display weinig licht

Heb hier een Magnetron Samsung M1727 waarvan de display nog maar weinig licht geeft.
Hij is eigenlijk alleen in het donker goed zichtbaar.
Verder is de magnetron in orde.
Wie heeft een goede suggestie of en zo ja wat eraan te doen is?

Het display venster is aan de binnenkant al schoongepoetst.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Sine

Moderator

Het is een heel recht toe recht aan LED display.

Daar kan eigenlijk niet veel fout mee.

Spanning te laag? (hoewel er een reset chip in zit die dan moet ingrijpen) Of display versleten?
Bij fosfor displays kan dit gebeuren ( Blauwe LED )

De display is groen led, type ELF-326GWB zou de stroom daardoor verhogen kunnen?
Dus bijvoorbeeld R18 t/m 24 verlagen naar bijv 82Ω?

Verder heb ik wat spanningen gemeten, onbelast en belast, staan in het schema.
Die lijken in orde behalve dan de 2 volt op zener ZD01 (5,1v).

Verder meet ik belast ­±600mv rimpel op de "24vdc" maar daar worden alleen de relais en buzzer mee gevoed.

Is er eigenlijk een soort "standaard" vuistregel voor de max rimpel na de gelijkrichter?

EDIT Schema aanpassing:
D15 is er niet en 7 Segmentnummering aangepast aan werkelijkheid!

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

vervang die 2 elco's in de voeding maar eens, 21V onder last is al aan de lage kant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Elco C01 is vervangen nu is de "24vdc" belast 23,5vdc ipv 21,6vdc
.... oude elco 190µF/50v en ESR bij 100Hz 0,5Ω
"nieuwe" elco 224µF/63v en ESR bij 100Hz 0,1Ω

Dit verbeterd helaas niet de helderheid van de display wat ik al verwachtte.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Thevel

Golden Member

C02 zal je ook eens kunnen vervangen.

Arco

Special Member

Weerstanden verlagen lijkt me niet verstandig, ze zijn nu al erg laag...
Het kan een 'versleten' display zijn. (oude leds gaven sowieso minder licht als hun moderne broeders)
Past een nieuwe als deze niet?: https://nl.farnell.com/broadcom-limited/hdsp-b09g/led-display-4-digit-…

Het kan ook aan de aansturing liggen. Met scoop meten of de spanning op C/A wel laag/hoog genoeg wordt...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 5 mei 2019 14:25:13 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 mei 2019 14:21:57 schreef Thevel:
C02 zal je ook eens kunnen vervangen.

Dat wel maar die heb ik nagemeten en was niet slecht de capaciteit en de ESR waren goed.
Er is gewoon netjes 5,1 vdc na de stabilisator wat zou het dan voor nut hebben?

Later meer moet nu andere verplichtingen nakomen!

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
maartenbakker

Golden Member

C01 was dus erg gammel, C02 lijkt in principe goed. Weerstanden aanpassen is geen optie omdat je dan de processor kunt opblazen. Ik verdenk eigenlijk gewoon het display.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 mei 2019 15:23:21 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zou moeten wel lukken dat alle leds in dat display defect zijn, weinig waarschijnlijk.

Met de scoop eens aan het display meten, scantijd, voltages enz.. als je er één hebt tenminste.

edit: die 2V lijkt mij een 50Hz signaal voor een klok, de trafo met 2 sec. wikkelingen 17Vac - 7Vac is volgens mij ook nog goed.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 5 mei 2019 15:26:02 (26%)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Goed punt, versleten displays herken je meestal aan helderheidsVERSCHILLEN, niet aan lage helderheid.

Is de klok zelf nog wel nauwkeurig en de verlopen tijd bij gebruik van het apparaat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Er staat nu wel bijna 35mA op elk segment. Kan me voorstellen dat het display dit op den duur niet leuk meer gaat vinden...
(is wel gemultiplexed, maar het blijft veel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind 35mA niet zo veel als je multiplext, en dan nog, alle leds (35stuks)die in 1keer hetzelfde defect zouden vertonen lijkt onwaarschijnlijk.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Is wel veel, voor een modern display gebruik ik in multiplex maar 5mA... ;)
Als het aan de stroom ligt, zouden de 'E' segmenten van de minutendisplays wat feller moeten zijn. (die branden aanzienlijk minder als de rest)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 mei 2019 15:34:16 schreef Arco:
Is wel veel, voor een modern display gebruik ik in multiplex maar 5mA... ;)

Met een 5digit display kom je dan gemiddeld op 1mA, nog minder dan een TTL ingang :)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een moderne HE led geeft op 0.05mA nog goed licht... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

35mA is inderdaad veel, zelfs als het alleen de piekstroom is. Ik ken defecte displays ook van samsungkoelkasten, maar dan ging het wel per segment.

Ik denk dat de TS het beste nog even kan melden of er helderheidsverschillen zijn, en of de teruggang geleidelijk of plots ging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik heb ooit bij en PM2517E de displays (en hun serieweerstanden) vervangen door moderne HE versies.
Resultaat: stroom ging van 16mA naar 1.8mA per segment, en de helderheid een stuk omhoog...

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-ledold.jpghttps://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517e-lednew.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Doordat Samsung destijds de LEDs overstuurd heeft, is de helderheid van alle segmenten wel gedaald. Los de LEDs vervangen is een optie..

Op 5 mei 2019 16:06:08 schreef maartenbakker:

Ik denk dat de TS het beste nog even kan melden of er helderheidsverschillen zijn, en of de teruggang geleidelijk of plots ging.

Er zijn geen helderheids verschillen per segment (A t/m G) en per digit, de lichtopbrengst is gelijk.

@MGP
Het zijn er geen 35, maar 28 LED-segmentjes (4 cijfers + 2 puntjes). :)

Ik ga (waarschijnlijk)morgen meten met de scoop op enkele segmenten.
Moet even meetdraadjes plaatsen is allemaal SMD.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Arco

Special Member

Kan me ook voorstellen dat iets in de microcontroller het heeft opgegeven, die moet bij een '8' nu iets van 240mA direct leveren...
(maar dat toont de scoop-meting wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zijn groene leds dus zal de stroom maar rond de 25mA/seg liggen.
Niet zo overdreven vind ik en Samsung is geen hobbyist ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 6 mei 2019 08:20:33 (14%)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 mei 2019 08:19:14 schreef MGP:
Het zijn groene leds dus zal de stroom maar rond de 25mA/seg liggen.
Niet zo overdreven vind ik en Samsung is geen hobbyist ;)

Klopt, bij een hobbyist in de betekenis die jij bedoelt,doen ze het over 100 jaar nog, of waren ze na de eerste uren spelen al stuk. Samsung is als fabrikant van massagoederen waar elke fractie van een cent telt, heel goed in een optimum zoeken. Hun optimum en niet dat van ons. Anders zouden wij qua reparatie niets meer te doen hebben. Overigens ben ik het met je eens dat de stroom iets lager dan 35mA zal liggen, maar 25 is ook niet echt heel laag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 mei 2019 11:55:47 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De poging tot opknappen van de display helderheid is gestaakt.
Magnetron heeft toch een bestemming gekregen op een vrij donkere plek waarbij de lage lichtopbrengst geen bezwaar was. ;)

Thanks voor alle bijdragen.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

o kan ook zo ja. Vaak is het display versleten...