Oplaadbare batterijen

alexandre

Golden Member

Ik ben op zoek naar oplaadbare batterijen.
Ze zitten in kleine hanglampjes met een solar-cel.

Ze zijn van het type 2/3 AAA en zijn 1,2 volt

Nergens kan ik aan, betaalbare, batterijen komen.

Wie het weet mag het zeggen, heel graag zelfs.

Alexandre

Ongeveer overal?

AAA oplaadbare batterijen nergens te vinden?

De discounters (lidl/aldi) hebben vaak prima batterijen. Ook die van Ikea zijn prima. Of de 'originele': De Eneloops

Maar voor zo'n solarding gok ik dat je een ouderwets NiCD celletje nodig hebt. (en geen NiMH) Bij de chinees? Kwaliteit is dan wel dubieus, maar goed, een gemiddeld Solar lampje ook.

't kan zelfs interessanter zijn kwa prijs om gewoon een paar andere compleet te halen.

flash2b

Special Member

Conrad €3,36
https://www.conrad.nl/p/gp-batteries-gp40aaam-speciale-oplaadbare-batt…

@DJSmiley
De TS zoekt 2/3 AAA's geen normale AAA

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 13 mei 2019 13:54:35 (17%)

Op 13 mei 2019 13:53:53 schreef flash2b:
Conrad €3,36
https://www.conrad.nl/p/gp-batteries-gp40aaam-speciale-oplaadbare-batt…

@DJSmiley
De TS zoekt 2/3 AAA's geen normale AAA

oeps... iets te snel gereageerd :)

Dat maakt het idd wat lastiger.

Blijft wel dat er vaak in dat soort oplossingen NiCD gebruikt wordt, en dan is een NiMH niet altijd de beste optie (gezien het 'domme botte' laden wat zo'n solarcel doet)

Voor mij, en vele anderen hier op het forum, bestaat er eigenlijk maar 1 adres voor oplaadbare batterijen: https://www.nkon.nl/ en nee, ik heb (helaas?) geen aandelen in deze.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
flash2b

Special Member

@TonHek
en... die verkopen geen 2/3 AAA want dat was de eerste winkel waar ik in zocht.

Lucky Luke

Golden Member

Wat mij dusdanig verbaast dat ik ook even gezocht heb...
Ze kunnen er ongetwijfeld wel aan komen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
alexandre

Golden Member

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik vind het vreemd dat heel veel van dit type solar verlichting, batterijen heeft die niet makkelijk en betaalbaar te koop zijn.

De batterijen zitten in grappige lampjes, gekocht hier in Frankrijk bij Lidl.
2 stuks voor, ik meen, 6 €.

Ik denk erover om de al de lampjes via een voeding van spanning te voorzien. Moet eerst maar eens zien hoe het spul in elkaar zit. Als het donker wordt gaan ze branden, ik denk geen spanning op de solarcel activeert dat.

Alexandre

Kun je het lampje niet een beetje aanpassen zodat er een normale AAA in kan? Lijkt mij een voordeel. Desnoods soldeer je er een paar draden aan als het niet in de houder past.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 13 mei 2019 21:03:25 (27%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 mei 2019 14:54:27 schreef DJSmiley:
Blijft wel dat er vaak in dat soort oplossingen NiCD gebruikt wordt (..)

In de EU zijn er uitzonderingen waarvoor cadmiumhoudende accu's nog toegestaan zijn (net als bijv. loodhoudend soldeer), maar ordinaire solar lampjes zijn daar niet bij. Op dat punt heeft het RoHS gebeuren (gelukkig :) ) z'n doel wel bereikt.

En voor dit soort toepassingen heb je NiMH accu's met een lagere capaciteit, die beter bestand zijn tegen overladen. A la Eneloop Lite voor bijv. DECT huistelefoons. Da's als er geen Li-ion of nog iets anders gebruikt wordt.

Op 13 mei 2019 20:47:53 schreef alexandre:
Ik vind het vreemd dat heel veel van dit type solar verlichting, batterijen heeft die niet makkelijk en betaalbaar te koop zijn.

Zou zomaar expres gedaan kunnen zijn (zodat je eerder een nieuwe koopt :9 ). Maar net zo waarschijnlijk: niet goed over nagedacht, niet bedoeld om lang mee te gaan, design telde zwaarder dan makkelijk te vervangen accu's, fabrikant tikte een voordelige bak van dit type accu's op de kop, ...

Ik heb intussen diverse van die solar lampjes van binnen gezien. Vaak slecht doordachte constructie, waardeloze materialen enz. Dus komt er vocht binnen, na een jaartje of wat in de tuin corroderen contacten & is het afgelopen.

Als je het goed wilt doen, pak je een stabiele accu chemie (zeg, LiFePO4? Of supercondensator?), accu's met soldeerlippen geen veer contacten, en evt. een reed switch die van buiten met een magneetje bedient wordt. Geheel onder 100% droge lucht hermetisch afsluiten of inpotten, en je hebt een module die veel langer mee kan. Geen 2 plastic helften die met een lullig schroefje bij elkaar gehouden worden. Maar ja dat kost geld hè? Marktaanbod suggereert dat consument liever goedkoop weggooi spul heeft.

Wat is de reden dat je ze zoekt?
Als vervanging van de oude?
Dan is volgens mij goedkoopste om of in China te bestellen of een ander zonnecelletje te zoeken en daar uit te halen.

Op 13 mei 2019 20:47:53 schreef alexandre:
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Ik vind het vreemd dat heel veel van dit type solar verlichting, batterijen heeft die niet makkelijk en betaalbaar te koop zijn.

De batterijen zitten in grappige lampjes, gekocht hier in Frankrijk bij Lidl.
2 stuks voor, ik meen, 6 €.

Ik denk erover om de al de lampjes via een voeding van spanning te voorzien. Moet eerst maar eens zien hoe het spul in elkaar zit. Als het donker wordt gaan ze branden, ik denk geen spanning op de solarcel activeert dat.

Alexandre

Een nieuw batterijtje is goedkoper dan waterbestendige kabel leggen en een voeding bouwen.

Shiptronic

Overleden

Op 13 mei 2019 13:45:15 schreef alexandre:

Ze zijn van het type 2/3 AAA en zijn 1,2 volt

Das oppassen dus, ik heb ze hier in een AB, maar die zijn 12V !

[edit] ben je hier iets mee ? : https://www.reichelt.nl/nimh-industriecel-van-gp-400mah-nh-gp-40aaa-p5…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 16 mei 2019 00:00:08 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Das oppassen dus, ik heb ze hier in een AB, maar die zijn 12V !

Da's dan geen 2/3AAA, maar een 23A cel! (zijn een paar mm korter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 16 mei 2019 01:43:16 (99%)

Volgens mij zijn het dezelfde cellen die ook in oplaadbare Philips LED-kaarsen zitten die met een inductie-plateau werken.

Ik haal ze gewoon uit China via Ebay. Voor reguliere oplaadbare batterijen doe ik dit liever niet maar deze cellen lijken goed te werken.

[Edit]
Zoiets dus:
https://www.ebay.com/itm/4pcs-2-3AA-1-2V-600mAh-NI-CD-Rechargeable-Bat…

alexandre

Golden Member

Hallo Allemaal,
Ik ga de NiMG maar bestellen, Ebay, uit China.
Het zijn bijzonder leuke lampjes, bolvormig met veel mini ledjes in de bolvormige spiraal gewikkeld.
Ieder bedankt voor het meedenken en de vele tips.

Groet,
Alexandre

Misschien moet je nog wel even kijken naar het juiste type... ik zag dat mijn link NiCD is, maar je hebt ze ook als NiMh en in verschillende capaciteiten.