Sony KDL-55 - verkleurd beeld

Suggesties?
LCD ribbon cables? Of andere mogelijke oorzaak?
Probleem is moeilijk na te bootsen.
Heel soms geeft hij ook helemaal geen beeld (volledig zwart scherm, wel backlight).

Thanks,

maartenbakker

Golden Member

KDL-55 is geen volledig typenummer helaas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 mei 2019 20:34:41 schreef maartenbakker:
KDL-55 is geen volledig typenummer helaas.

Excuseer, vergeten bij in de post te zetten:
KDL-55HX850
LCD is: FQLR550LT01

Zou van T-con module kunnen komen...
Heb onlangs een Sony KDL40NX800 met slecht beeld kunnen herstellen..
Voorlopig althans..
Het toestel gaf ook een eigenaardig beeld weer, maar eveneens in zijn menu.
Het probleem bevond zich op het T-con ( RUNTK...groot board)
Heb het board in een heteluchtoven geplaatst ( ingepakt in aluminium folie 3min op +- 170graden )
Voorlopig doet ie het weer.
succes

maartenbakker

Golden Member

RUNTK is een Sharp-TCON. Ik heb hier nu een KDL-40EX720 staan met een Samsung-TCON waarop ik een IC wil gaan vervangen voor dergelijke symptomen (geen AS15F maar CM505).

Ik zou inzetten op kabeltjes of TCON. Ik denk dat het genoemde paneel ook een Samsung is, dus best kans op hetzelfde mankement als bij bovengenoemd toestel. Ik heb de TCON en/of het IC nog niet binnen (komt uit China) dus kan er niks over zeggen verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 mei 2019 23:00:21 schreef maartenbakker:
RUNTK is een Sharp-TCON. Ik heb hier nu een KDL-40EX720 staan met een Samsung-TCON waarop ik een IC wil gaan vervangen voor dergelijke symptomen (geen AS15F maar CM505).

Ik zou inzetten op kabeltjes of TCON. Ik denk dat het genoemde paneel ook een Samsung is, dus best kans op hetzelfde mankement als bij bovengenoemd toestel. Ik heb de TCON en/of het IC nog niet binnen (komt uit China) dus kan er niks over zeggen verder.

Bedankt voor uw antwoord.
Ik gok ook eerder op de tcon. Nu ik de tv bij mij heb is het probleem van regelmatig totaal geen beeld maar wel backlight al vaker voorgevallen. De kleuren-issue heb ik niet meer kunnen nabootsen.
Ik ga de tcon pcb er eens uit halen en bekijken of de ic te verkrijgen en vervangen is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grts

maartenbakker

Golden Member

IC's zijn altijd te vervangen, maar je slaat wel een paar stappen in de diagnose over (laatste stap tussen TCON defect en IC vervangen blijft sowieso een gok omdat daar geen documentatie van is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2019 12:08:06 schreef maartenbakker:
IC's zijn altijd te vervangen, maar je slaat wel een paar stappen in de diagnose over (laatste stap tussen TCON defect en IC vervangen blijft sowieso een gok omdat daar geen documentatie van is).

Voedingsspanningen die toekomen op de TCOn zal ik nog nakijken.
Maar een reserve/compatibel T-Con bord heb ik helaas niet liggen om dit te confirmeren.
Nog diagnosestappen welke je me aanraad? Alvorens richting de Tcon te kijken?

maartenbakker

Golden Member

Kabeltjes dubbelchecken, typenummer en opbouw van de TCON bekijken. Als het mankement intermitterend is, is de kans op een defect gamma-IC veel kleiner, dus een extra duidelijke beschrijving van het probleem is eigenlijk nog een eerdere stap.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2019 12:32:05 schreef maartenbakker:
Kabeltjes dubbelchecken, typenummer en opbouw van de TCON bekijken. Als het mankement intermitterend is, is de kans op een defect gamma-IC veel kleiner, dus een extra duidelijke beschrijving van het probleem is eigenlijk nog een eerdere stap.

Momenteel kan ik enkel volledig blank screen dupliceren. Steeds na het opstarten, eens de TV speelt blijft hij draaien zonder problemen.
Kleuren problemen heb ik niet meer ondervonden.
Als hij een blank screen heeft (wel backlight) blijft hij zo hangen, ook als deze een hele tijd aan blijft staan.
Enkel na de TV langere tijd uit te schakelen heb ik het scherm terug aangekregen.
Maar ondertussen is steeds volledig blank bij het opstarten. Display gaat dus helemaal niet meer aan. Ook niet na een aantal keer power-cyclen.

maartenbakker

Golden Member

Blank scherm is een foutconditie waar je misschien nog iets aan kunt meten, maar meestal staan er geen meetwaarden op dus vergelijken wordt moeilijk. Anders na controle van de kabeltjes en verdere bestudering van de TCON de gok wagen. Als de fout niet meer intermitterend is, kan het opzich best een fout in een IC zijn, of een los IC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2019 13:14:05 schreef maartenbakker:
Blank scherm is een foutconditie waar je misschien nog iets aan kunt meten, maar meestal staan er geen meetwaarden op dus vergelijken wordt moeilijk. Anders na controle van de kabeltjes en verdere bestudering van de TCON de gok wagen. Als de fout niet meer intermitterend is, kan het opzich best een fout in een IC zijn, of een los IC.

Visueel lijkt alles in orde op de tcon.
In bijlage wat foto's.
De chip is helaas wel een BGA. Reflowen moet lukken, vervangen lijkt me wat te moeilijk.

Wat onderneem jij in dit geval nog op de tv?
Nog een tip?

Ik heb dezelfde probleem met een 32ex700. Steeds zwart beeld soms toestel aan dan weer niet knipperen met 5x (is foutcode tcon board volgens service manual) en soms gewoon aan. Een keer tcon en moederbord warm gestookt en toestel ging gewoon weer aan. Koud geworden probleem terug, elco's vaak wel goed.

Tcon board geprobeerd te reflowen maar helaas geen succes, deze boarden gaan vaak kapot en zijn schreeuwend duur 2e hands en dan vaak ook misschien niet betrouwbaar meer... jammer van sony parts dat ze altijd zo duur zijn....

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 10 mei 2019 17:04:52 schreef Bart64:
Ik heb dezelfde probleem met een 32ex700. Steeds zwart beeld soms toestel aan dan weer niet knipperen met 5x (is foutcode tcon board volgens service manual) en soms gewoon aan. Een keer tcon en moederbord warm gestookt en toestel ging gewoon weer aan. Koud geworden probleem terug, elco's vaak wel goed.

Tcon board geprobeerd te reflowen maar helaas geen succes, deze boarden gaan vaak kapot en zijn schreeuwend duur 2e hands en dan vaak ook misschien niet betrouwbaar meer... jammer van sony parts dat ze altijd zo duur zijn....

Ik vreesde er al voor.
5x knipperen (foutmelding) geeft hij wel niet hier.

Even een vergissing Bart64, een Tcon is geen los onderdeel officieel en word niet geleverd door Sony, maar door Panel fabrikant. Maar deze tcon laten reballen is enigste optie.

maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat deze wel door Sony geleverd wordt omdat het een custom TCON is die niet door Samsung gefabriceerd is. Ik geloof dat ik ergens een nieuwprijs van 400 euro zag ofzo. Tweedehands kan je geluk hebben maar repareren is denk ik een betere optie.

Op 10 mei 2019 16:51:23 schreef Bram_1234:
[...]

Visueel lijkt alles in orde op de tcon.
In bijlage wat foto's.
De chip is helaas wel een BGA. Reflowen moet lukken, vervangen lijkt me wat te moeilijk.

Wat onderneem jij in dit geval nog op de tv?
Nog een tip?

Er zitten 2 BGA's op, maar die zijn misschien niet stuk (je zou de grote BGA moeten aanpakken als het daaraan ligt, de kleinere is een RAM chip zo te zien). Vanwege de twee symptomen (psychedelisch beeld, zwart beeld) kan het meerdere kanten op. Afhankelijk van hoe de TCON opgebouwd is, zou een van de kleinere chips de gamma-chip kunnen zijn die in elk geval voor psychedelisch beeld kan zorgen. De andere kleine chip is duidelijk een voedingschip, dus daar is ook nog wel wat omheen te meten. Met heel veel geluk kun je aan de hand van de types van die chips nog datasheets of appnotes vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2019 18:55:56 schreef maartenbakker:
[...]Er zitten 2 BGA's op, maar die zijn misschien niet stuk (je zou de grote BGA moeten aanpakken als het daaraan ligt, de kleinere is een RAM chip zo te zien). Vanwege de twee symptomen (psychedelisch beeld, zwart beeld) kan het meerdere kanten op. Afhankelijk van hoe de TCON opgebouwd is, zou een van de kleinere chips de gamma-chip kunnen zijn die in elk geval voor psychedelisch beeld kan zorgen. De andere kleine chip is duidelijk een voedingschip, dus daar is ook nog wel wat omheen te meten. Met heel veel geluk kun je aan de hand van de types van die chips nog datasheets of appnotes vinden.

Heb de spanningen van de voedingschip even nagekeken, is een RT9979GQW (72 pin QFN).
Online kan ik helaas geen exacte datasheet vinden, maar aan de hand van de opbouw heb ik enkele spanningen nagemeten. Op het eerste zicht lijken mij deze wel te kunnen kloppen, zie foto. Enige feedback?

Dan toch de BGA (de grote, niet de RAM) maar even reflowen?
Of zou jij nog andere stappen ondernemen alvorens de poging tot reflow?

maartenbakker

Golden Member

Wat is het type van de andere QFN chip?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 mei 2019 22:05:14 schreef maartenbakker:
Wat is het type van de andere QFN chip?

Is een ISL24835IRZ (TFT-LCD Reference Voltage als ik het juist heb). Exacte datasheet ook wel niet van te vinden.
Ik probeer hier morgen nog wat verder naar te zoeken en even wat op te meten als ik iets vind op internet.

maartenbakker

Golden Member

Dat is wel de chip die psychedelisch beeld kan veroorzaken. Misschien ook wel zwart beeld, maar dat moet dan heel duidelijk op de uitgangen te meten zijn.

En anders inderdaad de BGA proberen te reflowen denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 mei 2019 22:57:06 schreef maartenbakker:
Dat is wel de chip die psychedelisch beeld kan veroorzaken. Misschien ook wel zwart beeld, maar dat moet dan heel duidelijk op de uitgangen te meten zijn.

En anders inderdaad de BGA proberen te reflowen denk ik.

Datasheet is echt niet te vinden helaas.
Wel schema in bijlage gevonden.
Op de outputs meet ik onderstaande, kan dit kloppen?

VGMA1 14,3V
VGMA2 13,2V
VGMA3 12,7V
VGMA4 12,3V
VGMA5 11,9V
VGMA6 11,5V
VGMA7 11V
VGMA8 10,6V
VGMA9 8,9V
VGMA10 7,16V
VGMA11 5,3V
VGMA12 4,6V
VGMA13 4V
VGMA14 3,4V
VGMA15 2,8V
VGMA16 2,2V
VGMA17 2V
VGMA18 0,8V

Tijdens het meten merkte ik dat de backlight? 'knipperde' op de moment dat ik bepaalde uitgangen met de multimeter uitmat.

maartenbakker

Golden Member

De exacte spanningen ken ik ook niet, maar dit is wel een nette oplopende reeks. Zou dus verwachten dat dat goed is. Knipperen van het backlight kan ik alleen niet verklaren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 mei 2019 19:28:04 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een heuse zoektocht verder:

- reflow (2x) geen verandering, nog steeds volledig zwart beeld
- nog maar even alle connecties een 3e keer afgelopen. Deze keer bij het aanraken van de kabel tussen mainbord en TCON kwamen er even lijnen op het beeld en viel de TV uit (gevolgd door 5x blinken van de power LED - zelfde foutmelding bij een losgekoppeld TCON board)
- Bij het bekijken van de flat kabel lijkt het alsof de flat kabel en de connector pinnen nooit ideaal uitgelijnd hebben gestaan. (de 'putjes' die de connector normaal veroorzaakt in de gouden contacten van de flat cable bevonden zich allemaal vlak naast de gouden contacten ipv er middenin. Ik vermoed dus dat deze nooit helemaal goed heeft gestoken).
Uiteindelijk, na wat prutsen, de kabel terug goed in de connector gekregen.
- Opnieuw verkleurd beeld (zie foto in bijlage). Dan toch maar de ISL24835IRZ proberen te vervangen? Of denk je dat dit soort beeld niet aan dit IC kan liggen?
- Bestaat er ook een kans dat de verkleuring wordt veroorzaakt door de kabel tussen mainbord en TCON? Misschien een ader/pin die nog geen goede verbinding maakt? (valt nog wel uit te meten natuurlijk)

maartenbakker

Golden Member

Slecht contact kan, maar is ook typisch een mankement voor die chip (ervan uitgaande dat de functie hetzelfde is als van de beruchte AS15F). Aan de andere kant lijken je metingen aan die chip op het eerste gezicht plausibel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ISL24835IRZ vervangen en helaas nog steeds exact hetzelfde issue. (verkleurd beeld)