Relais doorverbinden

ik vermoed een 12V relais uit een retro scooter, die zijn 12V. een merk scooter heeft zo'n ding nooit stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste,

De brommer loopt op een elektrische installatie van 12v. Ik heb het oude "relais" nog even bekeken maar werd er niet veel wijzer van. Ik ben erg nieuw in de wereld van electronica heb er nooit last van gehad bij het sleutelen aan diverse brommers. Ik in de bijlage nog een foto van het oude deel, misschien dat jullie er wat aan hebben.

Mvg,
Mike

Zoals ik dus al eerder zei; naar de brommerzaak en de oude meenemen, merk en type van de brommer vermelden, en de juiste kopen voor €8.
Al dat gekloot kost tijd en je wordt er moe van.

Dat kump er noe van....

Op 24 maart 2019 08:22:28 schreef rew:
[...]En toch denk ik dat het zelfs met een real-life verkoper dit soort dingen mis kan gaan. TS komt de winkel binnenwandelen en vraagt: "Ik heb een relais nodig". verkoper: "Wat voor relais?". TS: "Voor m'n brommer". Als ik dan verkoper ben en het is al wat later, dan verkoop ik gewoon een relais. Dat gebeurt hier ook. Na zoveel keer vragen en trekken om meer informatie, als er dan nog steeds te weinig komt dan geef je het op en beantwoord de letterlijke vraag, ook al weet je dat dit het onderliggende probleem van de vraag-steller niet gaat beantwoorden.

Een onderdelenzaak kan het getoonde relais best in vooraad hebben en verkopen. In een brommerwinkel/werkplaats, tref je eerder onderdelen aan die in die branche voorkomen. Het getoonde relais is geen echt model voor de automotive cq brommer branche.

Knip

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 7 mei 2019 21:51:35 (98%)

Op 24 maart 2019 15:34:17 schreef mikeroodhart:
Beste,

De brommer loopt op een elektrische installatie van 12v. Ik heb het oude "relais" nog even bekeken maar werd er niet veel wijzer van. Ik ben erg nieuw in de wereld van electronica heb er nooit last van gehad bij het sleutelen aan diverse brommers. Ik in de bijlage nog een foto van het oude deel, misschien dat jullie er wat aan hebben.

Mvg,
Mike

Nieuw in de wereld van elektronica, welkom!
Er valt veel te leren en dat kan erg leuk zijn en in ieder geval erg handig om wat meer kennis van elektronica te hebben.
Als kind maakte ik alles open en probeerde van alles, erg veel van geleerd, hoewel het soms een schokkende ervaring opleverde, dat is ook leerzaam, tenzij je het leven erbij laat ;-)
Een relais heeft een spoel die bekrachtigd kan worden en daarmee wordt een ijzeren deel aangetrokken. Dit ijzeren deel kantelt dan om een draaipunt en duwt tegen contacten aan en maakt en /of verbreekt ze. Zo kan dan met stroom via een verbinding geschakeld worden. Als je zo'n relais open maakt zul je de samenstellende onderdelen waarschijnlijk wel herkennen en als je 12 V op het relais zet dat je gekocht hebt kan je zo door de behuizing al zien wat er gebeurt.

Het oude onderdeel kan jee ook open maken, ik denk dat je daar een strookje metaal aantreft waar een draadje omheen gewonden is. Als er stroom door dat draadje gaat lopen wordt het warm en het strookje metaal ook. Nu is dat strookje samengesteld uit twee soorten metaal met verschillende eigenschappen, de ene soort zet bij verwarmen meer uit dan de andere en daardoor gaat het vervormen, krom staan, bij verwarmen. Hiermee wordt het contact geopend, waarmee meteen de stroom door het draadje stop. Als gevolg daarvan koet het geheel weer af en wordt het contact weer gesloten en begint de cyclus opnieuw.
Er werd an gesuggereerd dat jet mogelijk hersteld kan worden, dus je kan op zoek gaan naar een los contact. Anders een nieuwe kopen.
SucceS

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

@Gerard*,
Ik denk dat @TS al heel snel naar de brommerwinkel gerend is en al een nieuwe knipperautomaat heeft.
Onze Engelse vriend @PrasadPurohit is een beetje laat met zijn Spam.

Oude Jonge Koe Alert!!