Lassen met een relais / relais blijft hangen

Hallo,

Ik ben eigenaar van een 115 pk mercury 2 takt buitenboordmotor. De buitenboordmotor is voorzien van een powertrim. (voor hen die niet weten wat dit is, dit zorgt ervoor dat de motor gekanteld (getrimt) kan worden in bijvoorbeeld ondiep water)

Nu gebeurt het volgende: Soms tijdens het varen wil ik de motor trimmen. Dit kan, maar zodra ik de trimknop los laat blijft het relais soms hangen, en blijft de motor dus omhooggaan (en naar beneden soms hetzelfde). Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
De contacten van het relais zijn op dat moment aan elkaar gesmolten. (zomaar lichtjes, het niet is zo dat het hele contact samen is gesmolten met het andere contact. Als je het relais een tikje geeft schiet het contact los).

Het probleem is, de stroom die door het contact loopt is te hoog. Hierdoor smelten de contacten aan elkaar vast. Nu heeft u geen verstand van buitenboordmotoren te hebben om mij te helpen, want de powertrim is een vrij simpel systeem. Een DC motor die een hydraulische pomp aanstuurt.

Wat zorgt ervoor dat de stroom die de motor trekt hoger is dan normaal? Een slecht contact in de elektronica? Kunnen koolborstels een probleem zijn?

Hier het schema van de powertrim

loopt de pomp niet te zwaar? corrosie aan het scharnierpunt van de motor kan dat ook veroorzaken, of de pomp zelf, door het vocht kunnen de lagers vast zitten.

heb je de relais al eens vervangen? als ze eenmaal vastbakken dan moet er toch een nieuwe in, blijft anders gebeuren. ik hoop dat je goede hebt genomen van hella, bosch oid, geen B merk wat oa de conrad heeft, daar kan het NC contact veel minder stroom van aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Het probleem is, de stroom die door het contact loopt is te hoog.

Is dit een veronderstelling of is dit gemeten? :-)
Wat is het vermogen van de motor?

Een paar diodes over de relaiscontacten zal ook helpen tegen vonken bij het uitschakelen, die putjes in de contacten veroorzaken en daardoor een slechtere geleiding, waardoor de vast gaan plakken.

Van elke kant van de motor moet dan één diode naar de + en één diode naar de - van de accu. In een standaard gelijkrichter zitten 4 diodes, precies in de goede configuratie; de + van de gelijkrichter aan de + van de accu, de - aan de - van de accu, en aan elk van de ~ (wisselspanning) aansluitingen van de gelijkrichter zet je één van de aansluitingen van de motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 mei 2019 11:19:43 schreef testman:
loopt de pomp niet te zwaar? corrosie aan het scharnierpunt van de motor kan dat ook veroorzaken, of de pomp zelf, door het vocht kunnen de lagers vast zitten.

heb je de relais al eens vervangen? als ze eenmaal vastbakken dan moet er toch een nieuwe in, blijft anders gebeuren. ik hoop dat je goede hebt genomen van hella, bosch oid, geen B merk wat oa de conrad heeft, daar kan het NC contact veel minder stroom van aan..

Helaas is het geen corrosie. Ook als de motor direct aangesloten wordt op 12 volt doet deze het goed. Relais zijn al meerdere malen vervangen door OEM parts van mercury.

Op 12 mei 2019 11:53:21 schreef anoniem015:
[...]Is dit een veronderstelling of is dit gemeten? :-)
Wat is het vermogen van de motor?

Dit is inderdaad een veronderstelling. Nog niet gemeten. Wellicht handig om daar mee te beginnen. Alhoewel, de gemiddelde multimeter kan dit aan (>10A) Over het vermogen kan ik niet te veel zeggen. Weinig over te vinden.

Het is zo'n soort motor. Ik weet niet precies wat die kop op de motor is. Misschien een deel van de hydraulische pomp?

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op zondag 12 mei 2019 12:39:52 (14%)

Op 12 mei 2019 12:06:04 schreef SparkyGSX:
Een paar diodes over de relaiscontacten zal ook helpen tegen vonken bij het uitschakelen, die putjes in de contacten veroorzaken en daardoor een slechtere geleiding, waardoor de vast gaan plakken.

Van elke kant van de motor moet dan één diode naar de + en één diode naar de - van de accu. In een standaard gelijkrichter zitten 4 diodes, precies in de goede configuratie; de + van de gelijkrichter aan de + van de accu, de - aan de - van de accu, en aan elk van de ~ (wisselspanning) aansluitingen van de gelijkrichter zet je één van de aansluitingen van de motor.

Hmm, ik twijfel. Het zou een oplossing kunnen zijn, maar het blijft toch behelpen zo. Ik dacht zelf aan een extra paar relais parallel aan de huidige relais. Zo wordt de stroom verdeeld. (Ook dit blijft behelpen)

Arco

Special Member

Wel een stevig relais genomen? (die kubusjes zijn er van 20A tot 100A, ik zou de zwaarste nemen. Een 20A zit inderdaad snel vast)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

De gebruikte relais zijn 20A/30A. Il neem aan dat ze hiermee bedoelen 20 continue en 30 met pieken?

En waar kun jij die zwaardere vinden dan? Heb hier ook al naar gezocht maar kom altijd weer op dezelfde uit.

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op zondag 12 mei 2019 12:43:32 (33%)

Arco

Special Member

Kan per fabrikant verschillen. Kan ook schakelstroom/continustroom zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 mei 2019 12:43:06 schreef Arco:
Kan per fabrikant verschillen. Kan ook schakelstroom/continustroom zijn.

Ja precies.
En waar kun jij die zwaardere vinden dan? Heb hier ook al naar gezocht maar kom altijd weer op dezelfde uit.

Arco

Special Member

Deze bijvoorbeeld:
https://www.banggood.com/12V-5-Pin-Automotive-Relay-80A-AMP-Waterproof…
https://nl.aliexpress.com/item/1-pcs-Waterdichte-Automotive-Relais-12-…
(weet niet of dat goede kwaliteit is, maar voor die prijs is het wel te proberen...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 12 mei 2019 13:01:54 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

EDIT: Bedankt. Maar het moeten wel STDP SPDT relais zijn. Dus een wisselcontact.

Die van Rick Donkers lijken wel de juiste. En met blusdiode, wat eerder al gezegd werd. Ik zal hier eens even verder naar kijken.

Op 12 mei 2019 12:30:54 schreef Christiaan371:
Ik dacht zelf aan een extra paar relais parallel aan de huidige relais. Zo wordt de stroom verdeeld. (Ook dit blijft behelpen)

Dat gaat het niet worden. Één van de relais is het snelst (of het langzaamst) bij in- of uitschakelen. Dat relais bakt ook gewoon vast. Wat de rest van de relais doen is dan niet zo belangrijk. Je loopt zelfs kans op kortsluiting als je na vastbakken de andere kant uit wilt trimmen.

Op 12 mei 2019 12:57:14 schreef ohm pi:
[...]Dat gaat het niet worden. Één van de relais is het snelst (of het langzaamst) bij in- of uitschakelen. Dat relais bakt ook gewoon vast. Wat de rest van de relais doen is dan niet zo belangrijk. Je loopt zelfs kans op kortsluiting als je na vastbakken de andere kant uit wilt trimmen.

Daar heb je gelijk in. Iets met een spijker en een kop

Arco

Special Member

Zie dat je inderdaad 5 pins nodig hebt, links aangepast...
Probeer ook niet van 'up' in een keer naar 'down' te schakelen, dat last je contacten ook meteen vast. (eerst even op 'off')

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 12 mei 2019 13:07:22 (52%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een paar diodes over de relaiscontacten.

Helpt altijd

Relais zijn al meerdere malen vervangen door OEM parts van mercury.

Zonder verder naar de eigenlijke oorzaak te zoeken....prima service :-(

Alhoewel, de gemiddelde multimeter kan dit aan (>10A) Over het vermogen kan ik niet te veel zeggen.

Hier zet ik toch liever een DC amperetang in

Over het vermogen kan ik niet te veel zeggen. Weinig over te vinden.

Toch belangrijk om te weten welke stroom die mag trekken.
Geen type plaatje? Type nr?

De gebruikte relais zijn 20A/30A. Il neem aan dat ze hiermee bedoelen 20 continue en 30 met pieken?

Als de stroom is gemeten weet je of ze ondermaats zijn.
Maar natuurlijk en ook mijn voorkeur:

Op 12 mei 2019 12:48:47 schreef Paul Welther:
Deze bijvoorbeeld 70/40A
https://www.rdae.nl/7689s-relais-wissel-12v-70-40a.html

GJ_

Moderator

Op 12 mei 2019 12:41:31 schreef Christiaan371: Il neem aan dat ze hiermee bedoelen 20 continue en 30 met pieken?

Dat is de stroom zelf, maar dat zegt nog niks over wat je er mee kan schakelen. Een lamp is wat anders dan een motor. In het geval van de motor, inductief, zal een relais eerder vastbakken dan in het geval van een lamp.

Als dit intussen meerdere malen is gebeurt zou ik eens gaan kijken bij een heftruckboer. Die hebben dikke relais met zelfs vervangbare contacten.

Zo een is een standaard dingetje:
http://nl.aokaielec.com/dc-contactor/dc-contactor-application/electric…
Je hebt er maar één van nodig. hier zit alles in om een motor twee richtingen in te sturen.
En dit soort relais ga je met dat trimmotortje niet vastbakken :-)

Eigenlijk is vrijwel ieder heftruck relais met vier schroefaansluitingen geschikt.

idd, die dingen met bronzen contacten, helaas zie je die in 12V maar amper..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 mei 2019 13:57:06 (68%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[Verwijderd]

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op zondag 12 mei 2019 13:52:03 (98%)

En Met wat voor diodes zou ik dan uit de voeten kunnen? De 1N4007 lijkt mij niet geschikt vanwege de hoge stromen? Suggesties?

Amperetang is inderdaad de oplossing. Deze heb ik alleen niet :)

Het is niet standaard om zulke informatie over de trimmotoren mee te leveren met de buitenboordmotor. De motor komt uit 1993 dus toen ging ook niet niet alles online.

Dit zijn de onderdelen:

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/115-4-cyl/95…

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/115-4-cyl/95…

Op 12 mei 2019 13:34:41 schreef GJ_:
[...]

En dit soort relais ga je met dat trimmotortje niet vastbakken :-)

Haha, als ie deze nog weet vast te bakken is er wel iets goed mis. Er staan geen afmetingen bij, maar het is wel belangrijk dat het relais nog onder de kap te stoppen is. helaas heeft een buitenboordmotor iets minder ruimte onder de motorkap dan een auto :(.

Daarnaast zijn die opliggende contacten ook niet optimaal. Maar dat is natuurlijk af te dekken.

Op 12 mei 2019 12:49:21 schreef Arco:

https://nl.aliexpress.com/item/1-pcs-Waterdichte-Automotive-Relais-12-…

EDIT Ik wil niet al te moeilijk doen hoor, maar zijn dat geen 24 volt relais? :) Ik zie het al. Ze zijn er ook in 12V

Arco

Special Member

Ik zou een 1N5407 nemen, mag 200A hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com