Materiaal Smoorspoel

Op 27 april 2019 20:18:03 schreef Hubie:
Er was jaren 80 ook een radioprogramma met de naam Hobbyscoop.
Met veel geknars en gepiep werd er een soort Esperanto basic code...

http://www.hobbyscoop.nl/
Hobbyscoop is niet dood, het leeft! :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik twijfel of het geen vertaalfout is, maar opzich kun je wel spoelen met een magneetje maken. Die werden bijvoorbeeld in de horizontale afbuiging van TV's toegepast om de lineariteit bij te stellen. Kortom: ze vervormen het signaal.

Zoiets dus. :-)

Het magneetje zit rechts onder het kunstof lipje. Bovenin (Je kijkt nu tegen de zijkant) de magneet zit een vierkant gat. Met een speciale vierkante trimsleutel kun je de magneet verdraaien en en zo de richting en daardoor de veldsterkte in de kern veranderen.

Als je hier aan draaide kon je de hele TV verpesten. En krijg het dan meer weer goed. Vraag me niet hoe ik dat weet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 28 april 2019 11:38:30 (36%)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 28 april 2019 10:58:27 schreef flipflop:
[...]
http://www.hobbyscoop.nl/
Hobbyscoop is niet dood, het leeft! :-)

OT\Kijk,dat wist ik dus niet,wel die ballon die ze elk jaar de lucht in laten gaan.

In mijn verzamelbak met ferriet heb ik sommige kernen liggen welke magnetisch zijn.
Die zijn afkomstig uit gesloopte tv toestellen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Hebben ze nog nut Martin? Als je er iets mee kunt doen hoor het graag.

Heb nu toch de boel netjes op frequentie draaiende!
Heb er een buffertrapje achter zoals ook weer in dit schema:
https://drive.google.com/file/d/12Yjb3Vw2Dr0Qa4AUOGLJELPkQlfi7KyV/view
vind alleen dat C6(10nF) best wel een hoge waarde is voor van osc. Naar buffer?(of zie ik het verkeerd?)

tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Als niemand het erg vind heb ik nog wat te vragen!
http://www.sm7ucz.se/AM_Transmitter/AM_stn.jpg
Hier in het schema boven gebruiken ze in het buffertrapje een spoeltje T1 (Bifilair gewikkeld)
Volgens mini ring Core Calculator is 12 windingen op FT37-43 is dat 40uH.
En nu staat er ook een condensator over de uitgang van 2200pF
Maar als je 40uH met 2200pF bekijkt in die zelfde m.r.C.C. kom je rond de 536.511khz
Ik heb het nog niet geprobeerd maar als je 40uH met 220pF bekijkt kom je op 1.697mhz
Naar mijn idee meer in de goeie richting? Of….?

En nog iets anders?
Omdat dit buffertrapje eerst bij mij niet wou werken heb ik het schema van hier boven met een gewoon enkel smoorspoeltje gedaan een ringkern uit een PC 40uH met tussen smspoel en Collector een condensator.
En dat werkt naar mijn idee goed.
(toch probeer ik het Original nog een keer vond het zo jammer dat het bij mij niet werkte!)

NOG weer ook iets anders weer!
Heb het nog niet geprobeerd maar het nu nog weer een ander ring kerntje,
Die uit de PC voeding is met een massieve koperdraad gewonden!
Maar nu het ik er eentje gekocht naar zeggen oop 40uH maar met (als ik het goed ziet 3..4 draadjes)
Op een blauwe ring kern gewonden.
Dus met meer dan een(1) maar met ongeveer 4 draadjes, is dat….. goed? Beter? Of…?
Vroeg ik mij af, weet iemand wat te vertellen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Die met 4 draadjes, dat zal wel een common mode spoel zijn, die zit in het 220 Volt circuit van een schakelende voeding.
heb je niks aan voor HF...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Oké dankjewel Mel!
(gaat hem HEEL eigenwijs wel ff proberen vanavond!) Maar je zal wel gelijk hebben!
Als ik dan jou gelijk gezien hebt zat ik te denken haal ik de draadjes uit elkaar,
Zodat ik dus die enkele draad wel over houd? …Misschien een idee?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

En common mode choke heeft maar 2 draden (tenzij je een 3-fase + nul exemplaar hebt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk), die altijd naast elkaar gewikkeld zijn, meestal met plastic schotjes ertussen. Wikkelingen verwijderen heeft geen zin, tenzij je ruimte moet maken voor nieuwe wikkelingen. Een open wikkeling heeft geen invloed op het magnetische veld in kern.

Als jouw spoel 3 of 4 draden heeft (tel ze nou even, is niet moeilijk) kan het zijn dat ze identiek zijn, en de kern zo gewikkeld is omdat het gemakkelijker is dan één dikke draad gebruiken. Je kunt ze dan parallel zetten, of in serie. Als het ding bedoeld is als HF transformator kunnen de wikkelingen verschillend zijn, maar meestal zie je dat wel aan de verschillende draaddiktes en zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Sparky heb zitten kijken met een loop het zijn 6 draadjes!
Heb hem er even in gedaan en dan gaf ie een half watt minder.
Ook heb ik nog geprobeerd met die 2200pF maar dat werkt niet op de manier zoals ik het nu doet.
220pF gaat wel maar daar word het niet beter of slechter van.

Nog ff geprobeerd:
Als ik er een IRF510 achter zet met modulatortje op 24Volt (alleen 24V op IRF) geeft het 10Watt.
Alles blijft steen koud! Er kan meer uit gehaald worden maar tis me wel goed zo.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik dacht zal eens kijken of het wil werken want op dummyload werkte het goed.
MAAR dat valt tegen, de IRF510 werd bloedheet! (deze IRF heeft geen groot koelprofiel)
Op dummyload alles koel en op draad antenne stond de IRF bijna in de fik?!
Met andere woorden (denk ik) hoe ik in koppel op mijn draad antenne is geen 50ohm.
De spoel is 75 windingen – 100MM diameter -1,5MM VD draad.
Onderkant spoel aarde bovenkant spoel 15 meter draad aftakking coax op 20wDg
Maar het schijnt dus niet goed te zijn!
https://www.mupload.nl/img/n1oegl.jpg

De vraag is dus eigenlijk iemand een idee hoe ik wel aan 50ohm kom?
Zelf zitten denken een extra wikkeling van……5wdg.
Onder aardes aan elkaar en kern aan wdg 5 ? misschien nog rommelen met een afsemC ergens?

De andere IRF word ook warm maar niet heet.(heeft wel een groter koelprofiel)

Tot zo ver weer eventjes.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?