Mig apparaat

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 10:06:21 schreef Elfried 19:
Op de motor staat niets

Dat is jammer.

Ik heb wel een en ander gemeten. Er zijn 4 standen

Min. 1. Zonder toorts 2.07 V. Met. 29.3 V
Min. 2. 2.07 V. 35.1.V
Max . 1. 2.25 V. 31.3 V
Max . 2. 2.25 V. 39.9 V

Eigenlijk moet je een constante spanning hebben van 24VDC, dus de spanning die je nu gebruikt hebt komt waarschijnlijk achter de schakelaar vandaan.

De controller die er nu inzit gaf in ieder geval de goede Volts voor de motor.

De voedingsspanning die je op de controller zet komt er ook uit, dus als dat 24VDC is kan er nooit meer uitkomen dan die 24VDC. Jij hebt er +/- 39VDC op gehad, en daar kan de regelaar niet tegen.

op de fiche van de controller kan ik nergens de uitgaande spanning vinden.

De max spanning moet in de datasheet van de regelaar te vinden zijn, dus even kijken bij de leverancier of je daar iets over kunt vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok is dus duidelijk dat ik de voedingsspanning niet goed heb aangesloten
Ik moet dus duidelijk ergens constante 24V dc zien te vinden met ingedrukte toorts...en dan zou ik eigenlijk dezelfde controler kunnen gebruiken ???

Nuja maar waar vind ik die 24V ?
Even gaan zoeken dus.

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2019 13:37:46 schreef Elfried 19:
Ok is dus duidelijk dat ik de voedingsspanning niet goed heb aangesloten

Nou dat zeg ik niet, misschien is de regelaar die je had wel niet geschikt. Het zou zo maar kunnen dat je helemaal geen 24V hebt en dat het wel achter de schakelaar vandaan moet komen. Misschien heeft het apparaat ook een puls functie voor het lassen.

Ik moet dus duidelijk ergens constante 24V dc zien te vinden met ingedrukte toorts...en dan zou ik eigenlijk dezelfde controler kunnen gebruiken ???

Als dat zo is dan kun je die zelfde regelaar gebruiken, anders niet.

Nu ja maar waar vind ik die 24V ? Even gaan zoeken dus.

Kun je geen schema krijgen van dat lasapparaat? Het is allemaal een beetje onduidelijk zo en dan wordt het moeilijk op afstand.

Maar heel vaak zijn de draadtoevoer motoren 12 of 24VDC in zulk soort lasapparaten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja idd ik vind nergens 24 v. Op de max 2 stand vind ik overal waar dc zit rond de 40 v.
Daar ik 2 dagen op die stand gelast heb en de motor het goed deed denk ik dat ik toch naar een andere controller moet gaan kijken die idd misschien best door een relais wordt aangestuurd.
Alleen komt hier weer het probleem als ik op een andere stand wil gaan lassen de volts veranderen. Pffftttt..,.

Ik wou dat ik een schema kon vinden maar van aireco is bijna niets te vinden op het net.

Lambiek

Special Member

Uit welk land komt dat merk aireco?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Geen idee. Heb me al blauw gezocht.
Af en toe zie je der eentje te koop staan tweedehands.
Feit is als de motor draait het eigenlijk wel fijn last,daarom wil ik er de moeite nog insteken.

benleentje

Golden Member

Maak eens een foto van de plaats en de draden waar je spanning hebt gemeten. Ik neem aan dat je op de draad gemeten hebt die eerder ook via de transistor met potmeter naar de motor ging. Dan lijkt het er toch eerder op dat er een 42V motor in zit.
Als je geen andere spanningen kan vinden dan lukt het met 40V ook wel. Besteld dan de controller die heb voorgesteld. Die kan tot 55V.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 4 mei 2019 20:32:44 (29%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien een trafo (lees: transfo) in de kast plaaten 230/24V en die als voeding voor de motorprint gebruiken. Je vindt ze bijvoorbeeld in oude CV ketels

Jacques van Montfort
benleentje

Golden Member

Dat is niet nodig. Het heeft gewerkt op deze spanning en dan ik er vanuit dat het goed is. Als je niet weet op welke spanning de motor werkt en je gaat naar 24V dan zou je zomaar tekort kunnen komen op hoge draadsnelheid.

Als ik dan toch een aparte spanning zou maken voor de motor zou ik gewoon een 48V voeding nemen waarvan de spanning iets na stelbaar is en die terug regelen naar 40V of zo laag mogelijk. Dan heb je altijd een stabiele draadsnelheid en ben je niet afhankelijk van het inzakken van de hoofdtransformator tijden zwaar laswerk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik heb op de 2 ingangen van de controller gemeten zijnde de min van de secundaire trafo en de plus die vroeger naar de motor ging.

ik denk dat ik de controller ga aanschaffen die benleentje adviseert en dan een relais ervoor maar dit zou moeten schakelen op volts tussen de 29.3 en 40 V .weet niet of dit te vinden is.
zoniet bestaat er misschien een relais dat op 230V schakelt en de dc volts doorverbindt ?dit zou misschien wel kunnen werken...

zo de controller is gekocht
levertijd enkele weken oei dat had ik eerst niet gezien...
nuja heb ik een beetje tijd.
toch versta ik niet goed de functie van het relais .Het vervangt de schakelaar ,maar als ik de schakelaar gewoon in vooruit zet dan gaat de stroom toch pas lopen als ik de toorts indruk en dan ziet de schakelaar toch niet af of zijn er andere componeneten die er slecht tegenkunnen?
Maar dan nog , de stroom blijft toch dezelfde die de controller krijgt,relais of niet?

benleentje

Golden Member

De PWM controller ving het denk ik niet zo leuk als je elke keer de voedingsspanning onderbreekt zoals bij de eerste versie. Deze verzie heeft een aan en uit stand en cw en ccw stand. Bij nader inzien kan je dus beter de aan en uit stand op het relais zetten dan kan de cw en ccw schakelaar blijven zoals die is.

Omdat ik niet weet hoe de nieuwe controller geschakeld is, is het verreweg het makkelijks om met een extern relais de aan en uit functie te bedienen.

Een 48V relais is toch heel makkelijk te vinden

https://www.ebay.com/itm/3V-5V-6V-9V-12V-24V-48V-10A-Mini-Songle-SPDT-…

Of als je niet wilt solderen aan het relais

https://www.ebay.com/itm/JQX-38F-3Z-40A-Power-Relay-11-Pin-3PDT-Coil-1…

Het 48V relais sluit je aan zoals de oude controller.
OP de potmeter van de nieuwe controller zitten 5 draden. 3 draden voor de potmeter zelf en 2 draden gaan naar een schakelaar. De 2 draden van de schakelaar neem je los en gaan naar de contacten van het relais.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik moet de toorts indrukken voor ik gelijkstroom op de uitgang van de gelijkrichter meet .
dus als ik gewoon het apparaat aanzet met de on off knop heb ik nergens gelijkstroom.
bij indrukken van de toorts schakelt het relais en wordt de 230V naar de trafo geleidt en de gelijkrichter zet om in 40V .tenminste zo denk ik dat het werkt.
de oorspronkelijke printplaat met potmeter had dus geen voeding maar de negatieve draad van de gelijkstroom...

benleentje

Golden Member

Ik ga nu ernstig twijfelen of je wel op de goede draden gezocht hebt naar 24V. Het ontbreekt nog steeds van een goed fot van de hoofdprintplaat. De hoofdprintplaat moet een eigen gelijkrichter en spanning hebben van een eigen wikkeling van de transformator dia altijd onder spanning staat.

de oorspronkelijke printplaat met potmeter had dus geen voeding maar de negatieve draad van de gelijkstroom...

Dat kan niet er moet altijd een voeding zijn geweest anders had de motor nooit kunnen werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik maak morgen de printplaat los en maak er een paar close up fotos van

ik zal dan ook even noteren vanwaar de 4 draden ( 2 rode bovenaan en 2 blauwe onderaan) die op de print toekomen komen

het relais heeft 4 aansluitingen op de achterste 2 staat een a en een b (spoelcontacten?)maar in nogal raar geschrift hierop komt op een contact een draad toe van de toorts en op de andere oa een van de grote gelijkrichter .ik denk dat hier dc spanning opkomt. op de voorste 2 staat 21 en 22 hierop staat 230 V dat weet ik zeker want een van de draden gaat naar de gasafsluiter en die werkt op 230V. op de spoel in het relais kan ik lezen 24 VAC.

ik kan me voorstellen dat jullie grijs haar krijgen van mensen zoals ik die er niks van kennen....

Lambiek

Special Member

Ik hou er zelfs weinig haar van over. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als het weinige dat er nog is dan maar goed zit zeker?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

foto van de hoofdprint

op de andere foto zie je de secundaire trafo uit de rode lange plastic komt er een bruine draad die dus naar de vroegere potprintplaat ging de bruine een rode die naar de hoofdprint gaat en een naar de massaklem dus dit moet allemaal dc min zijn neem ik aan.

boven op die trafo zit zo een klein trafootje waar de 2 groene draden (230V) op toekomen.Vandaar gaat de witte draad naar het klikrelais (a) en de andere lichtblauwe naar de toorts.
helemaal rechts op de foto zie je een wit blokje dat op de grote trafo zit en daarop komt aan de onderkant een witte draad van de on off knop de bovenste aansluitingen gaan oa naar de gasafsluiter
op dat wit blokje meet ik 0 ohms dus dat geeft gewoon door.

morgen verder

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 mei 2019 23:23:04 (95%)

benleentje

Golden Member

het relais heeft 4 aansluitingen op de achterste 2 staat een a en een b (spoelcontacten?)maar in nogal raar geschrift hierop komt op een contact een draad toe van de toorts en op de andere oa een van de grote gelijkrichter .ik denk dat hier dc spanning opkomt. op de voorste 2 staat 21 en 22 hierop staat 230 V dat weet ik zeker want een van de draden gaat naar de gasafsluiter en die werkt op 230V. op de spoel in het relais kan ik lezen 24 VAC.

Dit relais heeft er verder niets meet te maken maar er is blijkbaar toch 24V AC.

op de andere foto zie je de secundaire trafo uit de rode lange plastic komt er een bruine draad die dus naar de vroegere potprintplaat ging de bruine een rode die naar de hoofdprint gaat en een naar de massaklem dus dit moet allemaal dc min zijn neem ik aan.

Nee geen DC min want er moet eerst een gelichter ergens zitten. PAs achter de gelijkrichter heb je een min en plus. Als je nu eens direct achter de gelijkrichter de spanning meet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nog enkele fotos

Achterkant hoofdprint
Gelijkrichter. De kleine grijze draad loopt naar het relais de dikkere loopt naar de massa van de toorts foto 5
Het geheel
Relais

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 mei 2019 23:21:16 (83%)

benleentje

Golden Member

Tot mijn spijt moet ik erkennen dat de foto's gepost door Jacques1956 op pagina 2 ook voor jouw lasapparaat heb aangezien. En daar was onder in het apparaat duidelijk een besturingsprint te zien.

Ik ben het spoor nu ook even compleet kwijt.

De print die jij als hoofdprint aanziet is een zelfgemaakte print door iemand. Het enige wat het doet is van een een AC signaal gestuurt door je toors een gelijkstroomsignaal te maken voor een 24V relais. Omdat de spanning wat aan de hoge kant is voor een 24V DC relais zitten er dus een paar grote weerstanden voor om wat spanning kwijt te raken.

Je oude PWM controller heb je Wisselspanning aangesloten en nog een wonder dat het ding gewerkt heeft.

HEt 24V AC relais schakelt volgens jouw de gasklep. Ik denk dat het de gasklep en de grote transformator inschakelt. Klopt dit?

Wat moet er nu gebeuren?
JE hebt geen geschikte spanning en gelijkrichter voor de motor.
De oude regelaar met transitor werd dus heel erg misbruikt en fungeerde op een verkeerde manier ook als gelijkrichter. Of ze hebben de spanning afgetakt van de gelijkrichter helemaal rechts die eigenlijk voor de lasstroom is bedoelt.

Kan je moet laten zien op welke punten je nu 40V gemeten hebt en is dat gelijkspanning of wisselspanning? En met laten zien bedoel ik van de laatse 5 foto's even zeggen welke foto nr en dan even omschrijven op welke punt op de foto je gemeten hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

niet erg iedereen kan missen ik ben al lang blij dat je wil helpen

aangezien ik de massaklem beschouwde als dc min- zo ongeveer het enigste waar ik zeker van was- en de bruine draad die eraan gekoppeld zit en naar de oorspronkelijke potprint liep en verder naar de dc motor had ik gedacht dat deze bruine draad dus ook dc min was.
deze heb ik dus altijd gebruikt om mijn metingen te doen en idd ook op de min van de controller aangesloten.waarschijnlijk dus verkeerd.
de vraag is nu eerst waar vind ik dc min zodat ik kan gaan meten
kan ik hiervoor gewoon het chassis gebruiken zoals bij een auto?
zoja dan ga ik al de metingen opnieuw doen.
idd het relais schakelt 230 V naar de gasklep en via de min max en 1 2 knoppen de grote transformator.

er loopt idd een grijze draad vanaf de gelijkrichter rechts en die gaat naar het relais b contact

nog een vraagje - is er een truc om te weten te komen of je nu ac of dc meet?
ik stel mijn multimeter natuurlijk in op wat ik denk dat het is maar het vervelende is dat hij ook getallen geeft als ik de verkeerde stroom instel.zeker als het nogal rare volts zijn die hij aangeeft weet ik helemaal niet meer of het nu ac of dc is...

ik hoop ook dat mijn motor door de verkeerde spanning te krijgen het nu ook niet heeft begeven

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 mei 2019 23:21:35 (4%)

Lambiek

Special Member

Op 11 mei 2019 21:44:50 schreef benleentje:
Tot mijn spijt moet ik erkennen dat de foto's gepost door Jacques1956 op pagina 2 ook voor jouw lasapparaat heb aangezien. En daar was onder in het apparaat duidelijk een besturingsprint te zien.

Zo zie je maar weer dat zoiets op afstand doen met wat foto's slecht kan werken. Plus dat de TS moeite heeft met de materie, daar kan hij niets aan doen natuurlijk, maar daar wordt het niet makkelijker door.

Op 11 mei 2019 23:21:02 schreef Elfried 19:
ik hoop ook dat mijn motor door de verkeerde spanning te krijgen het nu ook niet heeft begeven

Dat is inderdaad niet te hopen voor je, maar misschien valt het mee. En als er inderdaad een wisselspanning op de pwm controller heeft gestaan, is het inderdaad een wonder dat het nog zolang goed gegaan is.

Dus nogmaals aan de TS, probeer of je er iemand bij kunt krijgen. Misschien iemand van CO die bij jou in de beurt woont.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik heb dus alle metingen gedaan tussen de bruine draad -wat waarschijnlijk ac min is- en de blauwe draad die oorsponkelijk naar de motor ging en die waarschijnlijk dc plus is.
het zijn ook die 2 die ik dus op de voeding van de controller heb aangesloten.

op de 2 schakelpolen van het relais meet ik bij ingedrukte toorts idd 24 V ac tegelijkertijd 0 v ac op de contacten 21 en 22
als ik de toorts loslaat en het relais afvalt meet ik op de contacten 21 en 22 230V ac

het lijkt erop dat het ganse apparaat op ac lijkt te werken behalve dus de motor en de lasstroom .
ik begrijp alleen niet waarom de grijze draad die van de gelijkrichter komt en dus dc zou moeten zijn dan aangesloten is op contact b van het relais wat ac is....

als uit de zelfgefabriceerde print dc moet komen neem ik aan dat op de blauwe draad die naar de motor loopt ook daadwerkelijk dc staat. min of plus weet ik niet.
de ene rode die van de secundaire trafo komt is ac
de andere rode die naar contact b loopt van het relais is ook ac
en de andere blauwe die ook naar b loopt ook ac

waar vind ik dan de tweede dc?

moest ik iemand kennen die hiervan kaas heeft gegeten had ik het wel al gevraagd hoor
zit zelf in het laboratoriumwezen en in mijn kenissenkring echt geen electronicafanaten

maar ben eigenlijk wel door het geheel hier een beetje geinteresseerd geraakt
ga on line cursus volgen denk ik, in de mate van het mogelijke

maar goed daarmee zijn we er hier nog niet uit

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 mei 2019 23:21:54 (14%)