Hallogeen transformator kapot?

Hallo allemaal,

Bij ons in de keuken hebben we 3 halogeen spotjes die aangesloten zitten op een transformator, zie foto's. De laatste tijd knipperden de lampjes soms als deze ver gedimd stonden en vielen soms uit. Ook het draaiwieltje werkt soms niet lekker (draait door). Sinds donderdag doen ze echter helemaal niets meer (ik hoor nog wel een zoom als hij aanstaat). Ik heb al geprobeerd de zekering te vervangen, maar dit heeft helaas geen nut. Even 2 vragen:
1) Kan ik nog iets proberen om deze transformator werkend te krijgen? Ik ben helaas een leek in elektronica, maar wellicht hebben jullie nog tips om te checken?
2) Als ik een nieuwe moet kopen, kan ik dan elke halogeen transformator gedimd (C dimmer?) kopen of moet ik nog ergens op letten? Het liefst koop ik zo'n zelfde model terug, maar er staat geen merk op de dimmer.

Alle tips zijn uiteraard welkom!

Alvast super bedankt!

Met vriendelijke groet,
Mark

Dat is geen transformator maar gewoon een simpele snoerdimmer.

Haal hem eens wat verder uit elkaar en zet foto's van de onderkant van de print ook even online.

(Meest waarschijnlijke is dat de potmeter het opgegeven heeft, of los is geraakt van de print. Maar dat laatste kun je alleen aan de onderkant van de print zien.)

Mijn excuses! Ik ga dit z.s.m. uit elkaar halen, wordt waarschijnlijk maandag. Als het de potmeter is, is deze dan eenvoudig te vervangen?

Wederom bedankt!

Gr. Mark

Arco

Special Member

...Dat is geen transformator ...

Dat zegt TS toch ook? ('Hallo geen transformator') ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

_o_

Op 11 mei 2019 20:21:30 schreef Arco:
[...]
Dat zegt TS toch ook? ('Hallo geen transformator') ;)

_o_ _o_ Thanks! You saved me there! Hahaha

Rely

Golden Member

Hallo Mark.

Ik heb nog zo'n identieke dimmer voor je, Mail me maar indien interesse.
Gerard (Lelystad)

Hallo Gerard,

Echt jammer dat ik het nu pas lees! Ik was vanmiddag in de bouwmarkt en zag ook een identieke dimmer liggen, dus deze heb ik maar meegenomen. Vanavond bevestigd en hij werkt perfect. Ik heb de oude nog wel bekeken, maar zag zo snel niets los zitten o.i.d. en aangezien ik er niet veel verstand van heb, leek het me beter om gewoon een nieuwe te kopen. Het waren gelukkig de kosten ook niet.

Super bedankt voor al jullie hulp! Helemaal top!

Groeten,
Mark