Lassen met een relais / relais blijft hangen

High met Henk

Special Member

Die relais hebben ze in china ook..

Heb mijn winch relais ook via ome ali.

Bij dat soort dingen zet ik er wel een massa schakelaar tussen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 mei 2019 14:01:36 schreef Arco:
Ik zou een 1N5407 nemen, mag 200A hebben...

Ik zou een bruggelijkrichter met schuifschoentjes nemen. Lekker gemakkelijk.

Op 12 mei 2019 15:20:28 schreef ohm pi:
[...]Ik zou een bruggelijkrichter met schuifschoentjes nemen. Lekker gemakkelijk.

In wat voor uitvoering? Linkje?

https://www.conrad.nl/p/diotec-kbpc10152506fp-bruggelijkrichter-kbpc-6… Zoiets? Type steek niet zo krap. Als de gelijkrichter maar zo'n 30V kan hebben. Dit type gelijkrichters kunnen de inductiestromen wel hebben.

High met Henk

Special Member

En over het algemeen retetraag...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is niet van belang. Ze komen snel genoeg in geleiding en de tijdsduur om in sper te komen is niet echt boeiend. De trimmotor loopt toch meerdere seconden.

Shiptronic

Overleden

De originele (mercury) relais zijn een tandje zwaarder dan op de foto. Daar zitten nooit diodes op aan de motor zijde. Gewoon rechttoe recht aan.

ter vergelijking, dit is het formaat van een orgineel relais:

Die heeft iets andere contacten dan het blokje datr je in post 1 laat zien , en onderbreekt ook op 2 plaatsen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 12 mei 2019 17:36:37 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Dit is denk ik voor startmotor.

Anders heb je er 4 nodig...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 mei 2019 17:27:48 schreef Shiptronic:

ter vergelijking, dit is het formaat van een orgineel relais:

[bijlage]

Die heeft iets andere contacten dan het blokje datr je in post 1 laat zien , en onderbreekt ook op 2 plaatsen

Er zijn 2 soorten motoren die gebruikt worden bij de trimsystemen. 1 is een motor met 3 aansluitingen, ander een motor met 2 aansluitingen. Het relais wat jij laat zien is geschikt voor de motor met 3 aansluitingen. (ik geloof dat het derde draad dan de massa is, en de andere 2 voor aansturing, 1 omhoog en 1 naar beneden). Dit heeft origineel ook op de motor gezeten denk ik. Ik vermoed dat de trimmotor een keer is vervangen door een motor met 2 draden. Vandaar dat de 2 kleinere relais toegevoegd zijn.

Want wat HIGH met henk zegt, zouden er inderdaad 4 van die grote relais nodig zijn aangezien die maar 1 schakelcontact (geen wisselcontact) hebben.

Op 12 mei 2019 12:06:04 schreef SparkyGSX:
Een paar diodes over de relaiscontacten zal ook helpen tegen vonken bij het uitschakelen, die putjes in de contacten veroorzaken en daardoor een slechtere geleiding, waardoor de vast gaan plakken.

Van elke kant van de motor moet dan één diode naar de + en één diode naar de - van de accu. In een standaard gelijkrichter zitten 4 diodes, precies in de goede configuratie; de + van de gelijkrichter aan de + van de accu, de - aan de - van de accu, en aan elk van de ~ (wisselspanning) aansluitingen van de gelijkrichter zet je één van de aansluitingen van de motor.

Ik begrijp niet helemaal goed wat je hiermee bedoelt? Zou je een simpel schema kunnen tekenen? Hihi, want wat bedoel je met wisselspanning? De 2 aansluitingen waar normaliter de wisselspanning wordt aangesloten?

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op dinsdag 14 mei 2019 21:51:48 (48%)

Arco

Special Member

???

Je begrijpt je eigen quote niet? ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb relais van 60/70 ampere binnen gekregen. Kijken hoe deze zich gaan gedragen onder de de inductieve belasting. De contacten (en het relais zelf ook) zijn aanzienlijk groter dan de vorige.

Ter informatie: De 60/70A staan voor de schakelstroom van het verbreekcontact/maakcontact. Het NO contact kan 70A aan. De NC 60A. Gaat vast nog eens van pas komen voor een van jullie.

Ook de link:
https://www.ripca.com/default/starter-relais-12v-60-70a-5-polig.html

Bedankt in ieder geval. Ik ga trouwens de diodes die eerder genoemd zijn ook bestellen.

60/70A ohmse last, vergeet dat niet. motoren vallen onder inductieve lasten, dan houd je geen 25A meer over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 mei 2019 22:05:33 schreef testman:
60/70A ohmse last, vergeet dat niet. motoren vallen onder inductieve lasten, dan houd je geen 25A meer over..

Dat zeg ik. Gamma! Maar klopt. Ik ben benieuwd of deze relais het vol gaan houden. Het trimmen van een buitenboordmotor gebeurd nu eenmaal met relais. Ik kan dus nergens vinden wat de maximale stroom voor originele solenoids itis. Maar ik ga er van uit dat het niet ver van die 60/70A vandaan ligt Dus dan zouden deze relais het ook aardig uit moeten houden

Wat bedoel je met 25A overhouden?