Dynamo Laadregelaar Kip Ei verhaal

Beste forumleden,

even kort door de bocht; mn pa zijn BMW chopper laad niet meer, laadregelaar is net nieuw, heeft het even gedaan.

Zie bijgevoegd schema. Ik snap niet hoe de dynamo genoeg spanning kan gaan opwekken op de D+ draad om de veldwikkeling te bekrachtigen. Immers, om spanning op te wekken moet er stroom door de veldwikkeling lopen, maar om stroom door de veldwikkeling te laten lopen moet er spanning worden opgewekt om via de 3 diodes naar de D+ draad naar de regelaar te lopen. De regelaar kan vervolgens de opgewekte spanning omzetten in stroom door de D+ aan de DF te verbinden. Snap ik dit goed zo?

Ik heb DF en D+ al doorverbonden (laadregelaar er tussenuit) -> Spanning op D+ zakt naar 0.6V (als ik op D+ meet zonder deze door te verbinden aan DF meet ik 10.8V), accu heeft een rustspanning van 11.8V.
Als ik de D+ op de spanningsregelaar aansluit, meet ik nog ongeveer 4V op de D+ draad, (losgekoppeld 10.8V) zou dit genoeg moeten zijn om de veldwikkeling te bekrachtigen?
Alle diodes gechecked -> Allemaal 0.5V spanningsval met multimeter en geleiden allemaal stroom.
Ik heb ook 12V op de veldwikkeling gezet -> Dynamo wekt dan netjes vanaf stationair 14V AC op elke fase, als je gas geeft vliegt deze op naar >20V AC.

DE VRAAG: Kan ik B+ aan D+ doorverbinden-> Dan krijgt de laadregelaar 12V op D+ en kan hij daarmee mooi de veldwikkeling regelen. Het nadeel zal zijn dat je dynamolampje niet meer aangaat wanneer je laadregelaar stuk is.

Alvast bedankt!

Die 4v moet genoeg zijn om de veldwikkeling te bekrachtigen.
Als dat niet lukt is er iets anders aan de hand.
Misschien sluiting in de veldwikkeling?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

De veldwikkeling maakt geen sluiting, trekt 2.7A bij aansluiten 12V op DF (veldwikkeling +)

Op 13 mei 2019 10:40:10 schreef Chagay:
Beste forumleden,
Zie bijgevoegd schema. Ik snap niet hoe de dynamo genoeg spanning kan gaan opwekken op de D+ draad om de veldwikkeling te bekrachtigen. Immers, om spanning op te wekken moet er stroom door de veldwikkeling lopen, maar om stroom door de veldwikkeling te laten lopen moet er spanning worden opgewekt om via de 3 diodes naar de D+ draad naar de regelaar te lopen. De regelaar kan vervolgens de opgewekte spanning omzetten in stroom door de D+ aan de DF te verbinden. Snap ik dit goed zo?

Nee wat jij omschrijft geld voor een gelijkstroom dynamo , daar wordt het veld (stator) bekrachtigd .

bij een AC dynamo wordt het anker (rotor) bekrachtigd door het controlelampje icm de regelaar .

kan het schema slecht lezen (te klein)

HIERONDER MGP dat schema kon ik al toen ik 45 jaar geleden het zelf had getekend . zie graag dit specifieke schema vd BMW zelf

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Hier zie je een beter schema, als je zomaar allerlei handelingen uitvoert en er met de pet naar slaat zal er straks nog meer stuk zijn.
Meten is weten.

Maw de batterij levert bij het starten de stroom aan de veldwikkeling via de laadlamp en daarna neemt de opgewekte spanning dat over via de 3 isolation dioden in dat schema waardoor het lampje uitgaat.

http://mywiringdiagram.blogspot.com/2013/01/lexus-sc400-charging-circu…

edit: in dat schema hierboven staat een zware fout, dat zou een PNP regelaar moeten zijn en geen NPN zoals in de tekening.
De D- terminals moeten aan elkaar liggen.
In bijlage een beter schema.

LDmicro user.
Anoniem

DE VRAAG: Kan ik B+ aan D+ doorverbinden-> Dan krijgt de laadregelaar 12V op D+ en kan hij daarmee mooi de veldwikkeling regelen. Het nadeel zal zijn dat je dynamolampje niet meer aangaat wanneer je laadregelaar stuk is

En dat je veldwikkeling ALTIJD bekrachtigd is ( lees sluipverbruik)
Misschien steek je hier wat van op:
https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/

Als het circuit van je controlelampje onderbroken is start de alternator niet op !!!,

Ahhhh ja via het lampje word de initiële stroom natuurlijk geleverd.
Duidelijk.
in deze old skool BMW is het laadlampje vervangend door een LED (waarschijnlijk met bijpassende 470 ohm weerstand).

Dit zou misschien wel kunnen verklaren waarom hem systeem niet "op gang" komt en waarom die initiële 10.8V zakt naar 4 of minder volt bij aansluiten regelaar/veldwikkeling.....

Ik ga even kijken wat er gebeurd als ik deze led overbrug met een gloeilampje!

Anoniem

Dat is hem.
Lampje laadcontrole NOOIT vervangen door led.
Lampje moet minimum 2W zijn

Ik heb ook 12V op de veldwikkeling gezet -> Dynamo wekt dan netjes vanaf stationair 14V AC op elke fase, als je gas geeft vliegt deze op naar >20V AC.

Hier ga je wat kapot fixen.
Als dit fasespanning was geeft dit 2,35 x 20VAC = 47VDC
Als dit lijnspanning was geeft dit 1,35 x 20VAC = 27VDC

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 13 mei 2019 15:12:18 (64%)

Weer eentje die erin trapt om er een ledje in te zetten. Toen ik het topic zag herkende ik het fenomeen direct.
Ik heb daar ooit lang geleden eens een gigantische discussie met iemand over gehad toen ik zei dat het lampje stuk was en dat daarom de dynamo het niet deed, die zei dat het niks uitmaakte. Nou ja ik heb het maar opgegeven toen, laat maar lekker aanklooien en eigenwijs zijn, ik weet wel beter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Let op dat bij een generator (ac, dc, alternator whatever) de uitgangsspanning naar beneden gaat als je meer veldstroom geeft. Dus dat er een heel lage spanning uitkomt met de volle 12V op de veldspanning is normaal. Bedenk ook dat op deze manier regelen nog moet werken bij 12000 RPM van de motor. Dus bij 600 RPM mag er met volle veldstroom max iets van 12/20V uitkomen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 14 mei 2019 03:34:56 schreef rew:
Let op dat bij een generator (ac, dc, alternator whatever) de uitgangsspanning naar beneden gaat als je meer veldstroom geeft...

Ugh ugh ugh... milj**r ... koffie kan toch heet zijn als je u erin verslikt. :-) :-) :-)

Op 13 mei 2019 22:57:18 schreef henri62:
Weer eentje die erin trapt om er een ledje in te zetten. Toen ik het topic zag herkende ik het fenomeen direct.
Ik heb daar ooit lang geleden eens een gigantische discussie met iemand over gehad toen ik zei dat het lampje stuk was en dat daarom de dynamo het niet deed, die zei dat het niks uitmaakte. Nou ja ik heb het maar opgegeven toen, laat maar lekker aanklooien en eigenwijs zijn, ik weet wel beter.

Hehe eindelijk iemand waar ik het helemaal mee eens kan zijn over iets zo simpels en duidelijks

Ugh ugh ugh... milj**r ... koffie kan toch heet zijn als je u erin verslikt. :-) :-) :-)
geweldig

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 14 mei 2019 03:34:56 schreef rew:
Let op dat bij een generator (ac, dc, alternator whatever) de uitgangsspanning naar beneden gaat als je meer veldstroom geeft. Dus dat er een heel lage spanning uitkomt met de volle 12V op de veldspanning is normaal. Bedenk ook dat op deze manier regelen nog moet werken bij 12000 RPM van de motor. Dus bij 600 RPM mag er met volle veldstroom max iets van 12/20V uitkomen....

Heb je dat wel goed?
Meer veldbekrachtiging is hogere uitgangsspanning, want sterker magnetisch veld.

Oeps sorry. Sommige dingen gaan omgekeerd dan je verwacht, maar deze niet.

Verminder het magnetisch veld en een motor (gaat licht belast) sneller draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Neem het veld van een dc-motor weg en de boel slaat op hol!
Edit:
Schijnt niet te kloppen. En terecht...
Als je het veld (spoelen en poolschoenen) weg neemt zal er niks meer draaien en dus ook niks op hol slaan :7

Ga me direct een tasje koffie zetten ... :-)

UPDATE:

Gloeilampje er tussen (12V 10W) en hoppa 13.8-14.4V laadspanning

Allen opnieuw bedankt!!

Op 15 mei 2019 18:56:05 schreef anoniem015:
Neem het veld van een dc-motor weg en de boel slaat op hol!

Ga me direct een tasje koffie zetten ... :-)

pak ook ff de whisky fles van REW af

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Mooi opgelost!

Ik had laatst last van een dynamo die zwaar liep en een sterk bijgeluid had. Om te testen of het om een electronisch of een mechanisch probleem ging, nam ik de draad van het veld los, startte de motor, constateerde dat er nu geen bijgeluiden waren. Draad met draaiende motor tegen de veldaansluiting en WHAM gelijk een flink kabaal en een motor die bijna afsloeg door de belasting. Duidelijk ergens een interne sluiting dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 mei 2019 16:40:38 schreef rew:
Verminder het magnetisch veld en een motor (gaat licht belast) sneller draaien.

Dit is correct!
Voor een ideale motor geldt, hoe zwakker het magnetisch veld hoe sneller gaat de motor lopen.

Op 15 mei 2019 18:56:05 schreef anoniem015:
Neem het veld van een dc-motor weg en de boel slaat op hol!

Waar zit hier de denkfout?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 16 mei 2019 23:03:40 (53%)

Het is geen denkfout maar een handigheidje van REW die dit topic naar een DC motor heeft weten af te leiden. :) :)

LDmicro user.

Op 15 mei 2019 21:52:19 schreef KlaasZ:
Welke denkfout?

Dat een DC-motor zonder veld op hol slaat. Dat schrijft @anoniem015 toch?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:54:22 (4%)

Op 13 mei 2019 12:42:54 schreef MGP:
http://mywiringdiagram.blogspot.com/2013/01/lexus-sc400-charging-circu…

edit: in dat schema hierboven staat een zware fout, dat zou een PNP regelaar moeten zijn en geen NPN zoals in de tekening.
De D- terminals moeten aan elkaar liggen.
In bijlage een beter schema.

Dat hangt toch helemaal van het type dynamo af? Als de veldwikkeling geïsoleerd is t.o.v. de andere aansluitingen dan kun je zelfs kiezen. Als intern de D+ terminals doorverbonden zijn dan is het schema prima. Bij de vroegere gelijkstroomdynamo's had je ook 2 typen, eentje met veldwikkeling tussen F-terminal en massa (m.n. Lucas), en eentje met veldwikkeling tussen F-terminal en dynamo-live (Bosch dacht ik).

@ aobp11, ik weet wel wat je wil zeggen maar je kunt geen 2 D- aansluitingen hebben waar een transistor tussenzit en dus een verschillend potentiaal hebt.
Heel verwarrend als je iets moet uitleggen met een schema waar een fout in staat.

LDmicro user.

Ok, maar het verwarrende is dus eigenlijk dat de onderste aansluiting van de veldwikkeling (ook) D- genoemd wordt.