Subwoofer Monitor Audio Mass W200 komt niet uit standby

Ik heb bovengenoemde subwoofer op mijn werktafel staan met de klacht dat hij niet uit standby komt. Het apparaat reageert niet op aangeboden signaal en ook niet op het Auto/On schakelaartje.
Een zoektocht op internet heeft me nog geen schema of een service doc opgeleverd.
Het ontwerp maakt gebruik van een MPC82L24 controller waarvan de voedingsspanning 3V3) aanwezig is, reset wordt even actief bij opstarten en de klok loopt. Bij opstarten genereert de controller even wat I2C data voor de audio DSP STA309. Ook dit IC 'loopt'.
De voeding voor het analoge ingangsdeel +7V en -7V zijn ook aanwezig.
Opvallend is dat de spanning voor de class D eindversterker (47V) ook continu aanwezig is, hoewel deze spanning geschakeld kan worden door de controller.
Heeft iemand ervaring met deze subwoofer en heeft wellicht een tip?

Groeten, Ron.

Even los van het ontbreken van het schema/service doc: heb je wel foto's van boven/onderzijde van de print, zodat er misschien een beetje reverse-engineering gedaan kan worden?
En mogelijk dat type/serie-nummers op de print nog wat aanknopingspunten bieden, omdat dit soort merken vaak gebruik maken van white label versterkers die in veel meer andere merken/typen speakers gebruikt worden.

Foto's van de versterkerprint en de voedingsprint.

Wordt de klasse d versterker niet alleen ge_mute? Deze versterkers hebben vaak een dusdanig laag standby verbruik dat ze de voedingspanning vaak niet afzetten

De klasse D versterker oscilleert inderdaad niet. Maar ik vermoed dat dat het gevolg is van een fout elders. Het standby ledje blijft ook rood branden.
Welk type versterker IC is toegepast. Als er al een typenummer op staat dan staat het aan de onderkant van het IC.

Zie wel tekst op het ic staan. Goed schoonmaken dan is het te lezen

Ik had even weinig tijd om naar deze set te kijken maar inderdaad, het eindversterker IC is een STA516.
Voedingsspanningen zijn aanwezig. De versterker wordt door de uC via een transistortrapje in powerdown mode gehouden. Er gaat ook geen audio PWM naar de eindversterker.
Het probleem lijkt mij rond de uC te zitten, die houdt de subwoofer in standby.

Groeten, Ron.

De print lijkt wat op een HK210

Je kunt de diode's in het rode cirkeltje eens meten, 1 ervan verzorgd de spanning om uit standby te komen. Bij een defecte diode is deze spanning veel te laag. Een aantal zijn shottky diodes, als test kun je even testen met een gewone indien er 1 stuks is.

De spanningen na D1 en D9 zijn respectievelijk 7 en -7V, conform de opdruk op de print. De spanning op de kathode van D4 is ongeveer 22V. Geen idee of dat goed is. De diodes meten goed. Ook met de scoop zijn er geen rare dingen te zien.

Edit: even vlug het service doc van de HK210 bekeken, die schakeling lijkt er wel heel erg op. Daar ga ik in het weekend mee verder.

Groeten, Ron.

[Bericht gewijzigd door Rontronix op woensdag 22 mei 2019 21:27:28 (21%)

Henry S.

Moderator

Ik zie op de voedingsprint een brandplek, even controleren/bijwerken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is gelukkig geen brandplek maar door ouderdom en warmte donker geworden lijm. Ik moet dat nog wel verwijderen inderdaad om te voorkomen dat de problemen daardoor nog groter worden.

Groeten, Ron.

Waar bij de HK210 het volume nog 'gewoon' met een potmeter geregeld wordt, gaat dat bij deze subwoofer iets anders. Hier regelt de volumepotmeter een gelijkspanning die naar een analoge ingangs van de controller gaat. Het daadwerkelijke volume wordt dan, denk ik, in de DSP geregeld. Ik zou verwachten dat de controller via I2C een volume verandering aan de DSP door zou geven maar dat gebeurt niet, het blijft stil op de bus als ik aan de volumeknop draai. Daarom denk ik dat het probleem rond de controller zit.
Wordt vervolgd.

Groeten, Ron.

Gevonden.
De spanning op één van de I/O pinnen van de controller liep soms op tot boven de voedingsspanning van de controller. Reverse engineering van het circuit leverde dat dit het supply voltage monitor circuit voor de eindversterker is, opgebouwd rondom een STM809. Een van de weerstanden in de spanningsdeler die de 47V terug brengt naar 3V3 voor de ingang van de STM809 was defect zodat de spanning op de STM809 veel te hoog opliep. Dat IC was ook defect gegaan waardoor de spanning op de uitgang van de STM809, en dus de spanning op de I/O pin van de controller ook te hoog was. De controller raakte van slag doordat 'ie gevoed werd door een inputpin.
Na vervanging van de spanningsdeler weerstandjes en de STM809 werkt de subwoofer weer goed. Gelukkig is de controller heel gebleven.

Groeten, Ron.

Hello,
i have exactly that problem. Its my third Subwoofer now and the problem is back gain.
Can you tell me which parts are defective ? Maybe with a red circle on the foto ?
regards

Check R45 (100k), R206 (12k), ZD201 (3V3) and U4 (STM809-3.3V).
See the picture below for the location on the PCB.

With kind regards, Ron.