ATAG mc3011 - Element blijft verwarmen

Beste mensen,

Ik heb na een zoektocht op het forum en op internet mijn probleem helaas niet terug kunnen vinden.

Tijdens het gebruik van de oven, is opgevallen dat de temperatuur te hoog op liep (broodjes aangebrand). We dachten dat de broodjes misschien gewoon te lang in de oven zaten en hebben de oven gewoon uitgezet zoals altijd.

Echter, na een aantal minuten, viel ons op dat er een gloed uit de oven kwam, en het heteluchtelement achterin de oven was roodgloeiend! Terwijl de oven met de knop voorop uitgezet was. We hebben snel de groep uitgeschakeld van deze oven (stekker is niet zo heel snel bereikbaar). Na afkoelen en opnieuw inschakelen van de groep, gebeurd hetzelfde, hij begint, terwijl de oven uit staat, maximaal te verwarmen met alleen dat element.

Nu vraag ik mij twee dingen af:

1. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
2. Stel dat ik het niet had gezien, zit er dan nog ergens überhaupt een beveiliging in of was alles afgebrand?

Vanavond ga ik hem uitbouwen en heb ik eventueel mogelijkheid om dingen te meten. Wellicht een relais dat is blijven plakken?

Relais blijft plakken , toestel is beveiligd met maximaal thermostaat.

Op 8 mei 2019 11:01:57 schreef TiT@n:
1. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
2. Stel dat ik het niet had gezien, zit er dan nog ergens überhaupt een beveiliging in of was alles afgebrand?

1. normale slijtage, relais gaan niet eeuwig mee, ook niet in een miele
2. Zitten meerder beveiligen in die altijd ingrijpen moest het gevaarlijk worden.

Deksel van vijzen, boevnaan ligt een print, er loopt van die print een draad naar de HL element, het doorzichtig plastiek rond de relais zal wss ook zichtbaar zwart zijn, is een standaard model relais die je in de speciaalzaak/online voor 2 euro hebben

In een grijs verleden zoiets meegemaakt met een wasdroger die open verwarmingselement had. De oorzaak was een spijker die tussen één spiraal en de behuizing van het element terecht gekomen was. Je zou denken dat de aardlekschakelaar af zou vallen maar dat gebeurde niet omdat er een soort van spanning tussen het verwarmingselement en aarde bleef bestaan. Stel dat het verwarmingselement in dit geval sluiting met aarde maakt maar zeg in het midden van het element dan blijft dat deel voor de sluiting verwarmen en dan maar het niet uit of de oven wel of niet uitgeschakeld is. Constateren of dat het geval is is vrij simpel te doen, De oven aansluiten op een stekkerdoos zonder randaarde en als de oven niet meer spontaan gaat verwarmen dan is het een defect verwarmingselement of met wat mazzel een verbrandde aansluitsteker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De oven aansluiten op een stekkerdoos zonder randaarde en als de oven niet meer spontaan gaat verwarmen dan is het een defect verwarmingselement of met wat mazzel een verbrandde aansluitsteker.

Dat moet je dus NOOIT doen!!
Dat kan LEVENSGEVAARLIJK zijn!

Met wat mazzel krijg je (alleen maar) een enorme optater en kun je het ons nog laten weten, met een beetje pech horen wij er nooit meer wat van.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ach, Toeternietoe, niet zo benauwd! Als je zo een actie doet,met je uiteraard niet met je oven gaan knuffelen op blote zweterige voeten op een natte betonvloer...

Dus?? FF koppie er bij en op goed schoeisel kan je dit makkelijk doen

Op 10 mei 2019 18:53:29 schreef Toeternietoe:
[...]

Dat moet je dus NOOIT doen!!
Dat kan LEVENSGEVAARLIJK zijn!

Met wat mazzel krijg je (alleen maar) een enorme optater en kun je het ons nog laten weten, met een beetje pech horen wij er nooit meer wat van.

Zo te lezen heeft u een enorme angst voor alles waar een 230 volts stekker aan zit maar terzijde. Ik gaf aan dat op deze manier de oven te testen is en dat is wel iets anders dan de oven zonder randaarde aansluiting te blijven gebruiken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een (gedeeltelijke) aardsluiting verwacht in een toestel en je sluit deze zonder randaarde aan dan kan de hele buitenkant onder de 230 Volt komen te staan.Zou je dan het handvat beet pakken dan krijg je krampen in je spieren en kun je NOOIT meer loslaten.
Ja pas als de spanning er weer af is, maar hoela g dat duurt en wie dat doet......

Hou met zulk soort zaken rekening mee dat:
De vraagsteller hier niet heel veel verstand heeft van de zaken waar hij mee bezig is, anders poste hij zijn vraag niet.
En nog lang niet alle E-installaties zijn mede beveiligd door een aardlekschakelaar van 30mA die in zulk soort gevallen eerder uit moet schakelen dan dat je hart het begeeft.

Dat je zelf iets probeert, dat gebeurt mij ook wel eens, (al is dit een heel slecht voorbeeld, dat valt met een eenvoudige universeelmeter ook door te meten) kan ik snappen, maar als je dat doet dan neem ik aan dat je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, maar adviseer dit NOOIT aan een ander, in feite ben je mede verantwoordelijk als het verkeerd gaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo, ik heb het niet over gebruiken maar een test fase. De angst dat iemand bij aanraking van stroom om het maar even simpel te stellen direct einde oefening is is wel heel uitzonderlijk maar zou wel kunnen als de huisinstallatie zelf zonder beveiligingen in elkaar geknutseld is.

De relais is kapot, wat is iedereen bezig over toestel aansluiten zonder aarding, TS zijn toestel heeft toch geen stroomverlies op het element?

Toeternietoe, leg mij eens uit als je een randaarde loos apparaat test en je raakt een metaal deel aan dat je nooit meer loskomt?? Moet je dan niet een stroomkring hebben zoals je houd de andere hand de CV installatie beet of je staat op je blote voeten op een natte vloer OID?? Ik heb zelf wel meerdere keren aan de 230 gehangen en raakte altijd los,zelfs met een dampende duim waar de gaten inzaten.. Als er een aardlek achter zit, en dat hebben de meeste huizen wel tegenwoordig, klapt deze er wel uit hoor.

@ Multivibbbrator: Je kan gerust door een bepaald aardlek een gloeiend element hebben hoor. En vreemd genoeg geen trippende aardlek.

dan heb je de standaard 98% van de gevallen met een schok krijgen gehad. ik ken er diversen waar men ooit eens de trap onderuit heeft moeten schoppen omdat ze hingen aan een fase, als niemand dat ziet ben je eraan. een goede aarde als hangend op een spant of systeemplafond is dan vaak hoofdreden, je kunt niet meer loskomen, met een hoge weerstand naar aarde en je voelt de schok, in een reflex laat je los..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen, bedankt voor de reacties. Ik heb helaas nu pas tijd gehad om alles uit te bouwen en los te maken.

Het relais was inderdaad kapot (inderdaad blijven plakken).

Ik heb een nieuwe besteld en zal zodra ik die vervangen heb nog een update plaatsen met foto's!

Ter bevestiging, er was inderdaad geen aardsluiting en gelukkig lijkt er verder niets kapot te zijn. Fingers crossed.

Bedankt allemaal voor de hulp!