ZIP naar USB

Bij een schuuropruiming trof ik een aantal 10MB ZIP-diskettes aan uit de premillenniumbugjaren. Die gebruikte ik destijds om back-ups te maken. Erg benieuwd wat daar nog op staat natuurlijk!

Op MP vond ik er eentje waar de eigenaar tegen verzendkosten afstand van wilde doen. Die is intussen onderweg.

Nu las ik ergens dat je voor een tientje een parallel naar usb kabel kunt kopen, en dat je op die manier toegang tot zo'n drive kan krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Had ik moeten weten..... Laatst nog zo'n zipdrive met USB aansluiting weggedaan.

Zo'n usb naar printerpoort gaat volgens mij niet werken. Dat is alleen om te printen, en emuleert niet echt een paralelle poort.

Anders kan je ook deze nemen.....

https://www.2dehands.be/computer-game-consoles/computer-onderdelen/zip…

met deze:

https://www.allekabels.nl/pci-express-kaart/5852/1163754/pci-express-k…

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zaterdag 11 mei 2019 22:26:04 (14%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Geen oude PC ergens liggen?

PCI parallel kaartje in een PC drukken kan, maar ik betwijfel of dat gaat werken kwa drivers.

Makkelijkste is
- oude PC met win98 (misschien XP) met een parallele poort
- IDE ZIP drive (al dan niet met een IDE-USB verloop)

De laatste optie is iig ook werkend onder een nieuwer OS, voor een parallel ding ben je gebonden aan drivers die een uitdaging kunnen zijn.

O, jammer Sjoerd. Ik wist wel dat ze ook met usb en firewire zijn geweest, maar ja, daar moet je maar net tegenop lopen natuurlijk.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb nog wel een oude PC voor je :-) met printerpoort. Gratis. Die moet je dan wel ophalen.

Ook heb ik een PCI kaart met een printerpoort. Als je die kaart wil hebben, mail maar. Adres staat in m'n profiel. Stuur ik de kaart gratis naar je op.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Helaas heb ik geen oude pc meer DJS. Dan was het idd opgelost. Maar zelfs in de meest aftandse kringloop vind je die niet meer anno nu.

Daar zal toch ooit een markt voor komen: het voor eigentijdse pc's leesbaar maken van 'antieke' drives. Spijkerschrifttabletten van zo'n 5000 jaar oud zijn tegenwoordig nog steeds leesbaar.
Stel, je hebt nog belangrijke data op een ST506 staan. Het dagboek van je later beroemd geworden opa bv. Hoe krijg je dat er dan vanaf?

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Dan kom je toch op zoiets uit. Bijvoorbeeld.
https://retrodata.nl/

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Op 11 mei 2019 22:37:47 schreef Herm:

Daar zal toch ooit een markt voor komen: het voor eigentijdse pc's leesbaar maken van 'antieke' drives. Spijkerschrifttabletten van zo'n 5000 jaar oud zijn tegenwoordig nog steeds leesbaar.
Stel, je hebt nog belangrijke data op een ST506 staan. Het dagboek van je later beroemd geworden opa bv. Hoe krijg je dat er dan vanaf?

Blij zijn dat je uberhaupt nog die data hebt.

Ik ken helaas heel veel mensen die nooit backups hebben gemaakt of data bewaard hebben. Itt tot de analoge foto's zie ik in mijn omgeving veel mensen van kinderen die inmiddels 15+ zijn waarbij de kinderfoto's op 1 hand te tellen zijn (alleen nog van iemand die een hardcopy had gemaakt) omdat de rest ooit op een 'gecrashte' pc stond

Overigens: Een ad in V&A en je komt vast wel aan een oud PCtje. Ik heb er net van de week 20 afgevoerd (Varieerend van P4 tot i3)

Dat is wel een goed idee Sjoerd, een ZIP met IDE aansluiting. Een goed werkende IDE-USB interface heb ik wel op de plank.

En hartelijk dank voor je aanbod, maar het is helaas wat ver weg, ik schat zo'n 200 km :).

@Sjoerd: Ach ja, dat was te verwachten, dat een bedrijfje als Retrodata zou opduiken. Niet bepaald een klein prijsje, maar ja. Zolang iemand dat ervoor op tafel wil leggen floreert dat.

@DJS: Ik ben altijd een bijzonder fanatiek back-upper geweest, ik heb zelfs nog 5,25 inch diskettes uit mijn C64-tijd. Wel jammer dat ik de tapes van voorganger Acorn Atom niet meer heb. Grapje natuurlijk, toen was er immers niet zo veel dat per se bewaard moest blijven :).

Houd er wel rekening mee dat het de vraag is wat erop staat.

Als je 'dom' bestanden hebt is het wel te doen, maar als je een of ander 'vaag' merkspecifiek tooltje gebruikt hebt kan het zijn dat je backups in een specifiek formaat zijn. Dan is dat weer ontsleutelen nog eens stap 2

* DJSmiley heeft wel eens backups van een DDS tape moeten restoren. Arcserve en BackupExec en dan nog eens de tig versies....

een ramp....

Ik heb overigens mijn MSX diskettes ook nog, met diverse verslagen van mijn opleiding ergens begin jaren '90.. Toevallig laatst een deel kunnen inlezen.
Wel was een deel van die diskettes slecht leesbaar.

Maar dan nog, er was van die diskettes meer te lezen dan van sommige (ThatsWrite!) cd's die al begonnen te rotten toen je m net gebrand had

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 11 mei 2019 22:59:54 (30%)

oude zipdisks kwam ik ook nog tegen onlangs, 120mb versies nog. drives waren ook allang weg intussen. vraag is of ze nog werken na een ~20 jaar, heb al diverse ( toen weggelegd nog werkende ) hdd's gehad die nu niet meer booten of last van een gammele track nul hebben, tikkende koppen. met magneet media heb je nog sneller uitval van delen van de data of het geheel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 mei 2019 23:02:51 schreef testman:
oude zipdisks kwam ik ook nog tegen onlangs, 120mb versies nog. drives waren ook allang weg intussen. vraag is of ze nog werken na een ~20 jaar, heb al diverse ( toen weggelegd nog werkende ) hdd's gehad die nu niet meer booten of last van een gammele track nul hebben, tikkende koppen. met magneet media heb je nog sneller uitval van delen van de data of het geheel..

Zip bestond niet in 120mb, zip was 100 of 250mb

120mb was de LS120, wat een soort diskette was. Toen veel geleverd in Vobis systemen

Klikken... click of death was berucht bij Jazzdriives en Onstream tapestreamers

(Idem met de spontaan dode Bigfoot harddisks)

die bigfoot dingen uit eind 90's idd, die quantum disks in 5,25 uitvoering welke doorgaans niet oud werden. die tapesteamers met DAT tapes heb ik vele honderden voorbij zien komen, wat nieuwe tapes nog bewaard. oude dlt tapes ook al geruimd, keer de hamer erop en weg ermee. tegenwoordig heb je meer aan een backup op losse backup hdd, omvang is te groot geworden. zag recent al een systeem met SSD's in raid, dat is snel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wellicht vind je hier nog de juiste drivers;
http://www.oldversion.com/
Heb nog 2 oude sloffen staan op XP, mag van mij best ene lenen om oude data te recuperen.

De Acorn Atom was mijn eerste computer, mooie herinneringen aan.
Nu nog een P2000 met casettedeck, staat enkel mooi te wezen, maar werkt nog wel.

Dat kump er noe van....
Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat er SCSI en LPT versies van de zipdrive waren!
Beiden met sub-d 25 connectoren. Wel te onderscheiden: SCSI versie heeft twee female connectoren, parallelversie heeft een male en een female connector...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik herinner me vaag dat er ook IDE-versies waren en dat ik er zelfs nog ergens een moet hebben liggen, ooit aangeschaft omdat een paar medestudenten die dingen veel gebruikten voor sneakernet-filetransfers maar nooit gebruikt toen we ontdekten dat ZIP ook gevoelig was voor klikken (net als Jaz, en de garantievoorwaarden van iOmega waren compleet waardeloos) en CD'tjes branden eigenlijk ook prima werkte. Opzich wil ik dat ding ook best kwijt, maar uitvinden waar hij is, kan nog een meerjarenplan worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ testman: Ik back-up ook op (meerdere) HDD's. Niets is voor altijd op deze wereld, daarom zeg ik altijd: Kijk hoe de natuur het met de voortplanting doet, zorg dat je er zo veel mogelijk hebt, des te groter is de kans dat je nog iets over houdt als het mis gaat!

@ DJS: Nee, een tooltje heb ik daar niet voor gebruikt, toen gewoon met een simpele DOS-batch met XCOPY gedaan :)
Dat is mijn ervaring ook, dat gegevens op diskettes langer leesbaar blijven dan cd's. Ik heb al gezien dat het laagje metaalfolie gewoon los hing te flapperen.
Zelfs diskettes die jaren in een vochtige schuur hebben gelegen, waar het in de winter nog vroor bovendien. Acht van de tien waren nog gewoon te lezen! Wonderlijk toch?

@ Arlina: Dank voor de url! De AA was ook mijn eerste computer in 1983. Moest je toen nog zelf alle ic's in prikken. Ik heb het RAM toen nog verdubbeld, ik meen van 6 naar 12 kB. Ding was voorzien van een groene monochrome monitor. En ik voedde hem met de gelijkgerichte gloeispanning van een oude Unitran trafo voor een buizenversterker, haha.
Dank voor je aanbod, kom ik er niet uit dan neem ik contact met je op ivm een XP.

@ Arco: ja, ik weet dat er ook een SCSI variant is geweest.

@ Maarten: Een IDE connector is natuurlijk al een stuk makkelijker 'af te tappen'. Mocht je hem nog opduiken dan heb ik wel belangstelling.

Op 12 mei 2019 02:45:44 schreef maartenbakker:
Ik herinner me vaag dat er ook IDE-versies waren

klopt in b.v. de gedateerde roland VA-76 keyboard zit en ide zip-100
veel mensen waren er toen niet te spreken over dat een gerenommeerd merk als roland zolang vast hield aan zip drives terwijl andere keyboard makers al harddrives of zelfs usb gebruikten .
ook ik heb de VA-76 en helaas is het nog niemand gelukt om de zipdrive te vervangen voor iets anders door de bekrompen software van de keyboard.

zijn voorganger de g-800 en g-1000 had een scsi zip welke wel was te vervangen voor een harddive.
veel roland spelers hebben hun floppydrive vervangen voor een floppy naar usb emulator om toch enigszins veilig bestanden te kunnen opslaan .

2 redenen om de zipdrive te dumpen voor keyboard spelers , was de onbetrouwbaarheid en het gejank van de zipdrive .. is nog al irritant als je met muziek bezig bent

Het beste is om een zip met usb te nemen. Bij de parallele versie kan het zijn dat de drivers slechts beperkt of niet beschikbaar zijn of alleen werken met een bepaald OS. Daarbij is de transferrate niet bijster hoog.
IDE is ook een goede tweede optie ZIP100 of ZIP250 bijvoorbeeld vind je nog heel regelmatig in IDE uitvoering, werken echter vaak niet met IDE naar USB converter.

Let op dat de zip drive in het algemeen zeer kwetsbare koppen heeft en dat je ze bij gebruik van oude disks ook nog eens schoon moet maken vaak. Doe dit extreem voorzichtig want er is HEEL weinig voor nodig om zo'n drive te slopen.

Zelf kan ik op MO-disks en Bernoulli disk packs bijna alle media uitlezen vanaf 1978. Doe het regelmatig voor archieven enz die weer eens wat tegenkomen waar geen apparatuur meer voor is.

Een tijd terug werden hier MO drives aangeboden maar daar kwam zoals bij zoveel advertenties helemaal geen reactie op toen ik een bod deed en vraag stelde. Mocht iemand nog een MO-drive (magnetic optical) hebben staan of een Bernoulli en er vanaf willen dan hou ik mij aanbevolen.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 12 mei 2019 08:44:25 (12%)

Op 11 mei 2019 22:58:14 schreef DJSmiley:

-knip-

Ik heb overigens mijn MSX diskettes ook nog, met diverse verslagen van mijn opleiding ergens begin jaren '90.. Toevallig laatst een deel kunnen inlezen.
Wel was een deel van die diskettes slecht leesbaar.

Maar dan nog, er was van die diskettes meer te lezen dan van sommige (ThatsWrite!) cd's die al begonnen te rotten toen je m net gebrand had

Ik heb hier laatst al 'n oude 3.5 en 5.25 schijven (jaren 80/90) overgezet naar hd (via geleende usb drives), en had 0% uitval en leesfouten. Zelf de 3.5's met een extra geboord gat op 1,44 werkten nog goed. Ging allemaal prima, alleen bij de opgevoerde schijven (met software om er toen wat extra kb uit te persen) ging het mis. Dus die zip drives zullen het nog wel doen denk ik, mits de goede hardware interface en software er is (vraag me wel af of je dat onder windows7 tot 10 gaat lukken, ik geef linux meer kans, of ergens een oude dos bak scoren).

Verder lees ik hier vaak dat cd's en dvd's uitval hebben na zo'n 20 jaar. Maar tot nu toe kan ik die (heb er backups op gemaakt vanaf ergens half/eind jaren '90) allemaal nog steeds lezen. En ik doe regelmatig steekproeven. Komt misschien omdat het bijna allemaal merk disken zijn (of ze storten straks ineens allemaal tegelijk in en dan moet ik door met de externe hd backups waar ook alles op staat).

Wel baal ik er nu van dat ik niet ooit een oude 386 of 486 heb bewaard, met een 3.5, 5.25 disk en m'n oude dc2120 tape streamer er in. Maar ik denk dat iedereen wel zo'n opruimfase heeft gehad waarbij te oude hardware weggegooid is (bovendien gingen toen altijd veel oudere onderdelen over naar de nieuwe pc).

En ik vraag me af of alle oude sinclair hardware met cassettes en microdrives die nu goed ingepakt op zolder staat nog werkt. Maar het zou met niets verbazen als de grootste uitdaging na het aansluiten is uitvogelen hoe het alweer werkte. En misschien moet ik binnenkort gewoon weer eens rocketman gaan spelen op een oude zx81. Gewoon omdat het kan :)

Op 15 mei 2019 10:38:13 schreef RickD007:
[...]

En ik vraag me af of alle oude sinclair hardware met cassettes en microdrives die nu goed ingepakt op zolder staat nog werkt. Maar het zou met niets verbazen als de grootste uitdaging na het aansluiten is uitvogelen hoe het alweer werkte. En misschien moet ik binnenkort gewoon weer eens rocketman gaan spelen op een oude zx81. Gewoon omdat het kan :)

Snaartjes zijn de grootste uitdaging. Vaak zijn die compleet weg.. Maar dat is relatief eenvouding te fixen.

En je rocket man? Die kan ook gewoon online, hoef je niet de zolder op :)

http://www.zx81stuff.org.uk/zx81/jtyone.html?track=RocketMan.tzx.zip@0…

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 15 mei 2019 11:32:13 (14%)

maartenbakker

Golden Member

@RickD007: als ik denk aan iomega producten dan zou ik ze eerder vergelijken met die opgevoerde diskettes. Veel storage uit een klein oppervlakte persen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 mei 2019 11:50:47 schreef maartenbakker:
@RickD007: als ik denk aan iomega producten dan zou ik ze eerder vergelijken met die opgevoerde diskettes. Veel storage uit een klein oppervlakte persen.

Zou goed kunnen idd. Als ik het me goed herinner werkten die opgevoerde schijven vroeger ook alleen echt goed in hetzelfde station waar ze gemaakt waren. Als de sporen zo dicht bij elkaar liggen luistert de calibratie blijkbaar enorm nauw. Slaat eigenlijk nergens op als je nu terug kijkt. Maar in die tijd was opslag zo duur (en toen als student geld schaars) dat iedere kb welkom was.

Maar misschien heeft zo'n zip drive een vorm van autocalibratie die ze stabieler maakt?

maartenbakker

Golden Member

Jaz gebruikt geloof ik guide tracks, zip was misschien wel preformatted. Zou toch wel ergens op het internet te vinden moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."