CMOS vervanger voor 74hct74

Beste,

Ben voor mijn project bezig met een D flip flop.
Die werkt goed met een 74hct74. Maar nu moet ik het voor 9V gebruiken.
Ken iemand in de CMOS een dergelijke IC? CD4013 werkt niet goed hiervoor.

Ha toi,

CD4027 of zie ik iets over het hoofd :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Wat is er mis met de 4013?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 mei 2019 23:07:59 schreef electron920:
Ha toi,

CD4027 of zie ik iets over het hoofd :D

Groet,
Henk.

CD4027 is een J-K flipflop.
De 4013 is een D-flipflop net als de 74hct74.
Mijn keus zou dus een 4013 zijn, maar een 4027 kan je als D-flipflop laten werken

Op 6 mei 2019 23:02:16 schreef toi:
CD4013 werkt niet goed hiervoor.

Er is iets mis met je schakeling. Een 4013 zou moeten werken. Pin-layout verschillend? 4013 werkt buiten zijn specs?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 6 mei 2019 23:45:20 (27%)

Thevel

Golden Member

Mogelijk gaat het fout omdat een een 74HCT74 een Schmitt-trigger clock ingang heeft, een CD4013 heeft dat niet.
Maar of dat van belang is hangt af van de toepassing.

Een HEF4013 heeft wel een Schmitt-trigger clock ingang.

fatbeard

Honourable Member

Ik meen me te herinneren dat de set en reset inputs van de 74HCT74 actief laag zijn en die van de CD4013 actief hoog.
Wordt nog wel eens over het hoofd gezien...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Je hebt idd gelijk, ik heb het ook over het hoofd gezien...

Henry S.

Moderator

Ik ben benieuwd naar het schema van de TS.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 7 mei 2019 00:07:43 schreef fatbeard:
Ik meen me te herinneren dat de set en reset inputs van de 74HCT74 actief laag zijn en die van de CD4013 actief hoog.
Wordt nog wel eens over het hoofd gezien...

Het is juist andersom, wil je die uitschakelen dan moeten deze op actief hoog staan, voor de 7474.

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Maar nu moet ik het voor 9V gebruiken

7805 of LM2596 moduletje er voor ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hangt er ook vanaf voor welke klokfrequentie.De hc(t)serie gaat veel hoger in frequentie.

CD40175 een optie? Wel andere pinout (en zonder /preset). Zou op 9V tot een paar MHz moeten kunnen.

fatbeard

Honourable Member

Op 7 mei 2019 01:51:01 schreef Martin V:
[...]

Het is juist andersom, wil je die uitschakelen dan moeten deze op actief hoog staan, voor de 7474.

Hier lijkt sprake te zijn van ernstige misverwarring...

Een actief lage reset voert de reset functie uit als het signaal laag is, dat is bij zowat de gehele 74 reeks het geval. Om de 7474 te kunnen gebruiken als D-flipflop (tweedeler, latch etc) moeten de set- en resetpinnen hoog worden gehouden als ze niet gebruikt worden.

Bij de 4013 is dat andersom; daar moeten de set- en resetpinnen -indien niet gebruikt- aan GND liggen.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Logic_level

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 7 mei 2019 15:02:58 schreef fatbeard:
[...]
Hier lijkt sprake te zijn van ernstige misverwarring...

Een actief lage reset voert de reset functie uit als het signaal laag is, dat is bij zowat de gehele 74 reeks het geval. Om de 7474 te kunnen gebruiken als D-flipflop (tweedeler, latch etc) moeten de set- en resetpinnen hoog worden gehouden als ze niet gebruikt worden.

Maar zo bedoelde ik dat ook, vermoedelijk had ik het even verkeerd begrepen.
Dus de set en de reset wordt geactiveerd door die lijnen op actief laag te brengen. Gebruik je deze functie niet dan kunnen de set en reset op actief hoog worden gezet. Ingeval van een 74LS...HC.

Afijn we bedoelen hier alle twee hetzelfde.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 7 mei 2019 20:26:31 schreef Martin V:
Dus de set en de reset wordt geactiveerd door die lijnen op actief laag te brengen. Gebruik je deze functie niet dan kunnen de set en reset op actief hoog worden gezet.

Je zegt het verkeerd.

Een reset is "actief" als de bijbehorende actie (resetten van iets) plaatsvind. Een normale reset van een CPU (om weg te blijven van de verschillen tussen 7474 en CD4013 chips) is laag-actief. Dat betekent dat ie de CPU reset als het signaal LAAG is en hoog-inactief.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/