Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Je kan een aansluitfout hebben gemaakt met de vochtmeting ( erg onwaarschijnlijk, maar goed controleren. Aders zelftest uitvoeren of vochtmeting wel werkt ( Open en kortgesloten) Of je heb vochtmeet circuit beschadigd.

Goedenavond,

Hier hetzelfde probleem. Een dode Zanussi ZTE 285 en weerstand R76 meet bizarre waarden (de printplaat heb ik al gedemonteerd). De LNK304GN en de R76 dus maar vervangen... Ik ben echter geen soldeerheld, is er iemand in Noord Holland die voor een mooie vergoeding het soldeer werk voor mij zou willen doen? Uiteraard kom ik de printplaat brengen. Ik heb er naar gekeken maar durf het toch niet aan om zelf te doen......

Dank en groeten,

Rien de Bruijne

Dat kan, ik in Noord holland,Den Helder..

Dankjewel, zie privé mail.

Edit: en dankzij smd weer een werkende droger! Bedankt! Prachtig dat er zo’n forum is met behulpzame mensen die het ook doodzonde vinden om een apparaat weg te gooien terwijl je het voor 2 Euro aan materiaal kan repareren!

[Bericht gewijzigd door ribruijn op maandag 26 november 2018 22:43:14 (82%)

Hallo,

Hier ook een ZTE285 die er ineens mee ophield en dankzij de informatie in deze discussie weer tot leven is gewekt. De componenten leken op het eerste gezicht niet stuk of defect maar na vervangen kwam er weer leven in en draait mijn wasdroger inmiddels alweer een maand 4x in de week zonder problemen.

Iedereen hier dank voor de info, zonder had ik waarschijnlijk een nieuwe moeten kopen.

Hallo Allemaal,

Ik heb ook een probleem met de Zanussi ZTE 285. Van allerlei problemen van niet verwarmen tot een brommende motor.
Apparaat de kappen verwijderd.
- Verwarmingselement en sensors schoongemaakt (gloeit mooi als machine wordt aangezet)
- tankje en pomp condensvocht schoongemaakt (via testprogramma getest, pompje werkt gewoon)
Hierna heeft de droger weer een week of twee gewerkt.

Toen begon de motor te brommen, ik dacht dat het de aanloopcondensatoren waren, nieuwe gemonteerd. Helaas nu doet de droger zelfs niet meer brommen.
Alleen een klik in de elektr regeling verders niets.

De ledjes branden gewoon.
Wat zou het kunnen zijn? Stiekum de 47ohm weerstand en LNK304GN?

Reacties worden gewaardeerd!

Brommen ondanks vervangen aanloop condensator(en) komt altijd van een loszittende SMD weerstand met type 470 midden op de print naast tryac motor. opnieuw vastsolderen en loopt weer als een neut! Controleer ook even de relais of deze nog goed gesoldeerd zitten,want bij sommige types gaan deze ook loszitten in soldeer. Heeft niets verder met de LNK/ weerstand te maken!!

Op 12 mei 2019 18:49:19 schreef smd:
Brommen ondanks vervangen aanloop condensator(en) komt altijd van een loszittende SMD weerstand met type 470 midden op de print naast tryac motor. opnieuw vastsolderen en loopt weer als een neut! Controleer ook even de relais of deze nog goed gesoldeerd zitten,want bij sommige types gaan deze ook loszitten in soldeer. Heeft niets verder met de LNK/ weerstand te maken!!

Hoi,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Zit die SMD weerstand (type 470 ?) tussen die twee relais net boven dat gat in de printplaat?

Ik had overigens de print bekeken en de R76 doorgemeten, deze gaf geen plobleem gewoon meetwaarde 47 ohm en ik kon niet zien aan de LNK ;-)

Gevonden....denk ik... R99?

Update 13-5-2019 12:50.
Er zit weer leven in de machine....
- SMD Weerstand R99 gesoldeerd (kon niet zien dat deze los zat,maar heb hem even geraakt met verse tin) :-D
- Relais (zelfde verhaal, kon niets zien maar heb ze even gedesoldeerd en met verse tin weer vast gezet.

Droger draait nu dus proef, ik houd jullie (wie er meeleest) op de hoogte!

Update 14-5-2019 15:50
Na drie wasbeurten de was droog uit de droger gehaald te hebben, kan ik met 99,9% zeggen dat het probleem opgelost is!

R99 klinkt bekend, en positie ook juist.Los zat de weerstand wel, anders doet de droger het niet. Opgelost!

Op 13 mei 2019 18:35:08 schreef smd:
R99 klinkt bekend, en positie ook juist.Los zat de weerstand wel, anders doet de droger het niet. Opgelost!

Heel erg bedankt,dat was een gouden tip!

Op 13 mei 2019 18:35:08 schreef smd:
R99 klinkt bekend, en positie ook juist.Los zat de weerstand wel, anders doet de droger het niet. Opgelost!

Goedenavond,

Wie kan mij helpen aan 2 setjes LNK304GN en de R76 draadgewonden weerstand 100 Ohm ipv 47 Ohm?

Het is voor een dode ZTE170 en reserve setje voor mijn ZTE285.

Of welke van de twee hieronder:
- Draadgewonden weerstand 3W 5% - 100E ø5,5x13mm € 0,50 Tolerantie:± 5%, Vermogen bij 70°C: 3W, Afmeting 5.5 x 13mm

- Draadgewonden weerstand 3W 5% - 0,1E € 0,50 Tolerantie:± 5%, Vermogen bij 70°C: 3W, Afmeting 5.5 x 13,5mm

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door Mree op zondag 20 oktober 2019 20:31:16 (25%)

Geen probleem! Stuur maar een mailtje. Setje is diode, weerstand en IC.

Op 21 oktober 2019 18:47:51 schreef smd:
Geen probleem! Stuur maar een mailtje. Setje is diode, weerstand en IC.

Ik was heel ongeduldig (mijn excuus) dus heb ze via een ander kanaal verkregen.

De ZTE 170 draait weer als een nieuwe en ik heb reserve "onderdelen" voor mijn ZTE 285 klaar liggen mocht deze onverhoopt ook de geest geven.

In ieder geval bedankt! _/-\o_

Hallo, ook mijn ZTE285 ging niet meer aan. Dit topic gevonden en ik dacht een snelle en goedkope fix te hebben gevonden. LNK en 100 Ohm weerstand besteld, via "maak mijn witgoed". So far, so good. Toen mijn zoon gevraagd, die de opleiding tot eerste monteur elektrotechniek doet, of hij de LNK en de weerstand op de printplaat zou kunnen vervangen. Antwoord was, ja hoor. Mensen die niet tegen open wonden kunnen, kunnen nu beter even de andere kant op kijken...

Gemonteerd in de droger maar doet niets. Operatie geslaagd, patiënt overleden. Is hier nog iets van te maken? Of kan ik nu echt een nieuwe droger aanschaffen?

Kan zijn dat door de soldeer hitte het IC stuk is gegaan. Je kunt nog een poging wagen...

zitten pin 2,3 en 8 wel aangesloten?
het lijkt alsof de printsporen daar volledig weg zijn?

is zeker nog wel te redden hoor, maar is IDD niet netjes gsoldeerd maar OK. IC is vermoedelijk defect weer maar kan ook een zener diode defect zijn.

Sowieso wat erik zegt zie je duidelijk bij 2 en 3 zijn de printsporen kapot gestookt .

Deze kun je repareren met stukjes draad uit bijv een patchkabel.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Anoniem

Ook de ZTE 276 lijdt aan ditzelfde probleem:

De doorgebrande weerstand R76 vervangen met een 100Ω weerstand van 2 Watt en ook de spanningsregelaar LNK304GN vervangen. Deze maakte kortsluiting.

Geen verdere schade kunnen vinden.

Voor degene die zich afvroegen wat voor soort condensator achter de doorgebrande weerstand zit; dit is type KNB1530 met een waarde van 0,022μF

Goedemiddag Electro-techneuten,

allereerst de beste wensen aan iedereen hier!
Ik ben Remy, nieuw hier op het forum en heb me aangemeld omdat ook ik hetzelfde probleem ondervindt met onze Zanussi ZTE 285 droger.

Hebben hem opgestart met een natte was erin, het programma heeft hij nooit afgemaakt en de machine is zo dood als een pier. Wasgoed was half droog, en eerste stoflaagje bouwde zich al op in het filter.

Aan de hand van de informatie op dit forum, welke ik via google search vond, heb ik kunnen constateren dat wij ook hetzelfde pijnpunt hebben.

Ik heb de print inmiddels verwijderd uit de machine en daarop is te zien dat de R76 weerstand is doorgebrand.

Onderdelen kan ik uiteraard bestellen via de link in één van de eerste antwoorden, maar mijn soldeer-skils zijn niet dusdanig. Qua apparatuur heb ik ook alleen een 'strijkbout' om mee te solderen.

Onze vraag is of er iemand is, die tegen vergoeding onze print wil repareren?? We komen uit Utrecht, maar opsturen is voor ons ook geen probleem.
Ik ken helaas geen technici in onze bekendenkring die dit voor ons zou kunnen doen, dus hoop op hulp van anderen.

Vriendelijke groet,

Remy

Ja hoor dat kan. Ik heb in 2014 voor t eerst dit probleem gehad en opgelost en hier met wat foto's geillustreerd. Ik ben heel regelmatig in Utrecht en daar doe ik als t zo uitkomt een klusje. ik heb geloof ik nog de chip UL304 liggen en paar weerstandjes dus kan dat wel repareren.
mvg Rene van der Weerd
0626248905

Op 2 januari 2021 12:45:01 schreef Elektro dummie:
Goedemiddag Electro-techneuten,

allereerst de beste wensen aan iedereen hier!
Ik ben Remy, nieuw hier op het forum en heb me aangemeld omdat ook ik hetzelfde probleem ondervindt met onze Zanussi ZTE 285 droger.

Hebben hem opgestart met een natte was erin, het programma heeft hij nooit afgemaakt en de machine is zo dood als een pier. Wasgoed was half droog, en eerste stoflaagje bouwde zich al op in het filter.

Aan de hand van de informatie op dit forum, welke ik via google search vond, heb ik kunnen constateren dat wij ook hetzelfde pijnpunt hebben.

Ik heb de print inmiddels verwijderd uit de machine en daarop is te zien dat de R76 weerstand is doorgebrand.

Onderdelen kan ik uiteraard bestellen via de link in één van de eerste antwoorden, maar mijn soldeer-skils zijn niet dusdanig. Qua apparatuur heb ik ook alleen een 'strijkbout' om mee te solderen.

Onze vraag is of er iemand is, die tegen vergoeding onze print wil repareren?? We komen uit Utrecht, maar opsturen is voor ons ook geen probleem.
Ik ken helaas geen technici in onze bekendenkring die dit voor ons zou kunnen doen, dus hoop op hulp van anderen.

Vriendelijke groet,

Remy

Op 2 januari 2021 13:21:25 schreef Empowered:
Ja hoor dat kan. Ik heb in 2014 voor t eerst dit probleem gehad en opgelost en hier met wat foto's geillustreerd. Ik ben heel regelmatig in Utrecht en daar doe ik als t zo uitkomt een klusje. ik heb geloof ik nog de chip UL304 liggen en paar weerstandjes dus kan dat wel repareren.
mvg Rene van der Weerd
0626248905

[...]

Oh dat zou wel echt top zijn! hulp wordt zeer gewaardeerd!!

Daarbij is het, zoals hier al eerder naar voren is gehaald, doodzonde om het milieu te belasten voor een aantal kapotte onderdelen die enkele euro's kosten...

Superblij dat ik tot dit forum ben gekomen, welke de waarschijnlijke oplossing voor onze kapotte machine heeft achterhaald.
Hopen dat deze bekende reparatie, de levensduur van onze machine kan verlengen.

@Rene - Empowered ik zal u contacteren op uw mobiele nummer.

De condensators vd motor (soms 2) niet vergeten na te meten. Ik heb al gehad dat de print terug stuk ging en na het vervangen van slechte motoraanloopcondensators het wel duurzaam bleef.
Deze zit achter het linker zijpaneel onderaan bovenop de ventilatorbehuizing en 1 verder naar achter toe aan de motor.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 2 januari 2021 13:53:57 (24%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 januari 2021 13:52:39 schreef EricN:
De condensators vd motor (soms 2) niet vergeten na te meten. Ik heb al gehad dat de print terug stuk ging en na het vervangen van slechte motoraanloopcondensators het wel duurzaam bleef.
Deze zit achter het linker zijpaneel onderaan bovenop de ventilatorbehuizing en 1 verder naar achter toe aan de motor.

Goede tip! Bedankt EricN

Vraagje dan: hoe meet je zo’n condensator door? Ik heb een multimeter liggen, maar geen profi Fluke oid.

Welke stand, en wat moet ik dan meten, of juist niet...??

Stekkers vd condensator los leggen en dan de meter op stand capaciteitsmeting. Best mogelijk dat je budgetmeter deze stand niet heeft. Heb je een foto?

Is de riem niet gebarsten als je hem plooit? Aka slechte staat? Verwarmingelement stofvrij? aka brandgevaar...

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 2 januari 2021 14:22:41 (27%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?