mobili…

En zoiets is gebruikt ook wel te vinden voor niet te veel, as kun je eventueel verlengen. Als je zoiets hebt ben je gelijk klaar.

En ik begin nu ook te twijfelen of je regelaar wel zwaar genoeg is.
Ik weet niet of je handig bent met elektronica, maar anders is dit misschien iets voor je. Deze heeft allerlei beveiligingen, hier moet je een knop continue ingedrukt houden en bij loslaten stopt de motor direct. Dan moet eerst de potmeter of gashendel naar nul gedraaid worden om de motor weer op te starten. Ook wordt de temperatuur van de regelaar gecontroleerd en de stroom is instelbaar.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voor poulie's, kijk eens bij een autosloop.
Veel auto's gebruiken een multiriem voor aandrijven van dynamo, waterpomp,stuurbekrachtigings pomp, airco pomp.

Ik denk dat je voor de mechanische overbrenging even het ontwerpproces vanaf het begin moet beginnen. Staat op die motor het nominaal toerental? Dat halveren omdat je met de halve spanning werkt.
Dan ga je bepalen hoe hard je die kar wil laten rijden. Wielomtrek meten en dan uitrekenen wat het toerental van het wiel is. Dan weet je welke overzetverhouding je moet hebben. Ik heb zo maar het idee dat het bij een snaaroverbrenging in twee etappes moet.

Wat je moet weten van de motor is het vermogen in Watt, het koppel in Newtonmeter en het toerental in rpm. Deze drie zijn aan elkaar gekoppeld. Als er twee bekend zijn, kun je de derde uitrekenen. Als de rpm bekend is, kun je de overzetverhouding uitrekenen om de gewenste maximale snelheid te behalen van het voertuig. Dat voertuig moet wel voldoende licht lopen en niet teveel weerstand bieden. Het koppel dat het voertuig aan de weg biedt is het koppel van de motor x de overzetverhouding, minus de verliezen van het overzetmechanisme. Bij een hogere overzetverhouding wordt de maximale snelheid lager, maar neemt het koppel aan de weg toe. Het voertuig komt dan gemakkelijker van zijn plaats.

[Bericht gewijzigd door wvogel57 op zondag 5 mei 2019 14:58:27 (13%)

ik vraag me af wat ts voor accu gebruikt, een oude alarm accu is hier nutteloos, een een nieuwe ook, te weinig capaciteit. een oude startaccu die nog in de schuur stond kan weleens te slecht zijn om nog stroom te leveren, meet de accuspanning onder last!

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik vraag me af wat ts voor accu gebruikt

Lezen is nog steeds een kunst...

hebben we dus 1 accu gebruikt van 12V, 110Ah(accu uit mijn Audi A6).

uit de openingspost!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zo'n accu is ook niet alles. Je sleept 110Ah aan lood mee, om daarvan zo'n 20% te gebruiken.

Het zijn startaccu's, geen accu's bedoeld voor dit soort dingen. Met een tractieaccu oid heb je iig een stuk meer capaciteit (of je neemt een lichtere accu)

Door van 24 naar 12V te gaan verlies je ook nog eens een hoop vermogen. Naast dat het aanloopkoppel erg laag zal zijn houd je ook maar 25% van het vermogen over van die motor over.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 5 mei 2019 15:43:24 (27%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee zo'n startaccu is zeker niet perfect in deze toepassing, dat zal ook T/S wel beseffen. Het wordt niet zo gesteld, maar ik neem maar aan dat dit een batterij was die nog in het schuurtje stond en daarom gebruikt wordt voor een eerste inschatting.

Dat er bij 24V= meer vermogen beschikbaar komt is eenieder duidelijk, en T/S heeft duidelijk aangegeven waarom het niet gedaan wordt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 mei 2019 15:39:35 schreef DJSmiley:
Door van 24 naar 12V te gaan verlies je ook nog eens een hoop vermogen. Naast dat het aanloopkoppel erg laag zal zijn houd je ook maar 25% van het vermogen over van die motor over.

Is niet waar! Zie opmerking van @Klaasz.

Op 4 mei 2019 21:23:34 schreef KlaasZ:
[...]De spanning heeft alleen invloed op de snelheid. De stroom wordt bepaald door het gevraagde koppel. Je kunt een elektromotor niet vergelijken met een weerstand. Bij halve spanning halveert het vermogen, het wordt dus niet een kwart.

Duw die bolderkar eens naar voren op een vlakke weg en meet hoeveel kilogramkracht je daarvoor nodig hebt. Vermenigvuldig dat getal met 10 en je hebt de kracht in Newton. Meet de straal van de aangedreven wielen in meter. Vermenigvuldig de kracht in Newton met de straal in meter, dan heb je het benodigde koppel aan de weg in Newtonmeter. Als je met die wagen een helling op wil heb je meer kracht nodig. Een wagen met inhoud van 300 kilogram die een helling van 20% op moet heeft daarvoor 60 kilogramkracht = 600 Newton extra nodig. Met deze gegevens kun je het benodigde koppel aan de weg in Newtonmeter uitrekenen. Als je nu het koppel weet dat de motor kan leveren, weet je de gewenste overzetverhouding. De maximale snelheid van het voertuig is de omtreksnelheid van de motoras, is gelijk aan de omtreksnelheid van de wielen.De omtreksnelheid van de motoras bereken je uit de diameter van de motoras en het toerental.

Een rekenvoorbeeld. De accu is 12 V x 110 Ah = 1,32 kWh. Uitgaande van max. 40% toegestane ontlading betekent dit een beschikbare energie van 0,5 kWh. Dit bepaalt mede de actieradius van de bolderkar. Uitgaande van een maximaal gewicht + lading van 200 kg en eeen maximale helling van 10 % is er 200 Newton beschikbare kracht nodig + de kracht voor het overwinnen van de wrijvingsverliezen met het wegoppervlak. Wij rekenen voor het gemak met een totale gewenste kracht van 300 Newton (= 30 kilogramkracht). Arbeid is kracht x weg. Beschikbaar is 500 Wattuur = 500 x 3600 Newtonmeter = 1,8 miljoen Newtonmeter. Bij een kracht van 300 Newton is de actieradius dus 1,8 miljoen / 300 = 6 km. In de praktijk kan de actieradius gunstiger uitvallen als we niet de hele tijdsduur die maximale kracht van 300 Newton nodig hebben. Het benodigde mechanische vermogen is afhankelijk van de gewenste snelheid. Bij een gewenste snelheid van 18 km per uur (snel genoeg voor een bolderkar) wordt de afstand van 6 km afgelegd in 20 minuten. In 20 minuten gebruiken we 500 Wattuur, dus het vermogen van de motor moet dan 1,5 kW zijn. Dit is 6x zo zwaar als de motor van een elektrische fiets, die nominaal 250 Watt is. De accu moet dan wel in staat zijn een stroom van 1,5 kW / 12 V = 125 A te kunnen leveren gedurende 20 minuten, bij een verliesvrij systeem. De bedrading zal dan ook minimaal 6 mm2 moeten zijn, liefst 10 mm2 of meer. Het systeem zal beter werken met 2 accu's in serie, op 24 V, vanwege de lagere verliezen in de elektrische bedrading.

Misschien een idee om eens te kijken naar een bestaand concept dat nog iets dichter bij jouw wens ligt?

Ik denk dan aan zo'n elektrische trolley waar golfers hun clubs mee vervoeren.
Soms zie je ze bij kringloopwinkels, op marktplaats staat ook wel eens wat.
Is zeer licht in gewicht, 12V en zal vwb vermogen je enkels niet breken mocht er eens iets mis gaan.

Golftrolly Hill Billy trolly
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1392940325?utm_source=android_social&u…

Als je deze voor een leuke prijs kunt overnemen kan je kijken wat er aan mankeert, jouw controller en accu kunnen wellicht samen met de trolley weer een werkende aandrijving opleveren.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op zondag 5 mei 2019 22:39:40 (14%)

Wat betreft je regelaar, even voor de beeldvorming.

Ik rij met elektrische bestuurbare wagens (de duurdere varianten dan speelgoed). Hierin zit een 80A regelaar (PWM) en die kan die auto weg laten schieten. De gebruikte bekabeling is vanaf de 4mm2 max 10cm, en die is heet na een 20 minuten rijden. Na die 20 minuten is de accu (7.2v 5Ah) leeg.

Probeer de motor eens aan te sturen met 2 20ah accu's in serie met een flink zware PWM controller, en voor de veiligheid 2 relais (100a?) in serie.
Maak een vergrendelende stopknop ergens op een bereikbare plaats, en zorg dat de relais spanning hierdoorheen loopt. Nogmaals als die PWM controller door zou slaan (chinese meuk) draait die motor overal doorheen.

Op 5 mei 2019 22:23:40 schreef wvogel57:
Bij een gewenste snelheid van 18 km per uur ....

Denk niet dat pappa met 18km/h zijn pukkie voort trekt. Zal eerder 4 à 5km/h zijn.