5 Volt pic print aan een 6 Volt auto

Ik heb een printje voor in de auto wat (afhankelijk van de stand waarin hij staat) tussen de ongeveer 20mA en 200mA verbruikt. Om er 5 volt van te maken gebruik ik de TSR1-2450 voor dit printje.

Het is een printje met een PIC erop etc. Working range moet dan ongeveer 4,5 tot max 5,5 Volt zijn.

Naast de dc-dc omzetting verzorgt de TSR ook nog wel een filtering (al zitten er ook wel wat condensatoren bij..

Nu wil ik deze in een 6 Volt auto gebruiken.

Iemand ee ngoed idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Zou ik dit redden met een spanningsdelertje?

Sine

Moderator

In een auto zou ik toch wat meer doen (een spanningsdeler is sowieso een no-no natuurlijk)
Het elektrische systeem is nou niet echt een vriendelijke omgeving voor elektronica.

Ik denk dat je al een eind komt met een zenerdiode-stabilisatortje. Alternatief is een low drop spanningsregelaar-IC.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

MIC29150-5.0 - bij lage stroom dropout < 100mV...
Beste wel schakeling beschermen met een TVS o.i.d. Automotive omgeving is nogal vijandig voor electronica...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zelf zou ik eerst zorgen voor een stabiele hogere spanning met een step-up naar bv. 12V want dan kun je nog andere apparatuur gebruiken en die modules kosten bijna niks in Ch..
Die TSR heeft min 6.5V nodig om goed te kunnen werken.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

De PIC werk ook op een lagere spanning lijkt mij dus geen probleem als de 5V niet gehaald word. Vergeet niet dat als de motor draait je eerder richting de 7 - 7,5V gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Die TSR werkt niet op 6v. In de datasheet staat duidelijk: min. 6.5v DC input...
Als je een switcher wilt gebruiken heb je er een nodig met 100% duty-cycle.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 9 mei 2019 12:30:06 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 9 mei 2019 12:17:35 schreef benleentje:
De PIC werk ook op een lagere spanning lijkt mij dus geen probleem als de 5V niet gehaald word. Vergeet niet dat als de motor draait je eerder richting de 7 - 7,5V gaat.

Hopelijk bedoel met motor, de startmotor anders kloppen die spanningen niet!

Als de auto motor draait zal de boordspanning eerder rond de ≈14 volt zijn.

EDIT: Had niet gezien dat het een 6 volt auto boordnet betrof.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 mei 2019 12:17:35 schreef benleentje:
De PIC werk ook op een lagere spanning lijkt mij dus geen probleem als de 5V niet gehaald word. Vergeet niet dat als de motor draait je eerder richting de 7 - 7,5V gaat.

Is dat niet afhankelijk van het kristal bij een gewone pic, 20MHz op 3.3V of 4V...denk het niet.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Bijna alle nieuwere pics (nieuwer als 10 jaar) zijn geschikt voor 3.3 volt. Oudere zijn 5v, of hebben een speciale 'LF' versie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een standaard 18F46k22 PIC. Redelijk modern dus. Hij zal bij een lager spanning het ook nog wel goed doen maar dacht de grenzen voor de zekerheid maar wat nauw te houden met 4,5 tot 5,5 volt als doelstelling...

Wat zouden jullie gebruiken voor de stabilisatie/filtering?

Ik heb nu een Varistor S14k14 (ff uit het hoofd, ben niet thuis) erop zitten. Een grote diode tegen ompoling, dan een 1000 uf Elko en dan die TSR. Eigenlijk nog nooit, bij verschillende auto's, echt last van pieken of iets geks gehad...
Maar het kan altijd beter, en vooral omdat ik voor deze auto dan die TSR eruit moet halen.

Ik heb nog zo snel geen MIC29150-5.0 waar ik aan kan komen al is dat wel een mooi dingetje...

Ik heb wel een busseltje zenerdiodes (5v1) liggen, ik denk zon 0,4 W.. daarmee maar eens proberen?

Anoniem

Ik heb wel een busseltje zenerdiodes (5v1) liggen, ik denk zon 0,4 W.. daarmee maar eens proberen?

Iz max 80mA en je hebt 200mA nodig... :-(
Trouwens het verschil 6V-5,1V is te klein.
Het minste dat je 6V schommelt schiet je Iz ook omhoog of omlaag.

MIC29150-5.0 - bij lage stroom dropout < 100mV...
Beste wel schakeling beschermen met een TVS o.i.d. Automotive omgeving is nogal vijandig voor electronica...

Of

Bijna alle nieuwere pics (nieuwer als 10 jaar) zijn geschikt voor 3.3 volt. Oudere zijn 5v, of hebben een speciale 'LF' versie...

Of
Een golden oldie L4805CV
0,4V drop / 400mA / designed for automotive :-)

Op 9 mei 2019 15:07:23 schreef amateurtje:
Ik heb wel een busseltje zenerdiodes (5v1) liggen, ik denk zon 0,4 W.. daarmee maar eens proberen?

Als de 6.0V zakt naar de 5.8V dan moet de boel nog werken. Dus over 0.7V moet die 200mA van jou kunnen lopen. De weerstand wordt dan dus 0.7/0.2 = 3.5 Ohm.

Nu de andere kant op de 'worst case" uitrekenen: De auto is aan het laden: zo'n 7V op het boordnet. Je circuit heeft nu even maar 20mA nodig. Er staat nu 1.9V over de 3.5 Ohm weerstand. Dan loopt er 540mA, waarvan 20mA door je cuircuit verbruikt wordt. er blijft dan 520mA voor je zener over. 2.7W voor de zener.

Als je zeners 0.4W zijn, dan denk ik niet dat ze dit lang volhouden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Waarbij ik niet eens verwacht dat 7V worstcase is dat kan best nog iets hoger zijn. Ooit eens iemand geholpen met het ontwikkelen van een auto alarm in 1990 en toen was het al zo dat het alarm tussen 8 en 17V moest kunnen werken.
Een zenerdiode voeding in een auto lijkt me dus uitgesloten omdat het boardnet nu eenmaal erg varieert in spanning

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb vandaag een L4705CV en een LM2940 kunnen bemachtigen...Hier zal ik eens mee gaan testen hoe ver ik de input kan laten zakken en dat de print fatsoenlijk blijft werken.

Arco

Special Member

De LM2940 heeft een minimum van 6V, dus die valt sowieso af (als je iets betrouwbaars wilt maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dropout schaalt voor een LM2940 met de stroom, zal bij 200 mA hooguit zo'n 0,2V zijn als ik datasheet goed lees. Ook bedoeld voor automotive, en makkelijker te vinden dan een L4805 ;) (L4705? :? ).

Op 9 mei 2019 15:07:23 schreef amateurtje:
Een grote diode tegen ompoling, (..)

Wat ook kan: zekering in serie, diode in blokkeer richting erachter. Bij ompoling gaat de zekering door, moet je dan vervangen maar elektronica erachter zal het wel overleven. Bij juiste polariteit heb je alleen de spanningsval over de zekering = minder dan die over een diode.

Anoniem

... en makkelijker te vinden dan een L4805 ;) (L4705? :? ).

L4705 kan ook maar 0,6V drop / 500mA
Zie nu ook dat ze obsulete worden (zijn)

Een grote diode tegen ompoling,

Reeds aanwezig in L4705CV en L4805CV ;-)
Een totaal oplossing in een TO220 uit vervlogen tijden...

het werd me inderdaad ook verteld dat de 4705 obsolete wordt dus dat is wel iets om rekening mee te houden maar zou voor nu even een oplossing zijn. Ik moet de datsheet nog doorlezen maar de voltagedrop bij de LM2940 schijnt inderdaad veel minder te zijn bij een lagere stroom.dus daarom gewoon ff testen met volle belasting.

Die diode tegen ompoling kan ik in dit geval wel weglaten. Dat zat toch al in de planning voor deze..

Die 29150 en 4805 hadden ze niet maar volgens mij kom ik hier best een endje mee uit de voeten.

Morgen ff testen :)

Arco

Special Member

Waarom niet gewoon een MIC29150? Die werkt zeker en is goed verkrijgbaar. De 2940 zit op het randje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarbij ik niet eens verwacht dat 7V worstcase is dat kan best nog iets hoger zijn. Ooit eens iemand geholpen met het ontwikkelen van een auto alarm in 1990 en toen was het al zo dat het alarm tussen 8 en 17V moest kunnen werken.
Een zenerdiode voeding in een auto lijkt me dus uitgesloten omdat het boardnet nu eenmaal erg varieert in spanning

Is het niet zo dat bij auto's met een 6 volt systeem de regelaar altijd nog zo'n elektromechanisch geval is? Twee solenoids die continu aan en uit staan staan te klapperen en zo zorgen dat de gemiddelde waarde ongeveer een volt of 7 is? De accu is dan eigenlijk de stabilisator van het boordnet. Zonder de accu zou de spanning op het boordnet af en toe nul volt en af en toe veel hoger zijn.

Ik ben wel eens met een 12 volt auto bezig geweest waar de accu(klemmen) rot van waren en daar moest men toen alle verlichting aanhouden om de boordspanning een beetje binnen de perken te houden. Anders ging de autoradio in de fout. Een nieuwe accu loste dit probleem op.

Op 10 mei 2019 01:22:01 schreef Arco:
Waarom niet gewoon een MIC29150? Die werkt zeker en is goed verkrijgbaar. De 2940 zit op het randje...

Ik heb hem op verschillende plekken bekeken (de shop waar ik in de buurt was en conrad) maar ik kon hem daar niet vinden. hij had eigenlijk wel mijn voorkeur en is voor de toekomst mss wel diegene waarvan ik een voorraadje zal aanleggen.. Toen heb ik die twee andere maar meegenomen.

Bij 100mA heeft de LM maar een voltage drop van max 200mV en een 0.5 volt tot 1A..., echter is het mimimum voltage input 6,25... Dit rijmt niet echt. (of ik snap het rijmpje niet :) )

Arco

Special Member

De datasheet van de LM2940 is nogal een ingewikkeld verhaal, wat ik ook niet helemaal kan volgen.
Men raadt wel aan om Vin-Vout groter als 3v te houden, dan is de quiescent current 'maar' 30mA (!)
Bij lagere dropout spanning kan de quiescent current oplopen tot maar liefst 140mA, omdat de regulator dan in een speciale mode schiet.
(140mA vind ik toch niet echt meer acceptabel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat ik tot nu toe even heb getest is het verlagen van het voltage en de werking van mijn apparaatje. Met de orginele TSR-1 die erop zat kon ik het voltage tot 4,5 volt laten zakken en dan is het ook totaal over. ik heb hier even geen print voltage bij gemeten.

Bij de LM2940 zie je het voltage verschil steeds kleiner worden naar gelang het voltage zakt.

ik kan hem tot 2 volt laten zakken en mijn processor blijft werken. Mijn led display doet het dan niet meer maar dat is voor even (tijdens het starten ofzo) niet zo erg.

Dit geeft wel veel ruimte zodat ik wel geloof dat dit zo mooi kan blijven werken.

Allemaal bedankt voor de input. Als ik ooit nog eens aan een mic29150 kan komen..